Alla inlägg under september 2021

Av manhofs - 23 september 2021 20:25

Så var det dags igen i söndags att tävla men denna helg behövde vi bara åka 7 mil mot dom 100 milen förra helgen. Med dieselpriset som hela tiden går upp så blir det till att tänka sig för innan man bokar många mil till tävlingar till nästa år   


 Lilla Axa skulle tävla i lägre spår på Haninge bk och det har känts tryggt och stabilt i spåret. En otrolig liten spårhund som så gärna vill hitta sin pinnar och komma till slutet med ett litet för högt tempo i dagsläge men har man haft en spårhund som Lizzie så klagar man inte över det utan hänger på och njuter av arbetsglädjen även om lite pinnar kommer kunna bli kvar. Vinklarna är hon desto säkrare på och att klura ut svårigheter som detta spår bjöd på. Vi var 4 tävlande och vi lottade nr 2. Bella hade jag lämnat hos mina föräldrar så slapp hon en lång tråkig dag i bilen. Självklart så öste regnet ner så det var bara att packa in sig i regnkappa och stövlar vilket gör det så klumpigt att gå.

10/10 på påsläppet och i väg far hon så den regnblöta linan höll på att glida ur min hand sedan följde spåret vägen fram mot en parkering där nästa ekipage med hund väntade och när Axa hörde dom blev hon stel och började morra. Jag förstod att hon tappade sin vinkel i det området när jag såg bilarna så jag letade mig tillbaka en bit och la på en cirkel. Axa var störd över dom på parkeringen men så pang fick hon vittring sedan for vi vidare i ett roligt kuperat spår med stor variation på växlighet. Skrattade så då vi spårade i höga ormbunkar och jag inte såg henne   Jag trodde hon gick åt vänster men så dök hon upp till höger och gick upp på en väg, där tittade hon på mig, började nosa runt och så i väg in under ormbunkarna och in i skogen så dök hon upp med ytterligare en pinna. Känns som man bara plockar pinnar när man går ett lägre spår mot ett elit spår men trotts det blev den första pinnen kvar i spåret men jag är så glad att hon redde ut det och tog sig vidare.


 

Tillbaka till klubben och då passade jag på att träna lite på planen och allt kändes bra efter dagens status. Högre hundarna körde uppletande så vi gick upp och kollade på deras prestationer och direkt efteråt var det budföring.

 

Jag noterade att mottagaren hade svarta handskar på sig som inte Axa gillar. Hon tar gärna kontakt med folk själv nu men har dom handskar vill hon inte bli klappad men jag tog för givet att hon skulle ta av sig handskarna på tävlingen. Ser  när jag går in att det ligger en stor orange rolig kampleksak på väg in på planen så jag vänder och går en omväg samtidigt som jag varnar tävlande nr 3 för att gå in där. Risken är ju stor att hundarna kutar till leksaken när man skickar    Noterar då förfärat att mottagaren INTE tagit av sig handskarna och tankarna bara virrar i skallen, får jag be henen ta av sig handskarna? Gjorde tyvärr inte det och är än idag arg på mig själv för mitt misstag kostade mig 40 poäng och vinst och jag utsatte min lilla kompis för ett obehag hon inte behöver när hon nu kommit så långt och vill hälsa på alla    Jag ställer upp och skickar och hon far i väg som ett skott och sätter upp sig så snyggt vid mottagaren utan att bry sig om skytten. Jag hinner bara tänka ”YES” så kastar sig Axa undan hennes svarta handske och flyger tillbaka till mig med betyg 0. Tävlande nr 4 får tyvärr ingen varning om leksaken så hennes hund kutar dit och har roligt med den, så tråkigt.

Ja ja vad fjantigt att inte kunna hälsa på någon med handskar tänker ni nog många med era tuffa bruksraser MEN av alla tuffa bruksraser var vi bara TVÅ som låg på platsliggningen. Vid första skottet flydde den andra hunden så fort så jag har aldrig tidigare sätt det på en platsliggning och hjärtat hamnade i halsgropen. Men min lila bc låg som en staty och mattes hjärta dunkade hårt av lycka underbara lilla Axa   


Har tyvärr inga bilder från tävlingen då han som fotade glömt att skicka dom till mig   men hon kändes lite trött på lydnaden och hade inte sitt vanliga lite busiga humör. Framförgående började hon att nosa i så när jag på träning började korrigera hennes nosande ville hon inte gå ut. Fick börja jobba med att kasta en leksak över huvudet som gjorde att hon vände upp men sedan bestämde jag mig för att strunta i att fila på ett moment som nu försvinner så jag får vara nöjd med 7 i stället för 0 i betyg som vi hade för ngr dagar sedan i träning.

Läggande under gång började hon helt plötsligt att stå så det har jag med lagt en lite panik drive på inför tävling vilket gjorde att hon gick och väntade på kommando. Kändes inte bra men var glad när jag vände om och hon låg i stället för att stå.

Krypet gör hon så himla flott men det har blivit lite tjuv efter krypet upp i sitt så det har jag tränat på och vad händer då? Jo när jag säger ”sitt” ligger hon kvar med DK. Ha ha det är så roligt med hundträning och unga hundar. Det går upp och ner hit och dit och man måste hela tiden ändra på sina inställningar.

Vi slutade på en andra placering med uppflyttning, 0,75 poäng ifrån vinnaren och min gamla klubbkompis Kjelle som kom 3:a med uppflyttning så det var så roligt, även om jag än retar mig på handskarna i budföringen. 

 

   


 Det är något magiskt att stå på pallen med fina resultat med sin egna uppfödning. Två tävlingar, två uppflyttningar och två 2:ra placeringar är inte fy skam    Jag behöll den valpen som nästan ingen annan tyckte jag skulle behålla och se vad bra det kan bli med kärlek och tålamod   


 


Skolan är så tung i år och jag har funderat på att hoppa av ngr ämnen    Är för mycket för mig att läsa 4 ämnen med 1–2 prov/vecka så ska man hinna med arbete och livet med. Känner mig stressad och sover dåligt men är trött hela dagarna och magen börjar krångla. Skulle bara lästa två ämnen men så bestämde dom att man måste läsa svenska och samhällskunskap för att bli undersköterska. Jag är svensk medborgare och har både betyg från grundskolan och gymnasium på båda dom ämnena men nu måste jag läsa en gång till vilket inte alla behöver göra. Har provat att överklaga men det hjälpte inte så nu är det bara att studera på. Denna vecka har gått åt tomten, huset och härlig natur med långpromenad och vallning.


         


Nästa vecka ska båten upp så jag var och öste den men Drevviken var skitig, övergödning kanske?

   


Har plockat in alla sommarmöbler och täckt det som ska stå ute. Så skönt att vara i fas och slippa sista stunden arbete. För mig gäller” Det jag kan göra idag kunde jag ha gjort igår” så när saker hamnar på hög för att skolan tar så mycket tid blir jag otroligt stressad. Men nu är höst gardiner upp, vintergarderoben uppe  och många blommor inne   

Friggeboden är städad och dammarna tömda på fontäner så inget kan frysa sönder.

           


Hade ett skatbo på tomten i somras som jag gladde mig åt men maken till terrorister får man leta efter och det var sista året dom får bygga bo hos mig    Förstör värre än en kull med valpar och pickar i allt dom kommer åt utan att vilja äta. Har fått släng över 1,5 10 liter hink med äpplen    som dom hackat hål på och plommonen, tomater och mina Halloween pumpa med    Avskyr skator och Tiger med som lyckades fånga en   


     


Annars är det härlig luft nu och underbart att ägna sig åt trädgårdsarbete. Det är lustigt med gurkor. Man tittar men ser inga gurkor så helt plötsligt bakom ett blad hänger det en bamsing. Än blommar det för fullt och träden börjar få vackra färger på löven   


           


Normalt brukar jag lämna lite frukt kvar på träden åt fåglarna men i år är det bara skator här, flockar på 11st. som skrämmer bort alla små pippi fåglarna så dom får inte ett ruttet plommon    Kokade sylt på dom sista så får skatorna äta sura rönnbär som det finns gott om. Min handduk försvann när jag städade boden. Letade och letade tills jag hörde hundarna ha roligt utanför och insåg vart den tagit vägen   


       

Jag var ju första reserv på Tyresö Bk elit spår men tyckte jag har tävlat å mycket i år mot många andra som hela tiden blir bortlottade så jag strök mig när jag såg att hon efter mig inte har någon start i år i elit spår. Inte ett helt lätt beslut som jag drog på länge men nu är jag nöjd över mig själv   Hade bara varit ngr km att köra dit    Erbjöd mig att hjälpa till i stället men dom behövde ingen hjälp så då bokade jag höstens mysigaste äventyr, Mustning. Kunde inte passa bättre för nu har jag bara två glas kvar av förra årets must. Frågade en i området som har jätte mycket äpplen om jag fick plocka där och det fick jag. Konstigt att inte skatorna flyger dit när han har så mycket äpplen   istället för att hacka på mina få frukter. 

Fattar inte varför jag håller på att musta för det är ganska tungt att plocka äpplen   och dyrt blir det med mot att köpa klar på affären men traditioner är traditioner och så länge jag får plocka hos andra håller jag nog på.


     

Min skörd i år   och under där jag fick plocka   


   

Lika spännande varje år, hur många kartonger Must kommer jag att få ?


På lördag ska jag vara skrivare på Haninge bk och deras appell spår. Så roligt att se nya ekipage komma ut sedan blir det en galen vecka med prov, ta upp båten och försöka hinna med att tvätta fönster och husvagnen som ska in på vinteride    Mycket som måste hinnas med innan jag påbörjar min praktik på Nacka sjukhus.


                                              Trevlig helg kära läsare/ Susan 


Av manhofs - 16 september 2021 20:03

Anmälde mig för länge sedan till den tidigare stortävlingen Grande Prix och blev så glad när jag kom med men ganska snabbt började jag ana ugglor i mossen. Det var så få anmälda mot andra elit spårtävlingar runt om i Sverige, vad hade jag missat?   


Någon dag innan avfärd tränade jag spår med en kompis och för första gången i Bellas liv byter hon då spår och i det nya spåret hittar hon en pinne, max otur. Så samma dag vi skulle åka ner var jag uppe i ottan och la ett litet spår åt dom båda men då kändes det som Cert och Göteborg fick passa sig   


         

GP är en tävling jag har många fina minnen ifrån men tyvärr är nu även den stortävlingen nerlagd men jag är glad att jag gått uppleva den som Påsk smällen, Eldprovet, Lucia Cup och Halloween cup. Pris rummet var nu ersatt av pinn rum och priserna obetydliga och pallen smutsig. Trodde det var vädret som gjorde att så många strök sig men det visade sig att det ligger en militär skjutbana vägg i vägg med klubben och det sköts hela lördagen ngt förskräckligt. Har precis fått Bella att ligga på platsliggning med skott så det kändes inte så roligt att utsätta henne en hel dag för detta men hon gjorde inga flyktförsök eller visade rädslor men den så vanligt höga vajande svanen låg stilla i nedfällt läge  

Då..

och nu.  

 

Då..



och nu.

   


Jag är så glad att jag bokade hotell rum och inte drog ner husvagnen för vädret var så trist. Tittade på sök, spår och skyddshundarnas lydnad och uppletande. Det är alltid intressant och lärorikt att bara kunna sitta avslappnad och titta på.


                           

Tränade ett par varv med ludden som gick väldigt bra trotts eldgivningen. Kan bara konstatera att jag aldrig skulle vilja bo nära en skjutbana, fy vad jobbigt att lyssna till detta  en hel dag även för mig.


   

Mötte ute i skogen på söndagenkl.08.00 och drog nr 4, min klubbkompis Ann-Marie drog nr 3 så vi hamnade tillsammans ute i skogen. När A-M gick i väg fick jag ta ut Bella och sela på sedan gick vi upp halvvägs i skogen för att möta upp domarna och det tände i gång B så hon darrade av förväntan. Jag har aldrig tidigare tagit ut henne och stått och väntat så här länge vilket jag insåg inte var så bra för en het hund. Bestämde mig för att säga ”sakta” när jag släppte på henne i rutan annars skulle hon ha farit i väg som en gasell. När väl domarna kommer ner går min spårläggare i väg och möter dom för att gå igenom rutan och då taggar B till ännu mer som bara vill i väg. Jag missförstod rutan då jag alltid vill gå in rak i rutan men då visade det sig att vi skulle släppa på åt höger. Försöker vända B men hon har redan i sitt uppeldade tillstånd bestämd sig för att hon ska ut åt vänster. Här borde jag ha tagit henne ett varv och rätat upp henne så hon fattade vart hon skulle ut för tiden tas inte innan jag skickat ut hunden men fast jag misstänkte att hon skulle dra vänster skickar jag ut…och B drar ner till vänster och ut. Blev lite strul men sedan gick hon rakt ut och valde klockrent sitt spår och i väg for vi. Pinne efter pinne levereras och jag var så glad. Efter pinne nr 4 börjar jag tänka på skumpan som låg i rummet, men det var ju onödigt. Ganska snart efter pinne nr 5 sorterar hon noga och jag ser spår åt båda håll, hon väljer fel spår och går till vänster och så är vi borta. Tog ett tag innan jag insåg det sedan gick jag fel så jag fick en lång morgonpromenad till bilen. Fy så ledsamt och tungt. AVSKYR att bryta i spåret. Regnade och dom sköt på klubben igen så jag begav mig direkt hemåt på tunga hjul.

Nu får jag leva på gamla meriter och glädjas över årets merit och så tränar vi vidare. 100 mil t/r så man hinner tänka mycket   

         


I trädgården växer det på in i det sista men snart kommer nog farbror frost. Nästa vecka ska jag ta tag i trädgårdsarbete, tömma dammarna på fontäner och plocka in känsliga blommor men än jag plocka blåbär och jordgubbar som nu ger en andra skörd. Tvättade ur lilla dammen en sista gång.


                      

Fick tag i en så duktigt snickare som kom i tid och jobbare som en raket utan att det blev fusk. Hade en lång lista med saker han fick fixa och laga. Tiger börjar bli till åren så jag vill inte att han ska hoppa så högt över grinden längre så den fick han senior anpassa, ja kul tycket Axa med. Brunnslocket hade gjort sitt och hundkojan hade Axa flisat sönder så han fick byta ut alla vita detaljer på taket som jag nu målat i veckan. Dom gick igenom mitt hustak och böt ut 7 takpannor och gjorde rent stuprören och då såg dom att en panna flyttat sig så det regnade in, tur att dom kom innan ruskväder drar in   


                

Annars roar vi med allt möjligt roligt och får aldrig tråkigt. Vi går stavgång, tränar spår, vallar och har varit på många olika klubbar och tränat. Så roligt att umgås med lite hundkompisar och träna på störning, precis vad vi behöver. Läxorna är många och proven täta men jag kan ju plugga på distans, perfekt när spåren ska ligga till sig   

                     


Fick ett fint kort på lilla Fox och häliga filmer från deras träning   , så roligt att se och jag är så glad att alla vill hålla kontakt och skickar lite bilder/filmer då och då   


 


När matte pluggar har flocken lata dagar med lite gott att gnaga på   


         


    Mina par i hjärter   / Susan 

Mh

Av manhofs - 3 september 2021 20:20

Long time no blogg men nu är skolan i gång igen och det tar så himla mycket tid. Föreläsningar, lektioner, läxor och prov så när jag väl är klar med all måste på kvällen är skallen helt slut och jag somnar framför Tv: n   


 Vill börja och skryta över mina fina valpköpare som är så duktiga med sina ludd   

Sann & Aya var och tävlade appell spår i Enköping och vann och blev uppflyttade med fina poäng trotts att en pinne blev kvar på ängen   


 

Cornelia och Pirat    har debuterat på två inofficiella agilitytävlingar och kom 1: a och 2: a, vilken debut   

   

Marie jobbar på med Alan i vallningens ädla konst och skickar så fina filmer från deras arbete i hagen    Dom åker runt på privatlektioner och kurser runt om i Sverige och är så ambitiösa men jag har ingen bild att lägga ut. Tack alla ni underbara som aktiverar era hundar och älskar dom så mycket   


Ja då kom vi till Axa som efter MÅNGA turer hit och dit äntligen kom med på Ockelbo Bk som var så snälla så dom ordnade ett extra Mh när dom första två blev fulla    Fick avboka Ett Mh då hon började löpa nu men nu var det över så jag packade husvagnen för att åka upp och träna ngr dagar innan testen. Vädret var ju inte med mig och det regnade ju som satan i flera dagar innan så i stället för att åka redan på onsdag fick det bli fredag då dom lovat uppehåll. Slutade ju att regna men det var blött och kallt med höst i luften men magiska skogar och fin klubb som ligger så vackert. På fredag kväll kom dom extra ner och lånade ut nyckeln till klubbstugan så jag  kunde låna dusch/wc  vilket var omtänksamt   

       

Jag deltog på mitt första SM i spår 2017 och då höll Ockelbo bk i spårhundsgruppen. Tyckte det var så himla fint där upp då och bestämde mig för att återvända men jag har blivit bortlottad i 4 år med tre olika hundar i alla spår klasser så att få komma med på Mh var extra roligt. Bruks SM pågick ju i helgen och jag mindes mina 3 starter. Två var roliga men den sista i Katrineholm var hemsk med hjortar som kutade runt och vi bröt.

 

 

   

 

         

Åkte ut i skogen på lördagen och det blev både svampplockning, spår och uppletande. Vilken magisk natur och jag kunde inte låta bli och fundera på varför jag bor i Stockholm som älskar denna spår skog som sträcker ut sig mil efter mil?

                                           

På kvällen körde vi lite lydnad och som vanligt vinner jag  OS guld när man är ensam utan andras kritiska ögon   


       

På söndagen var jag uppe i ottan och tidigt i skogen för att hinna med två härliga spår och långpromenad innan MH och nu kikade solen fram   

            

När jag kom tillbaka till klubben dök Anki upp som var en gammal klubbkompis på TBK och arbetskollega på Tyresö hemtjänst    Hon fattade det kloka beslutet att lämna 08 och har flyttat upp till dessa trakter. Det var så kul att ses igen. Hon hängde på och kollade Mh och filmade lite    Axa överraskade mig positivt och fullföljde banan med hög svans och bra avreaktioner samt 1: a på skott. Som jag redan visste ville hon INTE ta kontakt med någon och att leka med en främling…skulle inte tro det    Hon lämnade inte min sida vid spökena, löste skrammel jätte bra och dumpen. Kände själv efter en fyra moment att hon växte på sig och tyckte det blev roligare och roligare och då uttrycker TL samma sak. Jag har ju deltagit och tittat på många MH och tycker det kan vara tvärt om. Hundarna kommer in starka och går ner sig mer och mer så det var en rolig erfarenhet.



  
 
 


 

Efteråt gillade vi korv och mös i solen innan vi tränade lite lydnad. Anki har en ny rottis tik som heter Myran och hon var riktigt läcker    Vilken lyckad och trevlig dag men det var en trött Susan med flock som vände hemåt till 08 land.

   


Hemma i trädgården blommar allt på och jag är helt självförsörjande i grönt/frukt väg sedan många månader    Bara att ta korgen och plocka det jag vill ha sedan laga eller baka till ngt. Jordgubbarna både inne i växthuset och ute i landet ger en andra omgång med frukt och blommorna är magiska med sina färger och dofter runt om i trädgården. Nu står även mitt rosa trumpet träd i praktblomning   


                       

När jag byter ämne när jag pluggar måste jag gå ut och vädra skallen och då passar förutom hundpromenader trädgårds arbete bra. Klippa gräset har varit jobbigt för Axa vill döda hjulen på gräsklipparen vilket är farligt och självklart tabu    Nu har hon lärt sig att hålla sig på håll när den är i gång annars blir det hundgården.

Har sågat ner sly och kört i väg en kärra igen men efter allt regn växer det så fort.


 

   

Grävlingarna flyttade in igen men dom vill jag inte ha i grytet så nu är dom borta igen. Hundarna kunde inte slita sig och stod och glodde ner hela tiden men jag är rädd för både skador och ohyra som dom bär med sig så nu har dom flyttat   

   

Brorsan har en båt på samma klubb som mig så vi gjorde en mysig utflykt en dag. Lite för kallt att bada men jag fick en fin abborre på kroken som släppte när jag drog upp den i luften men det gör inget, hade inte ätit upp den ändå. Vilken jätte mysig dag vi fick  


               


Bella fäller nu och det har bara vräkt av päls så nu börjar hon se tanig ut.

 

Vi har tränat jätte mycket sista tiden och fått till väldigt bra pass både i vallhagen, skogen och lydnaden.  Bella blir väldigt störd när jag blir kommenderad och vill kuta fram och hälsa på dom i gruppen och TL medan Axa går bättre när jag blir kommenderad och fokuserar ännu bättre på mig. Igår träffade jag Sanna och Janne på Danderyd Täby och tränade lydnad/uppletande. Vilken välskött och fin klubb   


   

Idag åkte jag till Värmdö för att deltaga på deras skott träning men skytteklubben sköt hela tiden så det var ingen större skillnad. Började med uppletande och deras ruta är lite knepig med en äng som går över till skog men dom löste det. Jag blev förvånad över hur många det var som tränade på klubben, riktigt kul att se och alla var så inkluderande och vänliga    Bella tyckte först det var jobbigt med allt skjutande men det släppte sedan och hon låg en platsliggning utan att försöka gå upp. Axa gillade verkligen Värmdö bk och tog själv kontakt med flera stycken vilket är ovanligt. Hon fick ligga sin första platsliggning med skott i sitt liv och det gick så bra. Först la jag henne så hon tittade på skotten sedan vände jag om så hon hade dom i ryggen efter två skott men det var ingen skillnad, skön känsla.

Åkte hem så lycklig och glad   

  


                                                       Trevlig helg/ Suan   

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards