Alla inlägg under mars 2017

Av manhofs - 31 mars 2017 22:15

Jag vill börja och tacka för all er varma omtanke om min sjuka Bella   

Mobilen har gått varm med samtal, sms och Messenger och det har verkligen värmt. Bella är nu som förr, om en med lite överladdade batterier efter alla vila och nu har jag hakat av kopplet och låter henne springa lös igen längre och längre stunder för att bygga upp kondisen. Imorgon är sista dagen med penicillin sedan får man se vad som händer, förhoppningsvis inget och vi kan lägga denne olyckliga och dyra upplevelse bakom oss. Måste även åter igen tacka bästa försäkringsbolaget Folksam som alltid utreder och betalar snabbt samt är lätta att nå    Kommer nog aldrig byta ut Folksam hur billiga premier nya bolag än lockar med  Filmen är från imorse.



 

 

 

Mattes batterier är betydligt tommare   men jag söker uppladdning i mitt växthus och gläds   över att få pyssla med mitt persikoträd som aldrig blommat så tidigt, flocken är ju inte lika roade  


   


Äntligen har F 1 satt igång igen och två Finnar i topp 4ra gör det super roligt och spännande att följa    Marcus tycker jag är helt ointressant och att han fick stanna kvar ett år till kan jag inte förstå    Min budbilskille skulle ha platsat bättre och var betydligt roligare att se köra   

 Go frukost hör till   



     


Jo, apropå budbilskillen så kom det sig inte bättre än att jag satte mig och googlade på arbetstid igår. Precis det som vi chefer avskyr att anställda gör på arbetstid    Jag kom nämligen på att det var dags att köpa hem Frontline till katterna då en megastor fylld fästing lossnade från Tiger  


Medicinkontot har rusat iväg sista tiden så jag funderade på om det inte gick att hitta billigare mediciner än där jag alltid handlar, Apoteket hjärtat på Ica Maxi. Om man t.ex går 38 meter längre förbi Apotekets ingång och istället köper Ipren på Maxi spar man 10 kr. Visserligen noterade jag idag att dom sänkt från 58 till 53 kr, kan vara efter att jag gnällt. Dom påstår att det ska kosta 10 kr mer för utbildad personal. Som om ngn behöver personalens hjälp när man plockar ner ett paket i korgen   


Hjärtat tog 199 kr för Frontline sedan sjönk priset från varje sida tills jag hamnade på Apotea.se som tog 159kr. Blev helt paff över prisskillnaden och slog på lite andra varor och skillnaden var stor. Beställde lite annat och kom upp i 624 kr, då sparade jag totalt 168kr   


När jag skulle betal dök det upp många val bland annat fri hemkörning samma dag mellan kl.18-20

Kunde detta stämma? Spara 168 kr och får varorna levererade samma dag?


Hinner bara komma hem från jobbet och backar upp då jag ser en vit skåpbil susar förbi. 1 minut senare ringer en stressad chaufför och frågar vart han är och vart jag bor?   

Fattade direkt att det var min F 1 chaufför som passerat första gången så medans vi pratar i telefon går jag ner mot gnidarna och lotsar honom genom området. Såg honom passera i hög fart.... åt andra hållet   och kunde bara upplysa honom om att det var läge att ställa sig på bromsen och backa    Han var även en mästare på att backa fort så innan jag kom ner var han redan framme och rotade i skåpet. Generat räckte han över ett lätt stämplat paket med spricka i och bad om ursäkt, var det minsta fel så skulle han ta tillbaka det men det var bara kosmetiskt och jag log när jag gick upp över att ha hans gasdojja på paketet och funderar på att ringa Sauber och ge dom hans nummer  


Idag fortsate jag att söka på detta bolag och bara på ett paket Bravecto spar jag 60 kr. Så i fortsättningen blir det bara Apotea för mig. Kommer lätt upp i 600 kr med 3 hundar och 3 katter samt egen medicin.

Man kan även beställa hem sina recept där, bara att logga in via mobilbank.


 

Bästa batteriladdaren är måndagar och vallningen. Många undrar hur jag orkar åka så långt men jag tycker inte alls det är långt. Resan är en del av målet och vi åker alltid tidigare för att ta en skön skogspromenad innan vallningen  Sångsvanar ligger i stora flockar på åkrarna vilket är vackert att beskåda  


   

I måndag så fick Lizzie valla. Hon var överlycklig och het men jätte duktig. Visst har vi tappat endel men förvånansvärt lite och det var första gången som jag sett magistern riktigt impad och för en gång skull berömde han oss mer än vad jag själv brukar göra  


 

   


Efter att ha kikat efter lamm och kollat på grannens tjurar for vi vidare till Ösmo och deras trädgårdscafé för frukost innan det var dags för en skogspromenad igen. Nästa pass i vallhagen började kl.13 men denna gång hos Monica. Ett trevligt gäng som hållit ihop nu sedan i höstas   men först en tur på åkrarna så flocken fick springa av sig. Inte ludden ihop då dom rusar så utan Tyskan fick sätta fart på dom och hålla lite pli  


.
 


 

Väldigt lärorikt att följa andra i deras utveckling och se olika hundar och deras sätt att valla. Monica är verkligen effektiv och kunnig och varje gång känns det som om vi gör små framsteg och jag tar med mig en aha känsla    Det svåra i vallning är ju samspelet mellan 3 stycken, jag, hunden och fåren och väldigt ofta blir det fel för jag själv befinner mig på fel plats men även jag gör små framsteg   


Fick till ett riktigt magiskt pass med Lizzie då Monica lärde mig ett nytt sätt att träna in flanker på. Fasiken vad fint hon smög upp och flankade ut istället för att kasta sig rakt på. Tänk om man vann på lotto då skulle jag börja valla mycket mer och med båda hundarna.


Två av Monicas får  hade lammat, så bedårande söta   

Känns som batteriet är fullt när man kommer hem på måndagarna. Så mycket djur och natur, trevlig människor och lärorika lektioner  


   


Så kommer man till jobbet och ser att dom byggt upp värsta Fortnox runt oss    Nu börjar tursiterna anlända till Gamla stan och i samma veva täcker dom in oss till augusti så ingen hittar hit. Som om inte det räckte byggde dom in vår lastlucka med, men dom fick jag fart på så dom öppnade upp   


Ringde hyresvärden och frågade om dom inte kunde hägna in med galler så tursiterna ser våra skyltar och fönster belysning men det var inte tal om. Istället så ifrågasatte han om jag talade sanningen om att dom byggt in vår lastlucka för Polackerna nekade till det och deras ord väger tyngre än en 45 årig hyresgäst    Vad säger bilden….


       


                                                  Trevlig helg kära läsare / Susan   



Av manhofs - 29 mars 2017 07:00

Eftersom alla träning blev inställd och jag inte ville lämna Bella ensam hemma förra veckan satte jag igång med flera vårsysslor. Inget är speciellt kul men det måst bli gjort   så trotts kylan började jag med växthuset. Ett tungt och blött arbete som tar flera timmar men det blir så fint så det inte är klokt när man är klar.


         


Allt ska tömmas där inne sedan skuras det in och utvändigt så det glänser. Gaspatronerna till takluckorna monteras in så öppnas dom automatiskt när det blir för varmt  


           


 

Ensam är man inte utan hela flocken stryker runt och glor, kommer med en boll eller som Tiger gapar efter uppmärksamhet    Han har ett väldigt roligt minspel och jag kan inte låta bli att skratta åt hans läten bara för att få lite klappar  

Jordgubbarna har börjat sätta blom och likaså persikoträdet. När jag är klar vattnar jag jorden väldigt tungt och sedan får det vila i två dagar. Vattnet i kombination med att det blev så varmt gjorde att det bara exploderade där inne och vitlöken spretade upp och alla blommor slog ut   


             

Finns ju inga bin så jag får varje dag pollinera mitt persikoträd för att få frukt. Väldigt roligt att skapa små persikobarn, hoppas jag får en stor familj i år  Bananplantan har fått flytta ut igen.


           


 

Efter två dagar fylls det upp med alla blommor som stått i boden på vinterkollo. Dessutom alla frön som är sådda. Timer ställs in för nattfrosten. Ner till minus 3 grader går det bra i växthuset men när fröna är där inne vill jag inte att det blir för kyligt på nätterna  Flocken gillar inte när jag är där inne men dom får inte komma in.


       

Kissen Zorro är nyrakad och ser ut som 17 men hon får eksem och narig hårbotten av sin tocka päls som tovar sig. När allt är borta blir hon så glad och far som en kalv på grönbete. Är väl både varmt och tungt. Hon påminner om dom nyrakade fåren men Lizzie tycker hon är söt och dom leker gärna ihop   Första fikat i lusthuset   och jag kan bara konstarera att jag har ett dagsjobb framför mig med att tvätta alla fönster ut och invändigt  


       



När växthuset var klart ska friggeboden städas ut där blommorna har stått. Ser ut som Beirut där inne och jag funderade på Rut ett tag. Bara att bära ut allt, skura, tvätta fönster och så sortera upp alla hundsaker. Skönt att lätta kunna komma åt alla olika tränings och fiskesaker igen   

Hörde mina kompisar koltrastar från förra året hålla på och böka på baksidan. Så gulligt att se dom kämpa med alla kvistar så jag bestämde mig för att dom får bo där i år med.


 


Hängde upp hammocken som får bli en gunga i år igen. Kom väl till användning denna varma helg  


       


Värmen har gjort sitt även ute i trädgården och krokus, tussilago, blåsippor och julros  har slagit ut. Deppigt att ställta undan skidorna men skönt att se våren gro.


                                                  
             Ciao Susan   





Av manhofs - 26 mars 2017 23:21

                  

 


Tänk vad tiden flyger fram och redan är det dags att fira lilla Bella alias ostbågen som fyller ett år    Ett år av lycka och glädje med en väldigt glad och vänlig hud utan ett ont ben i kroppen som bara skrattar hela dagarna  


Tyvärr blir inte hennes födelsedag som jag planerat med dubbelpass i vallning utan Lizzie får ta hennes plats då hon inte är i skicka att springa än.

Sakta går det framåt men det är inte gamla glada, olydiga och busiga Bella för tillfället och vad det beror på är ju svårt att säga. Sjukdomen, löpet och värmen spelar nog alla in  


I fredags eftermiddag ringde veterinären upp vilket jag uppskattade. Hon ville höra hur det med var med sjuklingen? Vädrade min oro med bristande aptit och mkt sömn och fick till svar att Bella inte hade varit sjuk, hon hade varit väldigt väldigt sjuk och det var jätte goda nyheter att hon inte hade feber och svarade på penicillinet  

Kändes jätte skönt för mig att höra då jag oroat mig så    Visst hon äter en bit eller leker en stund men sedan går hon och gömmer sig i timmar som en liten rävhona ihoprullad som en boll.


       


Veterinären uteslöt helt att det var livmoderna utan troligen äggledaren men symtomen stämde in på lever eller njurinflammation men det syns inte på blodproven i ett så tidigt stadium.

Hungern fick jag igång genom att pyssla med matskålarna och dra ut på fodringen så alla sprang runt mina fötter och tiggde efter wienerschnitzlar. Tillslut fick hon bara sin mat och då ville alla sno ur hennes skål vilket inte uppskatades  


     


Ca 2 timmar efter maten blev hon märkbart mkt piggare och lekte även en liten stund. Där ser man vikten av att få i sig föda även om man inte mår bra och har hunger.


Förra veckan måndag var vi och vallade. Hon gick grymt bra och både starterna och liggen börjar sitta fint   



 

Efter en härlig skogspromenad och fika fortsatte vi till Botkyrka bk för ett pass lydnad med alla 3   


         


Kunde konstatera att Gucci hör väldigt illa, ja faktiskt sämre när man kör lite lydnad och jag måste skrika väldigt högt   Låter ju inte så kul för hur man än skriker låter det illa och folk undrar nog varför jag gapar    Nu älskar hon att få komma ut ensam med mig och göra ngr enkla övningar så jag struntar i om folk tycker jag skriker och låter old lady få känna sig viktig och omtyckt   sedan får folk prata hur dom vill.



 

Har funderat lite på tempo på en hund och mina två bc:n. Lizzie rör sig energiskt och trippigt hela tiden på väg med hög fart. Bella mer klumpigt och lite tungt utan fart och så det där med ” fart under tassarna” stämmer absolut inte in på Bella  

Men så tänkte jag på hästhoppning där man verkligen kan se att det ögat visar inte stämmer med klockan. I tidshoppningen kan många gånger se en häst med stor galopp, långa språng få bättre tid än den hetsiga som ser ut att flyga över banan. Har roat mig med att klocka mina två och inte en gång har L varit snabbare än B, tvärt om så kastade jag nu längre åt B men båda hundarna har en tid på 13 sek. Spelar ingen roll för i hundsport kommer L få en 10 och Bella en 9 på tempo då ögat bli lurat men jag tyckte det va lite roligt  



 


 

Syster kom idag och hämtade sina golfbollar Gucci hde plockat åt henne och som tack fick hon två goda tuggisar  


     


Bealla min lilla pryo bakom baren ser till att dricksen blir hög. Tänk förr behövde jag bara knäppa upp ngr knappar i blusen för att få dricks, nu behöver jag ta till hundtricket   


     


Har faktiskt inte tränat ett dugg i veckan som gick förutom i måndags. Har ingen inspiration   och varje gång jag bokar upp lektioner eller trevlig träning med vänner blir ngn sjuk, opererad, snöstorm eller regn   


Däremot har det hänt mkt hemma och projekt efter projekt har betats av på ” måste listan”  


   


                                                  
             Ciao / Susan   

Av manhofs - 22 mars 2017 23:21

Åter igen fick jag uppleva en helt otroligt rolig helg med många  aktiviteter och enorma träningar inom lite olika grenar med en sak gemensamt, hundarna glänste    Tanken var att sätta mig och skriva en blogg om min enorma lycka över så mycket kul men så ville det sig inte bättre än att jag lagade en väldigt god pasta i måndagskväll och till den öppnade jag ett nytt rödvin som jag inte provat förut. Ett ekologiskt vin från Argentina som heter Cameleon. Ett vin som passade alldeles för bra till min middag så istället för ett glas blev det två och då är inte Susan i bloggbart skick längre   

Men vad gör väl det, goda nyheter kan man spara till nästa dag, men nästa dag blev inte så munter  


Vaknade tidigt för att åka ut och spåra men snön låg regnblöt över hela tomten så det ställde jag in. Skrattade åt Bella som inte alls ville gå upp och tänkte att hon var trött efter måndagens övningar. Jag brukar köra väldigt hårt på måndagar för att sedan ha en lugnare tisdag. Dessutom så började äntligen Bella att löpa i fredags. Nästan på årsdagen sitt första löp vilket är väldigt sent, jag har aldrig haft en hund som börjat löpa så sent. Snön skulle ju smälta så under tiden åkte jag till Gymmet och körde ett pass   Väl hemma fick flocken frukost men då ville inte  B äta och det har aldrig hänt tidigare. Tvärt om så är hon riktigt galen i maten så när jag ställde in hennes halvfulla skål i kylen började jag misstänka menssmärtor. Det är ju hennes först löp så det är svårt att veta hur dom reagerar men alla mina tikar har blivit konstiga på ngt vis.

Tur att vi kvinnor inte blir knasiga som hundar när vi löper utan alltid är jämna och fina i humöret   


 

Jag hade tid på Västerhaninge djurklinik för att vaccinera Bella och katten Zorro så istället för att spåra åkte jag till golfbanan och tog en promenad, men  Bella ville inte ville springa och tog det lugnt så vi satt bara och mös tills det var tid att åka till kliniken. Jag började nu bli lite orolig och ville inte vaccinera henne men tänkte att jag kan ta med henne in så får dom kika på henne   

Jag var ganska övertygad om att Chrisse och Malin skulle ha en bra förklaring men istället undrade dom om jag tagit tempen? Borde jag så klart ha gjort men det var så långt bort att hon som är så ung skulle kunna få livmodersproblem, det var ju ngt jag oroat mig för på Lizzie.

Kissen fick sin spruta och så tempade vi B som hade 40 grader    Fy nu blev jag riktigt orolig och dom rådde mig att åka till akuten på bagis     Åkte hem och lämna av dom andra och så vidare till Bagis   


Väl där gick allt väldigt fort och inom en timme var vi inne i eget rum, undersökta, lämnat blodprov och fått dropp men nu var hon väldigt hängig   


     


Man skulle ju vilja skriva att man var ett stort stöd och trygghet för sin hund men istället grinade jag så det stänkte på disken och klinexpaketen haglade fram    Dom måste ha gått på ngn specialkurs på att ta uppjagde kunder på Bagis för på ngt vis både hörde och förstod dom mina snyftningar och hulkningar. Kanske var därför vi fick ett eget rum så fort  

Grinade faktiskt så mycket så jag tänkte låna Bellas dropp en stund  


Det var så hemskt att se sin hund bli så apatisk och het   det bara kokade om henne lilla kropp och inte ett ljud trotts stick och kläm. Blodproven visade på hög skänka och vita blodkroppar vilket tyder på en infektion i kroppen. Blodproven visade inte på borrelia så efter ett tag fick vi göra ultraljud av livmodern men även den såg bra ut. Hon låg som en sederad hund på rygg i vaggan och öppnade inte ens ögonen när dom stack henne genom buken för att ta ett urinprov direkt ur blåsan   


 


 


Det gick ju inte att ta med en så sjuk hund hem så Bella fick stanna kvar över natten för att få dropp. Kändes jätte hemskt att lämna kvar henne   men Bella blir älskad av alla   I morse fick jag en gullig film på hur ena sköterskan gullar med henne och när jag hämtade hem henne var det hjärtan på hennes papper   Bella är lätt att älska, en otroligt go och kärvänlig hund  


   


16 000 kr gick det på och vad är det då som fattas min Bella?

Det vet dom inte för inga prover har gett ngt resultat. I morse ultraljudade dom henne igen och kunde kanske ana ngt på ena äggledaren men det är dom inte helt säkra på. Dom pratar även om iriterad tarm vilket jag inte kan tänka mig. Magen har hon inte haft minsta problem med och avföringen är helt normal men hon blöder ganska mkt för att vara i 6:e dygnets löp. Dom satte henne på intravinöst penicillin i morse och av det blev hon piggare så 14.30 hämtade jag hem min Bella igen   

Nu ska jag fortsätta att tempa hemma och så ska vi hämta ut en 10 dagars kur penicillin som hon ska ha 3g/dag

   


Så klart det känns väldigt oroligt att inte veta varför hon blev så här dålig    Jag är bara så grymt lycklig över att jag kastrerad Lizzie. Precis det här var jag rädd skulle drabba henne, problem med livmodern. Jag vet att vissa inte gillade att jag lät kastrera en frisk hund men det skulle jag gladeligen göra igen för att slippa se mina hundar lida som Bella har gjort nu.  Nu får jag vara positiv och pyssla om min sjukling och hoppas att allt blir bra.


När mina hundar kommer hem från operationer brukar jag inte ta av bindeln dom har runt frambenet. Det får dom själva gnaga av vilket dom gör när dom börjar bli friska. Bellas sitter kvar i skrivande stund vilket säger mig att hon inte är riktigt kry. Oftast ryker det redan i bilen på väg hem men jag hoppas att hon har gnagt va den till frukosten. Tja en liten enkel hälsostatus i form av en bindel  


 


Nu är åter 3 Amigos samlade och matte lycklig  


Jag vill tacka alla fb kompisar för erat stöd i form av tum hållningar, hjärtan och hejarrop    Det tröstar när man sitter där full av oro och hemska tankar far genom skallen. Största tacken till världens bästa föräldrar som ställde upp och passade dom andra djuren så jag kunde konsertera mig på Bella  



                                                  

               kram Susan




Av manhofs - 17 mars 2017 20:19

Nu är Lizzie fullt frisk igen och efter en vecka i koppel var det dags att koppla loss för första gången ihop med Bella. Dom två kan ju varken stanna eller starta normalt, speciellt inte ihop så det har varit lugnast att ha dom lösa var och en för sig. Härligt för hårbollarna och dom hade så roligt ihop  



 

Redan i onsdags såg det så här fint ut endast 2 veckor och 2 dagar efter operation. Måste tacka Haninge djurklinik för ett mkt väl utfört jobb   


 


I två veckors tid har Gucci gått och sneglat på en boll som ngn unge har sparkat över staketet   När vi närmar oss bollen åker svansen upp och ögonen börjar glittra så kollar hon på mig och säger ” kolla matte, en boll som jag kan ta hem”  

Varje dag har jag svarat nej min kompis, den tillhör ngn unge och så har jag fått dra förbi henne  

Men idag sa jag varsågod och lyckan var total   3km fick den hänga med. Roligaste är att bita punka och då blundar hon.

Stolt ville hon visa katterna sin skatt när vi kom hem men dom var inte så impade   


                     


Imorgon är det åter dags för lydnadskurs med Bella och det ska bli så roligt. Jag har tränat en hel del och det känns så himla lovande. Men man kan ju inte bara få 10 poäng när man är ensam hemma på sin egen potatisåker   så i tisdags bestämde jag mig trotts regnet att åka ner till klubben för att få lite kommenderingar. Varje tisdag mellan kl.19-20 har Tyresö öppen träning för medlemmar men det var bara jag och en till som var nere och inte en planvärd. Dessutom var planen ganska isig men på kanterna gick det att få till lite övningar men det var väl en ganska meningslös utflykt. Hade lika bra kunnat få 10 på min egen tomt   


 

 Apropå fb bra så gillar jag folk som är fb bra   

Jag gläds över folk som är nöjda med sin träning och stolta över sina hundar och läser bra mkt hellre inlägg och lyckade träningar och stolta hundägare än allt gnäll på vädret. Om man inte kan få känna glädje över ett lyckat träningspass utan att bli hånad för att vara fb bra varför ska man då hålla på?

Att ha hund innebär bra mkt mer än att vinna tävlingar. Att känna lycka och glädje över sina vardagliga övningar är viktigt och jag läser gärna folk som delar med sig av sin känsla. Visst jag ser inte alla dk jag gör och visst jag ser inte ngt segt ligg mm men vad gör väl det  

Nej det säger mer om dom som nedlåtande kalla folk för att vara fb bra. Gucci är ett praktexempel på fb bra. Hon håller en enorm hög kvalité på träning men hon avskyr att tävla, hennes nerver klarar inte av att hålla ihop och magen säger upp sig. Skulle jag för den saken skull inte få skriva att vi har enormt fina träningspass ihop bara för att jag aldrig riktigt lyckats få fram det på tävling?

Det var ju likadant med Lizzie som jag flera gånger fick höra pikar om mina fb träningar  

Nej fram för fler fb bra träningar vilken sport ni än håller på med. Se det positiva och känns glädje över er sport och glöm inte att dela med er på fb   


 


Det blev inte så stor skillnad i storlek mellan B & L men jag sörjer att öronen trillade ner. Tycker det är så fint med ståndöron   


   


Lizzie är helt tokig i att valla fåglar och favoritpromenaden går längst ån som är full av änder   


   


Nu är det fredagsmys för både två och fyrbenta. Kocken har kokat deras favoritmat och jag har... INTE en favorit tallrik framför mig men resan mot smalare mått fortsätter och vill man vara fin får man lida pin   



                                                  Trevlig helg kära läsare/ Susan   

Av manhofs - 14 mars 2017 07:15

Just nu saknar jag motivationen att ägan mig åt en gren och träna hårt utan det spretar åt alla håll och aktiviteterna varierar i en väldans fart   och då brukar resultaten inte heller bli så bra   Men jag är som jag är och trivs bra, så medans den ena sista anmälningsdatumet går ut efter det andra funderar jag på andra saker i livet än tävling   


En sak som inte har runnit ut i sanden är gymmet och jag har nu löst ett årskort på Friskis   där trivdes jag bäst och jag tycker verkligen det är roligt att vara igång igen. Samtliga kort i denna blogg är tagne mellan onsdag och idag måndag så det är inte bara jag som är velig utan även vädret   



 


     

Onsdag och torsdagens träning snöade bort men jag är minst lika lycklig över att få plocka fram skidorna och ger mig ut på tur    Kan inte påstå att det var ngr höjdar åk då det klibbade under skidorna på onsdagen och liknade mer vattenskidor på torsdagen   men vi fick motion och hundarna hade kul.



 

Med vördnad öppnade jag upp min sista äppelmust.  Underbart att man i mars månad fortfarande kan njuta av förra årets skörder   


 


Fick lite vårkänslor, trotts vädret och sådde nya frön och planterade om mina sticklingar. Passade på att plantera ngr påsk krukor med    Ser fram emot Påsken och allt gult som ska upp   


    

I fredags tog dom bort Lizzie stygn och det ser jätte fin ut och hon får åter sätta igång att träna. Tänker ta det lugnt ytterligare en vecka så det blir bara till att vara lös på tomten. Men hon blev riktigt trött av lite längre promenad och det är skönt, för nu är hon jätte jobbig och stirrig  


           


I morse skulle jag iväg och valla så hundarna fick vara ute en timme innan jag drog. Lizzie lös och dom andra i hundgård för jag vill inte att dom leker för hårt. När jag kommer ut är Lizzie borta och kommer inte när jag ropar och det händer typ ALDRIG   


Misstänker surt att hon är och äter kattskit mm   så jag drar på mig skorna och går upp i skogen. Då hör jag hur hon kämpar för att komma upp ur ett grävlingsgryt i panik    Jag ryter till ett ligg och ser hennes bakben sticka upp långt ner i ett gryt. Hon har väl hört mig ropat och försökt backa upp men det är tydligen inte lika lätt som att krypa ner.

Fy jag blev jätte stressad   och var orolig för att såret skulle spricka upp om jag drog för hårt så jag kröp själv ner en bit och så sa jag kryp/back som vi tränar på och bit för bit tog hon sig upp medans jag höll ett hårt grepp om svansen. Jag var ju både lättad, orolig och arg. Hela hunden var lerig och jag med så hon åkte in i hundgården medans jag snabbt böt om innan vallningen.


Men alltså har dom opererat bort en bit av hjärnan och inte livmoderna så hon har gått och blivit en grythund istället för vallhund?  

 6 år och kryper för första gången ner i ett gryt.

Nu började jag täppa till hålet så det inte kan hända igen men det är en 7 olika öppningar så är det ett djur där inne kommer det ut  Gucci står på hela grytet och alla svackor är gamla gångar.


   


Lördag och dags för att åter igen fira med släkten. Bästa Tuomo fyllde år och han och Tuula öppnade upp sitt hem. Oj så vansinnig gott och roligt vi hade      Vaknade åter igen med hes röst efter alla skratt   


               


Våren smyger sig på i trädgården och rabarberna börjar sticka upp sitt röda huvud ovanför jord. Har lite svårt för att bromsa mig själv utan vill gärna galoppera iväg med vårbruket ngt för tidigt. Ska slå mig själv på fingrarna i år och hejda mig lite   och som Ni ser vill hundarna inte låta mig pula ifred i växthuset  


     


Fikonblad på G att slå ut och liten frukt   

   



 

Kom så iväg på vallningen idag och jag var så nöjd med min Bella    Tror faktiskt jag är mer nöjd än instruktören    men det känns helt ok och hon passar mig så bra som inte själv har fått kläm på det här med vallning  


     


En hel flock med sångsvanar vilar ut på en åker på väg dit. Pampig syn   


 


Gucci fick roa sig åt sin nya hobby och plocka bollar vilket gör henne trött    Tänk att vi åkte skidor på samma åker för 4 dagar sedan   


 



Lizzie fick leta godis som jag gömt. Har försökt att träna lite men hon gnäller,tuggar och är bara jobbig så isället för att tjavsa får hon ägan sig åt ngt som inte är tungt inte går fort och som hon får tänka av men hon blir ändå trött. Tack Pia.B för bra förslag på övaning   



 

Ny vecka nya mål och mkt spännande saker väntar   Take care / Susan


                                                  

        

Av manhofs - 7 mars 2017 22:55

Nu drar det ihop sig för Bellas första löp och hon är jäkligt jobbig    Nosar och pissar på allt så jag undrar nog om hon inte slår hanhundar jag har haft. Det värsta är att hon dessutom verkar har drabbats av öroninflammation av värre graden för hur jag än ropar och skriker hit så står hon lugnt kvar och nosar   Skulle ju även kunna vara så att min mjuka timida flicka struntar i matte och hellre tänker på killar och bus och skiter i mina rop  och först kommer när det passar henne.


   

I lördags drog en tävlingsinriktad kurs igång på klubben som Marie håller i och jag känner mig grymt taggad    Detta är sista steget inför tävling. Nu har jag lagt en bra grund och känner trygghet i alla moment men det saknas kommendering och störning vilket hon har problem med. Jag startar aldrig upp en tik innan dom har löpt första gången. Dom kan ändra sig väldigt mycket vilket även B gör just nu och pendlar mellan vakt och morr till flykt och rädslor.

Självklart satte hon igång att nosa som en damsugare på plan så det blev direkt nolltolerans. Inte en nosning är ok för mina hundar på plan oavsett under eller emellan moment och det köpte hon ganska fort.


     

Blev glatt överraskad och tycker hon skötte sig bättre än vad jag vågat hoppats på   men det finns mkt att jobba på betygsmässigt. Fick många bra tipps av Marie som vi ska träna på. Överlag så var hon piggare och mer arbetsvillig än vad jag trott och hon tyckte det var jätte kul. Inte en gång försökte hon sticka till andra hundar eller personer och dessutom ville hon verkligen leka med mig    Det känns som det här kommer bli riktigt bra. I 3 timmar höll vi på och vid halvlek slocknade hon i sin bur helt slut i skallen   


   


Vi körde en 3 minuters plattsliggning som gick som en dans. Hade hoppats på lite nos så jag fick säga till men inte ens det gjorde hon. Sedan avslutade vi med att påbörja budföring och som väntat var inte det ngt problem. Hon kommer nog bli min först hund som springer båda sträckorna villigt, nja sämre till mig  


   

Jätte kul och jag längtar till nästa gång   

Lizzie mår jätte bra och tar dagarna med ro. Såret läker så fint och på fredag är det redan dags att ta stygnen och då slipper hon kragen. Så här äckligt smakar tydligen sår och minerna innan jag han filma var hysteriskt roliga   



 

Försöker hitta på lite övningar som att leta godis, men hon blir så fort ivrig och hoppar och skuttar så det blir bara koppel promenader runt i trädgården och mys med matte.


     

Vi blev bjudna hem till syster på en underbar middag    Kollade först på 5 milen och mamma blev lycklig då Finland tog brons. Lizzie fick fullt med godis så hon var nöjd hon med. Färsk skrej med ädla drycker till och en underbar marängefterrätt. Så gott har vi inte ätit på länge  


       


En dag åker man och vallar i solen och plockar golfbollar på golfbanan för att åter igen skotta snö. Vädret är verkligen upp och ner men jag gillar alla väder och hittar alltid på ngt att göra. Som idag då blev det till att både skotta snö och vattna i växthuset då mkt satt knopp.


         


Hade tänkt ta ut alla blommor från vinterkollot i veckan men med dagsens snöoväder får det vänta ett tag.


   


Även i trädgården knoppar sig buskarna och hängsälgen börjar slå ut och Magnolian   


   


Hundarna verkar inte sakna Lizzie utan leker fint ihop men även G tycker Bella har blivit lite för jobbig och visar sina stora gaddar lite extra   och som tur var viker sig Bella direkt och ber så mkt om ursäkt  


   



 

Mina vinterfodrade gummistövlar gick sönder ordentligt här om dagen. Självklart går dom inte sönder när man håller på hemma på tomten utan när man är i Nynäshamn och vallar så man får klampa i blöta strumpor resten av dagen   och frysa som en tok innan man väl kommer hem och kan byta om    Beställde hem ett par nya från Engelsson och är grymt nöjd. Rejäl sula så jag halkar inte. Denna vinter har man verkligen fått nöta på gummistövlarna   


 


Bella hittar från vårt garage och ner till Zum utan problem och drar mig hem på kvällarna efter jobbet. Nu har hon slutat att försöka hopp och hälsa på alla    utan vajar med hög svans hem på pigga ben   



 

   


                                            Thats all folks / Susan   


Av manhofs - 3 mars 2017 22:15

I måndags morse lämnade jag under stor vånda in min sockerbit för kastrering på Haninge Djurklinik  http://www.haningedjurklinik.se/


Jag vet att det råder stor oenighet i att kastrera men för mig är det självklart på en tik som inte ska gå i avel kasteras och alla mina tikar har varit kastrerade. Min första hund Dizzie fick somna in pg. av livmodersinflammation.  Min andra tik Dixie hade jobbiga löp och under kastreringen konstaterade dom förändringar i livmodern som hade lett till akut operation.

Gucci löpte 4g/ år och mådde inte heller bra och Porsche fick inflammation när jag var på semester    Jag tänker inte försöka ändar på dom som har annan uppfattning men personligen kommer alla mina tikar att opereras när tiden är inne, MEN det innebär inte att jag brottas med mig själv och mår dåligt när det väl är dags   


Man gjorde väl bort s sig totalt när man frågar ut personalen och uppmanar dom att inte leka med mobilerna under op och hålla noga koll innan jag hulkande gick därifrån    Stackars Kickan fick lägga mer krut på att trösta matte än hunden  


 

Jag har stort förtroende för kliniken men mina djur är inte som alla andra djur, det är ingen vanlig patient utan en otroligt viktig patient   så det gäller att få personalen att första att nu är det inget rutiningrepp. Jag menar man kan ju inte lämna över kopplet utan att alla andra inser värdet i det dom har förmånen att vårda    Har gått här sedan dom öppnade 1987 med Dizzie   


       


Känns så tomt och tråkigt att bara gå med två hundar men dom har roligt ihop. Deras gemensamma lek har alltid varit att B drar G i svansen och konstigt nog gillar G det väldigt mycket. Hon har lärt sig den hårda vägen att inte dra för hårt men ena örat har ett litet hål i sig   



 

Jag fick hämta hem min Lizzie kl. 16.30 och då var hon matt och spydde en hel del. Bar upp henne till övervångingen för att hon skulle få lugn och ro med mig själv men hon var väldigt gnällig och nervös. Jag blev jätte orolig för jag har aldrig varit med om att en nyopererad hund är orolig    Tvärt om är dom trötta efter narkosen och alla mediciner. Jag hade fått med mig tabletter hem att ge vid svår smärta samt Rimadyl som jag tjatade till mig för att hon ska slippa ha ont. Oftast vill dom inte ge ngt efter en operation men jag tycker inte dom ska behöva ha ont i onödan, dessutom minskar inflammationsrisken av Rimadyl   

Tänkte att hon kanske ville gå på toa så jag bar ner henne igen men så fort jag satte ner henne kutade hon in i sin koja och somnade trött    Konstigt för hon älskar att vara uppe med mig men tydligen så ville hon bo i sin lya nu när hon var sjuk.


 


Jag var tveksam till att ha alla 3 ihop första tiden efter op då det kan bli bråk. Dom starkare hundarna kan passa på att ta över ledarskapet och ge sig på den svagare och L kan ha dåligt humör och hugga ordentligt om t.ex Bella försöker leka. L har dåligt humör när hon är frisk så nu får man passa sig    Men allt gick jätte bra och B var så öm och försiktig med L och Gucci orolig. Hon vill helst vara vid L:s sida hela tiden och på våra korta rastningspromenader håller hon sig nära L och tittar sig om i ett  


Jag sov nere för att hålla koll första nätterna men dom sover som ljus men vill inte komma upp till mig utan håller ihop där nere. Fönstret är ju öppet så det är riktigt kallt vilket säkert är skönt när man mår dåligt fast jag trodde nog att hon skulle ty sig mer till mig än till flocken när hon mådde dåligt  


 

Såret är otroligt litet och fint med endast 5 snygga stygn    Nu har det gått 5 dagar och hon är en toppen patient som tar sin medicin 2 g/ dag & inga problem med magen. Till skillnad från mina schäfrar har hon svårt att acceptera kragen och har absolut inte lärt sig att manövrera runt men den men det tycker jag är bra för det håller henne lugn. Jag håller hårt att ha kragen på. Köpte en gång en ring från Bagis då Dixie var sydd. Som tur var va jag med när proppen for ut och det blev punka. Hade jag inte varit så snabb hade jag fått sytt om allt. Korta stunder tar jag av den för promenader, mat och gos men hon ska dit och gnaga på stygnen så den åker fort på.


 


3g/dag får hon ligga ute en stund och kika runt. Kissarna kommer och kikar nyfiket på tratten men dom får inte komma för nära   När vi andra går på promenad ylar hon förtvivlat men vad ska man göra. Bella har fått följa med och träna emedan G får hålla sin kompis sällskap och då är hon jätte lugn  


Av erfarenhet så har jag lärt mig att problemen efter en operation först kommer när man tror att allt är över så innan stygnen är tagna nästa fredag håller jag tummarna. Men så här fint operationssår har jag aldrig tidigare haft. Det kan ju Rimadylen påverka. Brukar alltid vätska sig och rinna lite sårvatten samt bli väldigt rött men som Ni ser är det jätte fint. Det är inte svullet utan L kämpar för att dra ner benet, inte ens matte får kika på såret  


Tar tempen varje dag och det ligger stadigt på 38,2 grader men jag kan tala om att det inte är populärt. Hon drar ihop sig och blir 5 cm lång med ögon som håller på att trilla ut  när termometern kommer fram 


 



Det känns så skönt att det äntligen är på väg att vara över    Har velat i ett år men kunde inte förmå mig att boka en tid   När jag väl bestämde mig ville jag inte förstöra skidsäsongen. Nu har vi fått njuta av många mil på skidor och hon är i toppform fysiskt.


 Snart är hon åter på bena igen min lilla sockerbit. Ska bli spännande att se hur hon förändras och landar men det kommer nog dröja ett par månader innan man märker ngt, förutom på vikten    Kastrerade hundar har en tendens att gå upp.


   


Nu får Ni hålla tummarna för fortsatt god bättring på min lilla krigare och så önskar jag en trevlig helg kära läsare.



                                                  

                      Susan




Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards