Alla inlägg under maj 2022

Av manhofs - 31 maj 2022 21:30

Tiden går fort när man har roligt och jäkligt långsamt när man har tråkigt, vilket kan sammanfatta maj månad.

Började så bra med att syster och jag flög över till Paris för att tillbringa Valborgshelgen i sus och dus    Helt magiska dagar men vädret var si och så. Från varmt till riktigt isande vindar men inget regn. Vi bodde helt fantastiskt i vårt favorit distrikt Montmartre men nära till barer, restauranger och Metro. Det enda som var tråkigt denna gång var att vi inte lyckades äta riktigt gott en endaste gång  förutom ostronen  Ändå provade vi allt från lokala haket till dyra ställen men allt fick mer eller mindre tummen ner. 

Värst var när vi skulle äta min favoriträtt i Frankrike som jag alltid längtar efter, moules marinières. Det var så äckligt så vi lämnade allt ihop och gick    Lärde mig att äta det när jag bodde i Frankrike och har aldrig lärt mig att uppskatta den svenska varianten där man dränker musslorna i både vitlök och grädde, men det hade varit bättre än den stinkande sörjan.

Gick på Moulen Rouge och såg en Show i Världsklass. Det ingår en flaska Champagne i biljetten så det blev en rolig festkväll efteråt   

 

                      

 

En sådan underbar start på Våren och Maj månad men underbart i kort och allt för snart var vi hemma i 08 land igen. Jag fick med mig en souvenir från resan, förkylning    Dom hade hårdare munskyddskarv i Paris så vi använde ofta munskydd och spritade händerna men det hjälpte inte. Eftersom jag skulle på vallhundskurs med husvagnen helgen efter villa jag kolla mig och tog en Covid test som var negativ. Lite förkyld gör ju inget så jag tänkte åka men så slog det om efter dag 3 och jag blev så himla sjuk. Halsen värkte, feber i 4 dagar, hostade hela nätterna så jag kontaktade ”Min Doktor”. Väldigt smidigt då man slipper lämna hemmet när man är så risig utan bara spelar in en videofilm och pratar i tel med varandra så fick jag hostmedicin. Efter dag 9 fick jag åka in och besöka en läkare som tog blodprov, näs och halsprov (inte kul) så fick jag nya mediciner men även negativ på covid denna gång. Han kallade det akut övre luftrörsinfektion och förlängd sjukskrivingen. Fasiken vad segt och jag som hade så mycket att göra.

Rösten försvann och jag stressade upp mig för vi skulle ha avslutning på min sista kurs i skolan med muntlig föreläsning och ppt presentation av mitt arbete. Jag såg verkligen fram emot det då jag gillar muntliga prov men rösten var så dålig så jag fick korta ner mitt framträdande. Men det gick ju bra trotts det   

 

Igår var det skolavslutning. Lärarna bjöd på kalas och rektorn höll tal sedan fick vi våra diplom och medaljer. Hade jag slutat allt läsa förra året då jag blev klar undersköterska hade jag inte haft nya ämnen som Socialstyrelsen har bestämt ska ingå för att kunna få en skyddad yrkestitel som dom inför 1/7 2023. Dom som inte har läst alla ämnena kommer inte att få kalla sig undersköterska efter år 2033 utan blir då Vårdbiträden. Jag påbörjade ju mina studier i januari 2020 och då var det andra krav för att bli uska och lägre poäng, 1350p. Mitt i mina studier gjorde dom allt därför la jag på kurser redan förra året och i år för att uppnå mina mål och kan nu även plugga vidare…om jag vill   

     


Skönt att man kan få hjälp när man är sjuk. Skulle kunna vänja mig vid att sitta brevid och deligera ut arbeten på heltid    Stora dammen blev ren redan i april. Sådan glädje med damm som porlar. Blev ny duk och ny kraftigare pump i år.


                

Blommat länge och vackert i trädgården och det känns som att det blir ett riktigt bra odlar år   


 


Persikorblommor.

           

Alla mina frön har blivit stora plantor och endast ngr få har blivit snigelmat men varje natt går jag en runda och    

   

Honungsmelon och vattenmelon i säck.

 

Papaya och ökenros.

     


Vindruvo på G.

      

Rödbetor.

   

majs, olika Chilie och tomater samt vitlök.

  

Blev så glad och stolt när Cornelia som äger Brillo (Pirat) hörde av sig och berättade att dom vunnit en stor Freestyle tävling på 26,8 p   och är direktkvalificerade till finalen i Agria Freestyle Cup på mässan i vinter. Wow vilket team   


 


Amanda med Fox hörde av sig och berättade att Fox är en riktigt bra fiskekompis som tålmodigt väntar    Så roligt för av och på knapp är viktigt. Några av mina hundar har man inte kunnat haft med sig när man fiskar men Axa och Bella sover eller tittar nyfiket på. 

 

Fina valpköpare som hör av sig med  bilder, jag blir så glad varje gång   


Själv åkte jag till Botkyrka Bk en dag för att titta på söktävlingar och prata med hundkompisar. Blev en riktigt trevlig dag som fick tävlingssuget att vakna till.

 

Åkte själv ut och spårade någon dag senare. Min kondis är nere på botten efter alla hosta så det blev bara två 1300 meter spår var men jag tyckte dom löste det riktigt bra. Bella perfekt och Axa lite för het och toklycklig med en svans  som en propeller.


 

Försöker få ner lite tempo men hon är så känslig för mig och mina signaler och så fort hon tror hon gör fel tar hon illa vid sig. Får ha tålamod och arbeta på långsiktiga mål och låta henne gasapå som hon trivs med   Vidare till Haninge bk och lydnand. 

   

Lilla dammen hade jag tänkt att putsa om i våras men både vädret och sedan hälsan satte stopp för det    Orkar helt enkelt inte köpa hem 4 säckar betong och gjuta. Ett väldigt tungt arbete som jag inte klarar av just nu så det blev en bit av den nya dammduken i stället. Stör mitt etiska öga och jag är inte nöjd med mig själv    Hade jag gjutit förra året hade jag sluppit den men ibland får man helt enkelt ta till plan B.


     


Tränar upp mitt flås med härliga promenader men oj vad jag pustar och svettas   


     


Var så fina dagar så vi la i båten och sedan dess har det regnat   


     


Nu har jag arbetat i 6 månader på Tyresö hemtjänst och trivs så bra    Det är riktigt roligt att gå till jobbet och jag anser att det verkligen har varit värt att studera dom två och ett halvt åren till undersköterska. Jag har lärt mig så mycket mer och kan utföra mitt arbete med en helt ny kunskap och självkänsla. I söndags var jag hos en kund och då såg jag ett rådjur med sin lilla nyfödda kid. I 08 är rådjuren inte skygga utan dom står kvar när man kliver ut ur bilen och som ni ser så låg mamma kvar trotts det korta avståndet. Jag kunde inte låta bli att börja gulla” ååå så söt och fin” så till slut reste sig kiden upp och kom fram mot  mig     Då stängde jag fönstret fort. Som Ni ser är tomten inhägnad så det kommer dröja länge innan den kan hoppa ut men den är säker mot hundar och mamman kommer hela tiden tillbaka och diar. Ett vackert ögonblick   


     


Fick upp ett vackert minne på min fina flock. Å så jag saknar mina änglavänner   


 



                                                              Hej då/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards