Direktlänk till inlägg 13 mars 2024

B-kullen

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63   

Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så otroligt lycklig och rörd    Vilket privilegium att få uppleva denna resa ifrån att gå och planera med rätt hane, få till en lyckad parning och så den oroliga väntan innan dom föds. Drömde att det inte föddes någon tik till mig men det var verkligen ingen sann dröm.

 

Natten mot den 12:e sov hon oroligt och väckte mig två gånger och ville gå ut. Trodde hon var dålig i magen för hon hade lekt så mkt på dagen och febern hade varit stabil.Allt från att jaga Axa till att komma med pinnar när jag jobbar i trädgården. Perfekt syssla när man väntar på valpar och inte vill åka hemmifrån  

         

 

Men vid 12 tiden precis när jag och Axa skulle ta en fin långpromenad med lite bus för att fira hennes 4 års dag så la hon sig ner och fick en värk. Så höll det på tills kl. 14 så jag började bli orolig att ngt var fel    Tog ut henne och då kutade hon upp i skogen och började gräva för ett bo ner mellan två skrevor i berget så jag fick knappt bort henne.

 

Kontaktade till slut First Vet som via videosamtal tyckte att jag skulle åka in till ngt djursjukhus för att röntga. Kontaktade Awake på Hornsgatan och förberedde dom även på att jag ville kastrera henne om det blev aktuellt med kejsarsnitt. Åker som på snäckskal in och fick en parkering precis runt hörnan. När jag öppnar luckan ligger lugnt Bella där och tittar på mig med en nyfödd valp vid bröstet och tårarna bara sprutade av lycka    Stängde fort och åkte sakta hem medan jag ringde dom och avbokade. Hon hade inga kraftiga verkar inför någon valp som förra gången utan små små verkar sedan kom dom med ca en timmes mellanrum. Better safe than sorry   


                         

Alla kommer att bli 3 färgade och långhåriga. Nu har jag tecknat en valpkullsförsäkring som även är en dolda fel försäkring på valparna som kommer att lämna oss från den 7/5 

Bella gillar tyvärr inte Doggys valpfoder men jag hoppas att det släpper nu när aptiten ökar med allt diande. Kokar köttfärs med ris och morötter men hon pillar ut allt och lämnar lite valp foder kvar   

Nu vill hon inte ha med oss att göra och kan lägga sig skyddande runt sina valpar när jag smyger in så hon får vara ifred för lite snabba tur upp i skogen för att rasta sig sedan vill hon in.


   

   

Man får mycket gjort när man går hemma och väntar på valpar. Har sågat ner en hel del sly som blir till korvgrillning när det är eldningsveckor i Haninge. Nu har mina enbärsbuskar och all blåbärsris lite luftigare. Blåbären här uppe är till hundarna. Dom är så söta när dom kommer blåa i ansiktet   

           

Har krattat en hel del. Blir verkligen fint när man får bort löven   

           

Alla små plantor trivs och växer så det knakar. Ska ta och skola om dom men har haft lite annat att syssla med men nu ska jag ta tag i det. På nätterna har vi ner mot minus 5 i 08 land så jag kan inte ställa ut dom i växthuset ännu.


 

Gilla inte när jag måste lämna en hund ensam hemma men Bella har inte fått ta ngr långpromenader eller åkt bil sista tiden och Axa behöver sitt så vi tränar på själva. Känns så tomt att gå med en och när vi kommer hem är dom så lyckliga över att träffa varandra igen    Var och vallade en dag och sedan hälsade vi på i stallet. Axa skulle kunna valla nöt men inget jag är intresserad av. 

           

Jag tog bort den förra fb gruppen om Manhof`s då den uppdaterades för sällan. Jag har min egen fb sida utan den var till för alla er valpköpare. Nu har jag öppnat upp en ny grupp som är öppen som ni kan kika in på om ni vill följa kullen.  Händer ju inte så mkt första veckan men för oss valpköpare är varje ögonblick stort och roligt att följa   

Manhof`s Kennel heter den.


 


                                                     Ciao / Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards