Alla inlägg under juli 2022

Av manhofs - 5 juli 2022 23:00

Nu är det en underbar tid för oss odlare. Trädgården prunkar av blomster och doften, framför allt på kvällarna när man kommer hem från arbetet är underbar    Det är även en krävande hobby som tar mycket tid, speciellt nu när vi haft en sådan torka i 08 land. Tar ett par timmar att vattna / dag och vissa områden/planter kräver daglig vattning. Sparade i 21 kubik vatten förra året genom att använda egen brunn. Jäkla synd bar att vatten är en av dom billigaste kostnaderna i ett hushåll   

 

             

   

Clivian och kaktusen ovan fick jag av en kund 2019 som jag har igen på hemtjänsten. Hen blir så glad när jag visar mina bilder på blommorna och vi pratar hela tiden odling och blommor. 

   


En liten favorit i trädgården, spikklubba.

             

 

   

       

Flädern har blommat så nu har jag fläderblomssaft i vinkällaren. Var annars en rolig tradition att träffa Annki och plocka blommor 1g/ år men nu har jag en egen buske   


   

Min jätte vallmo är så vacker nu och är den enda blomman i min trädgård som hundarna uppskattar att dofta på  


    

Plockade fram hundpoolen men dom är inte så roade, badar heller i sjön    Axa gillar att dyka vilket jag inte gör då jag oroar mig för öroninflammation så det här är lagom djupt.


 


 Gjorde om en del uppe vid lilla dammen som hade blivit skabbig. Tänk att man är så nöjd så helt plötsligt upptäcker man att det ser för jäkligt ut    Grävde upp all jord och la i ny och nu är det riktigt fint  


         

Ludden gillar när jag pular i trädgården. Ibland försvinner lite spadar mm eller så leker dom och far runt i vilda jakter   eller så ligger dom utslagna i skuggan och Bella har sin egan stil att softa på   


Bella borde ha gått i löp för över en månad sedan så jag anmälde mig aldrig till Heby som jag tycker är en sådan trevlig tävling. Nu har jag anmält båda två till lite spårtävlingar så då kommer dom säkert börja löpa båda två    Bella känns fin men saknar träning med folk och Axa har lite kvar men vi provar.


        

Väntar ivrigt på att mina näckrosor ska gå i blom. Förra året fick jag inga blommor så jag hoppas på ngr i år   


      

Har laddat upp inför sommaren men sparade ryggen och fick allt hemkört till ytterdörren    Bara ngr dagar innan träffade jag mina kusiner nere i Nynäs på en god middag i hamnen och då var det kyligt så 3 dagar senare till Midsommar blev det den varmaste Midsommar på 40 år eller ngt liknande    Midsommaren blev fin och god trotts att syster inte mådde bra med två dagars fest   

       


Vädret är alltid en samtalsämne för oss odlare    Det är för torrt eller för blött, sällan lagom. Har länge funderat på att såga ner min rosbuske som växt sig för stor men det tog naturen själv hand om genom att det drog in åska och regn med kraftiga vindbyar så mycket förstördes och blommorna föll av och på det följde alla sniglar som vaknade till liv av regnet    Har ett bergsparti med succelenter dom blev glada och alla började blomma av väderomslaget   så den enes död den andres bröd. Är så road av min lilla björk som kämpar på i ett misslyckat spänghål sedan jag byggde mitt hus. Bär alltid in dom jag är extra rädd om och ställer störe krukor under regn skydd.

 

               

Fick bilder på fina Manhof`s Alan som varit på kurs igen men här vallar han deras egna får. Matte Marie är alltid så nöjd när hon kommer hem från kurser med Alan vilket gör mig så glad. Alan håller jag lite extra varmt om hjärtat och det var nära att han blev kvar här. Han är även den som är mest lik sin mor. Visade mamma en bild på Alan som inte kan så mkt om hundar men hos sa direkt ” han påminner om Bella ”  

   

Utdelning på frukt och grönt är lite olika. Fick knappt ngr körsbär och nästan inga plommon men mkt röda vinbär och äpplen och många persikor och vindruvor. Till Midsommar åt vi egen potatis och dagligen kan jag ta en promenad och skörda gott & blandat   

         

Amerikasnka blåbär som nog blir en 10 liter i år.

           

Rödbetor

Physalis

      

Papaya

   

Åkte ut och spårade en dag men det blev för hett för mig att gå 4 spår trotts att jag var ute tidigt på morgonen    Hade myggsprej men vad hjälper det mot flugor och broms så inga mer spårning i hettan. Ludden skötte sig bra men Axa är för het i upptaget. Har försökt att slipa till det men då blev hon osäker och ville inte gå ut så nu kör vi på vild och galen ett tag så får jag se om polletten landar av sig själv genom att jag gör det svårare/längre spårtid. Har aldrig sett så lite blåbär som i år men gott om smultron.

               

Föräldrarna firade 62 årig bröllopsdag förra veckan    Håller än i hand och visar kärlek mot varandra så man blir rörd   


 


Företaget bjöd på en sommarmiddag ute på Tyresö slott, riktigt trevligt   


 

I höstas glömde jag att fylla på mitt förråd men jord inför vårbruket vilket störde mig    Igår åkte jag i väg och köpte 550 l så nu klarar jag mig. Blir nog 10 säckar till. Gillar att sätta i gång tidigt på våren men då har dom inte börjat sälja jord ännu. Yrkesodlarjorden får mina ovanliga och krävande växter dom andra får lite billigare jord som dom tar sig fint på. Köpte jord på Plantagen i våras men det var så dålig kvalitet på säckarnas så flera sprack och jag fick ägna mer tid åt att städa ur bilen och sopa jord överallt än att plantera    så aldrig mer deras säckar som ni ser till höger i bild.


     

Vitlöken har fått spunk och börjar få små knoppar    Googlade och det beror på väderomslag och kallas för halslök eller stresslök. Den blir stressad av snabba skiftningar i väder, intressant.

   


Klippte sly igen som jag var och slängde. Svårt att kratta och sopa när hundarna är ute för dom ska döda mina verktyg    Bella är lite mer rädd och sina tänder men Axa hugger helt vilt på en kratta så det blir hundgården eller lilla räfsan med små rörelser. Fördelen är att hon bär metallföremål bra  

 


  

                                

                                                  Hej då/ Susan   


Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards