Alla inlägg under februari 2015

Av manhofs - 26 februari 2015 23:40

Eftersom jag är lik min far kan jag inte låta bli att plocka små frön från div buskar när jag är på semester   

 I Thailand har dom krukor utställda på varenda bar så det är bara att med en vig rörelse kränga sig över barstolen och dra av lite frön och smyga ner i väskan    Ja denna manöver förutsätter ju att intaget av groggar inte varit för hög   


Dessa små kaktusliknanden frön drog jag av en kväll och planterade i en soppskål på balkongen under vår semester. Senare flög dom med upp till BKK och blickade ut från 32 vångingen utan att ta skada, men vi drack ju grogg där med så dom kände väl igen sig   En vecka skiljer bilderna åt. Dom växer ju superfort så det ska blir mkt spänande att se hur det slutar. Det var en stor kaktusväxt som jag tror härstammar från Brailien.


   


Utanför vår balkong växer långa rader av dom ljuvligaste liljorna som blommar i vitt. Själva blomman är magnifik och påminner om en fantastisk fyrverkeripjäs.


   

Dessa lökar pallade jag helt enkelt med hjälp av en sked från frukosten och satte även dom i en sopp skål   


 


 Tog även med lökar förra året som tog sig riktigt bra och höll på att blomma men så kom hösten. Visste inte hur jag skulle förvara dom och först höll dom på att dö när jag ställde dom svalt och mörkt    Med bultande hjärta klippte jag ner dom och gjorde hjärt/lung räddning    och nu kommer dom upp igen med flera skott än förra året   


 


Likt en äggsjuk höna vankar jag runt mina utländska blommor och duschar och duttar med dom för att med största förhoppning kunna få njuta av en blomma som tack   Få se vad årets lökar ger ?


 


Men jag behöver faktiskt varken dricka grogg eller fara utomlands för att sno en blomma   

 I slutet av november tränade gänget på Haninge Bk. Marken var frostvit och utanför dörren hade ngn kastat en murgröna som tjänat sitt syfte under sommaren    Mer död än levande plockade jag in blomman i bilen och väl hemma klippte jag ner den i växthuset och planterade i en ny kruka. Nu växer den sig jätte fin i hundrummet men det roligaste är att den överlevt vintern i växthuset och nu sprider sig men med röda kvistar, inne är den grön    


 


Är så nyfiken på vad min nyanlagda trädgård ska bjuda på i vår och ivrigt spanar jag varje dag efter lite tecken på liv. Alla mina magnolior verkar ha tagit sig och kommer med kraft genom säcken. Även lökarna jag grävde ner börjar kika upp och rabarbern   


     


Lite mera vårtecken   


   


Graderade mig och köpte med orkidéer från en Japanska som har egen odling i BKK.  Dom brukar stå sig till i Maj och påminna om semestern som var   


 





                                                  
    Hej då / Susan   

Av manhofs - 24 februari 2015 08:00

Long time no blogg men jag har befunnit mig i Thailand med syster   

Lämnade ett Stockholm i snöstorm för 16 dagars vila på stranden i vårt paradis med alla goa vänner vi har där nere   


     


Började varje morgon med en långpromenad i soluppgången som tog 45 minuter i tung sand    På sista bilden ska vi hela vägen tillbaka hem igen, det är halv vägs   


 

                  


Underbart med alla färsk frukt och skaldjur som man kan avnjuta till en inte alla för dyr peng, även om priserna hela tiden går upp. Iår var det väldigt lite turister och många affärer hade stängt igen eller var till salu. Hemskt mkt ryssar och fransmän men våra Thailandska vänner säger att dom tappat 80 % av alla ryssar mot förra året.


         

         


Den här restaurangen som ligger på stranden är jag och syrran Mammor till    Vi bar ner stolar/bord för ca 12 år sedan för att kunna äta middag vid havet. Nu är det en succés men vi är alltid varmt väldkomna och får ett härligt bemötande av personalen    Att bara sitta med fötterna i sanden och höra på havets brus och fullmånen som skiner slår allt annat i restaurangbesök   


         

   


Blev en hel del festa med våra vänner    Neye jobbade för bordell Mamma för 5 år sedan och då hade vi jätte roligt ihop. Nu kände hon igen oss efter 5 år. Hon är lycklig med sin Belgiska man och jobbar inte längre i barer utan var nere på semester.

Sista två bilderna är på bordell mamma som äger baren    Hon tycker så mkt om oss och grinar varje år vi åker hem   Iår fick vi varsin ädelsten i present som vi ska göra smycken av. Förr har hon stickat mössor och halsdukar så vi inte ska frysa hemma     


         

Avskyr alla tursister som köper katter, hundar, apor mm under sin semestern. Sedan dumpas dom ensamma kvar, magra och miss skötta   


 


Bor alltid i samma rum och iår fick vi besök av en vacker pippilur familj som dagligen satt utanför vår balkong.


         

  

 


Underbart är kort och vi for upp till BKK för 2 dagars shopping och lite mera festa. Bodde som vanligt på Amaria som har en vacker ute terass på 32 våningen.


       



                                  Underbart är kort och nu har jag redan jobbat i en vecka   



                                                  

          Hej då / Susan   


Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards