Direktlänk till inlägg 27 september 2023

Tävlat.

Av manhofs - 27 september 2023 20:08

Äntligen dags för premiär med lilla Axa i elit spår och spänningen var olidlig. Det är så många moment under en tävlingsdag så man måste inte bara träna en hel del olika saker utan även har den mentala förberedelsen på hunden så att dom orkar med   

 

Husvagnen kopplades på så tuffade vi till Eskilstuna bk där jag trivs väldigt bra. Kom redan på fredag kväll och hann med att träna både uppletande och lydnad på deras fina planer. Tyvärr var det helt galet med både mygg och älgflugor och min mygghatt låg kvar hemma men numera finns det en permanent i husvagnen.


 

Det som man inte vill ska hända skedde så klart, Axa trillade på väg upp på stegen och blev hängandes mellan två steg    Tur att hon är så liten och bara väger 14 kg så jag kunde lätt lyfta upp henne och lyfta ner henne men med en tyngre ras hade det blivit otäckt för jag var ju själv på klubben.

Hon ömmade inte och hade inte ont så vi körde lite roliga moment och kom vi bara till lydnaden skulle det bli kul…trodde jag   

   

Lottade nr 7 av 9 och fick stå en stund själv i en väldigt vacker skogsglänta. Tyst och vackert, en perfekt uppladdning. Så rullar domarna mm in och vi selar på för att gå ut till vår ruta. Då viker TL med domare upp i rutans högra kant och börjar diskutera sedan ropar dom in min trevliga spårläggare och ställer frågor. Satan vilket upplägg på en het hund, vill liksom inte stå och gagga eller få rutan utpekad utan vill bara släppa i väg mina hundar och komma i väg. Tror för mkt gagg skapar bakspår.

Nu visade det säg att TL gått in för tidigt och befann sig i högra hörnet därför hittade han ingen påvisningspunkt så hela gänget drog i väg ner på vägen och bort till rätt punkt och så ny diskussion. Mina egna hjärnspöken målar redan upp

 Scenario 1: Axa sticker till högra hörnet för att kolla vad dom hållit på med.

Scenario 2: bakspår

Men min fantastiska Axa kastar sig ut i full rulle och söker så fint upp spåret som låg längst ut i bakkant med betyg 10/10 och den enda som fick fullt på det momentet denna dag    Var lite tårögd av lycka när vi tuffade i väg, inte ett bakspår på Axa heller so far   

   


Ett väldigt vackert spår i varierad träng med svårigheter som att det gick igenom ett stort vildsvins bök och över promenadväg vilket hon inte är van vid men hon jobbade så grymt bra och ville verkligen komma till sitt slut vilket hon gjorde med en pinne bort. Jag tycker det är roligt när klubbarna göra lite svåra spårupptag. Är för ofta det ligger på mitten. Längst ut eller långt in eller spetsvinkel som upptag skulle jag vilja ha oftare   


 

7stycken tillbaka efter spåren för att påbörja uppletandet som gick i en ny ruta jag inte gillade alls   

Gick längst en rast slinga där jag redan rastat mina hundar två gånger samma dag och alla andra med. Hur som så gjorde hon det riktigt fint och plockade in 3 föremål utan tugg men två korta stopp som jag fått då jag försökt få ner farten vilket i stället skapade en osäkerhet. Hon är lik sin mor, det ska gå undan. Dom ropade en minut kvar och då ropar jag  "ut" för jag tyckte hon var lite grund, lydig som hon är kutade hon ut i stället för att ta det 4:e föremålet och domarna tyckte jag var dålig och publiken buade    Fy fasiken vilken dålig matte som sabbade en 9,5:a men jag lärde mig ngt  

 

Så var det lydnaden kvar som blev ett riktigt magplask    Har bara tränat rallylydnad sista tiden. Hon fick en genomkörare med gruppen på Värmdö en gång innan och då tyckte jag hon gjorde det bra men nu blev hon väldigt störd av allt folk på plan så det var helt uppenbart att hon behöver mkt mera träning med folk. Kryper gör hon riktigt bra men av någon anledning så satte hon sig upp i halten vilket hon aldrig tidigare har gjort. Skall har jag haft jätte problem med då hon inte velat skälla men nu ligger vi på en 8: a normalt men det blev för glest och betyget helt korrekt. Hoppet blev jag förvånad över för avdraget var för att hon satte snett på andra sidan hindret   

När nu poängen var så låga tänkte jag ta ett dk om hon satte sig snett bredvid mig men hon satte sig jätte fint.


Så skulle vi avsluta med stege och jag övervägde fort om jag skulle avstå det eller inte med tanken på vad som skedde dagen innan. Men hon klättrade upp men tveksamt/försiktigt och hoppade den sista pinnen. Blev jätte glad över att hon inte blev så berörd men det fattades 1 poäng för att få certpoäng och vi slutade 4:ra och GK.

Tror att hon kan ha varit lite slut i skallen efter hela långa dagens uppgifter och det var därför lydnaden gick så dåligt så vi ska träna på uthållighet till nästa år och mer med folk så får vi ser vart vi hamnar. Var inte så deppig trotts dom långa poängen utan väldigt glad över dom flotta bruksbitarna hon presterade, det är ju det vi gillar att träna och lägger mkt tid på vilket vi fick utdelning för   

Bella var grymt missnöjd med att behöva sitta i publiken hela dagen men favvo bollen tröstade.

     

Packade ihop husvagnen och ställde kosan mot Katrineholms bk. Har inte varit där på säkert 15 år, en väldigt välskött och fin klubb med bra rastingsslingor.

         


Jag kommer nämligen para Bella vid nästa löp och den tilltänkta pojkvännen skulle tävla där. Meriter och framgångar är inte allt utan jag vill träffa hanen och bilda mig en uppfattning om hur den uppför sig runt om en tävling, gör utfall mot andra hundar, sitter i bilen och skriker, stressar runt? Ja det finns många olika saker som inte tilltalar mig på vissa hundar jag träffar men båda jag och Bella gillade Check. Axa var inte lika imponerad  

Vi tog en promenad och dom fick umgås lite och Bella blev så förtjust   Nu gillar hon dom flesta killarna men lite extra förtjust blev hon allt i flotta Check. Jag kommer att skriva en parningsblogg med många uppgifter lite längre fram men den blivande pappan heter Tunevannets Check Regv1037/2016.

Check vann SM guld i sök i år   


 


 


Hemma igen och dags att ta tag i alla måste inför hösten. Tvättade husvagnen och packade in den.


   

 Sista färden med båten sedan hem till gården för vintervila.

         

 Vi hade redan en natt med nattfrost så det är dags att ta tag i blommorna, frukterna och grönsakerna som man är rädd om. En natt med frost och mkt kan dö som man är rädd om   


                                     


Blivande Gin & Tonik i from av en citronblomma, lagom grogg i vår   

   


Dags att plocka fram lien och göra fint   


   

Målade nya boden   


   

Täckt in olika möbler mm

        

Nu måste jag ta tag i dom sista krukorna ute sedan väntar växthuset men det som står där inne klarar sig ner till -3 grader så det tar jag sist. Lite tråkigt att klippa ner allt när det är +20 grader på dagarna och man arbetar i kortärmat men jag vill inte riskera att dom dör. Jätte spindlarna som flyttar in nu är inte så roliga   

   

   


Årets sista spårtävling blev DM i spår i ett samarbete mellan. Nynäshamns bk och Botkyrka bk. Dom tog imponerande 19 ekipage varav 12 skulle starta med lydnad och resterande 7 börja med lydnad och i den gruppen ville få hamna i. Lyckades lotta nr 17 och humöret sjönk blixtfort   

 


Väldigt svårt att börja med lydnaden med pigga Bella men jag värmde upp två hundar innan. I foten gjorde jag själv ett grovt fel och bara tvärnitar på första halten som hon hängde inte med och stod upp. I inkallningen vrider hon plötsligt bort huvudet precis innan TL ropar ”kalla in” för någon gick på gruset bakom henne. Andra gången i sitt liv hon inte är fokuserad på inkallningen och båda gångerna på Botkyrka. Väntar ut lite med hopp om att hon ska vända om och fokusera på mig vilket hon aldrig gör så jag kallar in, hon blir lite tveksam och ser nästan ut som om hon ska sätta sig på inkallningen annars var det bra. I framförgående rusar hon ut och slår inte av så då blir jag arg och ryter till ” SAKTA” men tror ni det hjälpte?

Nej, hon kutar vidare så glatt med hög svans  

För övrigt var hon väldigt het men jag tror nog vi gjorde ganska mkt bra. Fick ihop 196p vilket hade blivit 216 med platsliggningen så med dom första tre missarna var nog resten ganska bra men inget man vill ha på ett DM.


Omlotting till spåren och då lottar jag nr 7, sist och ut far vi. Upptaget var åter igen grymt med framspår, denna gång låg spåret väldigt nära, kul. När vi kommit en bit ser jag ryggarna på svampplockare och hör dom prata men B bryr sig inte och plockar en pinna. Fasiken vad jag blev glad men även det gick över. Resterande pinnar hade hon jätte svårt för att finna och hon fick verkligen kämpa med spåret. Linan for hit och dit som hon inte visste vart det gick. Plockar ytterligare 2 pinnar men det var för långt emellan, då hör vi åter igen röster på långt håll och hon drar på i linan. Tänkte att fasiken vilken otur nu möter vi svampplockarna igen då plockar hon en pinne och jag blir så glad men nu är rösterna väldigt nära och hon vill gå dit och svansen piskar. Ser att vi är väldigt nära vägen där jag tidigare rastat och ovanför oss står bilarna så dom sista 180 metrarna går spåret parallellt med vägen och där står min spårläggare och annan tävlande och gaggar. Hade blivit väldigt sur om jag haft fullt men nu tog jag det som träning. Fick säga till B två gånger att spåra i stället för att lyssna på dom, då slutade hon och tog upp spåret igen och kom med sitt slut. Märkte att hon inte var lika glad som vanligt, hon fick korv och jag hade tagit med hennes favvo boll men hon ville bara fram till min spårläggare vilket hon inte fick. Spåret och pinnarna ska alltid vara roligare än att släppa allt det för att hälsa på folk i skogen. Väldigt nöjd med hur jag fick till slutet nu när pinnarna ändå var borta, en nyttig övning för framtiden. Med 4:ra pinnar och slut valde jag att bryta.

Blev ju inte riktigt som man hoppats men det är ju väldigt vanligt i livet.

   

Sörmland fick storstryk av Stockholmsdistriktet som plockade hem dom förta 3 placeringarna    bara att gratulera och träna vidare.


Mina föräldrar och jag har en fin tradition ihop, vi åker och mustar mina äpplen ihop varje höst    Har provat lite olika musterier men Värmdö musteri vinner i längden även om dom är dyrast. Nu fick jag hela 5 äpplen på mina träd i år så jag frågade på fb och fick svar i Länna av en kille.  

   


Åkte dit med korgar och min äppelplockarstav och plockade för fullt. Så goda äpplen och saftiga   


     

Vi bokade tid till i söndags och vädret var på vår sida, så varmt och skönt    Lämnade in alla äpplen sedan tog vi den traditionella promenaden innan lunch.

     

Lunchen blir alltid dansk smör och bröd vilket smakar gott medan vi väntar på musten.  Fick 28 kartonger förra året på mindre äpplen, i år blev det bara 20 kartonger trotts att jag hade mkt fler och saftigare. Tror dom blandat ihop mina äpplen med någon annan   så nästa år blir det nog Äppelfabrikens vänner, vilket med är väldigt mysigt och gott.


 

Färden fortsatte ut på Björkö och en promenad längst stranden. Satte oss i solen och bara mös i värmen.

       

Fika är gott så vi fortsatte färden till Delselius som har grymt goda bullar innan vi nöjda rullade hemåt. Åter en underbar föräldrar/dotterdag ihop   

 


Kan väl bara konstatera att hösten inte varit så lyckad resultat mässigt för mig men vi har haft grymt roligt och träffar varje gång så många nya trevliga människor som alla delar intresset för hundar och träning. Nu tar rallylydnad över och vi ska starta i fortsättningsklass. Är lite besviken för jag trodde att det skulle gå att tävla mkt i vinter i olika inomhushallar men jag har inte hittat en tävling i 08 land förens i vår    Ger oss i väg till Flen i oktober för en stor rallytävling sedan vet jag inte om det blir ngt mer innan i vår. Tänker inte resa så långt för att tävla.

 Annars känner jag mig lite seg och trött    Funderar på att börja med vitaminer eller gå och ta ett blodprov. Alla måsten är lite för många men snart är jag i fas igen och kan sucka ut.


Lyckan och glädjen i livet just nu är kulle som jag hoppas Bella kommer att få. En liten Bella dotter blir kvar här med oss   


                                                        Stay safe/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards