Direktlänk till inlägg 27 april 2016

Dag 4.

Av manhofs - 27 april 2016 23:15

Dag 4 av 4 tillbringades åter i vallhagen och kurs för Bobby. Jag var inte så sugen på att gå upp när åter igen klockan ringde i arla morgonstund    Jobbigare att vara ledig än att jobba   


Packade på mig ytterligare lite kläder och för en gång skull uppskattade jag min stol för fötterna ömmade efter alla dagars träning och tävlingar varvat med jobb på kvällarna. Inger och Kåre ordnade med fin fikakorg och god lunch båda dagarn jag var med   


     

 

Nya deltagare som generöst delade med sig av sina erfarenheter och svarade på mina frågor   

 Oj oj detta är svårt och mycket att ta in   

 Roligt att få se så många olika typer av bc:n, både på hur dom arbetar i hagen och hur dom uppför sig utanför och jag måste bara säga att min Lizzie skulle jag inte byta bort mot allt smör i Småland    Hon passar mig perfekt och även om vi så aldrig kommer att ta ett VP så har hon egenskaper som jag bara älskar. Fy jag skulle aldrig vilja ha en hund som rusar runt och biter fåren helt sjövild   


       

 


Bobbys hund Jack hjälpte till alla dagar och såg till så fåren hamnade i perfekt position åt mig och Lizzie   


 Vi tränade på flankerna och inget fusk med lydnaden. Hade jag sagt ligg så skulle hon ligga och inte tjuva fram    Jag skulle inte säga ngt utan helt bestämt gå tillbaka och lyfta upp henne i kopplet och flytta tillbaka henne därifrån hon tjuva och med ett ryck lägga ner henne. Det fungerade jätte bra och det var riktigt kul att se hennes förvånade blick. Va? Är inte jag din lilla bebis längre som kan göra hur jag vill?  


   


Han körde varje ekipage två långa pass/dag så det blev mkt att sitta och titta, men å andra sidan fick man mycket gjort och mycket information under tiden min tid var i hagen. Han visade övningar med långpiskan. Den användes inte för att piska eller slå hundarna utan för att med mjuka rörelser kunna visa hunden åt vilket håll man vill att den ska gå, backa ut och framför allt att få dom att flanka ut bättre. Fösta gången blev hon rädd men väldigt snabbt brydde hon sig inte och när B försökte flanka ut henne i vänster sprang hon vidare, vek undan huvudet men bibehöll blicken på fåren medans piskan nudda henne helt mjukt    "Vifta du gubbe lilla med spöt, jag ska valla fåren" sa hennes blick  


En gång blev B arg på henne och satte henne ordentligt på plats. Jag tänkte oj nu tog hon åt sig men så fort han vände sig om för att prata med mig gick hon upp och tänkte börja valla vidare.

Ja hon är inte den lilla klena ängeln jag trodde inte men kontaktbar och lyder mig bra. Det känns så skönt att ha en hund jag kan lite på och som inte vill skada djuren   


 


Nu när helgen är över så kan jag inte låta bli att tänka på dag 1 av 4:ra   men det får bli till nästa blogg.



                                                  
            Over and out/Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards