Alla inlägg under maj 2023

Av manhofs - 11 maj 2023 19:26

April har gått över till maj och man har fått vända blad i almanackan. Fina Aya är nu utbytt mot mitt lilla hjärta Axa   

   

Vädret har varit bedrövligt i 08 land med minusgrader och kalla vindar ända fram till i söndags morse då jag vaknade till -3,3 grader så trädgårds sysslorna har fått står på vänt. Finns tyvärr allt för mkt att göra när man har tomt och listan på ” to do” synes aldrig krympa trotts att jag varit flitig   


Tyvärr så har min opererade handled inte blivit så bra som jag hade hoppats på och Försäkringskassan har nu beslutat att jag har en begränsad arbetsförmåga. Som medlem i facket har jag även AFA försäkring och efter 18 månader sedan skadan kommer dm besluta om medicinsk funktionsnedsättning. Är väl en liten tröst men det är väldigt jobbigt att hela tiden ha ont och inte orka ta i som jag är van vid. Allt tar så mkt längre tid. Det tråkiga är att till och med små rörelser som att sitta och köra bil lång tid kan utlösa väldiga smärtor. Vi som arbetar inom vården som undersköterskor vet hur tungt det är och inte kan jag arbeta med skydd för basala hygienrutiner. Har funderat på att börja ta upp ridningen igen men det känns omöjligt för tillfället   


Tvättade av balkongräckena, ser nästan nymålade ut när jag blev klar.

 


Sedan var det dags att tvätta altangolven med trallrent och sedan olja. Allt detta vill jag göra tidigt på våren så att gifterna hinner sköljas bort innan det är dags att planera.

     


Vecka 15–16 är det eldningsveckor här i kommunen, så tråkigt för jag skulle vilja elda oftare    Tycker det ligger lite sent in på våren för ofta har det hunnit blivit så varmt men i år var det riktigt kallt, perfekt för att orka bära sly, såga och elda. Korvgrillning och öl hör till   Bli så fint uppe i skogen när man städar upp och blir av med allt ris och bråte.

       

Våren innebär även att täcka upp husvagnen och lämna in den på service. Gjorde i ordning allt och på dom 5 dagarna den stod utan skydd blev den så skitig så jag drog på pressen igen när den var klar    Hundarna har med varit på service och blivit vaccinerande och bilen har fått på sig sommardäcken. Fyllde släpet med sopor som jag åkte till återvinningen med. 


       

 

Började med växthuset för ett par veckor sedan men sedan kom nattfrosten tillbaka   så allt har fått stå kvar där inne tills denna vecka. Men det blev skurat och fint och nu är jag redo för ytterligare en odlarsäsong.

           

Mitt hus är nu 10 år gammalt och jag ville fräscha upp lite och bli av med alla sprickor som det blir när ett nytt trähus krymper. Fick tag i en otroligt duktig och trevlig målare som jobbade snabbt och noggrant   

     

Hundträningen går framåt och jag har så roligt ihop med mina ludd och alla dom fina människorna jag träffar på runt om på Stockholms klubbar    Blandade bilder från blandade klubbar. Planerar in start för lilla Axa i elit spår här i sommar men jag vill få till lite mer träning på lydnadsplan bland folk och det är svårt. Är med i tre klubbar men endast Värmdö har träning i bruksmoment.

                                       

Lusthuset måste städas ur och fönsterna tvättas. Det är nu på våren och hösten som det är mysigt med lusthus, sedan blir det för kallt. Ett trist jobb men så värt det när man är klar   

             

Har ju inte gått att göra så mkt i trädgården men naturen sköter sig själv och ett hav av blå och vitsippor sprider ut sig i min slänt. Citroner och lime mognar i ett så det är bara att gå och klippa av en när man vill ha. Ludden busar på medan matte pular men vid 19 tiden vill dom alltid gå in. Lite roligt faktiskt att matte är piggare än ludden. Magnolian står i blom och ramslöken är nu fin att plocka, blir stabbig efter blomning. Potatisen tar sig fint i hink och små jordgubbar på gång.

                   

 

           

Fick så fina kort på Bellas dotter Fox    

Har ju en fb grupp för kenneln men inte så många som skriver där så jag funderar på att lägga ner den och starta en ny till nästa kull. Denna grupp är privat och det går inte att ändra en privat grupp till öppen. Eftersom det nästan bara är jag som har lagt ut bilder och skrivit där känns det onödigt, har redan min egen fb och behöver inte göra inlägg i två grupper. Som ni säkert märkt har jag inte fastnat i alla social medier och är totalt ointresserad av att öppna flera konton som INSTA.

    

Målade om lite krukor mm hemma. Som vanligt vill Axa hjälpa till med allt och precis som vanligt blir det inte så bra, men hon hade kul   


     


Valp planerna sprack ju denna gång då Bella hade ett tyst löp. Lite deppigt och så typiskt när man hade så många fina valpköpare som hört av sig    Men inget att deppa över så träningen har ökats upp under vintern/våren och formen har känts bra förutom i lydnaden, Vi skulle vinna OS guld ensamma hemma på min potatisåker   men när det står dommatlag och man blir kommenderad är det inte lika flott    Hur som helst kom jag i gång och anmälde mig till flera elit spår och dagen efter att jag kom med på Stockholms södra började Bella att löpa      men alltså det är inte sant, 3 månader för sent mot planerat. Tog ett ganska snabbt beslut att inte para detta löp. Jag vill ut med båten i sommar, tävla/träna och fara runt lite med husvagnen och inte sitta hemma hela sommaren, även om det är helt underbart med valpar. Visade sig vara ett bra beslut. I söndags kom vi med på elit spår i Botkyrka och 9 trevliga tävlande möttes kl. 07 för lottning.

   

Frosten låg vit på marken och vinterjackan var på     Åkte ut mot Fintuna och efter ett par timmar var det vår tur att släppa på.Medans vi väntar kommer Peggy med Russin tuffandes i sitt spår, såg så himla fint ut, bra tempo och spänd lina   

 

Bella gjorde ett så grymt upptag, kastar sig ut, analyserar och väljer rätt med betyg 10/10. Var ett väldigt krävande spår som jag faktiskt inte trodde Bella skulle klara. En stor del gick på kalhygge och hon slet och slet men vi kom runt på 26 minuter och alla pinnar, hon är grym min Bella, så arbetsvillig het när hon ska fram och efter mkt träning använder hon även huvudet och inte bara bena   

     

Tyvärr böt dom uppletande rutan från den svår på klubben som jag gillar, den brukar skilja ut agn från vete. Mina hundar gillar att springa och viker aldrig ner sig    så den gynnar mig. Nu blev det en skogsruta där två föremål låg i gropar så det blev ganska svårt ändå. Första tre jobbade hon så fint och dom kom in ganska snabbt men hur hon än letade och jag dirigerade så fick hon ingen vittring innan det var 15 sekunder kvar och då sa det pang, betyg 9,5/10   ( Tack Peggy för foton)

     


Lydnaden kvar och jag hade inte en aning om vart vi stod. Hon är så het och går mig lätt ur händerna om jag blir för glad. Behöver hålla lite tumme i ögat med inte för glada kommandon. Glömmer ju allt detta när det äntligen är min tur. Älskar ju att tävla och jag bara njuter av att få gå in på plan. Fasiken vilken dålig fot hon gör, alldeles för snabb i alla vändningar så hon får korrigera in sig så det blir hackigt. Kommer på mig själv med att gå och le stort och ha för mesiga kommandon så när jag själv skärper till mig gör hon med det men betygen var redan låga, vi kan betydligt bättre. Inkallning gör hon det bästa på länge men tyvärr så sätter hon sig inte när hon kommer fram till mig och skallet var det bästa hon gjort. Både mor/dotter har jätte svårt för skall. I hoppet slår hon i och när hon ska gå upp på stegen hör jag hur klorna glider och hon halkar, som tur var fick hon balans igen och gjorde inte illa sig. Undra hur många hundar som skadat sig på stegen genom åren? Tycker det är dags att ha ett högt agility hinder om man vill testa modet på hundar för dom är säkrare.


Platsliggningen hade jag lite fasa för. Hon har legat jätte bra sista tiden men tränar inte skott under löp. Vi är nu 6 som lägger ner våra hundar och när första skottet brunnit av kollar en tjej genom ett hål och ser inte Axa, INTE jag heller    men TL stod precis där jag lagt henne. Vi alla börjar kolla oss runt ifall hon kan ha stuckit upp mot stugan eller till skogs   men vid 3:e skottet ser vi en svans bakom TV ben, puh vad skönt. När jag kom tillbaka till Bella låg hon bra utan att skaka och ville leka så jag var så himla glad   


Tänk att vi vann med flotta 610,25 poäng    mina underbara Bella. Jag blir alltid så rörd och tårarna rinner när vi gör så här fina tävlingar. Mina duktiga ludd som ställer upp på så mkt tokigt jag hittar på. Blev otroligt överraskad själv över vår fina tävling och ser fram emot en sommar med flera tävlingar. Nästa gång är på Roslagens bk. Dom verkar ha svåra marker och uppletande ruta av vad gamla resultat visar men vi ska kriga på   


       



                                                      Stay safe/ Susan   



Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards