Alla inlägg under januari 2022

Av manhofs - 26 januari 2022 16:13

Ett alldeles för tidigt rus av vårkänslor har infunnit sig och blodet rinner likt bubblande champagne i kroppen. Allt bara känns så fantastiskt roligt och ingen utmaning för stor    Ljuset har nu börjat anlända till 08 land och när jag åker till jobbet kl.15.10 så skiner solen fortfarande. Vädret är ju som det är och inget att haka upp sig på men det växlar dag för dag mellan regn, snö, is, lera, blåst eller som igår, sol och fågelsång så jag tog ut mina frön som jag så länge hållit på och pillat på och planterade det som tar lång tid, olika sorters chili från olika resor runt om i världen, tomater och gurka. Nästa vecka ska jag sätta selleri och vattenmelon. Ska prova att sätta en eller två krukor lite tidigare i år och se om dom då hinner mogna. Blir lite för kort sommar i Sverige för att få dom godaste melonerna men förra året fick jag tre som var riktigt goda   


         

Älskar att gå in i växthuset som doftar så gott när solen ligger på. Drar hela tiden av snön från taket för solen värmer på så mycket och det har redan börjat gro i marken. När jag öppnade dörren ville murgrönan ta sig ut och när jag lyfte på markduken hade små skott från förra årets selleri börjat gro    Förmodligen för tidigt men man blir ju så lycklig över allt liv som börjar ta fart. Lika lyckliga är inte ludden som saknar allt intresse för mitt växthus   Trotts att dom hade fullt med leksaker att sysselsätta sig med ska dom sitta utanför och glo tills jag kommer ut, då far dom runt och busar.


       

Ute i boden är blommorna på vinterkollo. Solen har nått in dit med och små skott som kommer med hopp om en ny vacker blomster säsong lovar gott   

   

Tog min tredje spruta men märkte inte av den alls   

Vi går och går och har hitintills höjt vår sträcka från förra årets snitt på 8,1 km/dag till 8,7km/dag    Varierande underlag dag för dag.  Tycker inte magen krymper men jag känner mig pigg och stark och sover som ett barn så jag hoppas nyttan gör mer för dom inre organen än för betraktarens ögon  

               

Böt ut alla filter till friskluftsintag och ventilationen i huset vilket jag gör varje januari. Lite lustigt att just vid ett intag var det helt igengrott, på dom andra lite damm bara. Nya filter som bättre ska ta pollen men det får vi utvärdera nästa år. Mina vilda vänner har fått helg godis i form av äpple, russin, nötter, hampfrön och vanlig fröblandning. Dom sitter riktigt och väntar på utdelningen sedan exploderar det av fåglar men på mitt kort fastnade inte en satans pippi   

   

Tränar inomhus en gång/vecka nu och det är rätt skönt och roligt även om det är en liten hall så går det att pula med lite av varje. Kan inte längre ta med Bella upp när jag kör med Axa. Hon blir så upprörd över allt som jag gör med Axa och låter och far runt   så jag blir grinig. Nu får hon vänta i bilen på sin tur så har jag roligt med båda på egen tid. Lusigt för under alla år jag och Lizzie tränade låg hon och sov men det fungerar INTE när jag kör med hennes dotter   

           

Vi har nu tränat två gånger för Monika och jag bara ler stort resten av dagen    Fasiken vad jag älskar min Axa. Nej inte för att hon på något vis imponerar…jo på matte som bara hon tycker hon är det största miraklet som födds   Min tredje vallhund jag jobbar med och den bästa med flest naturliga egenskaper och lagom bestämd mot fåren. Lizzie högg ju gärna och Bella är lite feg men Axa bara flyttat dom med sin bestämda blick. Själv har jag ju utvecklats en hel del själv och hjälper Axa mer än vad jag kunde göra med Bella som tyvärr fick valla bagg lamm som ung och osäker vilket inte stärker och så blev hon illa stångad i fållan. Nu tillåter jag inte sådana dumheter mot mina hundar längre och vallar inte på bagglamm eller stångandes tackor. I sommar har jag bokat in ett läger på 3 dagar och bara längtar.


   


Tänk att min första kull blev till för snart två år sedan    Hade hoppats på minst tre små ostbågar så fick jag 5 och lyckan total. Fick en bild av Marie på ståtliga Bella sonen Alan    Så lik sin mor med kraft och päls. Alan har egna får och en väldigt ambitiös matte som lägger mycket tid på vallkurser och träning  

     

Livet är ju inte bara en dans på rosor. Farväl och sorg ingår tyvärr och i februari blir det två begravningar    Kommer ihåg tiden när man bara gick på bröllop och begravning inte fanns med på kartan, nu är det tvärt om. Gäller att ta vara på livet och tillfällen och njuta så länge man kan och inte vänta på något som aldrig kommer att hända. Många tycker jag gör saker ”för tidigt” men jag har aldrig ångrat något jag gjort för tidigt utan bara det jag gjort för sent. Så jag fortsätter att gasa på genom livet och kommer kunna berätta något riktigt roligt lite längre fram när allt är klart. Vad som än händer i livet så ska ni veta att Susan inte kommer dö nyfiken och uttråkad.

Tur att dom la i två hinkar att ösa med ...   

  

På helgen får hundarna ben men då får jag låsa in dom i hundgårdarna. Axa gräver ner sitt sedan snor hon Bellas som inte ha minsta bytesförsvar. Axa som brås på Lizzie delar inte med sig det minsta och försvarar hårt sina prylar    Tycker det är så roligt att Axa brås så mycket på Lizzie. Nu har det börjat lossna mellan katt/hund men Tiger föredrar Bella och söker sig gärna till henne   


       


                                                 Stay safe/ Susan   



Av manhofs - 7 januari 2022 21:08

Nytt år nya utmaningar som väntar. Har arbetat mycket hela december och det känns så skönt att börja komma in i rutinerna efter några små missar på grund av stress. Många som är sjuka nu så vi har varit lite kort om folk vissa pass men det har alltid löst sig på ett tryggt och patient säkert sätt, man får vara som en anka, se lugn ut på ytan men paddla som satan under vattnet   Den 30:e firade cheferna alla sina anställda med vackert pyntad lokal, snittar, fruktfat och chokladaskar och till det alkoholfritt bubbel vilket var väldigt uppskattat   

 

En kompis ville bjuda med mig på en fest i mellandagarna men jag tackade nej    Har legat lågt hela denna pandemi och kommer så att fortsätta göra så trotts att alla som kom skulle vara vaccinerade valde tråkiga jag att jobba, dock lite deppig över mitt beslut. Av 17 gäster har nu 14 vått Covid 19 och inte kunnat firat in det nya året med partyhattarna på.

Partyhatten var däremot på mig som kunde fira in det nya året med familjen    Trodde efter alla skriverier att folk skulle smälla mindre men runt mig lät det som ett mindre krig men jag hade som alltid stängt in hundarna med neddragen gardin, musik på och kött ben så hundarna gick oberörda ur natten. Tycker man borde förbjuda alla fyrverkerier och har svårt att inse nöjet med att elda upp enorma pengar för några minuters oväsen, men jag är väl tråkig igen. Vi åt och drack gott och som vanligt vaknande man till det nya året och tänkte att ”nu ska jag inte dricka på länge” men så är det dags imorgon igen   och precis som alla andra år kan jag även konstatera att jag måste gå ner i vikt efter en välsmakande december månad så även detta år blir likt alla andra år och trotts att jag åldras har jag inte blivit visare   

Systern fyller år den 1/1   så vit tog en härlig långpromenad, kollade på nyårskonserten och lagade pizza innan hon for hem. Å vilken fin Nyårsafton och start på det nya året jag fick  

             

Efter många månaders strul har jag ÄNTLIGEN fått hem Axas egna dragsele. Först fick jag ett för trång sele trotts att jag måttat noga sedan tog det lång tid att få dit brodyren som jag blev så HIMLA besviken över    Ser ut som jag själv broderat dit och inte en brodyrmaskin och varför stavar man namnet med stora bokstäver?

Tänkte först nöja mig med det men vet att jag kommer att irritera mig varje gång jag tar på det, vilket är ett par gånger / ve så jag frågade Helen på Spirux handelsbolag om hon kunde fixa det och då gick det fort och blev fint  

   

    

Ja vad gör vi då träningsmässigt    Vi har inväntat skidåkning och snö med hårdträning i stavgång. Kom upp i ett årssnitt på 8,1km vilket jag är väldigt nöjd med och hoppas på en liten höjning i år men vi får se hur foten klarar det. Vallning har inte vädret tillåtit men nu har jag bokat upp mig hos Monika Lindblom en gång/ ve 1 timme fram till i vår och hoppas få en fin utveckling med Axa med VP som mål i sommar/höst och sedan kommer jag träna själv hos Kåre med båda ludden. Imorgon är första gången i inomhus hall för att träna lydnad. Kommer boka in mig 1g/ve där med för att putsa ända tills vädret blir bättre. Trivs annars bäst utomhus men det är ju bara att glömma just nu. Målen är elit spår med Bella, högre och elit spår med Axa och så någon Ik1 samt VP med Axa. Håller inte på med vallning för tävlings skull utan gillar att komma ut på olika gårdar och träna för att klara praktiskt arbete på gård. Ekonomiskt är det för dyrt och nu när soppan gått upp till 20.37 kr/litern får man tänka på hur långt man ska pendla med. En dagskurs kan gå på 1700kr och då sitter man mycket still, nej inget för mig men vi har roligt ihop och utvecklas i vår takt och väljer kurser med lite lägre priser och max 5 deltagare. Nej jag älskar vallning men det är spår som är min gren som jag vill satsa på. Lite blandade turer från mellandagarnas turer   

                      

När kommunen tätbebyggde vårt område tvångsinlöste dom tomt och så fick vi alla betala för vägen. Vägen har dom byggt fel och så fort det regnar/snöar så rinner vatten in på min tomt och grannarnas och samlas i stora pölar så det är gummistövlar på vissa dagar om jag vill ta in posten och att kommer man hem från bussen får man blöta fötter i finskor eller skitiga ludd    Efter många griniga mejl ska dom nu åtgärda felen i vår. Nu har alla vattenmassor frusit på så en dam ramlade utanför mig men innan jag hann ner haltade hon i väg, hoppas hon klarade sig men det såg illa ut  

   

Avslutade även året med att säga upp Verisur som retat mig en längre tid. Jag betalar 7116kr/år för en kamera som är gammal och inte går att titta på. Vill jag uppdatera den får jag betala, sms får jag köpa för att kunna styra larmet via app och batterierna får jag köpa för att kunna använda systemet. Behöver man hjälp med att byta ur batterierna tar dom 795kr. Blev dessutom nästan utskälld när jag sa upp dom. Gick in på den här sajten och slog in mina uppgifter och har fått flera erbjudanden som jag håller på att kolla upp. En kompis rekommenderade mig att köpa egna Arlo kameror som inte någon annan än jag kan titta på så nu köpte jag två som var lätta att montera. Ska sitta utomhus. 10 gånger bättre än vad jag har idag. Det var väldigt stor prisskillnad mot Verisur och självklart ingår rökdetektor hos alla och larmutryckningar från certifierade vaktbolag. Men vi vet nog alla att det tar lång tid innan en väktare kommer och inte får dom göra mycket. Bilderna någon eventuellt kamera tar gör inte att tjuven åker dit så man betalar för lite falsk trygghet med larm.

Dom nya bolagen monterar ner mitt gamla och så betalar jag inte för två larm under övergångstiden som är tre månader så det är väldigt smidigt och enkelt.

Jag är ute efter skalskydd vilket alla erbjuder så det lutar åt ett jag köper ut sedan går jag från en månadskostnad på 593kr till 146 med modernare utrustning än idag och slipper Verisur höjningar i ett som dom lägger på nya kunder. Jag som trogen och dum  kund sedan 80 talet är inte värd ett skit för dom   

 


Tyckte det låg ett litet väl tunt lager med snö hemma men hoppades på lite mera två mil hemifrån men det var snarare tvärt om    Deppigt gick vi på drag tur utan skidor och spejade över åkrarna som saknade snö. Fann en väldigt gammal och tjock ek som jag var så pampig. Vet inte hur många meter runt det var så jag tänkte fota med hundarna som måttstock men det gick lika illa som jakten på snö    Mitt i skogen tornade ett enormt stenblock upp sig som fallen från skyn. Ja ja  motion fick vi och vackert var det  

       


Jag önskar alla bloggläsare ett underbart och friskt 2022 så hörs vi när vi hörs   


 


                                                       Ciao/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards