Alla inlägg under januari 2018

Av manhofs - 31 januari 2018 20:51

Att fälla träd är en enkel sak för den kunnig och ganska roligt, det tunga börjar när man ska få bort allt  

Dom 5 största var fällda så det skulle rensas rent inför dom andra 6 träden som fälldes i måndags.

Normalt brukar jag göra allt själv men min fot har bråkat så mycket med mig så jag klarar inte av det tunga jobbet just nu  


Läkaren ringde i måndags och meddelade MR resultatet och som tur var slipper jag operation. Jag har en väldigt kraftig inflammation under hälen i vad som förr kallades hälsporre, men eftersom jag inte har fått ngn behandling eller hjälp sedan jag började mina rundor hos olika läkare i mars, har det spridit sig upp i hälen. Dessutom har jag av belastat hälen vilket har gjort att senan i ytterfoten är inflammerad.


 


Imorgon ska jag få en kortisonspruta i foten som jag hoppas tar bort smärtan samt antiinflammatorisk. Nu vaknar jag vid 3 tiden varje natt av smärta, masar mig upp och petar i mig Ipren/Alvedon Forte och somnar om fram emot 5–6 tiden sedan är man seg hela dagen  


       


I lördags sken solen och fåglarna kvittrade så det blev en riktigt härlig vårdag i skogen    Fick glädjande nog underbar hjälp båda dagarna    Lekte arbetsledare från min stubbe och haltade runt lite extra med fika i handen   Hundarna far hit och dit med allt från en larvig pinne till kottar. Bella kom på att det var väldigt roligt att dra emot när dom släpade ris.


 


Bella boade in sig i denna vrå hela tiden och somnade när hon tyckte vi var tråkiga  

     


Sakta men säkert fylldes högen på som så småningom kommer att köras bort via lastbil med kran.


 

    


Samlar på gamla flaskor som jag hittar. Lyfte på en gammal rot och såg ngt blått glimma som visade sig vara en flaska från 1936. Väldigt roligt och vackert tillskott i min samling. Undra vad man hade det till  


 

Ett träd var på väg att ruttna inifrån men dom andra var ok. Samlade småkvistar mm på min eldningsplats. Vill ju vara säker på att vårens grillning är räddad och det är den nu   


       

Söndagen bjöd på muligare väder som slutade i regn men vi hann med lite fram till lunch. Ja jag tittade på och föräldrarna och syster bar   


     

På måndag fällde dom 6 träd till och det blev så ljust och fint. Sedan lagade dom staketet efter sig som dom råkat göra hål i innan dom åkte. Kommer nog bli stor skillnad på kvällssol nu   


   

Hittade en stubbe från förra året som svamp hade börjat växa på. Ganksa vacker tycker jag  


 

Somnade i måndags till regn och vaknade till snö och vackert vinterlandskap   Tyar inte spåra upp ett spår på skidor utan spar min fot och det var ju lika bra det för idag vaknade jag upp till + grader och små regn som under dagen blev kraftig vind och spöregn  


     

 

Kunde inte låta bli att prova mitt nya inköp, en röd fin pulka att dra ved i. Fungerade prima   


 


Det här kommer bli en underbar plats för ett hus i framtiden. Sydväst läge med utsikt  och bygger dom två våningar blir det sjöutsikt. Då kommer hela min skog vara fälld och uppeldad. Det som göms i snö kommer upp i tö och så får det bli. Nu ska jag bota min fot och ta en lång vila. Det man kan göra idag fungerar även att göra om ngn vecka   

Nu älskar jag ju skogsarbete men nog för denna gång och så har jag ngt att se fram emot.


   



                                                  


          Ciao/ Susan   

Av manhofs - 26 januari 2018 23:11

Några ynka dagar fick man njuta av underbara vinterdagar och skidåkning innan regn och storm åter tog vid och över en natt var spåren förstörda    Kunde det inte ha fått legat kvar i ett par veckor  


 


Fick en sista vacker vinterpromenad men fick hålla oss på vägarna. Skogen där jag brukade gå är sönderkörd av skogsmaskiner och för varje besök dyker nya travar upp. Frågade om dom kommer ta riset med men det skulle tydligen ligga kvar, då blir det ju omöjligt att gå  


               


Fick till ett fint pass i vallhagen som slutade lite tråkigt då en tacka väldigt plötsligt stångade Bella kraftig upp i luften och in i grinden när vi var i en fålla    Som tur var blev hon inte rädd och skulle direkt på igen men dagen efter var hon öm i vänster bok och haltade. Mattes massage och koppelpromenad har gjort susen men ett tag till får hon gå i koppel, mot sin stora förtret  


     


När jag nu var i krokarna hämtade jag mina nya resväskor jag beställde via fb. Så snygga och praktiska med bekväma handtag, lätta att rulla och lätta i vikt   


 


I mitt yrke gäller det som i alla yrken att hänga med i nyheter och trender och se vart och hur marknaden rör sig. Extra viktigt nu när jag är arbetslös att komma ut och träffa leverantörer mm. Så syster och jag anmälde oss till en champagneprovning förra året som gick i onsdag. Hade inte så stora förhoppningar men den var verkligen inspirerande och otroligt bra så nu känner jag mig lite extra laddad att hitta nytt jobb. Provningen var så bra så jag anmälde mig till en provsmakning av röda viner med.

 Systembolaget kanske är en arbetsplats för mig?


     


Idag satte dom igång att fälla och gallra ut lite ur min skog på baksidan. Kommer bli mer kvällssol    Dessutom är det träd som stått lite för nära grannens lilla stuga. Tur att man valde yrkesmän men försäkringar, kvitto och hela baletten. Det första som hände var att ena trädet sprack och for iväg och förstörde staketet  


   


Nu fäller och kapar dom så är dit mitt jobb att släpa upp allt till en plats där det går att hämta allt med kranbil. Hoppar gymet denna vecka och ägnar mig åt att bära/släpa ris/ved   



 

Den värsta aspen lutade över mitt staket så P fick klättra upp så kapade dom av den bit för bit. Tog jättelång tid när man måste hissa ner varje gren. Sedan spände dom upp den och vinscha stammen åt rätt håll enda tills den gav med sig. Var faktiskt inte i så dåligt skick i mitten men förruttnelsen hade börjat. Det är det luriga med aspar, dom ser gröna och fina ut så kan dom vara ihåliga i mitten.

Nä asp är riktiga skitträd som man ska kapa redan som ris    Man vänder huvudet till i två år sedan har man ett bamse träd som tar sol och skitar ner utan att vara snyggt som björk eller lönn.


Nu har jag helgen på mig att jobba undan och få rent. På måndag kommer dom tillbaka och fortsätter såga. Redan nu är det så ljust och fint där uppe med 4 träd nere   



                                          Trevlig helg/ Susan   





Av manhofs - 21 januari 2018 20:15

Så anlände äntligen dom vackra vinterdagarna som får mig att må så himla bra  

Avskyr dessa regniga och blåsiga vintrarna och skulle det bara vara väder som denna helg bjöd på kunde det vara vinter 3 månader/ år. Lagom kallt och lagom med snö nu  


Packade ina skidorna som jag ivrigt gått och pillat på i 4 veckor och gav mig ut för att spåra en 3 km slinga. Lätt snö men när det inte finns ngt   spår drar hundarna åt 3 olika håll  


     


Gucci är jättepigg och orkar utan problem 6 km, då tar jag lite vila efter 3 km men hon undrar bara om matte har blivit gammal och trött, står och tittar på skidorna och vill iväg igen   


   


 Svårt att dra en gräns för hur långt hon får följa med men 6 km känns lagom även om hon protesterar. När vi kommer hem leker hon med bollen och är utvilad igen så det är nog en bra sträcka för en dam i hennes ålder. Trodde förra året var sista gången hon skulle kunna följa med oss på tur så i år kommer jag inte säga att det är sista året  



 

För mig är skidåkning med hund inget som handlar om tävling eller snabba tider och jag har i alla år lagt ner mkt träning på att mina hundar INTE ska rusa och galoppera iväg. Visserligen blir det rusning i starten. Nästan varje gång jag lägger upp en filmsnutt går det lite fort men det beror på att jag måste stanna dom och pilla med kameran mm. Det är inte uppskattat och när vi startar igen vill dom fort iväg men efter ett tag lufsar vi på i målmedveten trav. Nu har ju jag aldrig åkt på preparerade spår heller utan lägger alltid mina egna spår i skogen mm och då går det inte heller att rusa fram utan olyckor. Bella drar sin andra säsong i år och förra året blev det inte många pass men hon är otroligt duktig   FOrtfarande lite valpig och nyfiken på allt runt om men det är min Bella i ett nötskal  



 

Tog en härlig långpromenad idag och såg tyvärr att dom sågar ner spår skogen vi har tävlingar i på klubben. Eftersom det är så mjukt i marken förstör maskinerna jättemkt  


       


Magiskt vackert ute idag men lite kallt så det blev kort vila.


    

         


Igår önskade jag att fikakorgen hade följt med   


           


Tränade tempoväxlingar idag och lilla B fattade vad sakta ner var när jag använde samma ord som jag använder i vallningen. Pst pst för öka och stann för sakta ner som ni kan höra   



 

Kollade på Vinterstudion och försöke fånga lite tipps på hur proffsen åker då jag så gärna vill förbättra min skidåkning. Att åka med hundar som drar förändrar balanspunkten och det blir lätt lite ryckligt men jag tänkte att när jag stakar ska jag likt eliten mer gå upp på tå för att få till mer tryck. Höll på att sluta uppe i en gran då dom i samma veva ryckte till   

Får nog fortsätta min fulstil, börjar bli för gammal för att laga ben.


 



                            Tänk att få uppleva dessa dagar när vintern är som bäst/ kram Susan   

Av manhofs - 18 januari 2018 20:21

Dagarna på nya året rullar på i högt tempo med mkt att stå i. Pengar rullar in och rullar ut lika fort i livets hjul som aldrig står still. Tycker ofta livets vågskål tippar åt ena hållet. Allt för mkt roligt och skoj följs av sorg och bedrövelse, stora utgifter som får en att knäa till vinster och utbetalningar som får en att slösa, långa tider då ingen hör av sig för att få inbjudningar som krockar på samma helg   


Måste bero på mig själv som aldrig lyckas får mina vågskålar att vara så här jämna  


 


Som ensamstående gäller det att ha koll på sin ekonomi och noga se upp så att + & - stämmer. Avundsjukt noterar jag hur mina väninnor har makar som sköter deras ekonomi på föredömligt vis och när man frågar om vad dom har för försäkringar, för abonnemang eller betalar för vissa tjänster blir blicken tom och vi byter ämne eller så svarar dom ” fråga …”

Vilken lyx att hitta en man som kan hjälpa till och både bidra och sköta ekonomin så man alltid behöver hålla koll själv  

Kan inte klaga på en endaste käraste som passerat i livet men bidragit till ekonomin har dom verkligen inte gjort, brukar tvärt om få det bättre när jag är singel  



Den som spar hon, har men inte roligt brukar folk säga. Här följer januaris utgifter där jag lyckat spara till mig en bra summa pengar endast genom att Googla runt och jämföra priser. Vill extra påpeka att allt är med vitt med kvitto då det är viktiga jobb där försäkring krävs ifall ngt händer.


1.

Har haft problem med att starta min bil när den är kall till och från. Har såklart blivit sämre med tiden så nu spelade jag in en film och försökte få tips från väninnors bilduktiga män    Misstänkte själv inte startmotorn då det bara hände när den var kall i början. Utan att bli klokare åkte jag till Volvo som inte ville titta på min film utan ville ta in den på felsökning. Kostar 2000 kr    Hade det varit startmotorn hamnar vi på minst 7000 kr så jag beslöt mig för att börja med att byta batteri i nyckeln för endast 27 kr   



 

Nytt batteri hjälpte inte   så efter ytterligare konsultation kom vi fram till att det kunde vara startmotorn eller batteriet. Orkar inte hålla på och åka runt i en opålitlig bil så idag lämnade jag in den för att byta startmotor i en bilverkstad i Länna. Zoran tar 3600 kr med en ny Volvo originalmotor och nu hoppas jag den går som vanligt. Nästa steg blir att byta batteri men den var rostig med vatten i och ärgad på kopparskruven. Sparade 3400kr


 


2. Sa upp fast telefoni från Teli då dom höjt igen. Spar inte så mkt på det, men inget jag längre utnytjar så + 720 kr / år. Många bäckar små blir en stor flod   


 


3.Mitt hus är ju bara 5 år gammalt men när sotare kom godkände har inte stegen mellan trappan och skrotstenen. Mailade två takfirmor som inte hörde av sig ang offert men så kom jag ihåg Thomas som var här i somras och fixade mina balkongräcken och kontaktade honom. Inget han håller på med själv men redan dagen efter knackade det på dörren. Hade precis öppnat upp en offert som gick på 7000kr för 1 meter stege   så hans besked om att det skulle gå på 3000 kr godtogs på stört     Sparade 4000 kr


 


4. Åter dags att fälla skog så jag mailade runt för offerter. Ska bara fällas och kapas upp så att jag själv klarar av att hantera dom. Blir 9 stycken aspar som ska ner som står för nära grannens hus och tar min kvälls sol. Ena ville ha 11200kr och han som jag brukar anlita 9000 kr. Sparade igen 2200 kr  


   


5.Skulle hämta ut mer Rimadyl till Gucci samt en sak till mig på apoteket. Hade missat sista utkörningstiden med Apotea där dom kostar 750 kr med hemkörning så jag åkte ner till Maxi. Dom ville ha 833 kr bara för Guccies medicin   så jag klev ut från apoteket och knappade in min order på mobilen. Kl. 19 levererades dom idag och jag sparade 108 kr   


 


Saker går sönder och ngr evighetsmaskiner finns inte, det kostar helt enkelt att leva. Den som spar hon har och jag sparade på januaris första 18 dagar 10 428 kr på att krångla och Googla   


Nu svara Ni ” Den som spar hon har, men inte roligt ”

FEL   

För att inte gå allt för mkt i + bokade jag en resa till Paris i vår och en skidstuga i Dalarna i mars för totalt 4395 kr   

Är trött på att torrdra med hundarna så vi ska åka till Dalarna och åka flera mil långfärdsskidor varje dag, inge slalom   


 

 


Imorgon den 19/1 fyller min fantastiska mamma 80 år    Otroligt svårt att tro då hon är så käck och pigg  


 


                                                   Grattis älskade mamma   




                                                  


       

Av manhofs - 14 januari 2018 06:45

Mycket hände under 2017 och detta år kommer bjuda på många nya äventyr. Viktigast blir att hitta ett nytt jobb eller starta upp ngt eget igen.

Sörjer denna snöfattiga start på vintern   och tänker hela tiden tillbaka på förra årets underbara skidpass  



 

Man får väl se det positiva över barmarken och alla spårträningar det ger möjligheter till. Har kunnat köra på som vanligt och en dag träffades gruppen innan nyår och grillade korv och spårade. Lite blandade bilder från olika pass från dec/januari  


         


Old Lady håller formen och får vara med på lite träning. Korta spår håller skallen i form. Forntida tempot är borta men nosen är det inget fel på och hon är så glad när hon hittar sina pinnar och får godis  



 

Två skick i uppletande är max. Hon ser dåligt nuförtiden och hör inget så det gäller att rutan är öppen och fin så hon kan se mig vifta. Hon blir ängslig när hon tror att jag har försvunnit   



 

I uppletande gör Bella framsteg hela tiden. Lite för mkt fart så får hon sitta uppbunden och vänta för länge är det en blixt som far runt utan föremål första minuten. Lägger många föremål och då har tempot åkt ner   



  


Lizzie vill inte komma in med första föremåletutan har börjat kuta vidare tills nr 2 och 3 med är funnet   Man har alltid ngt att träna på   


         


Har varit så varmt så min ros fortsätter att blomma. Lite konstigt att plocka rosor i januari   

Tyvärr har mina magnolior vaknat till liv med att börja knoppa ut och fått 3 löv    Undra om det blir ngr blommor i vår eller om knopparna dör när vädret slår om  


       


Allt är inte träning. Härliga promenader i naturen bjuder på avkoppling och motion med lycklig flock.

Dom leker bra ihop men Gucci vill ha koll på mig och springer aldrig långt bort som ni kan se på filmen.



 

             


Fortsätter att ta  privatlektioner i vallningens ädla konst och får mer och mer grepp själv och lär mig läsa situationer och styra i tid. Har en tendens att berömma Bella mer än mina instruktörer   men så har jag alltid varit med mina hundar. Tycker dom är så enormt duktiga som köper alla mina påhitt. Hela tiden nya övningar och grenar. Många förare är så duktiga och tränar stenhårt i en gren. Jag kan inte fokusera på ngt och spretar hit och dit   därför är jag alltid lite extra stolt som en tupp.

Men som ni vet, man kan berömma sig själv och sina hundar så mkt man vill i text men resultaten får tala för sig själv  

Men min ostbåge passar mig perfekt i hagen och till i sommar ska vi tävla Ik1 har jag bestämt. Ngn måste ju komma sist men alla dessa lektioner kan inte bara ha lett till ett VP.

Fåret i röd halsduk är varken skadad eller förkyld men vi skulle dela sortering och då skulle hon och den svarta bort från flocken…vilket vi nästan klarade men näsan är 0 poäng  



   


Snöfattigt och trist väder men som om vi inte har tillräckligt att träna på kör vi stavgång 9 km    Gucci hänger med och hoppar själv in i bilen. När vi kommer hem har hon vilat klart och busar med bollen  


   

 


På tisdag ska jag äntligen till en ortoped på Sabbatsberg    Skrev en blogg förra året och nämnde min fot som jag har ont i. Har sprungit hos olika läkare i över ett år men det blir bara sämre. En underbar läsare hörde av sig och rekommenderade mig att söka denna läkare    Han hade hjälpt henne så nu ser jag verkligen fram mot detta besök och hoppas han kan säga vad som är fel och ge mig korrekt hjälp.

Är så påfrestande att hela tiden ha ont och sova dåligt för att foten dunkar  


 


                                                  
    Mot nya mål/ Susan  

Av manhofs - 11 januari 2018 19:38

Första oktober och årets sista spårtävling gick av stapeln på min hemma klubb Tyresö Bk. Som grädde på moset var det DM och jag var titelförsvarare. Kände ingen press utan bara njöt av att tävla på hemmaplan och kunna umgås och gagga med alla medtävlande och klubbkompisar.

Stötte på svampplockare i spåret och fick lite problem och trodde det var kört, men min lilla sockerbit blev sur, borrade ner nosen och spårade hela vägen till mottagaren Hasse   och passade på att plocka upp hans keps på vägen som farit av på morgonen men en pinne blev kvar i spåret. Sjukt glad över hur hon löste det  


Lite spring i uppletandet med ett föremål kvar så det var väldigt jämt inför lydnaden men Det räckte till en segerplats.

Glädjande nog var vi tre klubbkompisar på pallen. Vilken skön känsla att avsluta året med en seger  inför vintervilan.

   

     


Den 5:e var det dags för vår årliga tradition att musta äpplen. Dåligt äppelår gav liten skörd och sura äpplen men vi fick en fin dag på nytt musteri som vi nog väljer nästa år med   


           


Den 8:e oktober var det dags för dagen D. Varje gång vi skrev på ett kontrakt för att sälja Zum kontaktade jag resebyrån för att boka vår drömresa, en äventyrsresa i Costa Rica men det tog 1,5 år innan den blev av.

Men som den blev av och det går inte en dag utan att jag fortfarande tänker på allt vi fick uppleva    En livsresa som vi aldrig kommer glömma. 2,5 veckor äventyr i detta paradis som jag förmodligen kommer besöka flera gånger igen   


                                 


Det var svårt att komma hem och komma in i vardagens rutiner efter ett sådant äventyr men den 11:e november var det dags för Nacka cup i lydnad. Urtrist höstväder med regn och blask gjorde att många strök sig. Lizzie skötte sig riktigt bra trotts vädret och vi vann vår klass 2   och tog oss till cupfinal där vi slutade som 2: a.


Av årets 7 lydndstävlingar vann hon den första och den sista tävlingen, dom resterande var hon på pallen så jag kan inte vara mer än nöjd. Förra året startade hon i 11 elit och kom bland dom sista varje gång så att gå ner en klass var rätt beslut för oss två   


         


Så var tävlingssäsongen 2017 slut och i skrivande stund tränar vi hårt mot nya mål. Hann dock med en till fantastik resa innan klockorna klämtade in 2018 och det var julmarknad i Hamburg   

Oj så himla roligt och trevligt vi hade det så nästa år blir det en till julresa  


     


Vilket år som rymt både tårar och skratt, farväl och nya öppna dörrar. Min blogg hamnar ju främst om glädje, trädgård, resor och hundar som trogna läsare vet. Men livet har även mörka sidor och bara i december lämnade tre vänner jordelivet, en i alldeles för unga år.


Nu väntar 2018 med nya utmaningar och planer. Det är dags att bli vuxen och söka mig ett jobb   Bella ska tävla spår och så ska jag våga mig på ett VP och start i IK 1. Lizzie ligger i skrivande stund på 3:e plats i Sverige så jag hoppas det håller så vi kan deltaga på SM och allt jag gör med henne blir för att toppa henne inför det.


Livet ligger framför mig och det är bara att ta för sig. Jobba hårt och sätta upp mål och utmaningar för att hålla sig mentalt alert och vaken. Saknar snön och långfärdsskidor men det får jag väl lösa med att resa till fjällen.


                                   Work hard play hard / Susan  


Av manhofs - 10 januari 2018 20:26

Det dröjde nästan en månad innan vi tävlade igen. Denna gång packade jag tältet igen och for ner till Tranås. Lämnade dom andra hundarna hemma för lite egen tid med Lizzie. Vädret var riktigt kallt och kyligt men klubben var så snäll och lånade ut en stuga som vi kunde sova i   


   

Fullt på spåret men i uppletandet pekade hon totalt fingret åt mig   och kom inte med föremål eller lyssnade på mina kommandon så jag valde att bryta med 5/5 i betyg. Jag var orolig att hon skulle ha samma attityd i lydnaden så jag valde att åka hem och träna på formen istället för att låta henne lära sig hyss inne på plan   


     


Tränade hårt i veckan som följde. Tänk att Bella såg så valpig ut i augusti   


   


Sent på lördag kväll en vecka senare blev jag inringd som reserv. Har aldrig tävlat på Linköping bk så med spänd förväntan rattade vi dit    Skulle förra veckans beslut att bryta och istället åka hem och träna ge utdelning?


Blev direkt en uppskattad klubb. Fina marker och väldig välordnad och effektiv tävling med tydlig info  


     

Träning ger resultat och Lizzie vann med fina poäng   Gladast såklart över uppletandet där inget av förra veckans olater fanns kvar    Lizzie var laddad med top fuel och flög fram,

Oj vilken skön känsla att ta med sig in i SM.



       


Augusti månad avslutades med SM i Gävle. Det är ju varje idrottares dröm att ta sig upp till det yttersta topplagret av idrottare och få göra upp om vem som är bäst i sitt land. Första gången som jag deltar i bruks SM. Jag tycker det var jätteroligt att få vara med och deltaga men rent personligen så är jag mer vän av dom mindre tävlingarna. Värmde enormt att träningskompisarna Bosse, Benny och Yngve dök och till lydnaden och hejade. Klubbkompisarna som var med hela helgen och hejade och uppfödarna som dök upp. Nu var vi uppdelade i 3 grupper och for hit och dit så man fick bara kontakt med dom som var i ens grupp. Slutade som 11: a av 30 stycken och var jättenöjd med det  

       


I mitten av september var det åter igen kennelträff på Revalill’s och vi vallade för Sven. Väldigt givande dagar som avslutades med att vi gjorde MH med Bella och hennes bror Bo. Båda var skottfasta och skötte sig så fint på banan.

Lizzie fick en tavla av Inga-lill och Olle för hennes framgångar på tävlingsbanorna  


           

 


Syster och jag avslutade sommaren på Gröna lund en kylig höstdag. Blev ju varm av både vinst och barhäng  


   


                                                  
               Ciao / Susan   

Av manhofs - 8 januari 2018 20:49

Den 3 juni var det dags för Knivsta bk och Walloxkampen som jag var titelförsvarare    Men det dagen gick fort över. Vi hittade 3 pinnar sedan var Lizzie borta i lingonskogen och jag tog mig besviken tillbaka till bilen  


 

 

Dagen efter var vi med på Botkyrka som även höll i DM för Sörmlandsdistriktet. Vilken fin ordnad tävling   till skillnad när Stockholms distriktet har sitt DM. Hela 20 stycken kom till start och jag ledde efter lydnaden i min grupp  

MEN så är det där med spår   Fick bara ihop 6 pinnar men ville ha en genomkörare för att se hur vi stod. Slutade på en 18 plats men jag kände att nu var vi på G.


   


    Trumpeter och fanfarer    Gucci fyllde 13 år och är pigg som en 8 åring   


   

6 dagar efter Botkyrkas tävling var det dags för Nynäshamn och deras två dagars spår. Svåra förhållanden men Lizzie visade sin klass   och spårade fullt trots en stor flock med vildsvin sprang framför oss i spåret. Vann med hela 616,25 poäng    Lizzie behöver helt enkelt ngr tävlingar för att komma igång sedan tuffar hon på.


      


Den 17/6 var det dags för en tävling som ligger mig varmt om hjärtat    Tomas Mohlins lydnadstävling på Österåker. Bella höll ihop jättefint och vann på 180 poäng och Lizzie slutade 2: a med 275 p  


 

   

Dagen efter böt vi gren till spår och Haninge bk. Jättefin tävling som jag glädjande nog kom med på   

 Ännu mera glädjande var att vi åter igen vann med ett av Lizzies bäst spår någonsin    595 poäng kom vi upp i och biljetten till SM kändes klar.


          


Juni avslutades med en avskedsfest för stamgäster och personal på Zumen. Vemodigt och tråkigt men fint och varmt med många minnen och skratt från folk som dök upp som vi inte sett på många år.


   


Inledde juli med Skärgårdscupen som jag deltagit i alla år utom ett. För första gången skulle jag även tävla i lag. Frågade Ia som jag gick vallkurs med om vi inte skulle ställa upp med ett litet lag och kallas oss ” bruksbrudarna” eftersom vi nästan aldrig håller på med lydnad. Spår och rapport är våra grenar inom brukset. Kul tyckte hon och hängde på så det blev mina två ludd och Glock i lag   


Dag 1 kom Glock 2: a och Bella 3: a i startklass. Lizzie blev 3:a sin klass. Bra början på helgen   


     



Dagen efter höll Glock ihop bäst och hamnade åter på en fin 2: ra plats    Bella var trött i skallen och hade ngr små missar så vi slutade på en 10:e plats. Lizzie hamnade åter igen på en tredje plats efter en trist nolla då jag kastade apporten helt fel   


Blev en nervös och spännande väntan. Vilket lag skulle bli helgens bästa?

Jo bruksbrudarna vann     


Vilken helg och vilket minne att bära med sig, så roligt   


         



Den 8:e åkte vi upp till Heby där Bella gick så fint sist för att starta elit spår med Lizzie. Sockerbiten var taggad och vann med 592,5 poäng    


Den 15–16 var det dags för Violcupen i Flen. Första gången jag deltar och vi skulle bo i tält. Tältade massor som barn men det var då det   Gick riktigt bra och båda hundarna sov bra och skötte sig fint   


       

Dag 1 kom Lizzie på en 2: ra plats. Bella slutade som 8: a av 29 starter. När hon skulle resa sig för att hämta apporten bet en humla henne i röven. Hon kämpade på så fint trotts att det gjorde ont och hon försökt bita bort den med apporten i munnen så vi fick en 6: a i betyg. Min lilla kämpe.


Dag två gick Bella bättre och det var en magisk känsla. Slutade 2: a av22 st. Lizzie nollade vittringen då hon blev störd av hundslagsmål utanför ringen och det säger jag inget om. Räckte till en pallplats trotts det. Åter en toppen helg i hundens tecken med trevlig fest på kvällen.


           


Det blev årets sista tävling för Bella. På 8 starter bröt hon en, vann två och var på pallen totalt 5 gånger. Mer nöjd än vad jag hade vågats hoppats på med hennes attityd inne på plan    Dampig runt om men när hon jobbar så jobbar hon och det med glöd och glädje   



                                                 Over and out/ Susan   


Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards