Alla inlägg under mars 2023

Av manhofs - 16 mars 2023 19:51

Tiden bara rusar i väg och den 12/3 blev min lilla Axa 3 år    Känns som igår då Bella födde fram min första A-kull, 5 små ostbågar som skänkt så mycket glädje. Hoppas alla övriga A hundar blev firade och fick en aktiv och god dag.

       

   

Axa blev klubbmästare i dom lättare klasserna på Haninge bk    I år ska jag ge mig in i rallylydnads svängen men har inte hittat ngn nybörjar kurs att gå på som passar med mina tider. Får väl ta ngn privatlektion om jag inte hittar en kurs så att vi kan sätta igång och tävla i sommar.


   

Tyvärr inget löp på gång och jag misstänker att Bella hade ett tyst/torrt löp samtidigt som Axa. Har aldrig tidigare haft en tik som haft tysta löp men det ska ju vara en första gång för allt. Känns jätte tråkigt då jag har sett fram emot en kull med valpar och få tillbringa sommaren ihop med vår nya familjemedlem men så är det och inget man kan styra över. Har vakat över henne som en hök för att kunna åka och ta ett progesteronprov men inte minsta svullnad eller blod. Har ju så många som ivrigt väntar på nyheter om att hon är parad men tyvärr, jag är nog mest besviken av er alla. Har kollat på andra kullar som är planerade eller fötts men jag måste säga att mitt intresse inte har väckts av någon. Vill inte kompromissa utan väntar hellre på nästa löp. Då kommer hon få vara hos mina föräldrar när Axa löper och få träffa lite snygga hanar för att komma i gång. Har läst på en del om tysta löp och det kan bero på att Axa är den dominanta tiken i familjen.

             

Har haft en tuff start på 2023 som känts tung, dyr och tråkig. Bilen har ju krånglat vilket slutade med att jag fick byta växellåda. Ingen billig historia och inget jag räknat med att behöva göra på en Volvo V70 från 2016 som är fullservad på 17 900 mil. Lådan som dom satte in hade gått 15 000 mil så växellådor på en Volvo verkar inte hålla så bra   


   

Men även betydligt billigare saker kan gå sönder som min vattenkokare. Har haft OBH-Nordica i säkert 20 år och är så nöjd så när den gamla gick sönder kollade jag inte ens upp andra märken utan bara googlade efter vart jag kunde åka och köpa en ny och slog till. Döm om min förvåning när jag kom hem och upptäckte att sladden är så kort så den når inte bänkskivan    Vem vill ställa en vattenkokare på golvet med risk att djur/barn välter den    Åkte tillbaka för att lämna tillbaka den till Media Market men fick då höra att dom inte byter vattenkokare som är uppackade. Efter lite tjafs fick jag lämna tillbaka den men när jag skulle välja en ny modell är alla sladdar hopbuntade med bultband så det gick inte att mäta längden på sladdarna. Allt ska dom spara in på men att ha så korta sladdar så man inte kan använda sin produkt kan inte vara ett framgångs recept. Aldrig mer OBH-Nordic   

     

Vädret växlar dag för dag. Kunde valla 2 eller 3 gånger sedan har det varit snöstorm, is eller spöregn. Likadant med spåren. Kom i väg på två underbara dagar i spår skogen med uppletande och ludden var så glada. Sedan växlade vädret igen och nu har vi snö i skogen.

                       

Känns som både båten och husvagnen får stå kvar ett bra tag   

           


Finner stor glädje i att mata mina vilda vänner i trädgården och har ett otroligt stort och artrikt fågelbestånd som tacksamt låter sig utfodras. Har ett helt gäng med koltrastar som hållit till i en buske hela vintern. Nu har dom börjat vakna till och drillar så vackert när solen skiner.


       

 

Men skatorna som vill bygga bo är inte välkomna    Sågade ju ner deras bo i förra bloggen. När skatorna flyttade återkom övriga fåglar till matplatserna. Skator vaktar sitt revir och jagar bort alla övriga arter. Förutom det är dom högljudda, skräpar ner och snor allt dom kommer över från hundarna som ben/leksaker. Sist fick dom 5 ungar så det blev ett himla oväsen från kl. 04 på morgonen när dom satte i gång och leka.

 Fick 3 lugna veckor sedan återkom skatorna och började bygga upp sitt bo på den delen som var kvar. Fram med sågen och när åkte ytterligare en meter. Verkar som kampen mellan mig och skatorna inte är slut men igår anlände skogsduvorna, två par som bygger bo här varje år. Så roligt att höra deras kuttrande på grenen utanför uterummet   

    


 


Hobbyodlaren är i gång och för en 4 veckor sedan satte jag mina första frön. Gul, Thai och Costa Rica chili. Nu är tomat och gurka i jord och dom är redan omskolade en gång. Med dom dyra grönsakspriserna blir det till att öka odlingen i år. Mitt citronträd fortsätter att leverera. Lite roligt att kunna gå ner och klippa av en egenodlad citron till kakan, matlagningen eller groggen    

Har för första gången lyckats övervintra en hibiskus som tar sig jätte bra. Den fick ny jord samtidigt som jag planterade om mitt Lime träd.


                     

Mina föräldrar har nu bott i en månad i sin nya lägenhet och trivs väldigt bra. Vårt gamla hus är sålt och en ny ung familj har flyttat in. Hoppas dom får lika många lyckliga och friska år där som vi fick. För mig har det varit otroligt jobbigt med hela flytten. Så mycket papper som det ska ordas med. Möten med folk som kommer för sent eller inte kommer alls samtidigt som man ska jobba och få ihop sitt eget liv. Så skönt att det nu är över. Kan nog ta jobb som flytt konsult efter denna resa. Oj vad mycket jag lärt mig och att flytta från stort till litet är betydligt värre och krävande en tvärt om. Jag har anlitat Hemfrid till flytt, packning, upp packning och flytt städ. Väldigt nöjda med allt dom tagit sig för och ett företag jag gärna kommer anlita till kommande projekt.Det jag inte räknade med skulle ta så mycket tid var att flyttar man till en nybyggd lägenhet fattas mycket som gardinstång och garderober. Tvättmaskin med inbyggd torktumlare köpte vi med så slipper mamma boka tvättstuga. Man har fått flänga hit och dit för att köpa in saker, boka varor och så på det har deras fiber strulat. Förening har Telia och dom har varit värdelösa. Tog 3 veckor och många samtal innan dom skickade en tekniker som konstaterade att det var fel på routern. DN har dom lyckats få i tid 2 gånger sedan den 10/2. Felanmält och felanmält men DN lyckas inte leverera en tidning i brevlådan så det ska dom säga upp. Man orkar inte lägga tid på att sitta i telefonkö varje dag och klaga på ett företag. Bättre att läsa tidning på nätet eller gå rakt över gatan till kiosken och köpa kvällstidningen som är billigare. Syrran kom med mat så hade vi en inflyttningsmiddag föra lördagen, så trevligt och gott.


           

En dag åkte vi ut till Dalarö och Gålö och gick, så vackert och ludden hade roligt ihop  

                     


Lagar mat åt en kund som har Hello Fresch. Tyckte det doftar så gott så hon ordnade ett trevligt erbjudande till mig. Har haft dom tre gånger nu och är ganska nöjd. Kan tänka mig 1 -2 g/månad

 

I morgon börjar arbetet igen efter två dagar ledigt. Hade tur med vädret denna gång och vi har kunnat njuta av vårsol som värmt    Tände grillen idag igen och hällde upp årets första glas rosè. Ett uterum är det bästa man kan ha. Har kunnat sitta ute och äta sedan i mitten av februari. Har ingen värme utan när solen gassar på stiger temperaturen och det är sydväst läge så den värmer länge.


     


                                                      Stay safe/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards