Alla inlägg under december 2013

Av manhofs - 31 december 2013 09:26




Gott Nytt År och hoppas alla mina läsare får ett underbart 2014   



   




                               Kram Susan   




.

Av manhofs - 27 december 2013 20:45

   En underbar jul är över efter 2 dagar med nära och kära, underbar mat och dryck av ädla årgångar, långa promenader och många familjespel   . Tyvär blev inte P så bra som jag hoppades på    så i måndags åkte vi tillbaka där det visade sig vara vätska inne i såret och en kur penicillin sattes in. Nu verkar hon piggare och luktar inte lika illa med det kommer fortfarande äkligt gegg ut som jag får torka bort ett par gånger/ dag   


 


På måndag ska vi ta stygnen och jag hoppas hon sedan åter får kuta fritt och hänga med ut i skogen. Det gör ont att höra henne yla ensam hemma när vi går  , men dom friska måste ha sitt.


   


Julafton hade vi långfest hos föräldrarna med Tysk julanka ,utsökt dryck, Finskt kaffebord med 7 sorter, promenader med hundarna,spelade biljard och lika som bär, åt igen och drack änny mer innan jag 11 timmar senare ragglade hemmåt med en flock hundar som drog   . En underbar dag med värme och gemenskap   


     


Sedan var det skogspromenad för att försöka gå ner ngt gram     


                   


Gucci och Lizzie har roligare ihop när inte P är med   


På juldagen blev det släktfest hemma hos moster Tuula och Tuomo i V-H och då körde jag. 22 st firade ihop med Finska rätter   


 


Längst ner är mamma med sina två systrar. Underbart att höra dom skratta ihop. Tänk vilken Jul, kunde inte ha blivigt bättre än så här   . Jo, om det hade varit snö och Porsche frisk men nu är det som det är. Som grädde på moset har jag haft väldigt ur men mer om det en annan gång     


         



                                                  

                 Ciao / Susan   

Av manhofs - 24 december 2013 00:44



                 Från oss all till Er alla önskar vi en



                                  God jul   


 


Porsche   


 


Gucci   


 

Lizzie   


 


 


Zorro & Tiger   



 


 



                                       Kram Susan   



Av manhofs - 20 december 2013 23:45

I söndags blev rivningen klar och sista lasset kördes på sopstationen   



     


Bra virke ligger under gröna pressen till vårens snickeri   . Trodde inte att det skulle gå så fort men vi stötte inte på patrull. Bara trä och spån att ta hand om. Förstår inte vad företagen skulle ha över 100 tusen kroner för att riva det   ?


 


Blott ett minne men hon kommer leva vidare i ny tappning när vi spikat klart   . Hittade jag ngr skatter likt en pirat dold under golven   


     


Inte av värde men lite roligt med en glasflaska, ring och DN från 1932. Tidningen var fullt läsbar   


           


Att inte längre stirra in i ett take känns som rullgardinen gått upp. Men jag får passa mig så man inte står som Eva i lustgården och tittar ut genom fönstren en Arla morgonstund   


     




Det kallas utveckling   



 Snipp snapp snut, så var sagan om rivingen slut och Susan levde lycklig i alla sina dar   



                                           

Av manhofs - 18 december 2013 01:05


Efter 2 månader med krasslig Porsche var det dags att lämna in henne för operation    Vi hade bokat in den 16/12 med två veckors försening, eftersom hon oväntat åter igen gick in i löp den 2/12 och då vill man inte operera.



 


En glad Porsche i skogen i söndags, för sista gången lös på länge   



Några dagar innan ringde Folksam och meddelade att de kommer att stå för operationen oavsett hur livmodern ser ut   Tänk vilken Julklapp och jag blev jätte glad. Jag har haft Folksam sedan 1981 och har nog aldrig kunnat klaga. Tycker de ställer upp jätte bra vid problem och skador   





Tyresö Djurklinik skulle operera min vän. Jag sov dåligt natten innan och åkte iväg tidigt för att ta en egen promenad med Porsche så hon var ordentligt rastad. Hon badades dagen innan för att hon skulle vara ren på op   så självklart regnade det och var skitigt ute. Men Ni är väl lyckliga nu alla snöhatare   


 



Helene Alm som jag träffat tidigare fick förtroendet att utföra ingreppet. Hua vad tungt det var att lämna ifrån mig kopplet och föga anade P hur morgonen skulle arta sig.


   


Helene med en nyopererad P   




När jag kom hem efter att ha lämnat in henne letade Gucci oroligt efter P    Dom fick frukost och så började jag dammsuga för P hårar så det är förskräckligt. Hur kan hon håra så mkt i 2 månader och ändå ha päls kvar? När jag tittar ut springer G runt, runt min bil för hon trodde P satt i bakluckan, så jag var tvungen att ställa upp luckan så att hon såg att ingen var ute och torr åkte   


 




Vid halv 12 ringde de från kliniken och jag satt just och tänkte” de ringer nog bara om det inträffat ngt”.


 Det var Helene som ringde och meddelade att allt hade gått bra och inget onarmalt som cystor fanns. Dom hade avlägsnat livmodern och äggledaren. Hon hade blödigt mkt men sov tryggt nu    Jag blev så lättad så jag kunde knappt prata i telefon och tårarna forsade fram    Har aldrig varit med om att en veterinär tar sig tid och ringer upp när man har lämnat in sjuka djur. Tycker det var jätte fint gjort och jag kunde dra en lättad suck   





KL 15 fick jag hämta hem min skatt. Det är jätte fiffigt  för på Tyresö  betalar man och gör klart uppe i kassan ,sedan får man hämta hem hunden nere i en egen entré och slipper alla andra skällande besökare. Magda jobbade i kassan men det var helt omöjligt att smyg fota henne   , skulle ha tagit med en weissen    då hade hon nog glömt bort sminket & ställt upp på ett kort   



Catrin som vårdat min P kom ut med henne och jag blev så rörd när jag såg min ynkliga skatt.


     

Oj vad hon såg grogg ut och ett tag trodde jag hon skulle gå ner i spagat   

 När vi kom hem ville jag inte släpp ihop alla direkt så jag ledde P bort till hundgårdarna. L blev arg och gjorde utfall och vädrade misstänksamt med ragg, men P ödslade inte en blick på henne utan ville bara fram till G och båda gnällde och nosade oroligt på varandra. Trodde inte att dom var så bundna vid varandra men det har jag lärt mig under detta dygn. Dom vill vara ihop och G nosar och slickar P. Första timmarna gnällde hon lite och spydde 3 gånger. Då gnällde G ännu högre och vankade oroligt runt. Tänkte ha P hos mig i gästrummet men hon ville in i sin koja, först då somnade hon lugnt.


   



L undviker helst P och blev 2 meter lång då hon med ragg nosade. Kanske tråkiga minnen från sin tid på bagis i somras.


 


Nu väntar 12 dagar med koppel och lugna promenader på tomten innan vi tar stygnen. Gäller att hålla infektioner borta och frost vore bättre så att det inte stänker upp skit, men det är bara att dutta och torka mkt.



    


Noterade direkt ngt lustigt som jag trodde hade med smärtlindringen och förvirringen att göra?

P sitter normalt för första gången på länge. Hon har länge vikt in skinkan och sitter på den,   men ända sedan jag hämtade hem henne efter op sitter hon normalt    Lite tidigt att dra ngt av det men ena teorin på ryggont var ju att det kom från en öm livmoder och det kanske även var därför hon satt så lustigt?

Som Ni ser lutar hon för hon sitter inte på sina bakben, utan på sin skinka   


    


Nu väntar 10 jobbiga dagar då det gäller att hålla såret rent, ta tempen och bara gå korta stunder i koppel, vilket hon inte kommer tycka är rättvist. Nyss bajsade hon för första gången sedan i Måndags och jag blev så glad så jag fick lust och ring och väcka ngn   


Tack alla på Tyresö Djurklinik för att Ni tagit bra hand om min Porsche     



                                              


                                                  
         Hej då / Susan   



Av manhofs - 13 december 2013 00:30


Kärleken kommer och kärleken går och nu när jag närmar mig 50 år kan jag blicka tillbaka med ett fräckt leende i mungipan och gotta mig åt många roliga minnen och äventyr   



Några blivande äkta makar har jag bara snuddat vid under två tillfällen, men jag kom undan med blotta förskräckelsen    Det är en konst att gå ur en relation och förbli vänner. Jag tror inte kan man kan ha haft för passionerad relation om man lätt blir vän med sitt X.




Personligen har jag inte allt för stor önskan att ha massa med X boys som vänner utan lämnar gärna det som varit bakom mig och traskar vidare mot nya äventyr    Visst en fika eller lunch på offentlig plats då och då och dom är alltid välkomna till Zum, det är en bra nivå för mig.



För ca 8 år sedan fick jag en fin present av ett X, ett fågelbord som var halvklart    Eftersom jag älskar att skapa och bygga saker gjorde han grunden och sedan skulle vi jobba ihop i hans garage   


   

Tyvärr han vi dela på oss innan bygget kom igång & under ett par år låg vi i varsin skyttegrav och blängde på varandra       




Sedan började vi sakta att ta upp kontakten igen men kunde bara umgås kortare tider innan vi kom i luven på varandra   



Nu 8 år senare har vi väldigt trevligt ihop och klarar att jobba sida vid sida under trevligt små gagg     

 Beslöt mig i början av året för att ” i år skulle fågelbordet bli klart”.


   




Började ivrigt i slutet av sommaren, sedan kom det grus i maskineriet och det tog stopp. Fågelhuset kördes hem till mig ……i vilken gång i ordningen den åkt hit och dit kan jag inte räkna men jag kan skriva under på att det är det mest beresta pippiborde Ni någonsin skådat.


 


Hej då fågelhuset   


 


Ha ha nu kommer hon hem igen   



Efter ytterligare 2 månader började jag åka dit på kvällarna efter jobbet med flocken. Han har inhägnad tomt så dom kan skrota runt och glo medans jag målar.

     





På baksidan har vi gjort en holk så små pippi kan komma till och borrat fast en ring, så att inte hackspetten kan hacka sig in och äta upp lilla familjen   



 


Färgen var ett lätt val, till mångas besvikelse    men taket stötte jag på patrull. Fick klippa ut bitar och bränna fast bitarna i varandra vilket inte går med handskar   


       




Limmade med limpistol, men det visade sig hålla dåligt    så hederligt Karlsons klister fick avsluta det hela. Dom små röda pippina köpte jag för många år sedan på Julmarknad i Taxinge med tanke på fågelbordet. Schäfern köpte jag i Thailand och dom andra djuren nu på Silja Line. Dom småg söta flickorna tjuvade jag med mig från mamma. Jag har letat igenom både hennes och mitt hus och kollat på loppisar efter ngt att ha i stora fönstret men ine hitttat ngt än. Kommer bli en porslinsfigur med flicka/fåglar om jag hittar ngn gång. Höll på att köpa en på lopopis när vi var i Sala i somras men den var så dyr. Ingen som har ngn söt flicka i porslin som bara dammar ? 10-15 cm hög ca


         


Sedan skulle det upp på berget. Hade först tänkt att ha det på balkongräcket men dom skräpar/bajsar ner så mkt så den fick stå uppe på berget. Nu ser jag det jätte fint från fönstret   


       




Jaha, 8 år senare och jag var så glad    Gick varje dag och spanade på om ngr fåglar kom och åt av mitt superfina fågelbord   

 Icke sa Nicke   och jag började gå från små tjurig   till förbannad   

 Satans skitpippisar som inte kommer och fikar i mitt fina bord. Hoppas det blir riktigt jäkla kallt med mkt snö så att Ni fryser stjärtfenorna av Er    Då kommer Ni komma och tigga minsann.



Tjo ho    tog över en vecka innan jag spanade in mina gäster och nu är det packat på borden.

Nu känner jag mig så glad och nöjd   och kan sitta och spana på mina vilda vänner åter igen.




       


                                                  

                  



                                                  

                              Pip pip/Susan   

Av manhofs - 10 december 2013 22:18

Rivningen går framåt och snart är mitt hus blott ett minne. Tänk att det byggdes 1932 men på mindre en två veckor kommer det vara nere och borta  


   


Spisen som jag kommer att behålla. På baksidan satt min ugn som nu sitter i nya huset   


 

Jag har sparat en hel del virke till nästa bygge….jo jag har lite idéer i skallen   Ytterdörren och NGR fönster körde vi iväg till ett föråd i söndags och där får dom bo tills Susan har samlat energi till nästa projekt   


 

Lite av en slump kom denna del i mina nävar och Ni ska inte tro att jag konkade in den i lasten som skulle till sopstationen inte    Nix den har jag med ngr roliga idéer för.


         


Vi sågade hål i taket och kastade ner alla pannor i grunden som jag ska fylla upp. Grymt smart idèe av mig så slapp vi konka ner dom   


  


I det där hålet har varit tvungen att krypa in i flera gånger / år för att åla mig ner hela vägen till vänster där varmvatten berädaren satt   . Trångt och fullt med insekter/spindlar så det var inget för dom med klosterfobi   


     


Ikväll var vi och tömde ytterligare en last efter jobbet & slog ner dom sista väggarna   

 Missade Hundmässan på Älvsjö och AIK-Modo på Hovet ikväll men vad är det mot att riva hus & slänga sopor?


   



                                                Work hard/play hard / Susan   


Av manhofs - 9 december 2013 00:11

Eländet med min fina Porsche verkar inte ta slut  


 


Porsche funderar på vad hon ska bli när hon blir stor och får hon vara med att leka med dom stora   


 


Cert på utställning i år   


 



Uppflyttad till elit spår och en 2:ra placering i September   


 


Hi hi så söta dom var och kaxig mot Gucci var hon med   

Nu har pälsen rasat av i högar i 2 månader och hon utgör en ynklig syn utan sin päls, som en plockad höna  

Hon tappade även vikten och var så mager om bena. Hon åt inte riktigt bra och petade bara i maten. Spelade ingen roll hur goda wienerschnitzlar jag än lockade med Avmaskade hela flocken, även katterna. Men efter Rimadyl kuren vände det och hon har nu lagt på sig igen  


     


Å jag får lust att tinga en schäfer valp till i sommar när jag tittar på dessa bilder   


 Veckan efter Rimadyl började hon bli orolig och vankade hit och dit. Drack mer och kissade mer och mycket riktigt, förra fredagen började hon löpa åter igen. Jag tävlade kring den 8 sept. i Nynäs och då var det exakt slut på löpet. Den dagen var hon ju helt ur fas, slö. Det borde varit 3 månader till innan löpet skulle komma. Efter 5½ år med löp var 6:e månad är hon nu var 3:e månad och dom kommer tätare och tätare   


   


 Började grubbla på alla hennes symtomer och funderade på om det inte hörde ihop? Hon har inte ryggont utan problem med livmodern som cystor/tumörer och eksemen har med hormonerna att göra? Kontaktade Folksam som jag alltid har haft åt mina hundar, för att höra hur vi ska gå vidare. Min utredare anser att hon nog borde bli kastrerad, vilket även jag nu vill. Känns ju för jäkligt för jag hade tänkt ta en kull på henne i vår och behållit en valp, men hälsan är viktigare.


 


Nu ska Folksams veterinär gå igenom alla journaler och bestämma om dom står för operationen. Det finns 3 alternativ. Det ena är att dom GK OP redan från början för att dom anser att hon mår så dåligt. Det andra är att jag kastrerar och så ersätter dom bara om livmodern är inflammerad/tumörer. Eller så ersätter dom inte ett öre och jag få stå för det själv. Jag har redan bokat tid till P. Blev lite tokigt att hon gick in i löp igen för då vill man inte gärna operera. Jag har alltid opererat mina hundar på Kolartorp men denna gång ska jag gå till Malins klinik, Tyresö Djurklinik.

 

Kommer bli en jobbig dag. Jag oroar mig inte för operationen då jag vet att Helene som ska utföra operationen har en lång erfarenhet, men jag oroar mig för vad dom kan hitta om dom öppnar upp henne. Hoppas det bara är vanligt livmoderknas och inga elaka tumörer. Som Ni ser har hon svårt att sitta och lägger sig hellre ner   

Hon är en underbar hund Porsche som är så tapper och snäll    Under dessa 2 ½ månad med sjukdomar har hon inte sagt ett pip under alla sprutor, skrapningar och genomgångar. Hon bara viftar på sin långa svans och litar på att alla är snälla.


 

I morse njöt vi ute i en snöig skog och dom lekte alla ihop i 2 timmar. Hon rörde sig snabbt som vinden och visade inte det minst hälta och efter lite vila hemma var hon åter igen lika pigg. Det värmer i mattes oroliga hjärta    

Nu är det bara en vecka kvar sedan vet jag närmare hur det står till.



                                                  

     Ha en fin vecka / Kram Susan   

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards