Alla inlägg under februari 2016

Av manhofs - 29 februari 2016 08:00

Solen har skinit över 08 land hela helgen och då kan man inte vara inne   

Satte igång att tvätta växthuset och på en topp 5 skala över ”Värsta trädgårdsjobben ” så ligger detta på topp 1   

 I min nästa kontaktannons ska det absolut stå ” Fördel om du gillar att tvätta växthus”   


 


Fy leda vad kallt, skitigt och äckligt men när dom timmarna väl är över blir man minst lika nöjd och jag kan inte sluta titta på mitt växthus som gnistrar likt en diamant   

Men först ska allt ut till åskådarnas förtjusning.


   


 Sedan ska allt in igen till samma gängs förtjusning   


     

Iskallt vatten som rinner in längst handleden ner i armhålan eller ut över brösten är inte roligt   och när man väl är klar är det bara att strippa i tvättstugan och gnugga sig från topp till tå under varma strålar medans tvättmaskinen kör en rund med kläderna   


     


Men fint blev det och Persikoträdet har redan börjat slå ut   


Sedan var det dags att packa upp mina kära Magnoliabuskar. Hoppas verkligen inga maskar äter upp mina blommor iår men alla har satt blom   


       


Tog en promenad i en norr skog och det var lite mer snö än på södersidan. Samlade skatter till dagens pynt av alla krukor.


       


Sedan var det bara låta fantasin flöda och plantera på   


           

Tog stopp vid min betongring som var helt genomfrusen   

 Gick inte att rubba en växt så den spar jag till varmare tidigare   


 


Livet består inte bar av jobb. Viktiga fika raster hör till för att vila och reflektera      


   


Nu ska jag ut och valla. Det ska bli så roligt. L har varit väldigt jobbig sista dagarna så vi får se hur det går men träning ger färdighet.


                                                  
         Hej då / Susan   




Av manhofs - 28 februari 2016 00:50

  Fick åter igen ställa om min timer för utomhusbelysningen och konstaterade att vi går mot betydligt ljusare tider   


 Kunde även konstatera att det åter igen var dags att tvätta av fönsterna   , inte lika roligt men

inget att dra på utan fram med Kärcher och så rök en dag med glänsande fönster som resultat   och fastare rumpa


 

När jag gjorde rent filtret till bergsvärmepumpen slog det mig att jag även måste göra rent ventilerna i hela huset och det var dags att byta ut filtrena som satt i. For runt i alla bygg affärer utan att finna ngt    Tänkte ge upp och klippa till egna av filtrena jag har hemma till pumpen, men så slapp jag det terapijobbet genom att besöka Bauhaus  

           

Började så mina tidiga frön förra veckan men visste inte riktigt vart jag skulle ha alla lådor som kommer att bli fler och fler ju längre fram vi kommer   

Men så knäckte jag en bra ide och byggde upp ett frö bord vid mitt söderfönster.


     


Chilie i påse tar sig prima   


    


Min banan planta och liljorna jag pallade i Thailand tar sig kraftfullt och fint   Det är ngt extra med att vårda små skott och se dom ta sig till praktfulla växter   



   

Det var ju så soligt så jag satt ute och pulade med såjorden.

Spikklubba, chili, selleri och Japansk Jasmin blev det   Innan jag kan börja så måste alla lådor och pinnar tvättas  av och texten från förra året suddas ut, nej det är inget latemans göra att bruka jorden   


 


         


Det tar ju alltid längre tid än vad man tror. Speciellt när ett litet ludd kommer med sin gris och Tysken med sin boll och vill bli roade   




                                                  Trevlig helg / Susan   


Av manhofs - 25 februari 2016 08:00

Veckan har bjudit på varierande träning med varierande resultat men solen har skinit från blå himmel    Tyvärr blev det ingen vallning i måndags då instruktören var sjuk så vi begav oss ut till havet istället för spårträning och underbar promenad till måsarnas skri   


     


Än hinner inte Lizzie ikapp Gucci när hon sätter fart och att doppa annat än bena så här på vintern vill inte lilla sockerbiten göra   



 

Eftersom Lizzie har kvar sin olat att bitas åkte hon på moppo av Gucci bakom mig och det säger jag inget om. Hon ska ge katten i att nypa till fåren och allt annat   


       


Vacker utsikt till lunchen   


   


Schäfrar och deras konkande på pinnar, ju större ju roligare men njet   den fick inte åka med i bilen.


       


Nu hade Lizzies spår legat i 2 timmar men det var ingen rolig tur. Hon var ytterst tveksam till att gå ut    efter första pinnen stressade hon upp sig sedan var det blandad Folkrace tävling över stock och sten med resultat att 3 pinnar låg kvar. Dom 3 trampade hon nästan på med låg nos annars befann hon sig även en bit ifrån spåret.

När jag gick ut det var ju allt fruset men när jag gick var det tinat på många ställen, dessutom blåste det på vissa partier men hm, inte bra.


       


På sista bilden ser ni ju ganska tydligt vart jag har gått och vart hon går, inte i mitt spår   


Tycker klippet dock är roligt för er som aldrig spårat. Vi närmar oss slutet och sista pinnen ligger under jakt tornet som Ni kan skymta på andra sidan åkern. I skogen spårar hon bra och fint över diket, en kort bit in på åkern har jag gått som i en stjärna för att förvilla henne men det läser hon av väldigt fint sedan går det lite krokigt över åkern i blåsten, väldigt tidigt markera hon att hon fått in slutet i nosen trotts att det är kraftig sidvind genom att börja vifta på svansen och lyfta huvudet.

Slutet blev alltså bäst och lyckligt ludd fick sin pinne, ja som ni hör var matte med lycklig….över att vi inte gick vilse  



 

 

I tisdags ville jag träna spårupptag med båda två så jag åkte ut mot Stav och la 6 upptag. Efter en promenad och lunch var det så dags.


     


Lizzie gjorde superdåliga och tveksamma upptag medan Gucci tog dom klockrent för att sedan vimsa runt. Som tur var hade jag redan förra veckan besökt veterinären och fått medicine utskrivet mot noskvalster. Det berodde fram tills denna vecka på att G har haft problem med spåren. Det kan ju vara att hon är äldre men jag ville fastställa att det inte är noskvalster innan jag helt slutar spåra med henne. Men när nu även L börjar krångla åkte jag raka vägen till apoteket  


 


Idag var det dags för träningsgänget att träffas på Tyresö för lydnadsträning och uppletande. Roligt att träffa alla igen, det var ett tag sedan   


   


Fasiken var jag var nöjd med Lizzie. Det är ju skillnad att stå själv i ridhuset och att bli kommenderad av domarlag på varje sida. Men fasiken vad hon gör mig lycklig och både foten och tunga apporten kändes kanon   


   


Bennys fina Rulle har en annorlunda hoppteknik och tar språnget lååångt innan   


Kan man ha en mycket bättre start på veckan än vad jag har haft?

Jo, jag har börjat med ett nytt projekt och det är så roligt. Kanske lite tidigt men vad gör väl det, ngn måste vara först   



                                                  
         Ciao / Susan   

Av manhofs - 23 februari 2016 08:15

Svårmod råder och jag har svårt att gräva mig upp ur det djupa hålet   

 I vanliga fall skulle jag tröstäta lite gott så blir tillvaron roligare   men bantning råder och det har jag till min stora glädje lyckats hålla och vågen pekar sakta men säkert neråt, och det är ju ändå uppåt   

I brist på skidåkning går jag stavagång som är jätte bra och kör hemma till Bobban, som jag hatar   


 


Vädret är ju med jäkligt upp & ner och bara helt bedrövligt för att vara februari. Jag går med i regnstövlar än i fodrade kängor sista tiden   


På Zum är det bara ner med bygget. Inte en käft som jobbar på morgonen men när lunchen sätter igång vid 12-14 svettsar dom så det stinker och låter   


     


Tömde skallen i skogen som förde mig ut i nya områden och fattade där ett nytt och roligt beslut   


     


Kolla skylten matte   


       


Firade mitt efterlängtade beslut med sista skålen egen fångade kräftor och en Polsk öl jag fick av en kollega. Den var god men jag började inte dansa som bilden lovade   


   

Nu skulle jag nämligen åka till Kista mässan och köpa mig en ny husvagn. Har saknat min husvagn men med nybyggt hus och all tid det har tagit har jag inte haft tid att åka runt och träna på samma sätt som förr. Men nu är tiden mogen och jag ville köpa en Adria Altea 472 PK eller Hobby 470KFM.


Men nu gick det inte att få ngn som helst hjälp på mässan mer än kattaloger som jag hade kunnat beställa hem utan att ta mig dig    Nästan bara husbilar och dom få husvagnar som gick att skåda var stora tunga saker för större familjer. Försökte få hjälp men inte en fråga kunde dom svara på utan att börja slå på sin mobil som det var dålig uppkoppling på   

Deras råd var att beställa en ny så får jag den i oktober i 2017 års modell. Går väl inte på en mässa i februari för att få hem husvagnen till i höst, när det var ett totalt värdelöst besök  ur husvagnssynpunkt men sällskapet trevligt   


Blev sugen på husbil istället och märket Pilote som har lastlucka med dusch. Går att ta upp så dom kommer ner där inifrån och så sätter man upp galler så dom får luft och utsikt när man parkerar. Tyvärr fungerar inte husbil om man som jag vill tävla i spår bara men jag får se hur det blir.


     


Blev dock verkligen glatt överaskad och uppåt efter att ha besök Tyresö BK:s årsmöte    Lilla Lizzie & jag blev Årets Brukshund, Årets spårhund och hedrades för vårt Spårchampionat   

Det var roligt och jag tackar så mycket för Era gratulationer, det värmde  och kändes verkligen uppåt 


       



                                       Ha en fin vecka / Susan   


Av manhofs - 18 februari 2016 07:00

För dom allra flesta som tävlar handlar det om att få ta det största klivet upp på prispallen, att stå som etta och vinnare. Men även att förbättra sina resultat och ta sig upp på en ny nivå som endast träning kan ge   


 


Så länge jag kan komma ihåg har jag tävlat i flera olika sporter. Det där med tävling plockar fram min Finska sisu och får mig att både träna hårdare och fokusera mer. Jag har i hela mitt liv tränat/ tävlat i olika grenar men utan ngn större framgång. Detta har gjort mig till en bra förlorare   


Den mest udda segern var när jag var kartläsare på en mc orientering och vann ihop med min kusin Gerry som chaufför. Annars var jag en ganska duktigt vollyboll och innebandyspelare samt snabb på milen där jag kom två när Kärrtorps gymnasium hade en tävling ute på Hellasgården   


Mitt stora intresse för hundtävling väcktes när jag köpte min allra första schäfer bara 14 år gammal. Jag hade letat i ett år men fått nobben av alla uppfödare. Inte ens på ett trevligt vis blev jag nobbad utan nästan utskälld i telefon så tårarna rann, skulle jag aldrig få köpa en efterlängtad schäfer   


Så kontaktade jag underbara Solveig på kennel Snickarbos. Kullen var inte född men jag kunde cykla upp och besöka dom så skulle vi prata vid. Uppenbarligen såg hon mitt seriösa intresse och när D kulle föddes i mars 1980 låg det en tik i högen som var till mig. Under alla kommande år tog Solveig hand om mig och såg till så jag blev medlem i Tyresö BK, gick valpkurs, kom på valpträffar, gick på spårträning, mh, mt, HD och så tog hon med mig på utställning, som jag var mest intresserad av. Tyvärr blev Dizzie en fruktansvärd kämpe och slagsmål   var det bästa hon visste ända upp till 12,5 år då hon fick somna in. Hua vad jag skämdes när jag fick stå utanför ringen på lydnadsträningarna för D bara ville spöa alla. Vid korningen ville polisen köpa in henne bums för en bra peng men det kom aldrig på frågan   


Däremot så vann hennes bror som uppfödaren själv behöll och tävlades av Claes framgångsrik. En dag 1983 visade han mig stöddigt den största bucklan jag skådat och sa ” Tränar du hårt kan du vinna sådana här pokaler”


   


Varken med Dizzie eller hunden efter Skipper skulle jag vinna en endaste medalj eller ens få beträda den allra lägsta prispallen med och många gånger föll tårarna när man missade ett första pris med 0,5 poäng    Tror nog jag tävlade en 15 lyd 1 med Skipper utan ett första pris sedan gav jag upp.


  


Förra veckan dammade jag av min prishylla som främst är fylld av Dixies och min fantastiks karriär. Att den blev så lång och framgångsrik kan jag tacka Claes för. När jag bar hem mitt pris första gången hade jag helt glömt bort den där dagen 1983 tills jag läste hans namn som var den första att vinna klubbens vandringspokal i lydnad. Jag tänkte direkt att ” nu ska du få se Claes, jag ska plocka hem den här pokalen för gott med 3 raka segrar ”

Och så blev det och dessutom ytterigare två vandringspoklar för bästa lydnadshund.


      

 Det var  roligt att se Lena som har Lizzies syster som vinnare 1992   




Ofta har jag skrivit på baksidan vart jag var och poängen vilket gör det så roligt att damma av dom. Man tas tillbaka på en minnenas promenad över storslagna dagar. Dixie var ju inte bara bra i lydnad utan spår med och det här var den störst dagen jag har fått uppleva på en spårtävling när vi vann i Enköping bk   


 


Eller Gretzkys först appel spår på Strängnäs Bk. 14 tävlande och jag var så nervös. Men vi vann med 279,5p   


   

När jag rullade in till Enköpings bk var vi hela 19 st startande i lydnads klass ett. Vad hade jag och min stora Gretzky där att göra ? Vi slutade på pallen, inte högst upp men som nr 3 med 180 poäng, en stor dag för oss  


  

Det här är Guccies första appell spår uppe på Heby bk. Jag försökte rasta Gucci hela dagen men hon ville inte skita nervös som hon var    Sedan kliver vi ut på ängen strax innan appellplan och hon lägger värsta högen    En del tycker jag borde fått avdrag men domaren svarade att hon sket innan planen och då blir det inget avdrag   

Vi vann med 298 poäng och det blev min bästa appelltävling jag gjort   


 

Med Porsche blev det inte heller så många pallplatser men vi kämpade på. Det började bra i dom lätta klasserna. Högst upp på pallen med 186 poäng och LP 1   på en av min favorit klubbar Nynäshamn, men sedan fick hon soppa torsk   

 

Ni kanske undrar över mitt och Lizzies största ögonblick ?

 Självklart var vår vinst i lydndsklass 3 på Göteborg Grande Prix det största jag varit med om i hundsamanhang, men det tog inte störst plats i hjärtat.


 


Nej det var några månader tidigare, Rättare bestämt på Österåkers Bk och Tomas Molins minnes tävling. En person som hjälp mig många gånger genom åren med mina hundar. Redan med Dixie åkte jag till honom och tog privatlektioner och genom åren har vi delat många glada skratt och pratat hund över en kopp kaffe på diverse tävlingar   

Tomas har alltid gratulerat när det gått bra och stöttat eller kommit med råd när det gått dåligt.


Innan denna tävling hade jag haft en tuff period med många timmars träning som inte gav resultat på tävling. Började tappa självförtroende och litade inte på min hund ute i skogen efter att ha gått vilse uppe i Gävle    Funderade på att ta en paus från tävlingar men la istället fokus på lydnaden.

Jag ville så gärna göra vinna denna tävling till Tomas ära och det gjorde vi med. 173 poäng och vår första klass 3 seger    Det blev ytterligare 7 pallplatser i klass 3 varav 5 första placeringar och dessutom lossnade det i spåret efter denna dag och vi började även plocka cert i spår.


Men just denna dag gick vi ut i skogen och satte oss på en gren och fällde några tårar    Jag hoppades att Tomas var glad för vår skull högt där uppe bland molnen och precis som Claes en gång sa ” tränar man så går det”


 


Ikväll har jag åter igen varit och tränat uppe i ridhuset för att förhoppningsvis kunna skörda några nya första pallplaster under det kommande året   för man kan ju inte leva på gamla meriter, bara minnas och njuta   

Jag brukar bara få 7 på tung apport så den har jag försökt träna på men det är svårt för en liten hund på 13,5 kg att lyfta 4 kg. Där förlorar jag 6 eller är det nio poäng?

Men nu börjar hon få till det min sockerbit   



 

Hon var på jäkligt bra humör för hon fixade även hela eliten rutan för första gången    Problemet har varit att hon älskar rutan och struntar i att kuta ut till kon först    Om ett tag kommer tempot bli bättre, det är fortfarande lite osäkerhet i hela momentet men som sagt, träning ger färdighet och det är roligt när man kan börja sätta ihop momenten    



 

I vittringen vill hon bara ta första bästa pinne om jag ökar tempot. Då rusar hon ut och in, så jag la till ett moment så hon fick tänka lite innan   

Har ju det klassiska att tar hon sig tid att leta efter rätt pinne blir det dåligt tempo in, får jag bra tempo tar hon fel pinne.

Men vi tränar på och är på rätt väg.



 

Blev ju lite väl lång blogg och många kom nog inte till slutet   

Men nu blir det ingen mer blogg denna vecka så ni kan ju dela upp den i delar   



                                                  

       Auf wiedersehn / Susan   

                                              

Av manhofs - 13 februari 2016 00:43

Ytterligare en vecka i 08 land med förfärligt vinterväder. Spöregn och plusgrader med mycket blåst. Inte kan man åka skidor och allt blir lortigt och skitigt hela tiden   


Började veckan ute hos Kåre och en privatlektion i vallning. Nu har Lizzie tänt ordentligt och jag tycker själv vi tog ytterligare ett steg framåt och jag fick med mig en öka förståelse för vad jag håller på med. Jag tycker ju så mycket om fåren som alla har sin personlighet. En slö och lat en som hela tiden kommer sist och går lite sin egen väg och så min idol, attack tackan   


Är ju lite avundsjuk på att Kåres hund som får fåren att gå så fint medan när Lizzie ska valla själv utan lina så rusar dom bara. Men jag kunde konstatera att dom är vana vid hans hund och tycker Lizzie är lite läskigare så då springer dom fortare.


Vore väl bättre om Kåre skrev här om mina försök att bli ett team med min hund i hagen … eller inte   


I måndags var jag hur som haver grymt nöjd med några saker. För det första så hade vi hållit på en 20 minuter och fört ner fåren till ett hörn där Lizzie skulle trycka ut dom. Det är inte så lätt för en otränad hund att gå runt bakom fåren i trånga utrymmen och tränga ut dom. Hon skulle på mina komandom röra sig åt höger eller vänster innan hon fick gå runt ett helt varv. Då bestämmer sig attack tackan för att nu fick den där lilla nya hunden ta och dra. Hon klev ut framför sin flock, stamapade och krafsade i marken och stångades med huvudet mot Lizzie. Jag var helt övertygad om att L skulle backa undan men se nu var måttet rågat för lilla ludd. Hon blev så jäkla sur så det var riktigt roligt att se och tog ett kliv fram mot fåret med klapprande tänder. Både jag och Kåre stod med öppna munnar och följde dramat   


 

Fåret skuttade fram och slog båda framben i marken, L klev farm och hackade med tänderna. Tillslut skiljde det bara 5 cm mellan dom och då vek tackan ner sig och sprang in i sin flock. Kåre blev så glad och berömde L jätte mycket och jag pöste av stolthet. Och oj oj vilket självförtroende lilla tjej fick efter det, min lilla matador   


Sedan lyckades vi tillsammans får flocken att gå mellan två portar åt båda hållen. Visserligen tjuvade L åt ena hållet men det viktigaste måste ju vara att hon fick med sig alla fåren igenom, inte att hon själv gör det   


Sista saken som var så roligt var att hon hade själv fört bort flocken från oss, nu skulle hon ensam ta tillbaka dom men då sticker den där tröga åt ett eget håll och direkt sätter L efter henne. Ni kan inte tro hur snabba dom små ulliga fåren är men L sätter fart med målmedveten blick. Nu går det undan i hagen och fårskit och slask sprutar åt alla hållen, jag kollar på och väntar på att Kåre ska ge mig ett kommando men han kollar med på vad L ska hitta på. Då ser jag att L har gått in i jakt och hon tänkte bita den snabbflyende ullbollen. Visserligen älskar jag lammkotletter men jag tror inte K skulle bli så impad så jag drar till med ett kraftigt ”hit” och trots att dom har kutat i en jäkla fart runt hagen och L gör sig redo för ett bett viker hon direkt av och kommer in. Fan hur dyr blir inte hunden då   

Att hon sedan inte ville lyda och tyckte ligg var överkurs är en annan historia men den har jag glömt   


Nackdelen med att valla i en blöt fårhagen var att det droppade fårpiss och dynga från Lizzies mage och det stank riktigt illa i bilen. Gucci tryckte upp sig mot ena väggen och häll för nosen hela vägen hem   


   

Det var bara att kasta in alla plädar i tvättmaskinen och boka tid för hundtvätt, rint och fint ska det vara   


Läste på fb om att en klubbkompis öppnat upp ett litet hundcenter i Tyresö där man kan tvätta hunden själv för 75kr/tim och då ingår schampo, balsam och fön så jag bokade en tid och körde dit. Jag som är snabb hade inga problem med att hinna får båda skinande rena och städa efter mig.


http://www.wavedog.se/


Normalt tvättar jag ju hemma men Lizzie va så lortig och min rygg öm så det var skönt med upp och nerfällbart badkar.


         

Härligt med rena och väldoftande hundar igen   

Nu blev dom ju ganska leriga i skogen igen men det är bättre än fårdynga.


     



                                                  

                                                  
                          Over and out / Susan   


Av manhofs - 7 februari 2016 23:45

Helgen har mest bestått av hundsnack vilket är helt ok då det är bland det roligaste jag vet   


För några månader sedan frågade Matte mig som födde upp Gretzky om jag kände till ngt ridhus som det gick att hyra?

Schäferdistriktet Stockholm skulle ha sin utställning. Rekommenderad Högdalens gård uppe i Vendelsö och så blev det.


 


Eftersom jag inte har en endaste kompis som gillar utställningar åkte jag upp ensam och det var lite tråkigt. Kände inte så många men försökte prata lite här och där.

 I bild är det Matte och Jessica med Finska domaren, deras egen uppfödda valp och Tyska domaren. Det är roligt för det är öppen kritik & Matte översatte domarens åsikter   


         

Dåliga bilder men mobilkameran fungerar inte så bra inne. Tänkte åka hem då Bosse & Gittan dök upp så vi tog en fika. Oj vad mycket gott dom serverade   

Äntligen kunde jag gagga lite hund med ngn     


               


Söndag morgon och vi satte kosan mot Salem och Viksbergs ridhus. Jag ville kika in lydnads elit inför min start    Alla frågar när det kommer ratt ske och svaret är efter hon löpt, när det nu blir   

Hon är lite små knasig och ängslig så jag vill inte utsätta henne för ngt som hon kan bära med sig och hon är ju bara 4 år så det är ju ingen panik  


           


Äntligen lite folk som ville gagga och min mun gick i ett   

Roligt att se så många gamla elitförare jag tävlade emot redan på Dixies tid. Domaren dömde som det sig bör hårt och jag är glad att jag inte ska starta än. Behöver fila betydligt mer   


       


Hälsade på ett gammalt ök i hagen och kikade in veteranprylar på parkeringen innan vi gav oss ut i skogen. Sedan tuffade vi bakvägen hem längst Café Rosenhill, Tungelsta , Stav och Berga. Där stötte jag på jaktlaget ute i skogen   och ngr var så charmiga och stiliga så jag bums beslutade mig för att utbilda Lizzie till eftersökshund   


       


Uppletandet gick jätte bra även om jag blev lite sur för båda hittade bara 5 av 6 föremål    Slutade med att inte jag heller hittade det   

Att det sedan hade råkat ramla ur påsen och låg hemma på gården tänker jag inte berätta för dom  


         


Spåret var jag inte nöjd med. Hua vad hon slog och for hit och dit    Vi brukar spåra på morgonen och nu var klockan 15.30, vet inte om det var det som gjorde henne så vild och speedad. Konstigt nog finner hon ju in sina pinnar men att spåra som hon gjorde idag vill jag inte ha det   


 


Avslutade dagen med promenad i skymningen innan vi for hem till min favorit rätt, spagetti och köttförsås med rödvin   


Imorgon blir det ännu mera hundsnack för jag ska valla och det ska bli så roligt   



                                                  

                 Kram / Susan   


Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards