Alla inlägg under september 2019

Av manhofs - 28 september 2019 20:41


Äntligen semester efter att ha jobbat hela sommaren. Gillar inte att åka iväg på somrarna då jag har det så fint hemma med båt och mkt jobb i trädgården men nu när kvällarna bli kortare och svalare är det så skönt att resa bort och ladda upp med sol och bad.


   


Sedan 1984 har jag rest ner till Franska Rivieran där jag bodde och jobbade en sommar/höst. Föräldrarna hade sedan ett hus där i många år så vi åkte alla ner för att uppleva minnen, äta gott och ha en härlig vecka ihop


 


 Vi landade redan kl.10 på Nice men världen sämsta biluthyrningsfirma tog 2,5 timmar på sig att lämna ut vår bil   Bara 4 stycken som jobbade utav 12 diskar så köerna va enorma och folk ilskna   Allt va ju redan betalt hemifrån så det var uruselt skött och aldrig mera Europcar  


 


Vädret var strålande med en 28 grader på dagarna och 20 på kvällarna så jag har njutit på stranden varje dag    En dag åkte vi till Pampelonne beach som ligger i St Tropez och där åt vi en fantastik lunch vid stranden  

   


Varje morgon vid 6.30 tog jag en rask promenad längst havet. Är ngt magiskt vackert att se solen gå upp över havet så dagen började på bästa sätt   På vägen hem gick jag förbi bageriet och köpte med mig varmt bröd till vår frukost. Syrran och mamma hängde på dag två, tomt att gå utan hundar så det var roligt  


               


Vi hyr en lägenhet precis vid havet mitt i St Maxime så det är bara att gå ut och handla eller sola utan att hålla på med bil. Varje dag åt vi ett mål ute och så ett lättare sallad eller ost/vin hemma. Fiskmarkand varje dag där dom lokala fiskarna kan sälja sin lilla fångst. Så gott med nystekt färsk fisk   


        


Besökte så klart kooperativet jag jobbade för 1984 och bilade runt och upplevde minnen i olika byar runt om  


                           

Sista dagen på lördag började det blåsa upp men med en varm vind och på söndag när vi reste va det höst och regn i luften så vi prickade verkligen in rätt vecka   


           


                                Underbart är kort och allt för fort var det dags att åka hem   


                 

                                                  
             Hej då/ Susan


Av manhofs - 10 september 2019 20:43


Min trädgård innehåller växter från världens många hörn och minnen spricker upp varje gång jag ansar,vattnar och planterar om. När man sedan helt osannolikt lyckas få dom att gro i ett så helt främmande klimat och dessutom få blommor eller frukt är det en helt magisk känsla som inte går att förklara   Många tror man är lite koko men det är ens små barn som man pysslar om och skänker en otrolig glädje, ja även sorg när dom dör bort  


1984 bodde jag nere på Franska Rivieran i ett par månader och fick då vänner som jag umgicks med i många år. Sedan dess har jag rest ner och besökt dom ca 1 gång/ år. Ett år bilade jag ner med min sportbil, en Toyota Supra som är ganska låg och inte går att packa så väl. Hamnade på en byfest uppe i bergen och fick där av min vän Pascal en buske i kruka. Ganska obetydlig men när den blommar sprider den sin doft som är helt magisk.

Inte lämnade jag min gåva kvar utan ner packades den bredvid mig på passagerare sätet och så bilade vi hem till Tyresö igen  

Nu står den i blom och sprider sin unika doft och minnen om svunna tider, vänner som man fått och som gått, kärleken man mött och tvär även dom som dött. Både vemodigt och magiskt  


   


Som vanligt när vi är i främmande länder besöker jag trädgårdsodlingar. I år när vi var i Thailand köpte jag med mig en kruka med en typ av Frangipani som jag tycker är så vacker när den blommar. Blir stora träd på sina håll men jag tänkte hålla min liten.

Ingen trodde den skulle överleva vårt hårda klimat men jag har pysslat om den med silkeshandskar och nu har den slagit ut i blom. Ja det är helt osannolikt och jag är så lycklig  

Även skotten som jag sågade av från en annan art av Frangipani har tagit sig men den lär nog dröja med att blomma. Men jag får nya blad hela tiden  

Som vanligt när vi är i främmande länder besöker jag trädgårdsodlingar. I år när vi var i Thailand köpte jag med mig en kruka med en typ av Frangipani som jag tycker är så vacker när den blommar. Blir stora träd på sina håll men jag tänkte hålla min liten.


         


Ingen trodde den skulle överleva vårt hårda klimat men jag har pysslat om den med silkeshandskar och nu har den slagit ut i blom. Ja det är helt osannolikt och jag är så lycklig  

Även skotten som jag sågade av från en annan art av Frangipani har tagit sig men den lär nog dröja med att blomma. Men jag får nya blad hela tiden  


   


Inte lika magiskt men likväl gör det mig lycklig att chilin från Costa Rica och Thailand ger frukt och kryddar middagarna   


   


Syrran och jag åkte på en dagsutflykt till Enköping och mina gamla campingområden där jag varit i 20 år. Gretzky,Gucci och alla mina andra hundar har vuxit upp i dessa skogar.


     

 



Tyvärr har nu campingen förfallit då dåvarande ägaren inte skött om den. Har inte varit här på 4 år och det var sorgligt att se gårdens förfall   


Dom en gång vackra fruktodlingarna var nu förfallna och övervuxna men jag hittade en halv dött plommonträd med en frisk gren. Klättrade upp och plockade en påse som nu är två burkar med sylt till vinterns filmjölk  


   


En härlig dag med många km promenad i skogarna. Inte så mkt svamp men det gör inte oss så mycket. Magiskt att bara strosa runt och leta kantareller och trumpeter som är det enda vi vill plocka.


                   

   

Vi åker bort en bra bit och stannar på ett ställe som jag brukade träna uppletande på. Man kan hitta fina kantareller där men i stället ser jag ngt hänga i en gren en bit bort i skogen  

Kan knappt tro att det jag ser är sant   Där hänger Porsches kong som hon tappade för 4 år sedan.

Ngn måste ha hittat den och hängt upp den på en gren och där fick den dingla. Helt otroligt att den kunde dyka upp Porsche måste skratta där upp i himmelen åt mattes min och Gucci blev överlycklig.


 



Nu väntar nya äventyr. Jag ska på två olika vallhundskurser som ska bli spännande i veckan för topp instruktörer. Brukar ju oftast få skäll och hemläxor   

Sedan blir det ett betydligt längre äventyr    men mer om det nästa gång vi hörs.


 



                                                  

                                                  
                        Ciao/ Susan   






Av manhofs - 4 september 2019 20:04


Har haft svårt att hitta inställningarna på Lizzie sedan SM. Har så svårt att förstå vad det är som är fel   men har börjat att ändra på mitt egna sätt att berömma och går längre bak i linan.

Igår jobbade hon riktigt bra när jag och Kjell spårade ute på Vissvass men så helt plötsligt efter 5 pinnar va hon borta.

Då hade vi mött 2 par olika svamp plockare men det va som det bara tog slut.

   

Idag va jag ute på Gålö med Bosse. När han la spåret stötte han på en annan spårhund som gick motsols i hans spår. Trotts det hittade hon 5 + slut och kämpade hårt så då kändes det lite bättre. Dessutom va jägare ute och tränade viltspår.


Är nu första och 4:e reserv på Grande Prix samt 3:e reserv i Eskilstuna och tankarna far likt pingisbollar. Ska jag åka eller inte ?

   


Bella vallar på, olika instruktörer, får och gårdar. Det är så himla kul men jätte svårt. Väldigt roligt och utmanande att lära sig och jag kommer att fortsätta kämpa  


Nästa vecka har vi två olika kursdagar på olika gårdar inbokade som jag verkligen längtar efter...varför vet jag inte för instruktörerna gnäller oftast på mig. Jag ger fel kommandon, kan jag inte höger och vänster ? jag går för nära, jag går för långt bort eller reagerar för sent  

Tur att jag har bra självförtroende,själv tycker jag vi är jäkligt duktiga     


     

Skönt att njuta av långa promenader utan krav och bus i trädgården   


   


 Livet som hobbyodlare går desto bättre och dagligen kan jag skörda från Edens lustgård   


         



Blommorna växer och sprider glädje med sina färger. Mitt lilla halvdöda citronträd som jag fick köpa för en billig peng förra hösten har nu fullt med fina citroner   Har precis klippt ner trädet inför höstens inomhus flytt. Jag vill inte ha mer citroner nu.


     


Det här lilla trädet satt som ett skott på en planta jag köpte i Thailand. Nu växer den sig större och större.


    


Kaktusen som jag fick av min kund Erik gror den med och gör mig lycklig. Det är alltid ngt speciellt med att lyckas med en omplacering   


 


Syrran och jag pallade ju chili från en trädgård   när vi var i Costa Rica. Nu växer generation 2 upp   


 


Ja trädgården med nystädad damm är en källa till glädje och ro   


       


Båten har tuffat många mil i år   


         


Imorgon ställer jag in GPS:en på Enköping för träning och fortsatt sökning av inställningarna samt trevlig samvaro med svampplockning.



                                                  

      Stay safe / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards