Direktlänk till inlägg 18 december 2013

Kastrering.

Av manhofs - 18 december 2013 01:05


Efter 2 månader med krasslig Porsche var det dags att lämna in henne för operation    Vi hade bokat in den 16/12 med två veckors försening, eftersom hon oväntat åter igen gick in i löp den 2/12 och då vill man inte operera.



 


En glad Porsche i skogen i söndags, för sista gången lös på länge   



Några dagar innan ringde Folksam och meddelade att de kommer att stå för operationen oavsett hur livmodern ser ut   Tänk vilken Julklapp och jag blev jätte glad. Jag har haft Folksam sedan 1981 och har nog aldrig kunnat klaga. Tycker de ställer upp jätte bra vid problem och skador   





Tyresö Djurklinik skulle operera min vän. Jag sov dåligt natten innan och åkte iväg tidigt för att ta en egen promenad med Porsche så hon var ordentligt rastad. Hon badades dagen innan för att hon skulle vara ren på op   så självklart regnade det och var skitigt ute. Men Ni är väl lyckliga nu alla snöhatare   


 



Helene Alm som jag träffat tidigare fick förtroendet att utföra ingreppet. Hua vad tungt det var att lämna ifrån mig kopplet och föga anade P hur morgonen skulle arta sig.


   


Helene med en nyopererad P   




När jag kom hem efter att ha lämnat in henne letade Gucci oroligt efter P    Dom fick frukost och så började jag dammsuga för P hårar så det är förskräckligt. Hur kan hon håra så mkt i 2 månader och ändå ha päls kvar? När jag tittar ut springer G runt, runt min bil för hon trodde P satt i bakluckan, så jag var tvungen att ställa upp luckan så att hon såg att ingen var ute och torr åkte   


 




Vid halv 12 ringde de från kliniken och jag satt just och tänkte” de ringer nog bara om det inträffat ngt”.


 Det var Helene som ringde och meddelade att allt hade gått bra och inget onarmalt som cystor fanns. Dom hade avlägsnat livmodern och äggledaren. Hon hade blödigt mkt men sov tryggt nu    Jag blev så lättad så jag kunde knappt prata i telefon och tårarna forsade fram    Har aldrig varit med om att en veterinär tar sig tid och ringer upp när man har lämnat in sjuka djur. Tycker det var jätte fint gjort och jag kunde dra en lättad suck   





KL 15 fick jag hämta hem min skatt. Det är jätte fiffigt  för på Tyresö  betalar man och gör klart uppe i kassan ,sedan får man hämta hem hunden nere i en egen entré och slipper alla andra skällande besökare. Magda jobbade i kassan men det var helt omöjligt att smyg fota henne   , skulle ha tagit med en weissen    då hade hon nog glömt bort sminket & ställt upp på ett kort   



Catrin som vårdat min P kom ut med henne och jag blev så rörd när jag såg min ynkliga skatt.


     

Oj vad hon såg grogg ut och ett tag trodde jag hon skulle gå ner i spagat   

 När vi kom hem ville jag inte släpp ihop alla direkt så jag ledde P bort till hundgårdarna. L blev arg och gjorde utfall och vädrade misstänksamt med ragg, men P ödslade inte en blick på henne utan ville bara fram till G och båda gnällde och nosade oroligt på varandra. Trodde inte att dom var så bundna vid varandra men det har jag lärt mig under detta dygn. Dom vill vara ihop och G nosar och slickar P. Första timmarna gnällde hon lite och spydde 3 gånger. Då gnällde G ännu högre och vankade oroligt runt. Tänkte ha P hos mig i gästrummet men hon ville in i sin koja, först då somnade hon lugnt.


   



L undviker helst P och blev 2 meter lång då hon med ragg nosade. Kanske tråkiga minnen från sin tid på bagis i somras.


 


Nu väntar 12 dagar med koppel och lugna promenader på tomten innan vi tar stygnen. Gäller att hålla infektioner borta och frost vore bättre så att det inte stänker upp skit, men det är bara att dutta och torka mkt.



    


Noterade direkt ngt lustigt som jag trodde hade med smärtlindringen och förvirringen att göra?

P sitter normalt för första gången på länge. Hon har länge vikt in skinkan och sitter på den,   men ända sedan jag hämtade hem henne efter op sitter hon normalt    Lite tidigt att dra ngt av det men ena teorin på ryggont var ju att det kom från en öm livmoder och det kanske även var därför hon satt så lustigt?

Som Ni ser lutar hon för hon sitter inte på sina bakben, utan på sin skinka   


    


Nu väntar 10 jobbiga dagar då det gäller att hålla såret rent, ta tempen och bara gå korta stunder i koppel, vilket hon inte kommer tycka är rättvist. Nyss bajsade hon för första gången sedan i Måndags och jag blev så glad så jag fick lust och ring och väcka ngn   


Tack alla på Tyresö Djurklinik för att Ni tagit bra hand om min Porsche     



                                              


                                                  
         Hej då / Susan   



 
 
Lindha

Lindha

18 december 2013 17:10

Vad skönt att hittills gått så himla bra! Vi fortsätter att hålla tummarna för P :-).
Hade en tik förr som jag opererade, har bara bra erfarenheter från det!

Ta väl hand om din lilla P och övriga flocken!
Kram

http://vildarnas.blogg.se

 
carina & nixa & häppi

carina & nixa & häppi

18 december 2013 22:00

Hoppas, hoppas att det här var lösningen på P:s symptom! Jag önskar av hela mitt hjärta att din fina hund blir frisk och kan vara med på alla aktiviteter du vill göra med henne.
Lycka till med tillfriskningen!
Kram

http://carinahaglund.wordpress.com

 
Ingen bild

Susan

19 december 2013 14:56

Tack ska Ni ha <3
Ja det är jobbigt när man inte vet varför dom mår dåligt men nu hoppas jag det vänder och det endast berodde på livmodern.
Kram på Er

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards