Direktlänk till inlägg 29 januari 2024

Väntans tider.

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist blev hon illamående  och ville inte äta på ett par dagar kring 3 veckor så jag väntar på det sista tecknet. Har övervägt om jag ska ultraljud eller inte men efter att jag frågat runt bland lite hundvänner som är betydligt mer erfarna än mig så kommer jag inte att göra det utan lägger pengarna på en röntgen senare för att se hur många små ostbågar det finns  

 


Januari vädret har varit upp och ner i 08 land med extrem kyla, blåst, regn och snöstorm. Antingen har jag skottat ihjäl mig eller som nu kanar runt på is som inte ens Icebugs rår på. Mor och dotter har så roligt ihop och kör ett par lekrundor per dag oberoende av vädret   


                     

Har en parkeringsskiva i bilfönstret som jag är så nöjd med. Sanna rådde mig att köpa en för tre år sedan. Plötsligt en dag så hängde den i rutan. Tänkte att tejpen hade gjort sitt men när jag tog ner den såg jag att plasthölstret expanderat på ngt vis och inte längre passade för dosan. Vände mig till företaget och frågade om jag kunde köpa enbart ett nytt hölster?

Två dagar senare fick jag en gratis på posten, snacka om service   

   

Vattnade i boden där alla växter står på vinterkollo i början av januari och skördade dom sista purjolökarna och ett par citroner, vilket odlar år 2023 bjöd på    

   

Kallt, halt eller isigt utomhusväder så nu är vi i gång med inomhusträningen igen. Hyr AW hundhall och VOM hallen en gång var/ve. Så roligt tycker ludden. Blev ju lite magplask med Axas lydnad i elit spår i höstas på Eskilstuna bk. Blev faktiskt helt paff över hur tråkigt hon gick och osäkert. Analyserade noga och grubblade oroligt tills jag snabbt kom på att hela sommaren/hösten har jag satsat på ralllylydnad med henne. Visst vi var med på lite träning med Värmdögänget och då gick hon fint så jag blev helt överraskad över att hon gick så dåligt. Kan nu konstatera att klivet mellan att köra rally/brukslydnad är förs stort för Axa. I brukset går man en 5 minuter tråkigt och tyst utan beröm(tävling) men i rally pratar man och visar med händerna och vart 5:e meter står det en skylt där man utför ngt kul. Då är hon rapp och lycklig men när jag byter gren så blir hon lite frågande och osäker. Gör jag fel, varför säger du inget osv. Får lägga upp en ny plan för framtida tävlingar under året så får vi se om Axa får bli min lila rally stjärna och Bella spår    

       

Fick uppleva en magiskt vacker skymning ute på Berga en kväll   

       

Promenerar ofta förbi en å där två sorters svanar övervintrar. Många som matar och vattnet fryser inte. Sångsvan med fjolårsungar och knölsvanar   

     

Blev så glad när Marie skickade lite filmer och en fin bild på vackra Alan när han vallar, en så stilig kille och duktig med fåren   

 

Nyfiken på hur brorsan Pirat   ser ut idag messade jag Cornelia och tiggde lite bilder. Han och Aya är väldigt lik sin mor i arbete och sätt   


     

Vattnade i boden i lördags och fann fullt med små fikon bebisar och en sista citron som gömt sig. Blev så taggad så jag satte igång och så dom första påsarna inför odlaråret 2024   


       

Älskar ju skidåkning och drag med hundarna och vi fick till en dags fin skidåkning    Såg roligare ut än det var för det var lite skare och svår åkt men jag är inte kräsen och hundarna var lyckliga. La ett spå på 3 km som vi tog två gånger men tyvärr blåste det bort dagen efter sedan kom regn, underbart är kort   


       


Valprummet är klart och redo för mig och Bella    Köpte en jätte ball kamera på Kjell och Kompani för 287kr. Kan röra kameran upp/ner samt höger/vänster och prata med hundarna och nattbilderna är otroliga. När det är dags ska jag sätta kameran på fönsterbrädan så ser jag rakt ner i lådan men nu vill jag mest se om hon ligger där när jag jobbar   

           


                                              Thats all folks/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards