Alla inlägg under april 2023

Av manhofs - 4 april 2023 20:47

Så var det mamma Bellas tur att fylla 7 år den 27/3   

Bella är ihop med Porsche den snällaste hunden jag haft. Älskar alla och vill bara skratta och arbeta. Snabbt och fel passar bra in på henne så som förare gäller det att hålla ihop och ha lite tummen i ögat. Så fort jag blir glad och klappar om lite för stojigt åker momentet efter ner i poäng för det går faktiskt att göra två saker på en gång om ni frågar Bella. Jag och domarna är av annan åsikt    Ngt löp har vi inte sett skymten av så jag har anmält till lite tävlingar i elit spår. Är så sugen att starta upp Axa men det saknas lydnadsbiten i grupp som jag vill träna in bättre innan vi startar upp. Precis som för så många andra har det varit svårt att träna in dom långa momenten som inkallning/framförgående när planerna har varit regnblöta eller snötyngda denna vinter men det ska blir kul att komma ut och tävla igen.

                 

 

Trodde våren var på gång då värmen började komma och blommorna sticka upp i backen    Plockade en fästing som kröp över Bella så jag ringde och beställde Bravecto men det tog 5 dagar att få receptet så vädret vände.


        

I stället för att fira i spår skogen med korvgrillning blev det en dragrunda med stavgång i snöovädret. Ja Bella var lika glad för det men inte jag   


                   

Njuter än av förra årets odling i form av vitlök, chili, saft, sylt och olika inläggningar men längtar efter att öppna upp mitt växthus och bära upp alla plantor från boden. Men med minus ner till 7 på nätterna får det ta den tid det tar och i stället njuta av sommartiden och dom ljusa kvällarna vi har fått. Inomhus trängs alla små plantor på fönsterbrädorna men jag får inte plats för fler nu   

Kan plocka citroner som mognar en efter en från mitt träd och hittade till min stora förvåning en stor fin lime på mitt lilla träd. Den hade gömt sig bra    Fikonbusken har gett frukt ett bra tag men dom går inte att äta då det fattas sol men persiljan har jag använt i ett par veckor nu. Har börjat att bära in/ut allt över dagen för att vänja dom vid solen, jäkligt tungt    men snart vänder det och dom får bo ute resten av sommaren.

                           


Har aldrig haft en så lång och kall vår som i år under dom 30 åren som jag hållit på med odling    Brukar påsk pimpa gården men det går inte att gräva 1 cm i jorden/krukorna. För att kunna plantera fick jag ställa in ena kruka 2 dagar så den tinade upp. Men ett par med Hammarbyare har flyttat in i min flotta holk och samlar hundhår till varmt bo   


               


I dag åkte vi ut och spårade på Gålö. Bitvis tungt att gå men det är ju bra för kondisen    Bella lämnade som vanligt kvar en pinna, alltid 1: a eller 2:ra sedan kommer hon i gång. Spåret är det viktigaste för henne, pinnarna kan matte plocka. Axa ligger på för hårt i allt hon gör förutom i vallning. Väldigt jobbigt att gå bakom henne i spåret men hon är trotts sin höga fart väldigt noga med pinnarna som har ett högt värde för henne. Hon var lite ovan vid att spåra i snö och dom marksiften som blev så för ovanlighetens skull lämnade hon med kvar en pinna. Körde sedan uppletande och då gick det lite för fort för båda, som två antiloper i uppletandet. Vågar inte pilla för mkt i tempot då det har gett stopp och tvekan. Viljan att hitta saker har dom så det räcker men jag skulle vilja få tipps av ngn som tittar på dom och vet hur en bc är för att få lite goda råd.

         


                             Glad Påsk önskar vi på Manhof`s   

 

   

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards