Direktlänk till inlägg 1 september 2023

SM spår.

Av manhofs - 1 september 2023 19:44

SM festen skulle börja så husvagnen packades för avfärd. Hade tänkt att komma i väg tidigt men självklart så ska ngt strula    Pluggen som håller vattentanken tät gick av, billig plast. Retar mig lite för jag hade tidigare noterat att det var riktigt skräp kvalitet och tänkt köpa en ny i reserv. Försökte få tag i en ny i en husvagnsaffär i Bandhagen men det var tji. Tog mig ut till Caravanhallen i Haninge som aldrig svarar i tel och väl där var det en timmes kö för att få hjälp. Minst en veckas leveranstid. Åkte hem och plockade med mig ngr olika korkar från vinkällaren, bättre kork från en Fransk flaska gjorde susen och äntligen kunde vi åka  

   

Vi bodde hos Ingalill och Olle som fött upp Bella på deras gård i Morskoga. Lite olika hundkompisar hade med hyrt rum hos dom se vi fick trevliga kvällar och middagar ihop. Dom hade samlat ihop en fin present till oss som gjorde mig så rörd, vilka fina människor   


           

Regnkläderna fick vi verkligen användningen av. Fredag morgon var det veterinärbesiktning från kl.07.30 som gick bra   


   

Sedan var det parad och tal vid 11 tiden genom lilla Lindesberg.

     

Lottningen drog i gång och tyvärr hamnade jag i den gruppen jag absolut inte ville, B som började med upplet kl.07 på lördagen. Självklart har jag tränat mycket med det scenariot men hoppats på annat. Bella är så himla het så hon bara kutar när hon inte spårat först och vädret var inte heller på min sida. Är det + 30 grader blir hon lite normal och fokuserar bättre än när det är kallt och regnigt men man får sin kort i leken och dom får man spela med.

     


Tillbaka till arenan för att göra platsliggning med skott samt stege. Fullt på platsen men stegen tvekade hon upp på. Tror hon inte var med på att hon skulle gå upp, normalt kutar vi alltid av efter platsliggningen så hon ville dra iväg nu med och busa, glad över att skotten var slut, hon såg lite förvånad över att behöva kliva över stegen först. Ja ja ngt vi får träna på tills nästa år   

 

Lördagen startade kl. 7 med uppletande och jag gick in som 9:e hund. Kände redan på väg upp och när vi stod och väntade att Bella var alldeles för het och ivrig. Rutan var öppen och enkel med mjuk mossa så min fina ostbåge drog i väg som en antilop både åt höger och vänster  med lite nerlägg i kurvorna  När hon tog 3:e föremålet var det en minut kvar men hon tog det kanske 3 sek efter att tiden var slut med betyg 6,5. Tycker inte hon var värd mer heller och ganska besviken gick jag ner till bilen. Man vill liksom visa upp sin fina hund på SM och inte en buse som far runt så publikan säger ” oj vad kul hon har”  

När jag tränar och hon gör så här ryter jag till att hon ska lugna sig men nu stod jag bara där tyst i 5 minuter så hon roade sig ordentligt. Funderade på att ryta till men på SM ska man visa upp vad man kan och inte träna, det får vi åka hem och göra nu.


   


Direkt efter uppletandet åkte jag till Fagersta bk och rastade hundarna ordentligt. Axa fick ett uppletande i klubbens ruta och hon har morsans gener, fort ska det gå.


Vid 11 tiden var det lottning och jag valde näst sist och drog otursspåret nr 20.

   

Spåret låg nära klubben och världens trevligaste spårläggare tog emot. Hon var väldigt rädd för älgar och hade fått ett älgfritt spår..

 

Släpper på Bella som åter igen gör ett otroligt spårpåsläpp. Fort ut, analyserar väldigt noga sedan väljer hon rätt håll med 10/10 i betyg. Tänk att hon ALDRIG har haft ett bakspår så trotts att hon är ivrig och het i allt arbete så klarar hon i spårupptaget att fokusera en stund. Ser en hel del bajs från älg och funderade på hur dom kunde kalla det spåret älgsäkert?

 

 Pinne efter pinne kommer Bella med och tempot högt. Eftersom det var så blött och svalt tog jag inte med mig vatten utan vi tuffade på. Spåret vinklar ner i ett snår där jag får svårt att gå och kvistar rappar mig på kroppen, helt plötsligt far Bella förbi mig i skräck och jag tänker först huggorm tills jag går fram och ser baken och lite av sidan av en stor älg som står i vårt spår. Öronen är tillbaka strukna så jag backar försiktigt och tar upp mobilen för att se vart jag befinner mig, ingen GPS mottagning så jag var helt lost. Det gick inte att gå förbi älgen på höger sida vilket jag velat för det var för snårig att ta sig fram så vi måste ta oss ut på ett kalhygge. Visste inte att det gick en väg ovanför det annars hade jag gått upp dit för skulle älgen gå till anfall var det svårt att ta skydd. Höll Bella i kort lina så jag snabbt kunde koppla loss henne. Har blivit anfallen av älg på min tomt så jag vet hur snabba dom är och med vilken kraft dom slår frambena i backen. När vi avlägsnar oss försvinner älgen så vi kan efter en stor och tung omväg leta oss tillbaka och där får hon svårt att ta upp spåret för alla dofter men sedan tuffar vi i väg och två pinnar in, då dyker älgen upp igen och Bella vill fly    Inser då att våra chanser är över och längtan efter ett jaktgevär blir enorm  

Ny omväg och så i väg och nu småspringer vi med pinne efter pinne in och stolt kommer Bella med sitt slut. Jag berömmer henne jätte mycket och är så glad över min fina hund och hennes arbete så min mottagare trodde nog att jag trodde att vi klarade tiden. Bella har ingen klocka, hon spårar i högt tempo och glädje och har gjort allt rätt, då kan jag inte vara besviken och låta henne tro att det var dåligt. Dom känslorna sparade jag till bilen då tårarna kom, och inte kunde jag ringa någon och få gråta ut för det var ingen mottagning. Stackars min spårläggare hade mött älgen när hon la sitt spår men då hade hon lyckats skrämma bort den. Inte roligt att möta en älg ensam om man dessutom är rädd för älgar men den bor nog i det spåret.

 

Luften gick ju ur oss och helst av allt hade jag velat åka hem    men på kvällen hade vi en trevlig grillkväll med många skratt   

Kollade på lite lydnad och uppletande på söndagen innan jag packade ihop och åkte hem.


Tack alla underbara människor för era peppande meddelande och mejl samt tröstande ord efteråt      Underbara Heby gänget som skulle heja på mig undrade vart vi tog vägen. Tyvärr fungerade min mobil med Tele 2 jätte dåligt hela helgen så jag har inte kunnat svara innan vi vände hemåt. Tack Haninge bk som betalar startavgiften och Sörmlandsdistriktet som står för milersättning. Nästa år får ni nog ändra till att ersättning utbetalas till ekipage som fullföljer tävlingen  

Trotts det stolt över mina fina hundar och vad vi har uppnått. Vi glänser nog bäst på vanliga tävlingar då allt är under en dag men vi ska försöka komma med till nästa år   

 


Hemma har det hänt grejer. Skulle åka och slänga ett lass med ris då jag fick punktering på släpet  Försökte ringa olika bärgare men ingen hade tid tills jag fick tag i ett företag som skulle komma om ett par timmar. Kopplade loss och lämnade släpet vid Petterboda. Då ringer Perre och erbjuder sig att hjälpa till så vi hämtar hem mitt släp sedan lagar han punkteringen dagen efter. Det var innerslangen som gått sönder. Nu har snickare jobbat hemma hos mig så dom har fått byta ut ngr brädor som börjat ruttna.

     


Husvagnen har jag tvättat. Blir ngr turer till innan vintervila.

 

Gården är självförsörjande på frukt och grönt. Räcker även till syrran och föräldrarna som är här och plockar. Mindre gurkor än förra året men jag har lagt i 4 burkar så det räcker till nästa år.

                                     

Blommar bra med   


                       

 

     

Gillar ni likt mig en gin & tonic efter maten och vill ha egenodlad citron i glaset så börja planera i tid. Tar 10-12 månader för en blomma att bli citron så i vår kan jag ta mig en grogg på det som blommar nu, det gäller att planera sina drinkar   


 


Axa börjar bli sig lik efter löpet. Brukar tvätta rent alla bäddar mm när dom är klara. Nu börjar äntligen hon få tillbaka sin päls då börjar Bella att fälla. Nu går vi fortsättnings Rallylydnadskurs på måndagar och det är så roligt. Kommer bli vinterns aktivitet.

       

Snickarna har lagat ena fönstret i växthuset så nu sköter det sig själv igen och så har dom byggt på en krage runt hela växthuset. Ska fylla på med jord i höst när det inte är så varmt att bära.

   


Augusti har gått över till september och då är det plommonens tid. Älskar mina Victoria plommon och kakor,sylt och pajer som man kan göra med dom   men som med allt, även mkt jobb.

         

Skogen bjuder på godsaker nu med   

   

Tränar på som vanligt då vi har tävlingar varje helg i september. Axa ska debutera i elit spår. Kan så klart gå lite hit som dit men det blir ett kvitto på träningen och vad vi ska ägan vintern åt. Kul hur som helst att komma ut och möta alla trevliga hundmänniskor   Skrev Lizzie som var i mina tankar men det var Axas spår   

             

Bellas dotter Fox har varit ute och tävlat med matte Amande och blev klubbmästare i lydnad    Grymt jobbat vi är så stolta över er   


 

Äntligen tog jag tag i en dröm om att flytta upp min friggebod och bygga en större    Är så tungt att bära upp/ner allt och i framtiden kommer jag stycka av den biten av tomten så nu har jag allt centrerat och nära. Snabba och duktiga killar så nu är det bara elektrikern som ska komma och så ska jag lägga in en plastmatta för att skydda golvet mot vatten från blommorna som kommer vara på vinterkollo här inne. Jo jag måste visst måla med   


                           

Terapi jobb att rensa ogräs. Saknar tiden då man kunde köpa Round Up    

 



                                                 Motgångar driver mig framåt/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards