Alla inlägg under april 2017

Av manhofs - 28 april 2017 07:00

Jag skulle helt klart behöva en handler som hjälper mig att hålla lite ordning på alla program, tävlingar, träningar och jobb. Just nu spretar det åt alla håll och jag tränar in 5 olika lydnadsprogram, kör två olika spår samt vallar. Inbillar mig att hundarna får variation och hinner inte tröttna utan ständigt undrar vart vi är på väg idag och vad som kommer att hända   


Eftersom jag är beroende av lathundar och fusklappar för att komma ihåg rätt program och dom alltid ligger i fel jacka hinner dom aldrig ära sig momenten i rätt ordning heller  


 

Två vall pass har det blivit i veckan och jag känner mig väldigt nöjd med Bellas utveckling. Lite mindre intresse av att vilja ligga denna vecka utan tjat   men hon har väldigt fina sidor som jag gillar. Hon har bra djurkänsla och flankar väldigt fint ut i stora hagar. Det tog lång tid innan Lizzie vågade hämta fåren på långt håll men B sticker iväg som en pil och driver dom väldigt lugnt tillbaka. Men hon läser mig väldigt fort så nu har vi börjat med att jag vänder mig bort när jag ger kommandon.


När hon ska driva djuren går det oootroligt långsamt. Man ska inte ha bråttom hem till stallet för hon går där bak med guppande stjärt och låter fåren flytta på sig i maklig takt    Otåliga matte vill ha lite mera tempo för hon ska hinna med 14 saker till innan solen går ner   

Fullt med lamm hos Kåre som är så bedårande söta   


         

Har fått till 3 ängs spår i veckan och även där utvecklas hon fint men det där med pinnar är ingen hitt. Bella vill spåra, gärna fort och lite fel. Nu har jag börjat lägga en gotta under pinnarna och då har det börjat hända saker. Ikväll gömde jag pinnarna under torrt gräs så hon kunde inte se en pinna men upp kom dom. Nästan så hon tyckte det blev mer intressant när dom var gömda än med godis under   


 

Vi är nu uppe i 5 meters återgångar och det är svårt att lura henne men har det gått vilt över sph vill hon gärna byta men hon är väldigt lätt att läsa så säger jag bara till tar hon åter upp spåret.


I onsdag kväll möte jag upp bästa Bosse som hade lagt ett appellsph åt oss i VH. Jag fick lite tävlingsnerver.  Bosse gör det ordentligt så startpunkten var utmärkt med skylt   

Nu gjorde hon ngt nytt som hon även gör i vallningen när hon är tänd, nämligen att när det tar stopp i linan kutar hon runt mig för att prova från andra hållet. Mkt irriterande att ha en hund som far runt en som ngn jäkla cirkus ponny   På lägret sa Gunnel till direkt att så där får hon inte hålla på    SKÖNT att höra, nu är  stopp och endast rakt fram som gäller.


Lättare att spåra i skog som Fintuna än på äng.


     

Första gången hon for runt mig blev jag så paff så jag sa inte till men sedan tänkte jag på vallningen och stoppade henne när hon var påväg runt mig igen   Hon såg lite snopen ut men slutade sedan med det.  Spåret var jag super nöjd med. Första pinnen tog hon kanon samt vinkel. Sedan stötte hon på vilt så jag fick säga till henne med resultat att hon bara duttade till pinne två och så suveränt avslut   


 

Intressant att en kompis stod och tittade på   som delade med sig av sina åsikter, som att mitt påsläpp var lite slarvigt   

Vi körde även en budföring. Ingen tjuvstart idag men att sitta still hos mottagaren går absolut INTE matte för det kryper i hela mig och benen går som trumvirvlar   Känner ingen press över budföringen. Har nog bara fått betyg på det en gång i mitt liv, alla andra hundar vill inte springa ifrån mig så åter en nolla vore bara som vanligt  



 

Var kallt och kyligt i tisdags kväll   men jag ville träna på budföring och begav mig ner till klubben. Som om inte kylan var nog började det regna. Fick åter igen en tjuvstart men kunde fånga in henne. Kopplade då upp henne igen till hennes förvåning och fortsatte att gå bort och denna gång satt hon. Kuta är inget problem men att STITTA STILL när man har myror i brallorna  


Blev kommenderar fot då det helt plötsligt kommer ngt svart farande och flaxande och nödlandar med näbben före i diket framför mig   En stilig andpojke hade fått soppa torsk och såg helt förvirrar ut. Vet inte hur B reagerade för jag hade full fokus på ankan men hon gick fot. Fasiken vad jag skrattade, det kallar jag störning  


   


Skulle verkligen vilja sätta igång att så det sista och plantera om alla sticklingar i större krukor men jag har ingen plats. Växter i växthuset måste först ut men här är det minus varje natt och snöar var och varannan dag. Idag gick det att stå ute utan att frysa fingrarna av mig   så lite blev omplanterat, resten tar jag tag i nästa vecka.

Kul att flocken har ett sådant trädgårdsintresse  


         


                                                  

Ingen ordning och reda utan det spretar åt alla håll och aktiviteterna avlöser varandra. Men vi har roligt och det är viktigast.


   

                                                  
     Trevlig Valborg /Susan   

                                                

Av manhofs - 23 april 2017 23:49

 Så var det äntligen dags för Bellas debut på tävlingsbanorna och Lizzie nystart i nya klass 2    Det innebär att vi har klivit ner en klass från eliten och går in i en lättare klass som hon tävlade i 2015, men då med andra moment och regler.


Otrolig sen tävlingspremiär för mig och alla undrar vart jag har tagit vägen och varför jag inte anmäller?

Just nu är det lite andra saker i livet som tagit tid och jag har helt enkelt inte haft lust eller tid.


För att komma ut ur min kokong anmälde jag mig till denna tävling för länge sedan och har under tiden ångrat mig många gånger    Borde kanske ha anmält till elit spår och appell sph istället men tiden bara rinner iväg och jag har missat sista datum gång på gång.


Sov oroligt och drömde mardrömmar som att jag kom fram till klubben och öppnar bakluckan för att se att båda katterna sitter i buren men inga hundar   


Kan inte fatta att jag som aldrig är nervös inför tävling nu var helt upp och ner. Anlände i god tid och han småprata med alla möjliga trevliga människor   och rasta lite innan det var dags för lottning.


Nu börjar jag förstå hur hemskt det är för alla som inte har tävlingsnerver   Börjar fundera på husvagn igen men om man ska må så här dåligt varje gång jag tävlar kanske det är bättre att köpa sig en egen bajamaja och fästa på dragkroken  


 Lottade nr 4 i startklass och 2 i klass 2. Eftersom det blev så tajt var det inte säkert att jag skulle kunna tävla med båda så jag började grubbla på plan A medans vi gick banvandring i startklass. Men domaren Micke bestämde att om jag inte hann klart i 2:an med Lizzie skulle jag få starta sist i Startklass och jag blev jätte glad   

 Kilade över och var med i banvandringen för 2:an men jag måste säga att jag har lite svårt att ta till mig alla info. Jag vet att när jag väl tävlar är jag så fokuserad på min hund så TL måste verkligen lotsa mig runt och var och varannan gång som dom säger ” ställ upp vid strecket” vänder jag mig åt fel håll   


Står ju sällan och kollar på ekipage innan utan med flera hundar att tävla och rasta kutas det hit och dit för att hinna med. Men det är en bra nyhet och jag kommer säkert att vänja mig och kanske...bara kanske ta till mig lite information   


Som vanligt hade Lizzie inte en så bra fot men med årets första tävling och med förra årets dåliga resultat i ryggsäcken tog jag inget dk utan vill bara känna av vart vi står och om hon tycker det är lika tråkigt som förra året i eliten där hon inte fick ett endaste första pris   

Men det var helt tvärt om och hon bara växte och växte. Glädjen lyste i ögonen men ändå var hon lugn och fokuserad och låste sig inte eller ville dra från plan som i eliten.

Skrattade gott vid apportering m dirigering då jag lottade höger, hennes starka sida. Har tränat mkt vänster i veckan som hon ofta nollar.

Hehe tänkte jag självbelåtet    nu får vi en 9 eller 10 men se nu tänkte L ” fan vad hon har tjatat vänster, jag tar det denna gång med ”. Jag säger H, hon går vänster, jag säger hööööger hon går vänster. Nu väntade jag ut henne så hon var tvungen att lyfta blicken mot mig och då gick hon jätte fint höger och kom fort in med fint avlämnande   

 Vallfröken satt i publiken och hon var nog glad att L inte var hennes elev som inte kan höger 


Så fort L och jag klev ut från plan var det bara att koppla upp och fort gå bort till parkeringen för nästa klass. Även där så var det en helt annan glad och lycklig L som busade och for. Visst så känner dom av om man är nöjd eller sur efter en tävling och blir påverkade av det. Men nu tycker hon det är roligt igen oavsett om vi hade haft ngn nolla. I eliten utstrålade hon osäkerhet, stress och ville ofta inte vara med och låste sig istället i sitt eye. Allt det var konstigt nog borta och det var som en ny hund.


   


Hann få ngr rapporter som att flera hundar nosat mkt på planen innan jag plockade ut B för en kort rastning och en kort uppvärmning. Tränar aldrig så mkt innan tävling utan värmer och väcker bara upp dom med lite fot eller fjärrdirigering. Långa uppvärmningar tar bort energin och utstrålingen från hundarna tycker jag och det man inte hunnit träna i veckan löser man inte genom att värma upp i 20 minuter.



Puh så nervös jag var innan start men sedan släppte det och jag gick in i min bubbla med B. Precis i slutet av foten när man ställer upp för vändning känner jag hennes tass under min sko och kan såklart inte ställa ner den utan hittar vikten framme vid tårna. TL fick upprepa sin kommendering innan jag lyckade vända men då kände B mitt lätta tryck och skuttade till lite men jag tyckte hon var så duktigt som inte släppte sin position. Därav en 9 med kommendering släpper i sväng.

Tittar aldrig betyg men det kändes så himla fint förutom att hon gärna ville gå till TL flera gånger mellan momenten  

När vi ställer upp för apporteringen och jag ger mitt kommando går precis en stor hund till anfall i bilen bakom henne. B blir både rädd och osäker så jag lägger på ett glatt dk och då kommer hon som en raket.


I helhetsintrycket fick jag en 9 men "ngt busig mellan momenten" vilket är helt korrekt. Hon ville gå mer och mer till TL så det är ngt jag måste jobba med i träningen.


Så himla supernöjd och lycklig skuttade vi av planen    Hade aldrig vågat hoppats på att hon skulle gå lika bra på tävling som på träning. Jag som alltid tränar själv. Hennes enda träning med andra har varit en gång med Bosse och 3 gånger på kurs för Marie. Min lilla dampiga ostbåge skötte sig så fint  


  

 


Så roligt att min fina klubbkompis Magda van klassen med flotta 192   


 

Måste säga att jag blev så glad över dagens resultat så tårarna rann på prisutdelning.  Kalla vinterkvällar   i ridhus har gett resultat. Hade inte så stora förhoppningar med L som verkligen inte fungerade förra året men nu har det vänt så totalt. Och min dampiga Bella som nästan kan se lite trött och trög ut blixtrar till och utför dom så fint.

Man skulle ju kunna tro att jag som tävlar så ofta har stenkoll på alla moment men det är verkligen tvärt om. Jag är helt förvirrad och även om jag är mkt väl medveten om att vi som tävlar ska känna till reglerna och jag läst dom många gånger så fastnar väldigt lite   

 Därför är jag alltid glad när jag stöter på tävlande som vänligt och hjälpsamt svarar på mina frågor utan att surt påpeka att man ska kunna reglerna. Anna A och Pia B är två sådana trevliga tjejer    Nu kan jag lägga till Tina R som hjälpte mig idag. Tack Tina för din hjälp  


Har aldrig kunnat förstå varför folk kort svarar ” det står i reglerna” när ngn på fb i diverser grupper frågar om hjälp?

Varför lägga tid på att trycka ner en människa som ber om hjälp? Känner man sig kunnigare själv då?

Nej en extra eloge till dom som istället trevligt förklarar, kopierar regeltexter och försöker hjälpa andra  


 


Oj vad Bosse ser lycklig ut med en bc   


Tack för idag alla trevliga hundkompisar.

Trött, hungrig och lycklig for jag hem för att fota mina ludd på podiet. L visste direkt vad jag skulle göra och hoppade upp innan jag hann fram   


       


Tycker bilden säger allt. En pigg och vaken L som alltid vill göra mer och så en lite mindre pigg Bella som gärna tar sig en siesta  


Nu undrar många hur mina planer ser ut? Blir det start i klass 1 och elit nu?

Nej jag kommer ligga kvar i start ett par tävlingar till. Det går snabbt, är billigt och går att korrigera lite som att hon vill klänga på TL. Hon kommer säkert att försök lämna planen om publiken står för nära osv. Tar hellre allt det där jobbet i lättaste klassen och när jag känner att jag har hennes fokus och koncentration går vi upp men det lär dröja. Jag vill alltid lägga en trygg och noggrann grund. Att ila upp i klasserna tror jag man förlorar på och för eller senar når man bakslag eller får en hund som tröttnar. Vi ska hålla på med det här i 10 år till jag och Bella, varför kasta oss upp i klasser när man kan njuta av resan  


Lizzie kommer nog aldrig mer tävla i 3:an. Hon får bidra till hushållet och vinna hundfoder. Få självförtroende och känna glädje i en klass som passar henne och så tar vi med oss den glädjen in i elit spår som är grenen där jag vill satsa. Vi fick inte ett första pris i eliten och med dom nya höga avgifterna blir det för dyrt att jaga poäng vi inte verkade nå. Men hon är ung och om ngt år kanske vi satsar mot 3:an….eller inte  


   


Ville så gärna fira denna dag och funderade på allternativen?

Grilla ngt gott och öppna en flaska rosé i uterummet   

Eller åka upp på kinan och äta en god 3 rätters. Eller koka spagetti och köttfärssås med ett riktigt fin rödvin till och sedan sippa lite skumpa i soffan   

Fåglarna sjöng och solen värmde genom fönstret och rätt var det var somnade jag in i John Blunds drömrike    Vaknade med ett ryck 2 timmar senare och hungrig som en fågelunge. MÅSTE HA MAT NUUU   

 Blev en tråkig pizza på Silverado med en cola och sedan dess har jag mått illa och inte velat varken dricka eller äta ngt mer så det var den segermiddagen det  



                                                  

               Kram Susan   


Av manhofs - 19 april 2017 23:14

Så är påsken slut för denna gång och jag börjar inse hur skönt det kommer att bli att leva Svenssonlivet ngn gång i framtiden    Tänk att jag för första gången på 11 år var ledig en hel Påsk och slapp jobba utan istället likt alla andra kunde ägna mig åt nära och kära, vila och träning och njuta av alla röda dagar, fantastiskt   

Vi valde helt enkelt att stänga iår för första gången och det var ett skönt beslut som gav väldigt mkt energi.


Vädret var väl det kallaste i mannaminne en påsk med snöfall varje dag i 08 land    men det stoppar inte mig och mina planer. Men tänk att det är mitt i April och is på dammen   


 

Spårade och körde uppletande på lördagen. Spåren var si sådär men upp letandet blir bättre och bättre.


     


Det som göms i snö kommer upp i tö. Många lövkorgar blev det men nu är det fint. Blev så himla ledsen när jag upptäckte att ngn katt ätit upp mina vilda vänner koltrastens barn   


   

Tog ett kort för att se hur förstört det var inne och blev tårögd av lycka när jag till min enorma förvåning såg att det var 5 nyfödda ungar som låg där och endast äggskal nedanför   


 

Föräldrarna bryr sig inte alls om mig eller hudarna utan tackar glatt när jag kommer kutandes för att jaga bort grannens går katt som stryker runt    Gucci tycker det är jätte kul att jaga kisse   


Varje morgon är det snö eller frost på växthustaket men inne har det som kallast varit + 3 grader och allt gror och växer.

 

Tiger min lilla solnjutare ligger i uterumet i ngn av sina korgar och myser   


 

Ångrade mig lite att jag planerat grillning till påskens middag då det var så himla kallt och petit moi skulle vara grillmästare    Men lammet var styckat och låg i marinad innan jag insåg hur kyligt det skulle bli  


    

Bror åker alltid bort under påsken så vi 4 möts för en underbar dag som inleds med kall buffé, tillagad av undertecknad   Kallrökt fjällröding med en kall romsås och lite annat gott sköljdes ner med öl och en snaps för mig och Pappsen    Sedan tog vi en härlig promenad med flocken.


     


Sedan var det dags för vårt påsk pyssel. Alla skulle måla en äggkopp och då ledde pappa stort som helt klart gjorde den snyggaste koppen. Vi andra härmade snabbt honom och pimpade upp våra efter hans kopp    Sedan satte vi oss och kollade F1 framför en varm brasa och efter det tappade pappa intresset. Han tyckte inte det var lika kul att göra en kyckling som att följa F 1 vilket ledde till att han kom sist i vår tävling som vi höll på Facebook  

Syster vann stort med Nr 1, dessutom vann hon på sin triss lott vi skrapade så hon var en tur gumma och fick öppna paketet med vinsten  


       


Les Hauts de Granget var ett utsökt vin som jag absolut kommer att köpa igen    Hittade på ett eget recept på påskkaka och bakade dagen innan en apelsinkaka. Av mörk och vit choklad gjorde jag ett fågelbo som fick stelna. Dagen efter delade jag kakan och hällde på en apelsinkräm, täckte med choklad och dekorerade. Smakade väldigt friskt och gott, dessutom en väldigt hållbar kaka om man nu inte orkar äta upp  




     

 


Provade spåra på en äng utanför ett bostadsområde där väldigt många rastar sina hundar. Både när jag la och tog spåret gick det folk över vårt spår men det störde inte Bella som spårade det bästa hon gjort och jag fick mina misstankar bekräftade. Är det knepigt och svårt fokuserar hon och jobbar bra. Är det enkelt hittar hon på lite annat och blir uttråkad… sådan matte sådan hund  


   

Hann även med att städa ur min lilla skog. Började med att klippa ner fullt med sly. Skulle gå fortare med röj såg men låter och stinker. Med handkraft får jag mer motion. Avskyr asp som är ett sådant snabb växande träd, skräpar ner mkt, tar mkt ljus och faller lätt i storm så all asp rensas ut   


   


Sedan kapade jag lite döda kvistar och rensade rent efter alla stormar innan brasan tändes. Elden rensar bäst och matar man bara på elden har man rent på ngn timme. Skulle ha gjort Pentti stolt då jag på bara en sticka fick fyr. Han tycker man är amatör om man behöver mer än en sticka för att få fjutt   


     

Jag byggde denna lägerpalts för 4 år sedan vilket skänker mkt nöje. Byggde även ett litet kylrum för kall dryck och till min lycka hittade jag en kvarglömd öl sedan förra sommaren    Fryser inte på vintern och håller svalt på sommaren. En schäfer har man alltid nära sig, en bc på håll  


       


Snöbyar och sol om vartannat men när man jobbar spelar det ingen roll. Nöjd och trött stämplade jag ut från en underbar påsk som gett så mkt    Askan kommer jag ta tillvara på och blanda ut i växthuset. Fullt med mineraler och nyttiga sakar för växter   

 

 


Nu väntar andra spännande äventyr runt hörnet och debut å tävlingsplanen för lilla Bella. Valde tyvärr fel klubb för en tittig ung debutant men vi ska kämpa och framför allt ha roligt   


                                                  
                  Stay safe/ Susan



Av manhofs - 14 april 2017 19:12


Det krävs mer och mer för att folk ska känna lycka och över dom små vardagliga lyckoämnena reds det knappt mer om. Nya bilar, hus och resor är det för att folk ska känna glädje och mer en gång när jag har räckt fram näven för att gratulera en vinnare i en tävling har dom  missnöjt svarat ” hade jag bar haft…. poäng till hade jag haft SM poäng/slagit personbästa   

Känns lite snopet och surt att bemötas med missnöje från vinnaren, speciellt då jag alltid känner glädje och firar om jag får kliva högst upp, höga som låga poäng är värda att fira om jag vann den dagen   


Gratulerade en kille som vunnit 56000kr på travet för ett tag sedan. Surt svarade han ” hade inte 6:an galopperat hade jag nästan haft en miljon”  

Kam man inte bara känna lycka över det man har och uppnått istället för att hela tiden jaga högre och större mål?

Visst jag söker alltid själv förbättring och vill höja mina mål. Att stå still är att inte utvecklas men det är viktigt att känna glädje och lycka över dom små målen och segarna med.


T.ex så blev jag så himla superlycklig och tårögd över en blomma som började blomma i veckan  

2014 så befann jag mig som vanligt i Thailand under februari månad med syster.  Under en synnerligen blöt och rolig barrunda   pallade jag ett par frön från en grön växt som stod bortglömd i en hörna.


       


 

Dom stora bladen sätter små frön som släpper, fastnar i djurens päls och sprids. Lade fröna i plånboken och sedan följde en lång och kringlig resa via städerskan sopvagn som jag jagade ikapp och plockade upp, via fönsterutsikt från 19 vånginge i BKK till minus 20 grader i Haninge och plantering med föga förhoppningar om grodd.

Tänk att det nu blommar     


 


   

Apropå frön, såg ni kokosnöten i silver som stod bland groggarna på bordet?

Den har jag hemma nu och varje gång syrran och jag dricker grogg och festar åker den upp på bordet   Vete katten hur den kom hem men knappast i plånboken  


Små vardagliga saker som att stöta på en restaurang med ens namna på gör en ju med väldigt lycklig och stolt   

Super Sussy måste ju ha jätte god mat  


 


Jordbuggarna håller på att blomma så det blir tidiga frukter   


 


Fikonen börjar växa men dom tar tid och vinstocken börjar sätta skott  


   


Hengsälgen står i blom och andra julrosen har satt fart ute. Mangnolian har massor av blommor. Täckte inte in dom i år så det ska blir spännande att se hur det blir  

       


Vi hade vinprovning på jobbet i veckan. Alltid intressant och lärorikt. Var lite besviken över dom allra flesta men två vita stack ut ordentligt, dom två längst till vänster. Kommer att köpas hem till varma sommardagar och grillning. Hur lycklig blir man inte över sådana dagar   


   


Idag hade jag trevlig träning med dogsen i Nynäshamn och känner mig fortfarande lycklig. En kall men trevlig dag med 3 duktiga hundar. Lilla Bella går från klarhet till klarhet och är en fröjd av lycka att jobba med.  

Lurade kompisen när vi körde uppletande och böt ut fjärde föremålet mot ett Påskägg och hundgodis    Bosse såg lite paff ut när Jenka kom kutande med ett stort paket.

Att hon släppte föremålet var för att Bosse förvånat hojtade till och när hon sedan skulle ta upp det fick hon inte tag i handtaget utan bet i plasten och vi ville inte att hon skulle skada sig. Tur att mobilen har pajat och ljudet är borta för jag höll på att skratta ihjäl mig   


   


Ute faller snön så jag undrar om det blir spår imorgon ?


 


Nu önskar jag er alla en Glad & Lycklig Påsk kära läsare / Kram Susan   


 

Av manhofs - 11 april 2017 07:00

Kennel Revalill`s med Olle och Inga-Lill hade bjudit in till ett vall läger hemma på sin gård i Lindesberg och för en gång skulle passade det så jag kunde vara med    Bästa föräldrarna passade Gucci så kunde jag koncentrera mig på fåren som G tycker smakar gott   Med facit på handen var vi många som tyckte dom där fåren hade passat bättre på mackan än att valla på men det är en annan historia  


 


Samling var på fredag kväll men jag åkte vid lunch hemifrån för att sakta färdas genom Sverige med små stopp. Besökte Lindesberg bk för en längre promenad och uppletande i deras fina skogsruta för att sedan köra ett lydndspass. Tyckte deras stege såg så hög och brant ut men den tyckte konstigt nog Bella var rolig  


         

Kom fram till gården tidigare än alla andra så jag packade upp och la ett appellspår åt Bella som hon tog med 10 poäng innan en efter en droppade in och det blev samling i köket med kaffe och mackor med mkt hundsnack.


 


Kl.8 var det frukost varje dag för att starta igång vallningen kl.9  Unghundarna i B kullen startade upp och alla reagerade olika. När det var min tur gick jag in med B och starta som jag alltid gjort och Bella gick otroligt bra    Han väl bara tänka att nu skulle Monica och Kåre se oss innan Gunnel avbröt och frågade vad det var för lydndsvallning jag höll på med   För mig följde en omtumlande och jobbig kvart som egentligen kan förklaras som panik. Bella skulle valla lös vilket hon aldrig gjort så hon fattade inte heller ngt och tog till både jakt, kamp och stress.


   


Fåren var det träligaste jag stött på som inte ville flytta på sig, stångades mot hundarna och knuffades och trampade på en så jag tror varenda en rammlade omkull under helgen. Jag lyckades ramla på rygg över fårets rygg och fick tag i hornet. Envist knallade hon iväg och dom andra tryckte ihop oss så jag var rädd att falla av och bli trampad på så jag höll i mig för glatta livet medans fåren knata iväg med sin last och oskadd och glad kunde jag tillslut skutta upp    men inte fick man en Gin och Tonic för det inte     


    

Lämnade B och hämtade L men kände mig totalt förvirrad och lite knäckt   Hade allt jag lärt mig varit fel? Alla timmars träning i vallhagen hade det varit helt fel och vem skulle jag lyssna på? Vad var mina mål med vallningen och vad är realistiskt att uppnå utan egna får och en begränsad ekonomi som singel. Vi hade all ett bra samtal kring träning, mål och hur Gunnel tänker på att utveckla hundar men hon fick även höra mina förutsättningar att träna hund med mål och efter det kändes det bättre och jag landade lite.


 

Vartefter passen fortskred och jag såg hur hon utvecklade hundarna förstod jag mer och mer hennes tänk och kommer ta med mig mycket i min fortsatta träning. På söndag eftermiddag kunde vi skicka B på hennes livs första hämt utan lina från en 60 meter. Riktigt fint flankade hon ut och tog sig runt med ett ligg åt både höger/vänster och matte fick lite en lyckotår i ögat  


   


Bellas systrar Pixie och Blossa  samt hela B kullen med modern Gippa på bänken  


   

 

Lizzies flanker har jag inte fått ordning på och inte heller fått bra råd på hur jag ska komma åt dom men det löste Gunnel   Jag fick jätte bra råd och tips med praktisk övning och även dolda hämt och efter lite springturer från matte   fick jag till riktigt grymma flanker. Nu ska hon inte få hämta och vi ska börja träna ur balans men jag har fått många verktyg att jobba vidare med och Lizzie fick en stor applåd av publiken över sitt jobb   Fasiken vad jag är sugen på att starta en IK1:a med henne.

Som vanligt är ofta jag gladare och nöjdare över mina hundar än mina instruktörer och fler än en gång när jag applåderade min hund sa Gunnel” nej hon kan bättre, en gång till ”  


     


Tycker Revalill har riktigt trevliga hundar med bra av och på knapp    Lizzie har svårt att sitta uppbunden och vänta, så helst har jag henne i bilen för hon bränner energi och kan inte koppla av. Det är inte hennes fel utan ngt jag drog upp för att öka hennes motivation när hon var så ointresserad och loj i unga år. Via konkurrens från Porsche har jag fått henne till att vilja äga alla planer och har nu fått en laddad hund som älskar att jobba i vad jag än hittar på men avskyr att sitta still och uppbunden. För att hon ska koppla av får jag tjatat ligg i ett men huvudsaken hon är bra på plan. Ngr ur G kullen med Bellas mor Gippa bredvid sig till höger och deras mor Gränsvallaren`s  Reva.


     


Bodde lite andra djur på gården   


         


Den där tuppen bodde under vårat sovrum och började gala tidigt på morgonen.03.30 så vi var många som började fundera på olika kyckligs recept   


På lördagen la Inga-Lill ett spår till B som hon tog med en 10:a men på söndagen ville hon inte spåra Olles spår och tog inte en vinkel eller pinne. Tänkte att hon kanske var trött och får prova med ngn annan spårläggare framöver.


     

Tack alla trevlig Revalillare och Inga-Lill och Olle för allt jobb som Ni har lagt ner. Tack Gunnel för alla goda råd och tips. Tog ett tag att ta in men nu känns det jätte bra och du skulle ha sätta vad fint hon gick idag lös i Monicas hage. Både drev,föste,hämtade och gick ur balans  

När sista bilen rullat ut ur gården satte Inga-Lill på en kaffekanna medans Olle körde ut hö och jag tog en promenad med hårbollarna innan färden hem startade.


     


Stannade och rastade lite på vägen och för att få lite frisk luft. Kände mig sliten och trött.

Hoppas det blir en kennel MH så vi i B kulle kan ses annars blir det nästa år på kennellägret.

Vi är kanske ngr som har tagit VP:t till dess och ngr som har startat IK 1  



                                                  

     Kram Susan med flock   





Av manhofs - 6 april 2017 23:35


  Kunde inte sova igår morse så efter att ha rullat ett x antal varv i sängen och traslat till lakanen bestämde jag mig för ett tidigt morgonpass i skogen. Skuttade på pigga ben upp ur sägnen och väckte ett betydligt tröttare gäng hårbollar som undrade vad som var i görningen?  

Fixade picknic och så for vi ut till Berga men jag tog för tunna kläder på mig och frös halva morgonen   Azurblå himmel och sol mötte mig genom fönstret men det var en isande vind som blåste in över åkern.


 


La ett längre appellsph åt B med frukosten i slutet, 4+slut.

 L fick en upptagsruta och  boll som första pinne samt frukost i slutet. Kan inte med bästa vilja säga att hon jobbade så bra så det blir ingen med rapport om det spåret  

Men i uppletandet var det fullt ös på Lizzie som bara stänkte till med 4 föremål på jag vet inte hur kort tid   Stör henne lite nu när vi tränar och lägger in stopp samt inkallning mitt i jobbet för hon visade tendenser till att helt koppla bort mig    hon vill jobba på egen hand. Dessutom vill hon byta föremål och inte komma in när hon har ett, utan tycker det går lika bra att komma in med 3 på en gång   men det ska vi fila bort.


   


Bella har varit lite fladdrig och hittar på lite allt möjligt men tog inte föremålen. Nosade gärna på annat skojsigt och kunde hellre plocka skräp. Men både igår och ännu hellre idag var hon helt grym    Vilket tempo hon har dragit upp, jag som tyckte hon var slö i uppletandet   och nosen är det inget fel på. Separat ska jag lära in henne att bära puck och tunn plånbok i munnen för det hade hon lite tekniska problem med.


     

Blev lite paff över att hon redan tänkte börja med samma stil som L, springa vidare med ett föremål och leta efter flera   men samtidigt förtjust över att hon nu fått ett sådant enormt intresse mot innan löp  

Helt klart så fungerade ” vila sig i form” även här  

Som Ni ser var en stor platt skinnplånbok som blev hal i munnen knepigt att hålla i men det ska vi träna på hemma.



 



 

Gucci gillade inte värmen som kom med våren men morgonens kyla gjorde henne på bra humör så även hon fick kuta två gånger. Värmer i mattes hjärta   att se hennes ögon glittra över att minsann med få göra lite övningar. Två skick får räcka med tanken på åldern och solen som började värma.

Vilken super gumma  


 



 
 

Ibland har man tur när man tränar och både rådjur och älg var i Bellas spår. Såg älgen när jag kom och la med flit sph där och rådjuren dök upp när jag skulle ta spåret. Spelar ju ingen roll för hon går inte på vilt….eller?

Men jag hade redan bestämt mig för att korrigera om hon valde älg. Tyvärr så råkade jag stänga av mobilen när jag ryckte i linan men efter korrigeringen fortsatte hon spåra...och jo visst valde hon älg  



 

I andra klippet är vi påväg mot slutet och frukosten men hon blev inte så glad över att den var serverad. Snarare paff och åt inte med en så där jätte aptit direkt. Strunt samma men Ni ser hur hon markerar rådjur sedan fortsätter spåra, jag blev så sjukt glad   

Det blåste kraftig i vår rygg vilket syns när hon tagit vinkeln mot slutet, hon går 1,5 meter nedanför spåret. Detta var det bästa ängs spår hon gått men vi tränar vidare. Säkrare vinklar behövs mm



 

     


Fruskosten smakar utmärkt ute i det fria. Gucci får skota runt lös men ludden ska bara dra iväg och tjuvspåra eller leta efter ett kvarglömt föremål så dom får sitta uppbundna  


   


Tyvärr hade väldigt mkt gris bökat upp skogen och bondens åker var väldigt uppbökad    Allt det mörka är gris som bökat upp jorden och ätit upp sådden  Blir dyrt för bönderna   


 


Morgonstund har guld i mun sägs det, och jag kan bara hålla med    Hemma kl.12 redan med nöjd och trött flock   Nu blir det vallning resten av helgen men jag ska ta med lite sph pinnar och lydnads prylar. Blir det mkt sitta och vänta kan jag roa mig med annat  



                                                  

           Trevlig helg kära läsare/ Susan   

Av manhofs - 5 april 2017 23:03

I lördags var det dags för avslutning på Bellas lydnadskurs. Det regnade till och från och planerana var blöta så jag hade inga förhoppningar om att kunna presentera ett lyckat program då vi skulle genomföra hela nybörjarklassen med Mari som domare.

Har ju bara kört väldigt korta små övningar under hennes sjuktid men det bekom inte Bella som det riktigt glödde om    Hon tog metallen som om det aldrig varit ngt problem, klättrade själv över stegen när jag skulle passera ner mot lilla plan och sprang budföring med Mari så de stänkte trots att hon bara sprungit bud 3 gånger då jag inte har ngn att träna med   

 Programmet höll hon ihop i jätte fint och inte en nolla, tvärt om kände jag mig otroligt stolt och förbryllad över hur min lilla ostbåge helt uppenbart har vilat sig i form och löst problem utan att träna, vilken otrolig utveckling   

Tack Mari för en bra kurs, nu är vi redo för premiär.


   

I söndags var jag på en delningskurs. Jag trodde vi skulle vara en 6 st så dök det upp en 15-20 med publik   Blev ju inte mkt träning själv utan att lyssna och kolla på andra vilket är lärorikt och nyttigt. Kände mig lite dum över att själv gå in och dela med så mycket nytt folk   så Monica fick följa med in och hjälpa mig tillrätta. Första gången jag träffar så många medlemmar och det hade varit pinsamt och göra bort sig vid första träffen. ..bara att leta valp i Norrland typ  



   

Tror jag slapp det nu för båda ludden skötte sig riktigt bra den korta stunden dom fick jobba… tror jag  


Blev väldigt glad över att B kunde lägga sig ner och koppla avtrotts att jag stod runt ett gäng med folk och gaggade. Mitt envisa arbete med att ingen får hälsa när hon klättrar och dampar sig har gett lite resultat, vilken utveckling  


     


Även hemma på tomten har det hänt saker som att vitsipporna kikar fram. Snart kommer marken vara täckt i vitt. Satte även på sommardäcken, är så skönt att rulla utan dubb  


 


Vallade hos Kåre och där kommer mera drifter fram i hundarna med större hagar och större/vildare flock vilket gjorde det svårare. Är besviken över Lizzies flanker som är riktigt dåliga igen   Hon får jobbet gjort och jag känner mig trygg med henne till vardagsarbete men skulle vi tävla blir poängen inte höga med ett sådant hämt  

Bella som fick starta sist var upp i varv och stressade lite för mkt och tog då till bena och inte hjärnan. Absolut inte bästa jobbet i hagen men hon tog sig när hon samlat ihop sig och avslutade riktigt tjusigt med sin smygande lugna stil, snabba ligg och flankade riktigt bra åt vänster.Höger var sämre och likadant fram.

Nej inte mkt till utveckling att prata om.


   


Glädjen var desto större över Bellas jobb i spårskogen    Hon är en riktigt rolig hund som jag väldigt ofta skrattar åt    Hon har så många små hyss för sig men ändå utför hon uppgifterna jag har tänkt ut men på sitt sätt   3 små hundar hade rastat sig ordentligt i vårt spår men det struntade hon i och tog alla pinnar utom den sista, vilket hon även gjorde sist så nu måste jag öka belöningen på slutet.



 

Försöker hålla emot för att dra ner tempot vilket hon inte gillar.


 


Gucci och jag tog en egen promenad och mös över frukost i Fintunaskogen   


       


Lizzies spårarbete var det verkligen ingen utveckling på    Linan släpade som en orm i backen och vi hade aldrig kommit runt om inte jag hittade så bra   Om B är rolig så är L trumpen och sur   och inte alls glad. När hon väl hittade sitt slut går hon iväg och vänder ryggen till för att fira ifred   men matte är listig och har supergod schnitzel med sig som hon får tigga till sig så vi kan fira ihop   och inte likt en trist par på varsitt ett håll.


 


Gucci stod på nosen   


               

Har Påsk pimpat huset och gjort flera krukor och pynt inför Påsken och middagarna. Tills dess kommer dom ha slagit ut alldeles lagom mkt. Måste hitta ngn påsk tävling för iår med så familjen får leka lite   


   


 Lammet kommer Bella att fixa, mums mums kom ut och lek   



                                                 Ciao/ Susan   


Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards