Alla inlägg under augusti 2023

Av manhofs - 15 augusti 2023 19:10

 

Juli blev en kall och regnig historia. Först fick man inget regn på månader sedan kom det så mycket så blommorna krossades och en hel del blåste sönder av stormen Hans. Bara att städa, klippa ner och hoppas att resten av augusti/september blir fin    Härlig bild på Bella från förra sommaren. I år har vi inte kunnat åka så mycket båt som önskat. Först blev det för varmt sedan algblomning tätt följt av väldigt blåsiga dagar. Min båt ligger på ytter brygga och det är svårt för mig att lägga till när det blåser så kraftigt. Många gånger har vi åkt ner för att ge oss ut på tur men vinden har gjort att jag vänt om hem igen och nu får man åka ner och ösa i ett   


         

Promenaderna förgylls av ett så gulligt föl här i området. Har ridit i hela mitt liv men aldrig kommit i kontakt med föl eller känt någon som haft.

         

Vill man ha mera regn ska man göra som jag gjorde, tvätta fönstrena. En dag fick jag njuta av vackra rena fönster sedan drog nya skurar in   


   

Bellas son Allan har anmält sig till vallhundstävling. Roligt och starkt jobbat av matte Marie    Är en svår och dyr gren att träna sin vallhund  men vi kommer mötas på kurs i höst vilket jag verkligen ser fram emot   


   

Fyra äpplen får jag i år   


 

Men väldigt många plommon trotts att Hans skakade om trädet så många ligger på marken. Victoria heter mitt träd vilket är min favorit sort av plommon.

   

Lägger ni märket till ngt roligt på bilderna av Bella?

Senaste tiden har öronen rest sig lite till och från. Nu har jag vant mig vid hennes hängöron så det är lite ovanligt men söt är hon hur som   



      

Bilderna av trädgården är innan Hans drog in. Nu är mkt förstört men dom sista två dagarna har vi haft 27 grader varmt och sol så det kommer att återhämta sig

                                   


Var spår läggare på Haninges lägre/högre sph tävling. Min tävlande försvann och ringde aldrig upp och meddelade att dom brutit så oroligt vankade jag hit och dit för att hitta den tävlande. Efter 40 min oroligt väntande bestämde jag och TL att jag skulle gå spåret med Bella ifall dom skadat sig men efter 10 minuters spårande ringde TL. Dom hade inte kommit runt och bestämt sig för att gå en skogspromenad. Skönt för jag var så orolig och kul för Bella som hittade 3+slut. Var sedan skrivare men lagom till start öppnade sig himlen så blecket rann. Upp med paraplyet så gick det med men trist för dom tävlande.

           

Trädgården levererar fullt med bär. Blåbär i överflöd så det bakas och mumsas för fullt. Kokade två burkar med Drottningsylt av blåbär/hallon. Frysen är nu full av blåbär. Kokade krusbärs kräm på dom sista goda röda krusbären. Dom stora blåbären är amerikanska som jag odlar och dom små växer i min skog, smakar likadant.

               

 

Nu är gurkorna på G och tomater av olika sorter mognar i en lagom takt. Fullt med sockerärtor men fick bara en majs sedan är det lite gott & blandat att göra sallad på varje dag.


                           

Själv tränar jag i ur och skur. Kul för hundarna och med bra kläder berör det inte mig men när det öser på för fullt är det inte fullt så roligt. Axa har snart löpt klart. Denna gång har hon varit ett litet monster med humör som farit hit och dit    Hoppas hon blir trött nu när det snart är över   

             

Fystränar och simmar, att jaga änder är bonus tycker Bella   


     

I söndags tävlade Aya och Janne i lägre sph på Botkyrka bk så jag åkte dit för att heja. Gick så bra så dom blev uppflyttade och fick stå på pallen    Å så stolt man känner sig som uppfödare när man ser sin tiks avkomma prestera så fint på plan. Måste hitta flera duktiga förare till Bellas nästa kull så kan jag sluta tävla och bara åka runt och fika och skryta över mina hundar som skulle vinna VM om jag bara hann träna    Kändes ju som jag vann utan att ha gjort ett dyft   

   

SM närmar sig men formen i lydnad är inte bra. Har inte blivit kommenderad på länge men tränat mkt själv och då har hon vunnit OS guld. Kom ner till Värmdö och blev kommenderad och där började hon på en gång att gå mig ur handen. Tramsar och flamsar, bet mig i armen och vill tjuva. Först blev jag lite ledsen över att ha tagit ett så stort kliv tillbaka men så tänkte jag till och blev så stolt och lycklig över min fina Bella som på 3 olika tävlingar presterat stabilt och högt    Hennes nivå är betydligt stabilare och högre än Lizzies och vi har verkligen rolig ihop. Hon har en räv bakom örat och verkar aldrig lugna ner sig. Lydnad har aldrig varit min grej utan vi får försöka vara starka i skogen och njuta av äventyret.


Benny var snäll och bjöd in mig till deras träningsgrupp igår och även där fick jag fram bus och olydnad. Tog till kraftiga korrigeringar så hela plan stod i givakt ….utom Bella som gjorde likadant igen  


Idag åkte jag till Österåker och blev kommenderad av Janne. Gick lite bättre och la sig inte ner på inkallning med ställande som hon börjat med, men sprang vid sidan om hoppet  

Sedan körde vi igenom döttrarna och det ser väldigt fint ut. Kommer att starta Axa i elit spår nu i höst om hon lugnar ner sig efter löpet. Vill inte riskera ngt med skotten. Hon är skottfast och bryr sig inte ett dugg men det var Bella med i 3 år tills det gick fel på en träning. Litar på min hund men inte på andras så vi tar det försiktigt.

Gick upp till deras uppletande ruta och körde. Var mkt ormbunkar och hallonris i rutan men Axa forsa fram och löste det rätt medans Bella fick några problem med ormburkarna. Aya och Janne har inte tränat så mkt uppletande så det är ett moment under inlärning för båda två.

 

Min lilla sockerbit Lizzie och jag tävlade 3 SM ihop, få se hur många jag och Bella kommer kvala in till och om det blir SM i spår nästa år.

 

Axa är så otroligt lik Lizzie i sättet. Inte alls lika charmig och social som Bella och dom övriga syskonen. Hon vill göra rätt och lyssnar noga på varje instruktion. Skrattar inte i onödan och slösar bara på kärlek till dom hon känner men jäklar vilken kapacitet. Hoppas jag som förare kan förvalta alla krafter i henne men varje gram är älskad över allt  

VI började på en fortsättningskurs i rallylydnad på SSBK igår kväll. Tänkte visa hänsyn och tog på ett tikskydd men det fick motsatt verkan. Alla förare började förfasa sig över att deras hundar aldrig skulle lyssna, vilket dom gjorde jätte bra och i rally får du tävla med löptik. Rally kommer bli min vintersyssla med Axa.

 


                            Håll tummarna för oss på SM så hörs vi efter det / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards