Alla inlägg under november 2021

Av manhofs - 26 november 2021 20:04

Nu är 4 veckors APL över på Nacka sjukhus på avdelning 61 och med lite vemod körde jag ut från parkeringen en sista gång. Jag har haft en väldigt givande praktiktid och fått lära mig väldigt mycket. Mina handledare har verkligen varit otroliga och givit mig förtroende att själv ta hand om ett rum med allt från att läsa dokumentationen och lägga upp arbetsuppgifterna inför dagen och ta prover samt dokumentera. Allt under deras överseende och vägledning. Först fasade jag för att börja arbeta kl.07 men jag kom snabbt in i rytmen och ofta var jag först på plats och satt och gaggade med nattpersonalen. Gillade lugnet som finns på ett tyst och nedsläckt sjukhus strax innan klockans slog 7 och alla morgonsysslor startade och patienter började larma.

 

Kolla vitalparametrar är en återkommande syssla på patienterna och för oss som jobbbar inom sjukvården är det här en rolig bild, old school vs new school   

 

Alla på avdelningen har verkligen har varit snälla och hjälpsamma så jag bjöd på tårta som tack sista dagen, ett litet tecken på min uppskattning    Tycker om Nacka sjukhus, det råder ett lugn där och är lätt att få en parkering mot tex Sabbatsberg, Sophiahemmet, Danderyd eller SÖS. Dom har ett Café och apotek och maten är bättre än vad jag serverat inom hemtjänsten. Maten kommer lagad från Dalens sjukhus och vi serverar frukost, lunch och middag med en dessert varje dag, dessutom fika med kaffebröd 2 gånger/dag. Visserligen får vi inte smaka på maten utan det som blev över skickas till återvinning och blir Etanol, men som restaurangpersonal ville jag veta vad vi serverade så jag smög till ett lite smakprov lite då och då   och jag måste säga att det är inget att klaga på, har ätit sämre lunchmat på restauranger men självklart blir aldrig alla nöjda. Precis som på arenorna är det långa källargångar till omklädningsrummen.

 


Skulle det inte vara för arbetstiderna så skulle jag söka arbete som timmis för jag trivdes så bra men jag kan inte börja arbeta kl.07 med hundar och tyvärr har dom ingen vakt som börjar kl.15-21  


 

Förra veckan tog vi ett sita farväl av Sanna    Så tung och ofattbart men det blev en fin stund   


 



Åkte in till stan med föräldrarna för att titta på NK:s julskyltning sedan tog vi spårvagnen ut till Djurgården och Nordiska museet där vi titta på en utställning innan vi tog färjan över till Gamla stan och en lunch följt av promenad på Julmarknaden    Den är ju inget märkvärdig men den har jag besökt sedan 1971 så det är en viktig tradition. Tänk att jag tyckte den var så stor som barn, nu är det bara några bodar  


         

Förra helgen åkte vi ut till Tyresö slott och promenerade, alltid en fin utflykt   

        

En kompis sköt ett vildsvin förra helgen i Haninge. Inte kul att träffa på dom i skogen   


    

Trädgården fortsätter att leverera och jag plockade in en sista stor skål med physalis sedan ska den bort. Selleri växer än trots att vi har haft sträng frost   


   

Har bokat tid för ett nytt pass till efter nyår då det kommer bli nya pass. Har inte haft ett pass på 2 år men ny tänkte jag ut och flyga igen, men vi får se hur det blir med Covid framöver och lock downs   Blir minnen av Tysk julmarknad i år.

 

Dragformen är på topp och nu väntar vi bara på snön. Dom första blyga flingorna föll i veckan men inte direkt att man vallade skidorna    så jag hoppas på vallhagen nästa vecka och lite decembervallning. 

Nu är det redan 1: a Advent och stugan är väl pimpad med tomtar och ljus. Mycket händer och beslut ska fattas men allt löser sig nog till slut   

   

 

 


                                                          Trevlig helg/ Susan   

Av manhofs - 15 november 2021 19:42

Nu är jag inne på sista vecka av min APL placering och det har varit så lärorikt och intressant. Fått varit med på alla möjliga prover deltagit i allt som jag får göra som student som att ta EKG, urinskanna, ta bort kateter, ta vitalparametrar varje dag och få själv sköta om ett rum med allt från att läsa på vad som ska göras med patienterna, utföra proverna och föra in resultat. Hela tiden är mina handledare i närheten för rådfrågning och koll så jag sköter mig vilket är tryggt. Känns viktigt och ansvarsfullt det jag gör. Som student får man tyvärr inte sticka så blodprov eller glukos prov får jag inte göra men det har vi tränat på i skolan[sm1] . Har gått med sjuksystrarna när dom sätter infarter eller utfört annat spännande som vi uskor inte får utföra, pratat med logopeder, sjukgymnaster och fysioterapeuter som alla arbetar ihop på en Geriatriks avdelning. Det kallas multiprofessionella team och är så lärorikt att få se hur dom verkligen arbetar ihop på nära håll. Kört ner patient till MR röntgen och sett hur det går till där och varit med när både ambulans lämnar och hämtar patienter. Lärorikt att höra deras avrapporteringar till varandra. Otroligt många klasskompisar som valt att inte vaccinera sig och därför inte fått gått ut på sin praktik vilket inte ger ett slutbetyg. Tråkigt men jag hoppas att dom får en ny chans i vår dom som väljer att vaccinera sig. För mig har det aldrig varit någon tvekan. Vill man arbeta med äldre människor som är sköra borde man vaccinera sig men valet är ju fritt   Utsikten över Nacka är en löneföremån.


 



 


Ett så fint minne när Lizzie var valp bland Tyskarna, nu är alla borta   


 


Från uppletande tävlingen på Haninge Bk förra året. Tänker mycket på den sista tävlingen, det var då jag förstod att ngt inte var normalt. Tänk att vi kom två ihop med Magda trotts tumör i nosen, min tappra krigare   


   

När jag slutar kl.14 hinner jag med en långis på hemma plan innan solen går ner vilket är så skönt. Lämnar hundarna hos föräldrarna varje morgon kl.06 och då är dom trötta   Likt sin matte är dom nattugglor   


     


Tog mig ut i spår skogen på Gålö i lördags. Hade för mkt att göra hemma innan som inte hinns med när man arbetar så jag kom ut lite sent så innan vi var klara började det skymma men av 16 pinnar var 16 med hem. Vilken glädje boose och jag log halva kvällen    Bella går så fint nu med ett noggrant och analyserande påsläpp men hennes dotter är för ivrig så det kan bli slarv i vinklar men väldigt noga med sina pinnar och slutet vill hon bära hem. Hellre en hund som vill för mycket än en seg propp, har ju provat på båda varianterna genom åren  


               


Snygg Alan gör sin matte Marie stolt i hagen och mig med när jag läser deras mms   


 

Axa har haft  problem med Tiger vilket är hennes egna fel. Dom kom så bra överens fram tills hon var ca 12 ve och i lek anföll en sovande Tiger och bet i hans svans som hon trodde var en rolig kamptrasa. Det gör man inte ostraffat med en katt så med gråt rusande hon upp i skogen med blod rinnande från nosen från Tigers klor    Denna fadäs kunde inte Tiger glömma, bita honom i svansen   så när han såg Axa själv utan L och B i närheten försökte han gå till attack. Fick börja uppfostra honom och vapenvilan rådde ända tills i somras då vi hälsade på Sanna och Janne och deras katt anföll Axa. Nu blev hon rädd igen för katter igen. Tiger har sedan länge glömt det hela och vill kela men A är lång som en limpa i kroppen, osäker på om hon ska få sig en vinge rätt var det är men dom gör framsteg och lite försiktiga pussar har jag sätt  


   

Vårvärme ute och så skönt att pula i trädgården. Pysalisen gror än i växthuset   


     

Var hos fotläkaren och blev så glad så jag kunde ha öppnat lite bubbel    Kraftig inflammation i många olika senor så nu ska jag äta en kur inflammationsdämpande i 4 veckor sedan blir det cortison om det inte har blivit bättre. Gå och stå mindre var rådet, svårt att lyda det rådet men så skönt att slippa op , har oroat mig så för skidsäsongen som nu är räddad 


 

Men vi njuter av november ett tag till   


 

.

                                                Stay safe/ Susan   

Av manhofs - 7 november 2021 19:10

Time flies och nu har jag redan arbetat halva tiden på Nacka    Trivs väldigt bra och är så glad över min placering för att inte tala om mina handledare som är fantastiska. Dock så är sjukhus inget för mig främst för arbetstiderna som inte lämnar någon tid över till hundarna. Antingen arbetar jag 07–15 och då måste jag gå upp kl.05 och är totalt slut när jag kommer hem eller så arbetar jag 13–21 vilket är lite bättre men man hinner ju inte med så mkt träning direkt. Dessutom är det lite för lugnt för mig på sjukhus. Föredrar hemtjänsten där tempot är högre och patienterna fler så det händer hela tiden något nytt. Men skulle jag inte ha hundar skulle jag mycket väl kunna tänka mig sjukhus när jag blir äldre och vill ta det lite lugnare. Hela teamet är fantastiska och jag kommer sakna den goda samanhållningen och tryggheten att man hela tiden kan vända sig till mer utbildad och kompetent kollega för rådfrågning, i hemtjänsten är man ju själv och måste lösa alla problem ensam oftas,t även om man kan ringa en kollega. Gjorde en liten Halloween dekorations åt mina fina kollegor som lär mig så mycket   


 

Tog en promenad och skrattade åt fantasin många har nu när det är Halloween. Blir mer och mer pynt i trädgårdarna för varje år men allt som piggar upp gör mig glad så kör på   


   


Amanda och Marie är så duktiga på att skicka en liten hälsning då och då med fina bilder på deras A hundar och berättar vad dom gör    Jag blir så glad varje gång   


Alan i hagen   


 

Fox med relaxad stil    


 

Har hunnit med ett pass själv i hagen och denna gång åkte jag hem så glad x 2. Man behöver lite framgång och när båda gör framsteg är det dubbel lycka. Traskar vidare med stavar och inväntar snön och skidåkning. Kommer bli tungt att inte längre ha Lizzie med sig som var en sådan kämpe   men Axa är så kusligt lik henne på många vis och sisu i dragning har hon inte ärvt av sin mor, snarare L. Förra vintern fick hon mjuka dra , i år blir det andra bullar.


 

 

 

Blommar än i trädgården och 3 utsökt goda smultron gav en kyss av sommaren i munnen men nu längtar jag efter snö och vitt så det blir lite ljust ute efter att man ställt om klockan. Tänkte fota en kruka men då ville Axa leka   


 Fikon Som inte kommer hinna mogna   

                

Jag ärvde en Novemberkatus av mina kära vänner Solveig och Sixten som gick bort för många år sedan. Jag sköter om den noga så den blommar praktfullt 3 gånger / år och varje gång känns det som om dom tänker på mig   

 

Var ledig i går och passade på att byta till vinterdäck och dra över skyddet på husvagnen som ska skydda mot smuts så jag slipper att skura så mkt i vår. Få se om den gör ngt nytta?

Sedan packade jag in all planteringsjord, krukor och andra tillbehör i växthuset och monterade bort gaspatronerna som öppnar fönstrerna så nu kan snön komma. Det gröna som kika ut genom växthusdörren är physalis som fortfarande mognar och blommar   


       

  Fick en härlig bensträckare på Berga  med  


     


Exakt för 3 år sedan opererade jag foten. I tisdags gjorde jag MR röntgen och på torsdag får jag besked om det är dags igen, hoppas inte men nu har jag en automat bil och klarar mig bättre om så blir fallet   

 

Ibland vet jag inte vad jag vill? Ska jag helt sluta som bartender och bara börja jobba som undersköterska, ska jag ta fast jobb på hemtjänsten eller jobba som timmis inom hemtjänst/bartender?

Viljorna drar åt olika håll likt granarna men jag tänker att det kanske faller sig naturligt en dag men att det bara rör sig om kvälls arbete framöver råder det ingen tvekan om   


 


 

Ny vecka och nya utmaningar. Kl.05 ringer klockan   


 

   


                                        Sköt om er/ Susan   


Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards