Direktlänk till inlägg 19 oktober 2023

Oktober.

Av manhofs - 19 oktober 2023 20:09

Sedan vi sist hördes kom tyvärr ohälsan på besök så oktober har varit en tung månad   

Äntligen har jag börjat jobba igen efter nästan 3 veckors sjukskriving. Avslutade ju min förra blogg med att jag funderade på att gå och ta ett blodprov men jag kom aldrig så långt. Gick pigg och glad till arbetet på fredagen men när jag gick hem kunde jag inte längre prata. Blev värre under natten så det var bara att sjukskriva sig. Efter 6 dagar kunde jag börja kraxa igen men sedan fick jag en hemsk mag/tarmsmärta med inkontinens problem. Trodde att jag inte tålde alla hostmediciner men läkaren konstaterade hög sänka som troligen var Adeno virus. Satte sig som tur var inte på ögonen men det var jobbigt ändå   Har ont i vänster lunga men den har dom röntgat och inte hittat ngt fel på så jag hoppas det ger med sig.

Skön att ha en tomt att gå och pula på för att bygga upp kroppen igen och kunna aktivera hundarna lite. Dom har varit så duktiga och bara sovit bredvid sin matte   

         

Jag är glad över att jag alltid ligger ett steg framför, det jag kan göra imorgon gjorde jag igår   

När ohälsan kom var jag redan klar med mycket i trädgården som att kapa ner mitt ståtliga änglatrumpet    Frosten skördar och man får ingen andra chans     Nu är allt jag är rädd om inne i nya boden. Å vad jag är nöjd och lycklig, vilken bra investering. Slipper bära ner allt utan bara in i den betydligt rymligare boden så jag lätt kan gå runt och vattna i vinter   

       


Allt är nu skördat i trädgården och tillvara taget. Vilket lyckat och långt skördeår. Tacksam över mina mängde av blåbär i frysen från trädgården. Har kokat många liter blåbärssoppa som jag levde på i 6 dagar med toast. Kokade en stor satts med köttfärssås fullt med egna grönsaker från trädgården. Nu är frysen full av små portioner   

         



Egenodlad, stjälkselleri, purjolök, vitlök, silver lök, tomater, basilika & chili   


     

Växthuset är rengjort, allt klippts ner och kolsyrepatronerna nere   

       

Hur många sekatörer behöver man   

    

          

 

Gamla boden som är 51 år har fått nytt tak och vindskivor igen. Passade på att tömma boden, storstäda och kasta massor av skit som bara stått i 10 år. Vilket lyft nu har jag så mycket mera plats där inne   

Sågade ner lite sly och grena som hängde över så nu blev det luftigare. I vår ska jag skrapa ner den och byta färg.

Mor & dotter roar sig själva när matte pular i trädgården, så roligt att titta på dom två   


                   

Marie som har Bellas son Alan och jag träffades hos Monika en helg för en tvådagars vallhundskurs. Var ganska kallt så med tanke på min ohälsa klädde jag mig väldigt,,,väldigt varmt    Måste säga att jag är så stolt över Bellas avkommor som jag träffat. Alla uppför sig så väl i miljö/grupp och likt sin mor kan dom koppla av mellan arbeten. Alan är så väluppfostrad och vältränad, man blir så glad över att ha fått en så fin valpköpare som Marie. En kraftfull maskulin hane med ett hjärta av guld, så kramig och go  

           

En olycka kommer ju sällan själv. Dagen efter vallhundskursen la min Iphone av igen. 4:e gången sedan jag köpte den i november. Arg som ett bi krävde jag nu återköp enligt konsumentköplagen    Tele 2 försöker få mig till att ta striden med Iphone och säljarna tyckte jag kunde ha köpte en dyrare/modernare modell. Jag köpte en mobil som passar mig och är helt ointresserad av det nyaste /trendigaste. Behöver inga statusprylar för att må bra, varken när det kommer till bil eller mobil. Köper jag en ny vara för 6000kr förväntar jag mig att den ska hålla och inte få höra att jag borde ha köpt en dyrare, nej Tele 2 har inte skött detta snyggt   Har varit trogen kund även när vi hade företag sedan 90 talet men nu lutar jag åt att byta till Telia.


 Bilen har jag bytt bromsar/bromsskivor på både fram och bak på Mekonomen men det låter förfärligt när jag bromsar så idag åkte jag tillbaka och reklamerade arbetet. På tisdag ska den in igen så får vi se vad dom säger men alla som kan ngt om bilar säger att dom har gjort ett dåligt arbete eller inte bytt?   


Tappade en plomb igen så nu ska jag byta tandläkare. Tycker dom har blivit dyra och arbeten dom gör håller dåligt. Lagade plomben för 1 år och 3 månader sedan innan den for ut igen. 2200kr tog dom för 15 minuters arbete för att sätta in en ny utan bedövning. Stressar så jag frågade om dom skulle med tåget. Jobbigt att byta tandläkare men jag har inte varit nöjd länge så nu är det dags, men vart?


Får glädjas över min trädgård och vänta in lyckan, någon gång borde den dyka upp igen. Sådde frön från Ökenros för två år sedan och nu blommar den, det ni är odlarlycka och så ett skott av min rosa änglatrumpet som börjar blomma inne  och så min hibiskus som jag råkade ta död på men åter få att blomma 

           

I helgen var jag anmäld till vår första start i rallylydnad forstättningsklass. Flen hade ordnat en så trevlig inbjudan så när jag valde mellan Östhammar och Flen föll valet på Flen. Osäker in i det längsta på om jag skulle åka. Hade inte tränat många pass på flera veckor så det kändes lite onödigt att åka så långt men bilen packades och i arla morgonstund for vi i väg genom ett vacker höstlandskap.

     


Var där kl.8.15 och rastade hundarna. 50 var anmälda i varje klass och jag var lottad som nr 2 i båda. Lite jobbigt för jag skulle velat stå och kika lite på ekipage innan. Har glömt lite regler mm. I Flen tog dom bara 5kr/bana så jag köpte båda. Tyckte vi fick ett fint flyt och att det gick bättre än förväntat. Axa var med och följsam men när vi kom till snurr så nollade hon. Det finns ett moment som heter backa och det utför man i en flytande rörelse utan stopp, från ett steg fram börjar man backa. Hunden får inte sätta sig ner då nollar man. Vet inte hur jag tänkte men jag bara tvärnitade och började backa så Axa undrade var jag försvann, dåligt av mig men jag trodde att jag skulle lyckats rädda kanske 5 poäng. Jätte nöjd kliver jag av och har en känsla av att vi ligger på ca 75–80 poäng. Domarna ser alltid sådant som inte jag tänker på. Blev som en total kalldusch att se att vi bara fick 57 poäng    Axa hade nollat ett moment när hon skulle sitta men i stället stod, det såg inte jag och så fick jag tydligen spunk och gjorde en helt fel skylt. Jag drog på mig 23 fel och Axa 20. Är så impad av alla som tycker rally är så löjligt enkelt. Varje tävling är det jag som drar på oss massor av fel   

    

Tävlingen startade 9.30 och nästa klass vid 12.30 så det blev en lite seg dag även och vädret var fint. Vi gick hit och dit, gaggade med massor av trevliga medtävlare och så tog jag en tupplur i bilen   innan det var dags för nästa tävling i ring A. Den banan trodde jag inte skulle passa oss och av resultaten av att döma hade många problem med den. Nu hade jag hunnit kolla lite andra ekipage och tagit till mig av deras misstag och fått lite tipps men det kändes riktigt bra. Både jag och Axa var riktigt på G och det räckte till hela 98 poäng och vinst    Vår första vinst i rally  

Fick vänta enda till strax efter kl.15 på prisutdelningen så det blev en lite för lång och seg dag. Föredrar när det flyter på som i Vallentuna och Lindesberg. Har försökt att komma med på åtskilliga spårtävlingar under många år på Flen bk men blir alltid bortlottad, synd för en väldigt trevlig klubb.

                       

Kl.17.30 var jag först hemma igen och kliver trött ut ur bilen. Då faller vitt puder ner från skyn och jag fattar ingen ting    Det är ju en varm skön dag så det är omöjligt att det skulle snöa, Får damma av bilen av fullt med damm då det fräser till i håret och jag inser att det är aska. Kollar upp och ser att precis bredvid mitt staket eldar min granne    Värmen för askan rakt upp som en pelare sedan gör kylan att det faller rakt ner på min tomt, hus, bil, kläder och hår. Vi har nu eldningsveckor i Stockholm vilket jag älskar. Inget städar så bra som elden och så är det så mysigt att grilla korv och dricka kall öl. Men det finns regler för vad man får elda, INTE löv. Därför fyller jag min kärra i ett och åker till återvinningen. När alla löven fallit av samlar jag nytt sly som blir till vårbrasa. Kutar snabbt dit och förklarar att askan faller på min bil så dom får sluta att elda. Dom har vattenslangen framme och släcker fort emedan jag står med en kvast och dammar över bilen så inte glödande ska kan landa.Vet inte hur mitt meddelande mottogs men han blir nog inte gladare om jag kommer med en räkning för förstörd lack på bilen men nu klarade den sig tac kvare att jag var så snabb men lite hårstrån brann upp   


 



Av misstag planerade jag Hummel för många år sedan och den går ju inte att bli av med. Avskyr hummel som totalt tar över en yta dom är på    Nu kapade jag ner den ordentligt så hoppas jag min kaprifol får lite ork att ta sig. Klipper man inte ner klängväxterna så drar snön ner hela ställningen så varje år tuktas dom. Har rensat ut sommarens växter under bron så blir det fint till nästa år & så är lilla dammen tömnd.

         

   

   
Vilken otroligt vacker höst vi har i år, jag bara njuter av alla färger och vädret   Nu är vi på gång med stavgång igen. Måste få upp min kondis igen och så väntar lite skidor i vinter   

                   

   

 

Idag var jag och vallade hon Monika igen. Just nu kör vi två gånger/vecka. Är så roligt och lilla Axa gör små framsteg varje gång    Bella går riktigt bra nu och jag ångrar att jag inte anmälde henne till Mälarmården som har en tävling nu i helgen. Har gått och väntat på löp och inte funderat så mkt på annat när det gäller Bella     

Nästa gång vi hörs hoppas jag Bella löper.

   

Nu är jag helt i fas. Allt är undanplockat och stängt till nästa års odlarsäsong. Kan njuta av varma brasor, grillen och några böcker och slippa alla måsten. Idag har det snöat till och från hela dagen så jag blev klar precis i rätt tid  

     

                                                       

                                                          Ciao/  Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards