Alla inlägg under februari 2024

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00

Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund   

Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga och vill ha godis hela tiden. Bella är inte en hund som arbetar för belöningar i form av godis och lek. Bästa belöningen för Bella är att få arbeta och aldrig sluta och ett enkelt ”bra eller kul” räcker för att hon ska gasa i gång. Plockade fram Tigers (min katt som dog) gamla matskål och då började hon äta igen   och så har det blivit extra mkt godis när vi tränar men hon skulle kunna gå upp lite till i vikt. Själv borde jag gå ner trotts att jag höjde mig med 900 meter/dag under hela förra året   

 


Tyvärr fick jag så himla ont i fötterna av mina Icebugs så januari blev inte lika bra men vi fick barmark i en vecka så då kunde man gå i vanliga skor vilket gjorde underverk för fötterna. Nu kom det mer snö lagom till dess hämtade jag hem mina nya dubbskor som jag köpte för 699 kr på fb. Så himla sköna och bättre grepp på is än bugsen  


 

Finns två saker som är riktigt riktigt kul med hund och det är att spåra och köra drag med skidor. Kan ju liksom aldrig har tråkigt i 08 land då för vilken vinter vi än får är jag lycklig    Snön regnade bort men i stället fick vi barmark så förra veckan och ända till i måndags var jag ute och tränade spår ute på Gålö. Barmark och fint så hund kompisar trodde jag hade åkt i väg från Stockholm   

             

Axa fick spår på mellan 1500–1700 meter för jag vill öka på hennes spårkondis. Konstigt att en så liten hund kan vara så stark men hon är jobbig att spåra med och det är bara till att borra ner hälarna och hålla i    En riktigt grym liten arbetshund med så mkt sisu. Noggrann med sina pinnar, vinklar och återgångar. Är så glad att jag tidigt började med viltspår med henne för det tycker jag har gett en väldigt noggrann spårhund som sorterar i spåret. Nu när min nya lilla stjärna kommer blir det tidig viltspårträning för henne med. Körde med dom små SM pinnarna vi fick i lottning men både Axa och Bella höll på att svälja dom så dom kommer jag inte att använda mer.

           

Bella fick spår kring 1000–1200 meter. Jag tränade återgångar och olika vinklar då jag märkt att hon börjat gå över dom för att sedan leta sig tillbaka, onödigt slöseri med tid   

Första dagen valde hon att strunta i slutet    Har nog aldrig tidigare hänt men dagen efter tog hon det och sedan fick hon bära sitt slut till bilen resten av dagarna. Tycker hon har lugnat sig i både spåren och uppletande. Jag hoppas att det är åldern som fått henne att dämpa sig ett steg till men det kan ju vara för att hon är dräktig. Hur som helst arbetade hon noggrannare nu i både spåren och uppletandet vilket var trivsamt.

           

Uppletande är ju en riktigt rolig aktivitet för ludden. Axa har höjt sig ett snäpp i år och gjorde grymma upplet med högt tempo både in/ut och nosen på hela tiden. I specialen är hon väldigt lik sin mor med mkt fart och fläkt. Vill bara få in det i brukslydnaden med. I fredags hyrde jag och Benny en bana i AW arena. Tränar ju två g/ve i olika hallar och det har gett resultat. Riktigt roligt att träna när alla tre hundar gör det så fint    Tycker Chabbe gick bättre än när jag såg honom sist och Axa överraskade mig. Första gången hon blir kommenderad på länge men hennes attityd var bättre än vad jag vågats hoppats på och Benny tyckte jag hade pratat ner min hund…sorry Axa  

Dräktiga Bella ja hon öste på som vanligt   

   

När vi fick plusgrader och varmt tog jag mig in i husvagnen för att kolla fukt mm. Doftade gott och lite vatten i torrbollen så ingen värme på. Köpte skyddet för 3 år sedan när vagnen var ny via Amazon och det har verkligen varit värt pengarna. Skyddar mot löv, pollen och smuts så den ser ny ut   


   

Syns att jag nöter på mina gåstavar     Många mil har dom gått men nu köpte jag ett par nya vilket var dags. Torr kör drag återt runt för att hålla igång, man vet aldrig när snön faller   



 
 

Många frågar varför jag inte lägger ut video klipp men det fungerar inte på Bloggplatsen längre. Trodde det var jag som gjorde fel men tydligen har flera problem. Har mejlat dom nu för att höra vad som felar. Filmerna är från tidigare år, när lilla Axa var under inkörning.

    

     


Årets första grönsaker börjar att gro och det är så roligt    Idag sådde jag ett tråg med gurkor/ olika tomater och ett tråg med exotiska växter. Dom här odlingslådorna med billigt plast tak är så dåliga. Har varit runt och letat men inte hittat en modell med riktig hårdplast i taket som är högre i locket. Men denna modell hinner fröna knappt börja växa innan dom slår i taket. När dom är ny planterade får dom stå nere i tvättstugan på värmegolvet så börjar det snart att gro. Bytte även ut alla mina lappar mot riktiga skyltar så jag vet vad jag odlar   


             


                                                             Ciao/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards