Direktlänk till inlägg 14 april 2024

Valparna 4 veckor.

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig   


Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom började röja runt. Vädret vände även från förra veckans snö och vi fick underbart vårväder i ett par dagar så dom har fått kommit ut och då utvecklas dom fort. Till min förvåning väger dom mindre än min A- kull men ser kralligare ut i benstomme. När A-kullen var i denna ålder (föddes på samma dag) var dom tidigare i sin motorik och vi gick redan i skogen men det var en så varm och fin vår år 2020 så dom var ute hela dagarna och det tror jag påverkar hur dom utvecklas. Min utomhus hage är ju kuperad. Forskning har visat att unghästar som går i kuperade hagar håller sig friskare än hästar som går i plana hagar så jag hoppas det stämmer in på små valpar med.

                      

Jag har en gulligt litet valp hus som dom kan gå in i och den älskar dom. Så fort dom fryser eller blir trötta travar dom in och tar sig en lur. Stänger för när vi går in för dagen och då försöker dom putta undan luckan för att ta sig in. Självklart är dom aldrig obevakade i sin hage för det finns gott om duvhök här men behöver jag gå in en kort stund är Bella valpvakt i hagen och den uppgiften sköter hon bra   

     

Nu får dom mat 4 gånger/dag av mig och så diar Bella lite då och då men det blir mindre och mindre    Dom dricker även själva och än har inte vattenskålen blivit en badbalja men jag har beställt en vattenskål som ska sitta på gallret för att undvika blöta valpar. 

När det gäller foder så är grunden Doggy valpfoder men jag kokar även eget foder och så får dom färskfoder från Real. Läste en studie på SKK som hänvisar till en forskning om allergi och foder och nu är A-valparna 4 år och jag har inte fått ngn information om problem med magar/allergi så jag kör likadant med B-kullen.

Det tycks dock finnas ett värde i att fortsätta ge en eller två portioner om dagen av en välanpassad matblandning som inte består av färdigfoder. Studier av raser drabbade av atopi (allergisk hudsjukdom) visar att smakportioner av olika födoämnen ver­kar gynnsamt för immunförsvaret och motverkar uppkomsten av allergier. Huruvida detta gäller alla hundraser förtäljer inte studien, men visst kan man tänka sig att det är bra för valparnas tarmflora och immunförsvar att få pröva på, inom en förnuftig gräns, olika sorters mat. Det ska självklart vara sådant som är lämpligt för småvalpar


 

 

       

Växthuset är utskurat och uppfyllt och så har jag tagit tag i att omskola alla små plantor som borde ha omskolats för flera veckor sedan men vädret har ju inte varit roligt   

Granngården sålde 8 säckar jord för 199 kr så jag susade dit   

       

   

     

Ljudträningen har även den börjat så en gång/dag sätter jag på cd:n i olika situationer och ingen bryr sig   

 

Jag fick ett besked om Bob som inte säger så mycket men det känndes ändå skönt för det verkar ju ha varit något som jag inte kunde ha gjort ngt åt   


 


Trevliga valpbesökare har vi haft i veckan vilket alltid är roligt    I dag fick vi sitta inne för det har spöregnat hela dagen och blåst hemskt.

       

Axa och jag var nere på Tyresö Bk för att deltaga i en inofficiell tävling för att distriktet skulle få en ny domare i Ralllylydnad. Det var så himla roligt att träffa många gamla hunkompisar och ser hur fint dom fått det   

Axa ville inte sätta sig vid första skylten utan började kolla på skyltar som hon gjorde på sina allra första tävling i Lindesberg. Trodde vi hade tränat bort det men tydligen inte    Kände mig själv lite vimsig och trodde faktiskt att jag hade dragit på mig en nolla med men denna gång stod Axa för missarna och inte jag   

Kom 7: a av 32 och drömmer fortfarande om att få 100 p någon gång.

   

En kompis hörde av sig och gratulerade till att jag låg högst upp på SM listan i spår    Förstod direkt att det är ngt fel från SBK som gör om sitt system men inget jag tänker ringa SBK och klaga på   

Känns liksom skönt att vara bäst i Sverige utan att ha presterat   

Skulle tippa att vi ligger på 15-20 plats just nu men den 26/5 får vi börja tävla igen så nu ska det anmälas   

 


 

1:an är den piggaste som far runt både innan och efter dom andra har somnat. 

 

2:an är minst i kullen men har ett himla humör och är det bråk backar inte hon.

 

3:an är en äventyrare som drar iväg på egna upptåg och först är in i hundkojan, ut ur hundhagen mm

 

4:an ska bråka med alla och brotta ner sina syskon, vilket temperament.

 

5:an är den största i kullen men mest kamp. Hon ska gärna bära iväg med sina saker.


Vet inte hur jag ska kunna välja någon     Finns inte någon som jag inte skulle kunna tänka mig men nu kommer det börja hända mkt i deras utveckling. Var faktisk lättare när jag bara hade tre att välja på än 5   


                                                    Hej då/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards