Alla inlägg under december 2015

Av manhofs - 29 december 2015 08:15

Tänk att dagarna försvinner i ett rasande tempo och snart är det åter dags att höja glaset och skåla in 2016   

Tyckte nyss det var 2014 och jag hoppades att 2015 skulle bli så mycket bättre, men de funderingarna spar jag till mitt bokslut   

En fantastik jul har passerat med ortligt mycket god mat, värme och kärlek bland nära och kära. Jag är så otroligt tacksam att jag har alla dessa underbara människor i min närhet   


                 

Började Julafton med en härlig långpromenad i skogen så hårbollarna fick kuta av sig och matte jobba sig svettig   

  Efter det samlades hela familjen hos föräldrarna som bjöd på Jul anka som vi ätit hela mitt liv. Till det korkade Pappa upp de ljuvligaste vinerna men inget slog Pomerolen från 1986     Sedan följde en 12 timmars julfirande med familjespel, promenader, champagne drickade, biljardspel och till slut vickning med Susans julskinka. Tur att det inte snöade när jag traskade hem och att hundarna drar, för spåret hade blivit krokigt hem   


          

Juldagen inleddes med en välbehövlig skogspromenad   


       

   

 

Sedan bara det av hem till motser Tuula ja Tuomo som bjöd på en underbar släktmiddag    Å så gott det var att få äta alla finska rätter och lådor och dessertbordet ska man inte prata om. Vilken fantastisk släkt jag har och det var så roligt att få träffa vår yngsta deltagare   .

Skratten haglade och kvällen tog alldeles för fort slut.


     


Begav mig ut i spårskogen som tyvärr stormen stökat till det i och träden låg lite huller om buller    Gucci fick följa med och vara spårläggare. Stötte på en hög med älg hår som G tyckte doftade skumt   så jag bestämde mig för att vinkla ner och traska i det.


     


Åkte vidare och körde uppletande och satan vad duktig G var    Snabb och effektiv plockade hon i sina 4 föremål utan att klibba och jag slapp stå och gapa ”uuuut ” som om jag var skitnödig i skogen   


Lizzie trodde helt plötsligt att det skulle gå på tid och kutade som om det brann där bak, fort gick det och rolig såg hon ut när hon skuttade i snåret, men föremålen tog det lång tid att få in och tillslut plockade jag av henne och lät G ta det sista, då blev hon sur   


   


Spåret var jag väldigt nöjd med men hon missade 2 pinnar, vilket inte betydde ngt idag. Spåret var 1600 meter och gick på varierande underlag som var fryst. Dom pinnarna hon inte markerade låg när det blev trängskiften och en i åkern, och det tyckte hon var väldigt svårt så hon slog och slog.

 Jag beundrar hennes vilja att inte ge upp och hur envist hon kämpar trotts att hon var helt slut sista biten   

 Jag borde inte ha lagt 3 spetsvinklar men hon löste ju dom och sedan var hon så trött och snäll hela kvällen   

Det är verkligen sisu i den lilla hunden    precis som jag önskade mig när jag döpte henne efter min mamma Liisa och syster Lise-Lott, två starka och duktiga kvinnor   



 

Här ser ni hur hon reagerar på pälsen. Hon vinklar ner rätt, det var där jag såg att G nosade och vände tillbaka, sedan ser det ut som hon tycker det är lite äckligt, nosar av två gånger och spårar sedan vidare men väljer att gå lite ovanför allt hår. Jag var grymt nöjd, hade räknat med att hon skulle stanna ett tag och nosa runt som G gjorde men suget att följa spåret var större.

Min underbara lilla sockerbit   


 


Nu hörs vi inte mer i år så jag tar och önskar alla mina blogg läsare ett riktigt Gott Nytt År och hoppas att Ni alla får en fantastik kväll   



                                                  
             Kram Susan   

Av manhofs - 24 december 2015 00:49

Jag förstår verkligen vart namnet ” God Jul ” kommer ifrån för hela december månad har bara varit god   

 Har jag inte ätit gott för att fira och festa har det fungerat utmärkt med att tröstäta. Skärpet börjar sitta lite väl trångt runt magen nu, men å andra sidan är kinderna runda och mjuka    Inte så orolig över det, har bantat otaliga gånger i mitt liv och kommer få göra det många gånger till men gott har det verkligen varit   


               

Skidorna står lutade mot stället ute, men ngn motion på dom lär jag inte kunna hoppas på än på länge    Tvärt om så blommar det i jordgubbslandet och i rabatterna den 24 december. Kronärskockan kommer upp så fint igen  


     


Min Porsche fin komma hem igen och det känns bra   


 

Många frågar om jag har märkt ngt på dom andra hundarna men det kan jag inte påstå, mer än att Gucci har blivit gladare och busigare.

  

Här försöker hon få igång Lizzie i en liten lek men hon fick hålla på länge innan jag filmade. Hon är ingen lektant utan ganska hårdhänt och låter mkt som schäfrar gör, men nu försöker hon vara lite mjuk mot sockerbiten  



 


Annars är det väldigt tomt att bara gå med 2 hundar på promenaderna    Gucci brukar stanna till vid båten och undrar varje gång om jag ska ner och ösa ? Lizzie kutar bara förbi och letar efter änder   


     


Börjar planera för tävlingar 2016 och beställde ett nytt tjänstetecken den 22 oktober. Efter mkt tjat kom den förra veckan så det är inget företag att beställa av om man har bråttom men jag blev super nöjd   


 


Katten Zorro som nästan aldrig kommer fram och låter mig klappa henne har blivit jul snäll och vill kela lite    Hon gillar bara mina föräldrar.

L blir så sur när jag håller på med henne och borstar hennes päls   Jag  fick ta en bild på kissen sedan skulle hon vara med   


     


Har funderat mycket på lydnad elit    Det blir ju nya regler 2017 med stora skillnader i utförande. Jag vet inte om jag vill lägga ner så mycket tid på att lära in ngt som bara kommer att vara ett år så jag tänkte nog börja med dom nya momenten.

För alla andra är tydligen det här med hundträning ngt väldigt enkelt och komentarer som ” nu är det bara att börja tävla i eliten” eller ” snart är ni lydnads champion ”får jag höra ofta   

Jag tycker det är skit svår och inte ett dugg enkelt. Det var ju betydligt lättare att ta sig till eliten med en schäfer måste jag ju säga.

I går kväll hyrde jag ridhuset en timme för att prova lite nytt och samtidigt bygga upp mycket störning på planen. Fasiken det gick ju åt 10 minuter bara för att bygga bana, man borde ha en handler och banbyggare med sig   


   


Under sittande i grupp la sig L för första gången på månader men inkallning från liggande, en och en gick perfekt    

Gucci gjorde en mkt fin dum dum eller vad det nu heter   med stabila possitoner även när jag gick förbi henne   

 


Men så tänkte jag att hon skulle visa den där puckade bc:n hur lätt det var att hoppa över ett nytt hinder och appotera...men det gick sådär   skit lätt va ?


 


Gör om och gör rätt   


 


Det är andra gången jag hittade min pryl som jag glömde uppe i stallet. Rid folk måste ju vara helt blåsta som inte snor en sådan dyr och fin sak   som är nyckel till framgång. Tyvärr kan jag inte berätta vad det är då jag har patent skyddat den men så fort jag börjar sälja den kommer Ni bli dom första att få beställa en signerat exemplar var   


 


Eftersom allt är så enkelt tänkte jag nu under 7 minuter lära in L ett nytt moment som innebär att man skicka ut hunden att rondera en kon. På vägen in ställer-sätter eller lägger man hunden. Därefter kommenderar man hunden att apportera ett föremål  & sedan hoppa över hindret. Det står ett hinder på höger sida och ett på vänster så man måste även dirigera hunden till rätt sidan.

Kan ju nämna på en gång att det tog bra mycket längre än 7 minuter ...väldigt mycket längre   

 Jag började från sittande, bus enkelt....



 

Ni kan klicka på den där filmen en 15 gånger så förstår ni ungefär hur lätt det var    Står jag bakom hindret går det tydligen INTE att även appotera. Ställer jag mig framför hindret gick det jätte bra.


Men ok, nu började hon fatta från sittande så då måste det vara super duper enkelt från liggande   



 

  Å det är så lätt med elit......fast hunden hör inte ett jota   

Ja men då kör vi vidare från stå   



 


Jabadabado    hunden fattar till slut, det här var ju enkelt eller NOT   


Det värsta var bara att jag blev så jädrans glad när hon gjorde rätt sista gången så jag kastade ifrån mig mobilen som gjorde en trippel Mollbergare över min axel och hamnade i en jäkla ponny skit hög   


Alltså jag hade inte sätt en endaste bajshög på hela kvällen   och funderade redan på om moderna ridhästar är rumsrena ?  Dom vågar väl inte skita i sådana hära dyra ridhus utan håller sig tills dom kommer ut   


 Det var ju inte bara det att det stod så fint rakt upp i en hög av ponnykacka utan det lilla fanskapet till ponny hade inte tuggat sin havre. Ett helt havrekorn hade åkt in i uttaget där jag laddar den så när jag kom hem fick jag sitta med topps och nål och göra rent min mobil   

Strunt samma det var en mycket rolig och lärorik kväll och att det spöregnade utanför under hela min timme gjorde det bara mysigt. Vojen vojne vad långt jag skrev men ni har ju Jul ledigt och tid att läsa   


   



                                                       God Jul önskar Susan   



.

Av manhofs - 21 december 2015 07:00

Slutet av december och det råder värmerekord med upp till 12 grader i helgen   


I lördags åkte jag ut till skogen för att möta upp bästa Bosse och köra lite spår med hundarna. Solen sken och fåglarna kvittrade som om det vore vår i skogen.


   


Lizzie och Jenka fick full elit spår. Bosse fick gå mitt spår med Tim och Jenka lösa och 3 av belöningarna var lite roligare. Jag vill stärka henne i att det är roligare att följa människospår och hålla det än att som förr, välja bort det och följa vilt   


           


Jag överaskade Bosse med lite grillning. Emedan jag väntade på att han skulle komma tillbaka terroriserade en psykotisk ekorre mig genom att träna prickskytt av kottar på petit moi    Vilken liten elak gynnare som kastar maten han borde gräva ner på mig, hoppas han går hungrig i vinter   


   


Tiden går fort i trevligt sällskap och efter 2 timmar var det dags att släppa på. Fasiken vad sockerbiten imponerade på mig    Hon valde helt bort hundarna och öste på så det stod härligt till. Bosse hade gått upp och ner för dom mest oväntade ställena men det taggar bara L som ivrigt stretar efter.


     

Först när vi kommer ner till en sjö efter halva spåret väljer hon bort Bosse och drar ner mig till höger istället för vänster upp för berget, men det blev ju fina bilder    Noga nosar hon av vad dom har gjort där nere vid havet sedan plockar hon upp spåret igen.

För att få L att spåra lite noggrannare har jag slutat att berömma pinnarna så mycket och det är bra för nu gasade hon på med slarviga vinklar. Tänkte filma för att Ni skulle se hur hon på ett osystematiskt vis spårar men det ser ju inte så tokig ut och belöningen som kom gillade hon   



 


Slutet hade Bosse ställt upp i mossen och det var klurigt.  Hon kunde inte tänka sig att det var slutet men snodde runt den tills linan drog omkull den, då först trillade 25 öringen ner    Slutet gott allting gott och 1650 meter tog 30 minuter   


     


Med Gucci gick det inte lika bra. Hon har haft svårt att hålla spåret och efter två pinnar denna gång valde hon helt fel håll.  Misstänkte det efter ett tag och avslutade dagens övning. Har märkt att hon har fått svårare och svårare att hålla spåren. Viljan och orken är det inte fel på men möjligen noskvalster eller får dom svårare att spåra när dom är äldre?


 


Tja man får vara glad över att man har flera hundar. 50 % bra är ju inte helt fel    Vi konstaterade att det inte var Tyskarnas dag då inte heller Jenka glänste. Hon kom till slutet men lämnade kvar mina fina pinnar i skogen, konstigt för hon är en superb spårhund    Men Tim höjde upp humöret på husse efter en fin runda   Nu blev det kaffe och analys samt lite annat gagg   


 


Fyra timmar går fort när man har trevligt och nöjda och trötta vände vi hemåt   




                                                  
        Ciao / Susan   

Av manhofs - 13 december 2015 18:42

Skrev igår att klockan skulle ringa 05.20 men det var en dröm       Gick såklart och la mig lite för sent men vad är för lite sömn för en sport kropp      


Sussar som en ängel då jag blir väkt av ett irriterande oljud vid 03.40 Som vanligt lyssnar jag på vad hundarna gör? Är dom lugna är det ingen fara, morrar dom brukar jag släppa ut dom så dom får skälla lite. Händer att fyllskallar på väg hem ska in genom min grind av ngn anledning      men dom försvinner lika fort ut när hundarna sätter av ner mot brevlådan      


   


Nu sov alla tungt utom jag. Kunde i dimman konstatera att bil larmet tjöt. Hade inte satt på larmet så jag tänkte att det var nog grannens. Vaknar upp efter en stund igen och inser att mitt jäkla bil larm låter    Hasar mig ner och stänger av larmet och så upp igen på kalla fötter. Hinner bara domna bort i värmen då eländet börjar tjuta igen    Tänkte att jag i mitt trötta tillstånd tryckt på fel knapp så ner igen men denna gång tog jag med nyckeln upp. Larmet fortsatte att tjuta och under 30 min tid stängde jag av det med fjärren i ett innan det drog igång igen    jag insåg att det var bara att klä på mig och gå ut kl. 04.20

Glömmer bara att stänga av larmet till huset som går igång   och sedan låser sig ena sirenen i 7 minuter så jag får kuta upp, sätta på mobilen och ringa larmtjänsten så inte dom kommer farandes.

Fy fan vilken morgon och att krypa ner igen var det inte tal om. Blev arla morgonmys istället.


 

Glad över min kupévärmare i morse när vi for    Kan meddela att hundarna inte var pigga och alerta och jag låg nog på riktigt minus   


 


Var framme i god tid och hann promenera på åkern i mörkret innan vi vandrade upp till julmusik, Finsk radio och många tända marshaller   


   


Var jätte roligt att träffa på så många bekanta hundkompisar ända från Dixies tid. Vi har alla bytt raser och inte en enda tävlar längre med schäfer. Luciatåget var i år det bästa jag sätt på Öbk   och dom sjöng riktigt fint och avslutade med en fin julsång om hundar på Öbk   


 


Roligt med så många olika raser. Det var riktigt kallt men som tur var hade dom halmat så vi kunde stå och värma oss på det.


         

 

Började med 10/9 i grupp momenten. Där vi gömde oss var det dukat med het glögg och pepparkakor   

Sedan var det en lååång och kall väntan  på vår tur 


   

 


Jag var jätte nöjd med Lizzies program och det kändes som ett fint avslut i klass 3    Hon var otroligt pigg och gasad och det hörde jag att väldigt många i alla klasser var. Tror Ni inte jag fick spö av fantastiska Malin med 7 poäng   och slutade som 2:a   


   


 

 


Det blev tyvärr ingen prispall eller gemensam fotografering så Ni får nöja er med oss två   

Mumsade i mig en god våffla med, så man inte riskerar att gå ner i vikt   

Sedan blev det en härlig promenad med hundarna innan hemfärd runt på åkrarna.


     


Avslutar med en fin bild på dagens lydnadsvinnare i klass ett med 197 poäng och Lucia Cup vinnare 2015 Pia och Bono   

 Ett stort och varmt Grattis, det är Ni verkligen värda     


 


Tack alla Ni på Öbk som ordnade en sådan fin tävling. Ni är alla så välkomnande och trevliga och jag hoppas kunna återkomma nästa år igen   




                                                  
           Ciao / Susan   




Av manhofs - 12 december 2015 20:04

Förra veckan drog stormen in över 08 land och mitt område drabbades hårt   

Personligen kommer jag behöva få 4 träd fällda, ett la sig ner och lika bra det. Har försökt få tag i ngn som vill åta sig det jobbet men ingen hör av sig så nästa vecka blir det till att prova lite nya nummer. Men det var en dyr julklapp naturen kom med   


      

 


Mycket värre var det för många grannar   och nere vid korsningen la sig ett jätte träd så dom fick såga på i 3 dagar. En granne fick en gran över sitt hus men det ser ut att ha klarat sig bra   


           


Själv kunde jag inte sova på hela helgen. Det blåste och slog så jag var orolig att uterummet skulle flyga bort    Hundarna gillade inte heller blåsten så dom försvann ner. Hade jag med gjort om jag varit smart men vänta bara tills nästa gång, då tar jag min kudde och knatar ner i källaren   

 Det var bara Tiger som oberörd njöt i mitt knä   


 


Är väldigt glad att jag hur ridhuset nu när vädret är så hemskt. Gucci får inte längre följa med upp då hon gnäller så jävla mycket. Orkar inte höra hennes gnällande som låter dubbelt så mkt i ett ridhus    Blir bara irriterad och det klarar inte Lizzie som då vill smyga ut på klorna   

Hon får träna ute, det taggar inte henne så mkt och då gnäller hon mindre, dessutom låter det inte lika högt som inne   

Genom detta beslut är matte glad och Lizzie har höjt sig ytterligare ett kliv tycker jag. Har fortsatt att smyga in elit momenten men det lär dröja till i vår innan vi är redo, tror jag. Yngve gjorde elit vittring för första gången på henne och det klarade hon bra   och sittande ....utan grupp i 3 min, inga problem   


     


Vaknade tidigt i morse och susade in till mässan för att se SM finalen i Freestyle som Frida och Lizette skulle deltaga i. Det skulle vara första gången jag såg Lizzies bror live som heter Gaston och Lisette framgångsrikt tävlar med.

Ja man får ju skämmas    hon tävlade elit när han var knappt 2 år, själv kör jag på som farbror Skalman i klass 3   

     


Tyvärr inte så bra kavitet på bilderna då jag fick zooma mycket men dom är så fina ihop    Det är även Fridas Itchi som gör tv reklamen för Ikano bank som Ni sätt den   


 



Det var jätte kul att se Gaston in action. Jäkla var duktiga dom var och det räckte till en hedrande 3 plats    Men jag blev så förvånad över att han var så stor mot min lilla sockerbit   


Här ser Ni Fridas vinnar nummer som handlar om hur dom som städerskor ser drömmen i New York och drar dit.



 


 Tycker det är skandal att man ska behöva köa i 65 minuter utanför mässan för trafiken står still    Bättre borde dom kunna lösa det. Var på Super Bowl final i USA med 120 tusen åskådare, vi parkerade och gick rakt in och på F1 i Japan var det likadant, bara att gå rakt in utan köer   

 Men vi kan inte ens klara ett event med 6 000 besökande utan kaos   


Dock så fick vi en jätte trevlig dag och fulla påsar hem   


 


Tiger fick en guldig koja att krypa in i    Men han ville inte alls prova sin nya binge    så jag utövade viss våld när jag tryckte in min julrunda misse genom hålet    det slutade med att han väste, tog trappen i 5 kiv och så small det om katt luckan när han gick ut, undra om han hörde mig ropa" God Jul"  innan den slog igen   

Katter är så känsliga   


 

Nu sitter han i uterummet och glor in men öppnar jag dörren kutar han iväg.

Ha ha sura du, blir det kallt kommer du allt smygande   


   


Hundarna fick flera påsar med hundgodis, tuggben och nya plädar till sina bäddar   


 


Och matte fick en ny jacka    Tommy valde färg och det var tydligen enkelt, jag har väl inte så mycket rosa  

   


Kikade på Susy som premiär tävlade eliten med sin nya stjärna Vallhunden Yo. Det såg riktigt svårt ut med agility hundarna som körde bakom väggen. Dom bröt nu men snart kommer dom vara uppe i toppen och kämpa.

 Stort grattis till Malin som alltid vinner, hur svårt och varmt det än är     


FörareHundKlubbResultat Ras  
1.Malin KarlssonKrydds EltonBro-Håbo BK284p1:a prisBorder collieEyeScript
2.Maria BrandelEazy Working AadiKungsörs BHK270p1:a prisBorder collieEyeScript
3.Anne-Li OlaussonGränsvallarens YeppeNyköpings BK236.5p2:a prisBorder collieEye 
4.Lena KerjeBest In Work Carl HugoNyköpings BK218p3:e prisAustralian stock dogEye 
5.Susann MedalenNice Of You To Come ByeiwanttoberedLinköpings BK194p3:e prisBorder collieEye 
6.Vanessa HenrikssonThelook Successful FlameTyresö HU192.5p3:e prisBorder collieEye 
7.Camilla CarlssonCamms AmetistStockholm Södra BK186p0-prisPumiEye 
8.Michelle HolmlundVallhunden KellieSBKs Stockholmsavd.181p0-prisBorder collieEye 
9.Jenny LindellQuinline´s I´m A RebelSolna-Sundbyberg BK175.5p0-prisLabrador retrieverEye 
10.Zandra BeijerHöstglädjens StjärnlysterKungsörs BHK159.5p0-prisGolden retrieverEye 
11.Beatrice GranlundSkymningsskallets Right By My SideKungsörs BHK118p0-prisNova scotia duck tolling retrieverEye 
12.Yvonne ÖsterNice Of You To Come By Eternal LoveLinköpings BK104p0-prisBorder collieEye 
13.Gerda JohanssonPiggyland´s OrfeusFinland (Suomi)91.5p0-prisBorder collieEye 
14.Vicky MestertonChessex Makin´ Angels SmileNynäshamns BK62.5p0-prisFlatcoated retrieverEye 
 Ronja TallénAnemicos PakrosStockholm Södra BKBryter Tysk schäferhundEye 
 Susy TvärnstedtVallhunden JoTyresö BKBryter Border collieEye 
 Marika SöreskogNice Of You To Come Bye Ready For LMjölby BHKBryter Border collieEye

Snart ska jag gå och lägga mig. Imorgon ringer klockan 05.30    Årets sista lydnadstävling går av stapeln. En fin tradition jag inte missat på många många år. Det gäller att vara pigg för den där Malin från Åland kommer som alltid spöar mig, så i morgon måst jag skärpa mig och peppa Lizzie    Ska försöka värva ngr applåderare så sockerbiten taggar till    Men hur det än går så finns det en våffelstuga och där ska jag mumsa till lunch   

Känns skönt att komma ut och tävla igen, 74 startande är inte illa och vädret verkar vara på vår sida. Tyvärr fick jag start nr 10 och det är inte kul om det börjar töa upp. Planerna var hemska med lera som byggdes upp underskorna när jag var där och tränade.

Håll tummarna och ha en fin 3: je advent kära läsare   


 


Avskutar med en bild på min älskade Porsche    Året var 2009-12-05 och vi placerade oss på Lucia cup klass 1 med 186,5 poäng, tror vinst men jag är osäker...men det åter bra   




                                                  

             Hej då   

Av manhofs - 8 december 2015 07:15


Kan man säga att man har en flock om man bara har två hundar?

Nej det tycker jag inte, en flock måste bestå av minst 3 hundar så vad ska jag nu säga?


En veckar har gått sedan Porsche fick somna in och dom första dagarna var ovanligt tunga   

Jag har ju tagit bort många hundar genom åren, men av hög ålder. Jag tycker det har varit riktigt jobbigt att gå och titta på en ung hund och fundera på när det var dags att fatta det slutgiltiga beslutet, och som min familj och hundkompisar vet har jag inte klarat av att prata om henne på många veckor utan att börja grina   

Jag är väl helt enkelt en människa som delar mina skratt med folk men behåller mig sorg för mig själv.


Jag vill tacka Västerhaninge veterinärklinik http://www.yourvismawebsite.com/vasterhaninge-veterinarklinik  och Christine som tog så väl hand om oss    Vi fick komma när det var stängt och många tända ljus sken   


   


Hade inte tänkt träna med gruppen i onsdags men som tur var ändrade jag mig. Det var riktigt skönt efteråt att få komma igång och träna, fika och böla lite med folk som förstår hur det är att förlora en hund    Överlag var alla hundarna för taggade men hellre det än för slöa hundar   


       


I torsdags ville jag komma iväg hemifrån så jag åkte ut till Österåker och tog en lång och härlig promenad runt fälten. Perfekt för Gucci som varit lite snubblig i skogen. Fy vilka leriga planer och jag hoppas att det fryser på till å söndag då Lucia Cup går av stapeln, 74 st tävlande och 16 st i 3:an.

Gucci var så pigg så jag fick lust att damma av henne till en elit lydnad. Vad äter den lilla tjejen som far runt så i ett?


Jag gick ju en agilitykurs med Lizzie som gick väldigt bra, förutom hindret ”gungbrädan”. Den var hon jätte rädd för och ville inte alls gå upp    Nu brann det under tassarna så när jag skickade henne efter apporten greppar hon den och rusar upp för gungbrädan som stod bredvid, hoppade av i luften med apporten i munnen och kom in och satte sig perfekt   

Jaha, vem har botad hennes skräck för gungbrädor och vad det där för nytt moment?   


Men nu har Lizzie fått en målbild till på söndag, mentala förberedelser är viktiga   


   


Stormen drabbade mitt område hårt och bakom mig lade sig en gran över ett nybyggt hus, ett garage blåste bort och krossade bilen under och mång träd ligger huller om buller   


Gucci var bara glad för då det låg bollar lite här och där på promenaden    Den här blev hon extra förtjust över så den bar hon hem i 4 km. Hon är så rolig för hon släpper inte ens bollen när hon ska muppa sig mot andra hundar, dom kommer helt av sig och blir glada då hon står med bolen i munnen men låter som en nöff nöff   


Många frågar om hundarna har ändrat på sig och inte förens igår hade jag svarat jag. Att hon bär hem bollar är helt normalt  MEN….


 

Det är inte normalt att en hund på snart 12 år sliter sönder den och NEJ det var inte Lizzie. Faktum är att hon är piggare och gladare nu. Det har ju varit lite gruffigt mellan P och henne sista tiden och jag har varit tvungen att styra upp ganska ordentligt    Nu är hon ensam drottning igen och det verkar hon tycka är super roligt  


Flera gånger per vecka går jag längst ån och det älskar Lizzie för där får dom springa fritt och hon kan valla på alla änder som bor i ån. Feta och lata samt väldigt orädda ligger dom och jäser, så hon smyger fram och försöker fösa ihop dom, vilket aldrig går   


Igår tappade jag hakan    då hon för första gången i sitt liv simmade efter änderna, inte nog med det hon vägrade att lyssna på mig när jag kallade in   


Hundskrället har bara doppat tassarna hela sommaren men så ska hon simma runt   och valla änder i december. Jag blev så himla paff men eftersom hon är så lydig så gick jag och Gucci vidare, helt övertygad om att hon skulle komma upp, men inte då. När jag har lagt på mobilen och gått en bra bit ser jag att hon saknas. Arg som ett jäkla bi fick jag gå tillbaka och hämta mig lyckligt badande och andvallande ludd    Blev att läsa paragrafer och på morgonens promenad var det inte minsta antydan till att bada   


 


Däremot var det någon som var väldigt sugen på att prova skor idag när jag jobbade. Den här någon låg och sov på ena gummistöveln så jag antar att den var bäst i test. Jag vill inte säga vem det var men hon pratar inte Tyska  




 Ett stort och innerligt tack för er värme och omtanke över min förslust av Porsche, det värmde ska Ni veta   





                                                  
                   Kram Susan   

Av manhofs - 4 december 2015 07:45

I måndags, den 30 november var jag tillslut tvungen att släppa taget och uppfylla min sista skyldighet mot min trogna vän och följa henne till hennes sista andetag. En spruta som gjorde att all smärta försvann och hon nu åter igen springer pigg och smärtfri bredvid sina vänner Dixie och Gretzky.


 


Ett beslut som togs i djupaste sorg och oerhörd smärta men det min skyldighet att ta då jag insåg att hennes liv inte längre var bra. Hennes ryggoperation var ju inte lyckad och redan i slutet av sommaren blev hon utförsäkrad och livet på smärtlindring påbörjades. Det fungerade bra men jag märkte att hon inte klarade att åka i bilen längre och under resan upp till Borlänge insåg jag att vår tid ihop skulle bli betydligt kortare än vad hoppats och drömt om.

Dom sista två åren har pendlat mellan förtvivlan och hopp, tårar och lycka men det var till slut fistlarna som gjorde att jag fattade mitt beslut. I helgen fick hon jätte svårt att bajsa och hon grinade när hon försökte. Hon hade fått ytterligare två stora hål och nu fick det vara nog med elände.


  

Lilla Porsche ny i flocken.

       

Tog för sig direkt.



Till råga på allt med ryggen hade hon börjat dricka enorma mängder vatten så förmodligen var det ngt med njurarna med mot slutet.


Min Porsche väckte ingen beundran på tävlingsplanerna och plumpa komentarer som att jag borde placera om henne och köpa mig en bättre tävlingshund har jag fått höra många gånger under våra 7 ½ iår ihop. Men min kärlek till mina hundar baseras inte på deras tävlingsresultat. Det är en livskompis och bästa vän som fyller många andra funktioner än att placera sig bra på tävling, även om jag älskar att tävla.


 

Men hon är det absolut bästa mentala schäfern jag ägt utan en minsta olat. Så nervstark och balanserad. Inget gnäll och skäll i onödan.  Det var nog lätt att missta sig på henne. Hon var så godmodig och lugn så många trodde hon var en mes. Men inte en gång har min Porsche backat eller blivit rädd under alla våra år ihop. Hon stod alltid längst ut och mötte faran medans dom andra gömde sig bakom hennes kjolar.

   


Våran tid blev för kort ihop men vi fick en fin sista tid då vi besökte alla våra små smultornställen, vandrade på favorit stigen och badade i vår favorit sjö.


 


Vila i frid min finaste Porsche och vänta på matte, en dag ses vi igen   

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards