Direktlänk till inlägg 14 september 2023

Brittsommar.

Av manhofs - 14 september 2023 21:30

Brittsommar råder men underbara varma dagar så man kan gå i kjol och topp och på kvällarna har vi kring 13 grader. Men hösten lurar runt hörnet så jag måste sätta upp tempot för att hinna med att plocka undan allt innan frosten kommer. Har sedan månader varit självförsörjande när det gäller grönt och frukt. Så gott och roligt att planera vad man ska äta efter vad som är moget i trädgården   


           

Enorma mängder med regn har fallit och med det följer mygg och ogräs. Bara att sätta fart och rensa ogräs. Spindlarna som flyttar in är ett säkert hösttecken.



                   

Åker mer båt nu än i sommras och badade i söndags. 

         

I lördags morse begav vi oss till Vallentuna bk för att tävla med Axa i Rallylydnad nybörjarklass. En vacker klubb som ligger på en flygfält. Bakom klubben låg en klubb för hobbyflyplan och dom hade en träff så fullt med små fina plan gjorde looper och konster i luften och framför oss lyfte vanliga plan. Utmanade att tävla men inga problem för Axa.


På första banan fick vi 4 fel varav 3 var mina   så vi slutade med 96 poäng och en 3:e placering. På andra bana klantade jag mig och drog på mig en nolla så vi kom 4:ra och tog titeln RLD N

En riktigt trevlig dag med många nya bekantskaper och trevligt hund gagg.


                 


Ingen vila ingen ro. Upp i ottan för att åter igen packa picknicken men denna gång begav vi oss till Värmdö bk och Bella skulle få tävla i elit spår.

 

7st tog dom emot och jag lottade åter igen sista nummer 7. Målarpenslar, precis vad jag behöver   

 

Dagg och dimma på morgonen och när jag kom till mitt spår bröt solen ut och värmen kom. Hade en väldigt trevlig spårläggare så vi stod och skrattade och pratade medan vi väntande på domarna. Tung promenadupp för ett berg och väl där fick B spåret i nosen direkt. Ut klockrent med betyg 10/10 sedan fick hon jobba. Vindstilla större delen och torrt spår över mkt berg eller snår som doftade starkt så B fick sänka farten och verkligen jobba. Fy satan vilken kämpe hon är, så envis vid varje pinne som hon verkligen fick kämpa för.

   


Närmar oss slutet och känner en vind i ansiktet då B bara släpper spåret och drar ner mig på en stig. Suuper glad över att hitta den trevliga spårläggaren som sitter lite för nära slutet och tyvärr med vinden i ryggen. Tar tillbaka B men hon tyckte hon hade spårat klart och tyckte det var hennes tur att ha lite trevligt. Fick kämpa i 5 minuter innan hon väl gav upp och tog upp slutet med en sluttid på 33 minuter och en pinne bort  


Sa till spårläggaren att hon inte skulle få hälsa sedan gick vi glatt ner till bilen kampades med en boll och så in i bilen. Hon har ju inte tävlat så mkt, detta var hennes 9: onde elit spår varav 6:e i år. Har analyserat lite och kommer inte stå vid bilen och gagga så mkt när vi tävlar på DM i Botkyrka. Hon är ju lite för social och sitter bara och vill vara med och hångla med alla. Nu blev spårläggaren en trevlig prick som blev med i vår flock. Vill ju verkligen inte få en hund som drar till spårläggaren men nu fick hon ingen kredd för sitt beteende och matte blev super glad när hon väl tog pinnen   


I uppletandet var hon grym. 4:ra föremål på 3 minuter och borta var antilopen som bara drog runt, behövdes 27 graders värme och ett spår först   

   

I lydnaden gillade hon inte TL som kommenderad otroligt högt, så luggen fladdrade    Hon blev helt förskräckt så först tänkte jag att hon skulle dra   sedan ville hon inte vara på samma sida som TL så hon kröp ifrån hens sidan så jag trodde vi skulle nolla. Hoppade och satte sig kraftigt ifrån till höger från TL och kastade sig över stegen för att komma därifrån. Mitt fel som inte tränat på sådant. TL var jätte trevlig och tydlig med information hela dagen men min Bella tyckte det var för högt så det får vi träna på. Faktiskt otroligt nöjd över att jag klarade att hålla ihop henne ganska bra men ngr missar och vädret påverkade inte hennes arbetslust det minsta. Hon går in på planen och gasar på från början till slut. Platsliggning med skott åter 10 men bilden är från tidigare träning då Axa ligger bredvid henne.


 

Räckte till vinst och cert och vilka priser Värmdö ordnat. Ännu mera måleri prylar, Tackar Flügger färg som sponsrat så fint och Mekonomen, nu måste jag handtvätta bilen  Vilken superpresent, en gratis vaccination på AniCura Värmdö djurklinik. Tack alla fina sponsorer   


     


Nu när friggeboden är klar kom jag på att det som en gång var min gamla trädgård har förfallit och blivit en djungel, man ser liksom inte skogen för alla träden. Fram med såg och sekatör så tog jag tag i oredan och öppnade upp igen  

             


Vi har varit och tränat, lika kul som vanligt   


             


Vi har tagit upp vallningen igen och jag är så glad. Har saknat vallningen och Monikas fina hagar. Axa har tänt till lite till och gör så mkt fint. Är en sådan fröjd att valla med henne mot Bella som bara vill gasa på    Den här veckan var vi iväg två gånger och ett läger är inbokat  

   

Städat ena dammen för sista gången i år. Mycket att vänta, klippa och rensa. Har tagit bort nätet för blåbären, orkar inte äta mera blåbär nu så fåglarna får ta dom sista. Har haft tur med vädret mina lediga kvällar och kunnat grilla och njuta av ett glas Rosé   

Är så lycklig över min hibiskus    Jag planterade om den i mars. Första gången jag får en Hibiskus att överleva vintern och nya blomskott var på gång och den var hög och stor. Så glömde jag den ute i uterummet en av dom sista frostkvällarna så den dog, dog nästan   Var en pinne som alla skrattade åt i 6 veckor sedan kom lite sköra skott efter mina ömma omvårdnad och nu blommar den för fullt.

 

               


Fysar på Berga. Tjurarna ska flytta på sig säger Axa och Bella gömmer sig bakom mig. Mor & dotter så olika   


       


Avslutning på rallylydnadskursen på SSBK. Blir alltid lite ledsen när en kurs tar slut. Har haft så trevliga kurskvällar och lärt känna så fina ekipage men dom lär jag se på tävlingar runt om. Tänkte anmäla till Östhammar och Örebro i fortsättning  

 

I morse åkte vi ut med båten. Hundarna älskar att tuffa runt på Drevan men matte fick dom inte in i plurret,var höst i luften denn morgon men när vi la till kom värmen   

Sjön suger musten ur dom och dom sover så gott   


     


Nu blir det en spännande helg. Ska åka och titta på en tilltänkt pojkvän till Bella    Ingen idé att fråga när hon löper nästa gång, jag hade ju ganska fel förra gången   men jag tippar på okt/nov…kanske tidigare    Har inte hittat någon hane som jag känt för sedan Fåk blev kastrerad men nu känns det riktigt spännande igen. Hoppas Bella delar min smak. Axa ska debutera i elit spår och så blir det kräftskiva  


                                                             Stay safe/ Susan   


 




 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards