Alla inlägg under december 2022

Av manhofs - 23 december 2022 22:25

Underbara december har bjudit på många olika utflykter och äventyr med goda smaker och dofter. Älskar december då huset förvandlas med all julpynt och mörkret ersätts av julslingor, tända ljus och adventsljusstakar. Det är så mysigt att åka runt i kommunen nu på mina arbetspass och se alla vackra trädgårdar som skiner i fantasifulla ljusdekorationer och någon större elkris går inte att se från gatan. Har inte heller själv dragit ner på ljuskedjor men dom brinner kortare tid i år och går inte på timer. Strosade runt i gamla stan på lucia. Njöt av en Gluwein och åt lunch på Nobel museumet sedan handlade vi lite godis i polkagrisaffären som är så mysig.          


Har varit på två olika julbord. Först träffade jag gamla vänner från en motorcykelklubb jag var med i ca 1981–1983 så jag har inte sett dom på 40 år. Vi tog båten till Vaxholm hotell och åt gott. En riktigt trevlig kväll med glada skratt.


   

Arbetet bjöd på julbord på Tyresö slott. 61 hade tackat ja men bara 29 orkade dyka upp. Riktigt uselt att göra så för maten ska betalas när inte folk avbokar i god tid. Nästa år bjuder dom nog inte på julbord    Jag hade trevligt och maten var god men det var en riktigt kall kväll så jag är glad att jag körde och inte tog bussen.


   

Har vallat en del men nu har det varit både för kallt och halt i en vecka. Monika tog fina kort på mina ludd   


   

Vi går stavgång en hel del och är nu uppe i ett snitt på 9,8 km i december    Båda ludden har jätte bra fysik nu och är i topp form vilket är viktigt om Bella ska bära en kull valpar. Axa har fällt klart och Bella har inte mycket klart så dom fryser nu när vi är ute. Använder mkt täcke när det är minus grader ute   


                 

Huset doftar gott. Julskinkan står färdig griljerad ute och julkakan sprider underbara dofter i köket. Är lite sugen på att provsmaka men jag får hålla mig tills imorgon med familjen   


    

Mitt citronträd har blommat i massor och sprider en magisk doft i huset. Fikonträdet hakar på och nu har jag 28 fikon på G. Dom står jätte kallt på dagarna och svalt på nätterna vilket dom verkar gilla   


         

Påskris vet ju alla vad det är men jag har ordnat juris vilket blev riktigt fint. När vi hade snöstorm så bröts en stor gren av på min Magnoliabuske av. Tog in en kvist och pyntade och som tack fick jag stora vita blommor som snöbollar på grenarna   

 


                                    God Jul och Gott Nytt 2023 önskar vi på Manhof`s

 

 

     


Av manhofs - 12 december 2022 19:32

 


När Bella går i löp nästan gång som planeras till februari kommer hon att paras med Fåk.Jag har haft ögonen på Fåk en längre tid då det är en hund som bevisligen har tränats, tävlats och meriterats i olika grenar. Det är väldigt lätt att säga att ens hund är super men endast genom meriter går det att bevisa, vilket Caroline verkligen har gjort.

Det blir en kull valpar som jag tror kommer bli väldigt sociala, öppna, snabba och samarbetsvilliga, lämpliga till all sorts hundsport & arbete med ett HD index på 106 och självklart kommer en valp stanna kvar här hemma hos oss   

Fåk är en välsmusklad kille på 20 kg.


Carolines egna ord om Fåk. Jag 

” Fåk är en snäll och glad kille. Älskar alla hundar och människor. I vallning älskar han att hämta och dela. Han har mycket djurkänsla med en lugnande inverkan på fåren. Fåk är tjänstehund inom hemvärnet och älskar att spåra. I agility är han snabb, lättlärd och smidig”

 

Ö Vallarnas Fåk

Regv1599/2015

Brun, vit & tan

Hälsa:

HD A/A (index 121, 2022-11-21)

ED 0/0

Ögon UA

DNA Normal för CEA, IGS, MDR1, TNS, NCL, SN, GG & DH

Meriter:

GK vallH prov med 2 placering ik1 med 84 poäng

Svensk hopp & agilitychampion

Svenska agilitylandslaget 2021

Nordisk mästerskaps guld i agility lagklass

SM final i agility 2021, 2022

Kvalad till agility SM 2023

Tjänstehund (Hemvärnet)

GK Mh med 1: a på skott


 


   

                         


Revalill`s Bella Queen

Regv 1247/2016

HD A/A

Ögonslyst UA

IGS fri

CEA fri ( via föräldrar) 

Cert elit spår

LD Startklass

LD 1 klass

SE VCH

GK VP

Tävlad ik 1 med 79p


                

   

Bella är en otroligt cool hund som vaknar lycklig varje dag. Hon är okomplicerad och enkel att ha med i olika miljöer och kopplar enkelt av i väntan på sin tur. Det är först nu på äldre dagar som hon blir väldigt avundsjuk om jag tränar med hennes dotter Axa. Väl i arbete brinner det under hennes tassar så jag har fått arbeta väldigt mycket med att få ner tempot i såväl spår, uppletande och i vallningen. Bella fick smeknamnet ”ostbågen” då hon vänder ut och in på sig själv så fort hon får hälsa på någon, människa som djur. Bella väger 15 kg i rent guld för matte. Hon kom lite i skymundan för min SM hund Lizzie så vi startade lite senare med henne men hon har visat talang i allt vi har provat på. Vid 2,5 års ålder blev helt plötsligt skottberörd då en hund bredvid henne på en platsliggning under skott inte uppförde sig så bra. Det har jag fått arbeta med men nu är vi nära 10 poäng igen på tävling. Under resultat på min hemsida kan Ni läsa om Bellas första kull, resultat mm.


Valparna födds upp här hemma i huset med mig och levereras vid 8 veckors ålder. Tidigast vid 3 veckors ålder kan Ni komma på besök utan egna hundar. Valpen levereras vaccinerad, chippad, avmaskad 2 gånger och registrerade enligt SKK:s regler. Säljer endast till hem där man vill arbeta och träna aktivt med sin hund under många år och kan erbjuda ett kärleksfullt hem. Kullen kommer att vara dolda fel försäkrad i Folksam. Jag vill att valpen får äta ur matskål 4 gånger / dag och inte endast utfodras under träning. Kan man inte träna en hund utan att svälta dom anser jag att man ska ägna sig åt en annan hobby. Vi alla vill känna oss mätta och somna med mat i magen. Inte behöva uppleva stress och prestera ngt för att få sin mat.


När Bella är parad kommer jag uppdatera bloggen och först börjar jag med en intresse lista så håll koll på  www.manhofs.se



                                                       Hej då/ Susan   



Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards