Alla inlägg under juni 2019

Av manhofs - 17 juni 2019 22:03


Om det är tråkigt att skriva om hundtävlingar just nu   så är det desto roligare att skriva om mitt lilla paradis och alla blommor som är så praktfulla  


Det skänker en sådan otroligt glädje att se sina små frön växa upp till ståtliga och väldoftande blommor för att inte prata om när man kan skörda färska och obesprutade frukter och grönsaker.

Bestämde mig ju för att ta en liten paus från odlingar i år men det lilla jag sköter om är otroligt givmilda med sin prakt och doft.


För mig personligen handlar min odling inte om att dra upp eller vårda unika arter eller dyra. Sår jag ngt som är favoritföda åt sniglar hamnar dom inte här igen  , som tagets.

Det inte sniglar gillar blir snabbt mina favoriter och så vill jag ha starka färger, som mina odlade lupiner  


       


Min röda Ginst blommade så praktfullt men det gäller att hänga med för dom har en kort blomning.


 


Nu står Pionerna i blom och dom är så vackra med stora blaffer i härliga färger som drar åt sig bin  


   


Plockade pappa jordgubbe i landet idag och en näve smultron, så smaskigt.

Mina odlade Amerikanska blåbär kommer ge en rekordskörd men tyvärr blev mitt körsbärsträd drabbat av blom och grentorka   en av många sjukdomar som kan drabba våra fruktträd. Får knappt ngr körsbär så jag kommer inte att täcka in det, till fåglarnas glädje.

Men mitt citronträd som jag fick köpa för en billig peng då den höll på att dö   håller på att tillverka groggvikre till matte  


             



Blir lika lycklig varje år då Afrikas blå lilja eller Kärleksliljan börjar stå i blom   

I dammen blommar även svärdsliljan i gult och blått.


   


En annan glädjespridare som jag skriver så mycket om varje år är min trumpetbuske    Nu har de satt igång och blomma igen och en 70 tal små trumpeter hänger och väntar på att få spricka upp  

Doftar magiskt på nätterna men inget på dagen.


   


 Jag höll ju på med mitt projekt att göra om på baksidan och min trädgård som går upp längst berget. Hann ju inte göra klart innan jag kom på ett nytt projekt   Önskar jag kunde lära mig och göra en sak i taget men idéerna bara sprutar och så är jag i gång.

Hur som helst njuter jag nu av jobbet jag la ner med att byta ut alla jord. Titta vad magiskt vackert med så många olika färger. Njuter varje dag och det har blivit en liten favorit plats i trädgården  


    



Jo det va så att medans jag grävde om här uppe så började jag fylla mina pallkragar för att plantera ut alla mina små grönsaker så kom jag på att jag vill ha ett bättre odlingsbord att jobba ifrån   Vitkål,blomkål, rödbetor, stjälk selleri och kålrot samt rödbetor,allt skulle ut och det är ett väldigt tungt att stå dåligt böjd med så många plantor Kålfjärilen äter ju upp allt när den lägger sina larver så nu har jag köpt nät och hägnar in alla pallkragar.


Började leta på blocket efter en begagnad diskbänk då jag även kom på att jag ville kunna tvätta händerna och lättare fylla vattenkannor. Slutade inte bättre än att jag fyndade detta bord från en tvättstuga som jag hittade i Ösmo  


       


Köpte ett jätte fiffigt avloppsrör så nu på sommaren kan jag ta tillvara på vattnet i hink men när jag inte har tid eller inte vill spara på vattnet viker jag ut det på marken. Sedan kopplade jag på vattenslangen och vips, nu har jag världens finaste planteringsbord.

Allt mitt jobb med att dra väv mot kålfjärilen va meningslöst då det blev för jobbigt att vattna så jag åkte ner till Maxi och köpte två tält till  


       


Jätte vallmo, lavendel och en smygande ostbåge som spanar på matte   


   

 



För två år sedan började plötsligt detta gräs växa ur en kruka. I år blommar den så roligt mitt på stråna. Vet inte vad den är men jag blir väldigt road av dess blommor  


En kompis skulle slänga sin skrangliga pelargon för 4 år sedan, Frostbiten låg den slängd på gräset och så kan jag inte låta blommor ligga   Tog hem den och gav den lite kärlek och för varje år tackar den mig med större & än praktfullare blomning    I år hamnade hon framför entrén i en urna som kommer från Rivieran och min tid som druvplockare. Båda skänker vackra minnen.


En stövel som blommar får mig med att le  


         



Vad vore en trädgård utan sin doft. Syrenens tid är över och nu tar kaprifolen över och jasminen. Älskar doften av jasmin som även den är speciell på natten. Påminner mig om en förälskelse i sydfrankrike och mina år där  

Denna lilla buske stod miss skött utanför mitt hus när jag flyttade in 1984. Sedan dess har jag flyttat runt den och nästan lyckas döda den ett par gånger. Nu har hon hamnat på ytterligare en tillfällig plats men hon trivs som en Drottning och är pampig i både utseende och doft  


 


Ja ni ser kära läsare. Min trädgård är en daglig resa i minnen och upplevelser från många olika delar av världen som jag ömt vårdar och pysslar om  


Imorgon ska jag ge mig ut på turne men sedan ska jag ta tag i mitt projekt...om inte nya  

idéer dyker upp   



                                                  

     So long/ Susan   

Av manhofs - 16 juni 2019 20:56


Det kunde ju gå bra mycket bättre än vad det gör just nu och jag kliar mig lite förvånat i skallen   ?

Högen med pinnar ser väl ok ut men det är den totala mängden pinnar på TVÅ tävlingar  

 

I Nynäshamn fick vi bara ihop två pinnar innan vi bröt. Jag tyckte hon jobbade så bra men det va långt mellan pinnarna och upp och ner över berg gick det. Till slut fick jag nog i hettan och bröt. Tog sedan en evighet att hitta tillbaka då det inte va ngn mobiltäckning. Visade sig vara rätt beslut då hon gått av spåret.


 


Idag på Haninge bk lottade vi nummer 8 och tuffade iväg så fint åt rätt håll. Kände bara ”YES” Började ganska fort med en spetsvinkel och där fick hon problem och började hosta. Hela spåret gick i torr mossa och sten. Skit ska vi bryta utan en pinne idag hann jag tänka innan hon löste det sedan hade vi inte ett tapp till men bara 4+ slut i mål. Har nog aldrig hänt genom Lizzies hela spårkarriär att vi bara har 5 pinnar så ngt stämmer inte riktigt nu men vad ?

Normalt är hon ju så här på våren och har problem när det är pollen.

Noskvalster kur fick hon i april..


Det tråkigaste utav allt va att jag hade tappat min mobil ute i spåret   Försökte hitta igen den med Lizzie men hon fattade inte ett dugg och tyckte hon hade gjort sitt för dagen. Nu ville jag inte bryta utan använda min start till en genomkörare för att hålla den mentala uthålligheten i form som en het dag som idag ger så jag avbröt mitt sökande och åkte tillbaka till klubben. 4/10 hade då brutit i skogen. Jag körde mitt uppletande men då va det intet skit i nosen utan på kort tid kom hon in med 4 föremål och inte minsta tugg, betyg 10/10  


Kände mig dock för stressad över min förlorade mobil så jag bröt och åkte åter ut i skogen. TL Christer lånade ut sin gps där spåret va utlagt   men jag selade på Bella och lät henne jobba. Nu hade ju jag och L trampat runt där ett bra tag men B hittade på vårt spår och drog iväg en förvånad matte och inom ngn minut kom hon med min mobil i munnen som trillat ur fickan vid första apporten  

Fy katten så glad och stolt jag blev och B tyckte det där va en jätte rolig övning.


 


Vann gjorde Lillemor tätt följt av Monica. Grattis båda två till fina poäng i denna hetta  


 


Spårade i Fintuna i fredags och det va exakt likadant. Spårade jätte fint men gick över 3 pinnar. Då hade jag snitslat pinnarna så jag vet precis vad dom låg men hon fick inte in en minst vittring av dom trotts att hon gick över. Tröstade mig med fika på Rosenhill  


     


Bella och jag har tagit tag i vallningen igen och det är så roligt. På tisdag ska vi åka iväg på en kursdag, ska bli så spännande.


       


Dessutom börjar skotten fungera igen. Hörs kanske inte så bra på filmen men dom sköt väldigt högt. Nu ska jag börja ta mig ner till klubben och prova på långt håll,endast med Lizzie som sällskap.




Avslutar med lite mysiga bilder från vårt klubbläger i Kopparberg. I deras skogar hade hon inte minsta problem att spåra eller plocka pinnar men det va inte lika torrt där.


                                       


                                 

                                                  
      Motgångar driver mig frammåt/ Susan   


 

Av manhofs - 15 juni 2019 23:09


I ganska många år har jag funderat på att prova något nytt i livet efter att sedan unga barnsben jobbat bakom en bar. Visst är det en trygghet både ekonomiskt och mentalt att utföra ett jobb man är bra på och känner sig trygg i men det är spännande och utmanande att prova ngt nytt.


Precis som er alla andra har jag i många år förfasat mig över hur div dokumentärfilmer avslöjar hur våra äldre har det på hem för att inte prata om hur lite och dålig mat det serveras  

På senare tid har min nyfikenhet på äldrevården ökat mer och mer och så fort jag har träffat kompisar som jobbar inom äldrevården har jag ställt fullt med frågor. Det slutade inte bättre än att båda insåg att jag va intresserad av ett jobb och lustigt nog blev jag erbjuden intervju med deras chefer i samma veva då dom rekommenderade mig.


Trodde aldrig jag skulle få ett jobb utan gick mer dit för att få lite livserfarenhet av att sitt i intervju.

Men redan dagen efter ringde hon upp och erbjöd mig jobb fram till ve 32.

Blev lite tagen på sängen och väldigt osäker. Som Ni vet har jag ju noll erfarenhet av äldrevård, eller vård i huvud taget. Ser folk risiga ut i mitt yrke frågar jag om dom vill ha en till GT  


Men jag bestämde mig ganska fort för att kasta mig ut på detta äventyr och utmana mig själv. Skärmande att lämna sin komfort zon och utföra sysslor man aldrig tänkt tanken på  


Men nu har jag jobbat en vecka på Tyresö kommuns hemtjänst som vårdbiträde, det hade Ni aldrig kunnat tro va  


Jag åker runt hem till folk och hjälper dom med små saker från lättare matlagning,wc besök, medicinering, sänggående och så vidare och trivs faktiskt väldigt bra. Visserligen är det väldigt mycket att lära sig och många rutiner men mina kollegor är jätte gulliga och hjälpsamma  

Det där med blöjor tycker jag är svårt och har inte en aning om hur dom ska sitta. Det finns i så många olika storlekar och modeller så läser Ni i tidningen att många äldre i Tyresö kommun vaknar med blöjor runt huvudet så vet ni att Susan har varit där och klistrat fel  


Jag jobbar bar mellan kl.16-22 vilket ger mig lediga dagar och det är jätte nära till jobbet. Eftersom jag inte visste om jag skulle trivas har jag behållit mina barjobb som jag trivs bäst på och kommer jobba dubbelt i sommar sedan får vi se. Chefen kanske inte står ut till ve 32 då blöj konsumtionen kommer gå i taket  


Hur det än slutar så känner jag stor respekt för alla som jobbar inom vården och utför dessa viktig jobb. Jag har mött så varma och trevliga tjejer som tar hand om sina kunder på bästa sätt. Maten kan jag inte alls gnälla på som kunderna får och det är med större trygghet jag nu själv i framtiden själv kommer behöva anlita hemtjänsten för nära och kära eller mig själv på ålderns höst.

Kunderna är så gulliga så när jag kommer hem är jag lite varm om hjärtat, ett feelgood jobb.

Jag är väldigt tacksam för min hundkompis A som ordnande detta jobb åt mig och jag hoppas hon inte kommer ångra sig för mycket  

Jag gör så bra jag kan och lär mig ngt nytt varje dag vilket känns väldigt stimulerande, sedan får vi se hur långt det räcker.


 


                                                  
                    Trevlig helg / Susan

Av manhofs - 4 juni 2019 21:09

 Har man egen trädgård är det nu en underbar tid med explosioner i både färg och dofter och texten i psalmen Den blomstertid nu kommer får jag lätt på tungan när jag strosar runt i mitt paradis   

Skulle jag vara tvungen att välja en årstid blir det nog juni med dom ljusa nätterna och all blomsterprakt med sina dofter som sprider ut sig  


 


Kaprifolen börjar med slå ut och min röda Ginst som jag är så förtjust i börjar vakna till   


   


På väg  upp i min skog står snödropparna i blom men på grund av torkan är den inte alls så parktfull som vanligt    En grävling har flyttat in igen och ni ser ju att jorden han grävt upp är torr som fnöske och blåser bort i den kraftiga vinden vi haft i två dagar nu. Ynka 16 mm regn sedan i mars är ju katastrof och uppe i skogen har blåbärsrisen börjat torka bort  


Min tall som jag klippt ner och skött som en bonsai dog tyvärr den med och med stor sorg körde jag iväg den till återvinningen. År 1984 var den bara en liten planta som jag börja ansa men nu tog torkan den  

           

   

Tulpaner i vackra färgen sprider ut sig och gör mig glad  


     

 


Tomaterna är nu mogna och mina första jordgubbar ska jag äta till frukost i morgon   


   


Magnolian fortsätter att blomma och trumpetbusken har tagit fart efter sitt vinterkollo och satt nya blommor  


     


Fruktträdgården verkar ta ett viloår   och det blev jätte lite körsbär och alla äppelträd samt plommonträd ser inte ut att ge så mycket frukt. Däremot vinbär och krusbär.Min bläbärsodling verkar med ge en onorm skörd   

Tyckte aldrig blomningen kom igång riktigt på mina fruktträd men det var ju väldigt kallt hela mars  


     


 Redan i början av förra året retade jag mig på min stenvägg på baksidan   där jag tillbringat många timmar med att gräva ut och gjutit blomlådor naturligt i berget, gjutit en gång och byggt trappor upp mot lusthuset. Blåbärsodlingen klämde jag med in där. Jorden har mattats ur och det såg bara risigt ut så för tre veckor sedan satt jag igång med att gräva ur alla hålor. Går väl på en förmiddag tänkte jag men det blev 19 hinkar med jord som skulle bort och lunchen förvandlades till två dagars jobb  

Nu börjar mina nya plantor ta sig och det är bara sista och största klyftan kvar.



            


     


 Men som vanligt så hinner inte ett projekt ta slut innan det kläcks en ny ide uppe i skallen  

Jag satte igång och Googla och beställde hem en den ena en den andra manicken. Hämtade ut det sista paketet ikväll så snart ska jag sätta igång och pyssla ihop mitt lilla sommarprojekt   Måste lägga på en rem för jag har mycket målning som väntar i år igen, men bara små gulliga jobb  

Flocken följer nyfiket mattes arbetsinsatser i trädgården  


 



Mina tropiska växter trängs alla uppe på ena balkongen och till min oerhörda glädje trivs dom bra och växer sig starka   Kallar det min tropiska avdelning. Sol hela dagen och ganska vindskyddat så citronträdet trivs och citroner till groggen växer sig större och större

Liljorna kommer från Thailand. Jag grävde upp dom utanför vår bungalow för tre år sedan och den ljusare från grannhotellet.

Sedan har vi Tiare trädet med kraftig rot som jag köpte i ett växthus i vintras på Koh Samui.

Pinnen sågade jag av utanför vårt hotell. Det är en art av Gardenia och alla skrattade när jag sågade av en kvist. Nu gror dom alla  


     

 


Lite roligt att alla mina plantor som jag tog hem frodas och gror   


 

 


 Nej mina trädgårds vänner. Nu börjar det skymma så jag ska ut och ta mitt första varv i trädgården och döda sniglar. Brukar bli en 50-80 st/kväll. Värst i år är vinbärssniglar med skal   


                                                  
                 Ciao/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards