Alla inlägg under december 2018

Av manhofs - 28 december 2018 23:00


Så är tyvärr redan julen över för 2018 men den lämnar många underbara minnen kvar    Allt har varit helt underbart med nära och kära, perfekt julväder, ljuvlig mat och mycket varierande träning. Julen hade inte kunnat bli mer lyckad än i år   


Började med lite julsök då figgen fick var tomtefru sedan blev det en fin promenad i Flaten.


   

 


 Snön vällde ner så det blev till att skotta en del, tur att man har en kort uppfart...NOT   


Passade på att dra av altantaket och växthuset så det inte blir för tungt.

       


Lilla Madeleine gillade sin första jul men presentpappret var mer spännande än innehållet detta år    Som vanligt rotade Pappa fram utsökta viner mm från sin vinkällare   så julafton blev lång och blöt med sällskapsspel,promenad, biljard och först efter 11 timmar vandrade jag åter hemåt    Vi äter inte Svensk julmat hemma hos oss utan det blir alltid anka som pappa åt i sitt barndomshem, först till vickning på natten blir det lite kall julmat.



         


Fick spåra om mitt skidspår men det gav motion och 6,5 km senare var vi trötta. Tyvärr regnade det bort på juldags kväll så då fick det bli stavgång. Juldagen firar vi alltid med mammas syskon och Finsk mat. Mycket sång,dans och skratt   


 


     


Igår fick jag besked om att jag har fått ett till jobb som jag verkligen ville ha och jag är så lycklig   Är ju inte lätt att få bartender jobb när man börjar komma upp i min ålder. Hoppas det fungerar bra och kollegorna är trevliga. Första passet blir den 12/1 om allt går som det är sagt.

Kunde ju inte ha fått en bättre julklapp  


 


 Igår körde gruppen sök igen. Bella är så ivrig och het så jag vet inte hur jag ska styra. Tar en två skick innan hon landar och kommer på vad hon ska göra. Sök är mot spår verkligen en materialsport. Man måste ju ha med sig en hel väska med prylar   Köpte två billiga kommunikationsradio och så klippte jag till ett sökskynke av ett insynsskydd jag har legat hemma. Borde fungera prima och va gratis  


       


 Idag körde jag och Bosse spår och uppeldande. Vi hade med oss mina nya komradion och dom fungerade prima upp till 3,5 km ifrån varandra   

 Lizzie va helt enorm och veckor av vila från spår har gjort susen   Oj så glad hon var och 10:a efter 10 trillade in. Bosse la en boll som slut men den ville hon inte ha , hon letade efter en pinne   Frukost i spårskogen är aldrig fel bara man har rätt kläder på sig nu.


               


Igår fattade jag även ett livsavgörande beslut och tog efter 2 års grubblande mod till mig och tog tag i saken   Till midsommar hoppas jag kunna avslöja vad jag gjort.

Tiger är kär i tomten och sitter hellre i hans knä än att koma in  


 


2019 kommer jag avsluta en stor affär som jag hållit på med i 6 månader och det kommer att förändra mycket för mig rent privat. En spännande resa har vi redan bokat och så kommer det komma en ny fyrfotad vän i form av en schäferhund till gården. Letar i första hand efter en omplacerings hane som är lite tuffare. Har redan tackat nej till två allt för mjuka hanar. Har redan två ludd och vill ha en schäfer med lite vakt som hår på bröstet och inte en stor kluns som gömmer sig bakom Lizzie. Annars blir det schäfervalp till sommaren och tik, vilken sommar med valp i huset  


 


            Önskar mina läsare ett Gott Slut och ett riktigt Gott Nytt År   

Av manhofs - 20 december 2018 23:45

 Julresan närmade sig men foten fortsatte att vara och ömma så förra tisdagen fick jag en akuttid på Sabb igen. Den här gången fick jag träffa en ny läkare som öppnade upp såret som varade och så klippte hon bort en knut från ett inre stygn som min kropp försökte stöta bort. Synd att dom inte gjorde det tidigare men bättre sent än aldrig.

Va där i god tid och tänke hundarna skulle få en annorlunda morgonrasting inne i stora staden men det va inte populärt. Inte en buske att skita under och många små bjäbbande hundar som gjorde utfall. När vi väl kom hem rusade båda upp i skogen   


 

   

Arla morgonstund gick planet från Arlanda ner till Düsseldorf och julmarknad. Tyvärr var nu foten ännu ömmare efter att hon varit där och petat så kryckan fick följa med på semestern och det va tur det. Tråkigt för syrran men som hon sa ”tur att vi kunde åka”. Blev ju inte lika mycket gå som vi brukar men hotellet låg centralt och nära T-banan så lite fick vi uppleva och Tyskarna är väldigt omtänksamma och gav mig sittplats överallt  


           


Düsseldorf tilltalade oss inte ett dugg    Omysig stad och ovanligt mycket otrevliga människor inom servicbranchen    Kändes lite snobbigt och julmarknaden saknade charmen som vi fann i Hamburg samt utbud av varor. Kändes som det va samma mat,dryck och prylar i varje bod.

Vårt rum hade en basketkorg så när jag behövde vila mitt fot blev syrran en basket stjärna av all träning så inget ont som inte för ngt gott med sig   


 



Man kan ju inte sitta i en trist stad och tjura så på torsdag morgon hoppade vi på tåget till Köln och där var det verkligen vackert. Anlände tidigt så vi besökte vackra Kölnerdomen. En katedral som byggdes mellan 1248-1880

En så vacker stad och jag skulle verkligen åka dit igen för ett längre besök  


       

   

Solen sken från klarblå himmel   och humören på topp så vi linkade runt i denna vackra stad med små stopp för vila och vätska  

Här var det gott om många genuina Tyska restauranger som vi båda gillar och julmarknaderna skilde sig åt med både utbud och utseende  


                  


Mysig med dom små detaljerna som tomatar som tar liften upp på taket och så den vackra tyska julmusiken som strömmar ut   



 


Tyvärr kunde vi inte stanna så länge som vi velat innan det var dags att avsluta med middag på en riktigt gammal mysig Tysk krog innan tåg förde oss hem   


   



Dagen efter hälsade vi på våran Tyska släkt i Essen   Karin är min gudmor och det är synd att vi bor så långt ifrån varandra men skratten blev många och återseendet kärt  

Hann med ytterligare ngr timmar i Düsseldorf innan det var dags för hemfärd   


       



Hemma igen föl snön och det var åter igen dags att fira Pappa  


       



Sökgruppen träffades och körde ett pass. Va lite svårt för hundarna i snön men väldigt lätt att hitta dolda legor under buskarna  


 

Dagen efter träffades spårgruppen för en trevlig julavslutning på södra   Alkoholfri glögg och trevligt gagg innan vi körde uppletande i snön. Även här hade hundarna problem med att få in sina föremål   

Undra om det är snön eller att det va helt vindstilla båda dagarna   


   



Vaknade helt besviken och undrade vart alla snö tagit vägen imorse   

 Hade sjunkit undan ganska mycket under natten men jag packade bilen och gav mig ut för att spåra upp en slinga som jag med lite tur kan åka på under julen. Hundarna blev så lyckliga   och kom ihåg precis vägen vi brukar åka.

 


Blev två varv sedan fick det räcka. Väldigt vemodigt att inte Gucci är med oss   14 vintrar sprang hon i spannet men nu är det över. Inte mycket draghjälp med två ludd även om dom är duktiga. Men har man åkt skidor bakom 4 schäfrar så förstår Ni.



 

 Nu har min fot läkt ihop ordentligt och det är så skönt att kunna börja träna ordentligt igen Helt otroligt vad man tappar kondition och muskler på 6 veckor. Kroppen stretar och säger emot och det värker överallt efter lite skidor men nu ser jag framåt med tillförsikt och lycka över att detta ligger bakom mig  


 

  

På eftermiddagen var jag ut till växthuset och drog upp mina sista kålrötter. Imorgon har jag gäster på jullunch så jag har bakat och lagat mat halva kvällen, men först ska jag och Mecki träna lite sök imorgon bitti   Väldigt roligt men jätte svårt när man inte kan en regel eller inte har sätt en tävling live. Har läst lite regler men jag har svårt att ta in kunskap via papper  

Jag vill se och uppleva saker för att ta till mig. Men jag har så många fina hundkompisar som vet vad sök innebär och dom delar vänligt med mig när jag ställer alla mina frågor. I vår vill jag gå på ett sökläger så hojta gärna till om Ni hör om ngt   


 


                                         God Jul kära bloggläsare   

Av manhofs - 10 december 2018 23:45


December rullar på i ett alldeles för högt tempo och dagarna avlöser varandra med nöjen, nära och kära och alldeles för god mat.

Enda lilla mörka molnet i tillvaron som får mig lite deppig korta stunder är min fot där såret inte vill läka ihop som det ska och efter 5 ve vätskar och varar det fortfarande  

Imorgon bitti blir det nytt besök på Sabbatsberg och denna gång hoppas jag få penicillin igen   

Jag har skött mig så bra och verkligen vilat,tränat och gjort allt dom dom råder mig att göra men det värker och spänner under foten och efter varje gång jag varit uppe och rört på mig en längre stunder så dunkar det i foten och svider. Känns som jag har en stor hård sten som skaver under fotsulan. Tyvärr resulterar ju det i att vågen stadigt går uppåt   

Lättast vore väl att tacka nej till allt gott som erbjuds   och banta men det tänker jag inte göra. Att gå upp i vikt är ett lyxproblem och i januari blir det andra bullar....eller snarare inga bullar  


     


 Vädret kan jag ju gnälla mig blå över   med evigt regn och blåst så ludden blir leriga och blöta. Få har dagarna varit kalla med frost och blå himmel men ett passande väder att vara sjuk och titta på tv. Hade nog aldrig kunnat vilat så mkt och solen hade tittat fram varje dag.

Mina underbara hundar sköter sig så bra och mår toppen. Lite för laddade men ställer inte till ngr hyss och varje dag åker vi till olika ställen och går så dom kan springa lösa. Är uppe i 3 km promenader nu med krycka men eftersom dom kan vara lösa rör dom sig betydligt mer än matte och deras midja är även smalare  

UPpletande är ju en fantastisk gren när man själv inte är så pigg. Man märke verkligen att det gör dom trötta i skallen om man gör lite klurigheter.


   


 Brors lilla dotter ville inte vara Jultomte och log förs när luvan åkte av  

Lilla Madeleine är helt ljuvlig  


   



Företaget bjöd på en trevlig julfest. Tycker det är så svagt att över 50 % som tackat jag inte dyker upp och inte ens ringer och säger till   

 Dom hade dukat och gjort så fint med liten tävlingar mm   

 Folk måste skärpa till sig, tackar man ja till event så kan man åtminstone avboka  

   


Vi åkte till Cirkus och njöt av Ryska Nationalbaletten. En magisk uppvisning   


     


Delar av träningsgruppen åkte ut och grillade på Gålö. En trevlig tradition    Dom va duktiga och spårade men det klarar jag inte av på ett bra tag så det blev uppletande för ludden.


     


 En väninna hade bokat julbord inne på Östermalm med bara fiks/skaldjur som jag glatt följde med på. Hon dricker inte så hon hämtade mig men vi tänkte fortsätta ut på stan och titta runt lite efter julbordet    Jag blev inte impad av bemötandet eller servicen. Unga söta flickor som stod bakom baren och kramade om varandra, vände ryggen mot oss kunder och åt ur julbordet med tallriken under hakan   

 Kostade 998 kr med ett glas champagne.

Tyckte både det som skulle vara varmt höll för låg temperatur och skaldjuren va för varma. Stenarna på fatet ska tydligen hålla kylan men som Ni ser var det inte mkt stenar och det kändes. Ostrona va varma. Min väninna åt en krabbklo som hon tyckte smakade konstig så hon bad mig lukta på skalet. Fy det luktade ruttet så hon bad servitrisen ta ur tallriken. Dom bad om ursäkt och tog bort hela krabbfatet men självklart började hon spy kraftig inom en timme   

Dom beklagade det hela och bjöd henne på hennes mat men jag fick betala.

Vi körde fort hem men inte heller jag hann in genom dörren innan det kom upp och sedan kramade jag wc stolen fram till midnatt   

Mejlade och klagade men dom skulle återkomma vilket dom inte har gjort sedan anmälde jag till till miljö och hälsa.

http://www.stockholm.se/-/Om-webbplatsen/Alla-e-tjanster/?term=202900


Tittar man på ostronen så är vissa gröna. Tycker det är viktigt att man rapporterar in om man blir sjuk på restaurang. Äldre människor kan bli jätte sjuka och uttorkade snabbt, allerig kan även komma av dåliga skaldjur. Miljö och hälsa är utbildade och jagar inte ihjäl oss krogar utan utför ett viktigt jobb. Har inte många anmält gör dom ingen undersökning men dom tog min anmälan på allvar och ringde genast upp. Sist jag anmälde en restaurang va på 80 talet då jag blev rejält magsjuk i feber av Sushi i gamla stan. Även då vägrade krögaren erkänna att maten va rutten men 1 vecka senare blev den stäng av miljö och hälsa men en helsida i Expressen. Dom hade funnit ruttna scamp i köket mm . Blev nästan sjuk när jag läste den artikeln igen och sedan den dagen kan jag inte äta sushi  

Nu hoppas jag verkligen denna restaurang inte har så dålig mat utan att vi bara hade otur men där sätter jag aldrig min fot igen.


         


En fördel med det milda vädret är att jag igår plockade mina sista körsbärstomater i växthuset. Persiljan kan jag fortfarande klippa kvistar ur och jordgubbarna blommar. Har två ståtliga kålrötter som jag ska koka rotmos och äta till varm julskinka . Malvan bjuder på blommar och inser inte att det är dags att sova

Tänk att man som hobbyodlare kan bli så glad strax innan Lucia  


           



Syster och jag åkte på årliga julresan och julshoppade lite i Helsinki. Går man med käpp får man även kramar av tomten  

Dans blev det inte tal om men vi hade en underbart rolig resa och för det delen så dansar inte tuffa brudar...eller halta   

Visste inte att det fanns en så dyr malt whisky men nu är det ju snart jul så ni kan ju alltid skriva upp den på önskelistan  


   


 

Bosse hejar på AIK och jag på Modo och i söndags möttes som på Hovet så vi åkte dit. Tyvärr förlorade Modo med 2-1 men det va en spännande match med många skott både hit och dit samt utanför rink. Nivån på spelet va ju verkligen inte hög med tappade puckar från både sidor och fummel hit och dit men ngn gång/år kan man i trevlig sällskap supporta sina lag på plats   


 


 Efter att jag ordnat sök kursen på tbk har jag inte kunnat köra ngt sök. Blev ju först Hongkong och sedan operation. Nu har Mecki dragit ihop ett litet sökgäng på klubben som för första gången träffades idag på Berga. Lätt bana dit man inte hade långt att gå från bilen och dessutom slapp jag vara med och valla  

Vi är bara 4 stycken och ganska snabba så det tog bara två timmar. Låter som ett perfekt sök gäng för det är kallt ute nu.

Själv va jag lite flummig och hade glömt lite av vad Silva lärt mig   men Mecka har bra koll. Bella hade glömt mindre än mig och är ju som ett spjut i skogen. Tänk om man ändå hade ngn att träna rapport med. Gick så fort så figgarna hann inte flytta fram i banan. Hon är så söt min lilla Bella som liknar en yster fölunge. Krokar rygg och sprätter med bena i alla möjliga krumsprång i ren glädje över att få jobba   Förundras ofta över att hon är så lugn hemma men helt vild i träning.

Nu ska jag ta och investera i rulle och andra tillbehör som behövs men det är ju en djungel.


                

                                                  
      Hej då/ Susan    



Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards