Alla inlägg under juni 2022

Av manhofs - 21 juni 2022 23:45

Juni månad är lite av en favoritmånad för mig tack vara dom ljusa sommarnätterna. Helt underbart att åka hem från jobbet när det är ljust ute. Trädgården i juni är en oas av dofter från syren, jasmin, kaprifol, pioner och allt annat som nu slår ut i full blom. I 08 land har vi haft en kall och blåsig vår med lite regn men nu i juni regnar det lite hela tiden, ja en dag riktigt mycket. En hobby odlare måste ha många vattenmätare   

             

Blir en annan doft i naturen när det regnar men baksidan är att alla mördarsniglar vaknar till liv och myggen. Åkte ut till Gålö och spårade en dag och som tur var har jag myggspray i bilen för hua vad dom anföll   


   


Solen värmer gott och hundarna älskar att simma   men inte så överdrivet som Gucci och Lizzie som man fick dra upp ur vattnet. Båda undrar om matte ska hoppa i men det lär dröja för badkrukan  

 Båten får man åka ner och ösa med jämna mellanrum. Blommorna Allium är som fyrverkerier i trädgården men tyvärr så dör bladen väldigt fort som drar till sig mängde med sniglar så ganska omgående efter blomning tas allt bort så planteras nya blommor som dragits upp från frön. Syns ju inte så bra nu men om ngn vecka blir det vackert igen   

               

 

 

 


Manhofs Amazing Fox har tävlat i startklass och vann två gånger och blev helgens bästa ekipage    Nu har dom LD startklass. Grattis från stolt uppfödare   


 

 

Man ser inte skogen för alla träden stämmer så bra. Helt plötsligt en dag så retade jag mig på att det hade blivit så igenvuxet så jag tänkte bara ansa lite. Börjar förstå hur en frisör känner sig när man säger att man vill toppa håret    Dom kan ju inte låta bli att klippa av halv håret trotts att man sagt ”toppa”    Nu blev det ett halt lass med sly till återvinningen men öppet och ljust och mitt amerikanska blåbärsland får kvälls sol.

         

Fick ta ett par timmars paus från bloggande och bege mig till SÖS för att hämta upp syster som tyvärr cyklade omkull idag på väg till arbetet    Hon hade fått jätte mycket hjälp från andra cyklister och bilar där hon låg på Skeppsbron men ingen ambulans kom. Men svåra smärtor tog hon en taxi till SÖS där dom har röntgat rygg, nacke och axel. Hon har ett brutet nyckelben som dom ev. ska op om 7 dagar. Stackaren hon har så ont och så klart jätte ledsen för semesterplanerna rök. Själv är jag tacksam och lycklig att det inte var värre   Hon bar hjälm och den är förstörd. Tog med mig Axa så gick vi ner till Skeppsbron och tog hem hennes cykel. Tänk vad livet vänder fort. Ena sms:et så planerade vi Midsommar och middag i Nynäs imorgon med kusiner och så nästa sms ligger hon på akuten  

     

Livet går så fort. På ena bilden en ung busig Gucci som tuggat i sig mina blommor och på andra bilden Gucci som old Lady leker på Bella   


   


Behövde sy lite saker så jag begav mig till Helen  på Spirux handelsbolag. Det ligger vid Västerby Cafe som hade mycket gott så vi tog en gofika i solen   

     

Kopplade på husvagnen och begav mig till Enköping för lite spårträning. Gick bra att både köra och backa. Vädret var dock inte med mig och det blåste så huvudet höll på att flyga av från Mälaren eller så regnade det så det blev tyvärr inget fiske. Men fina spår av varierande kvalité, uppletande och långa promenader med lite stopp längst vägarna för att handla lite smått och gott. Så nöjd med min husvagn och hundarna älskar den. Försökte montera upp markisen men det var för svårt så en kompis ska hjälpa mig men det blåste så mycket så den hade man ändå inte kunnat haft uppe. Besökte Härjarö som jag campat på i en 20 år och det är bara sorg att gå runt och se den totalt misskötta och förfallna gården. En klassiskt exempel på att det inte alltid är bra när kommunerna ska sälja ut sina gårdar   


                                           

En dag mötet vi tomten    Vi var långt ut i skogen och tränade uppletande då han dök upp på en sten. Väldigt gullig   så han fick sitta kvar och hålla vakt över sin blåbärsskog.


         


Fröna jag sådde i januari ger nu grönsaker. Så roligt att följa utvecklingen från litet frön till stor planta. Men det är en hobby som tar mycket tid. Sniglarna och jag ligger som vanligt i krig och även om dom lyckts sätta i sig en hel del så har jag med hjälp av saxen   och snigel gift fått ner antalet. Tar en promenad varje natt och dödar några.


                 


Huset är Midsommar pyntat och även om festen kom av sig lite nu när syster är skadad så kommer det bli en fin helg.

     


     

  

                                           Glad Midsommar önskar vi på Manhof`s   

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards