Alla inlägg den 1 mars 2024

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar med djupa krondiken som hon gillar att susa över. Fram till i dag har vi tränat på som vanligt med blandade aktiviteter men vädret har varit upp och ner. Tung snö som föll för att nu vara blött och skitigt ute. 

Är så glad över min utomhusdusch jag installerade så man kan tvätta av dom innan vi går in   

             

           

Vallningen har legat nere på grund av is och snö men nästa vecka ska jag till Ekeby igen    Lite tråkigt att Axas vallning blir så ryckig hela tiden. Med mina tidigare hundar har vi haft flyt med underlag och kunnat valla på så man får en utveckling och kan sätta upp mål, I år ska vi starta någon Ik1: a och ta VP och uppnår vi inte det lägger jag ner hennes vallning. Kostar för mycket att hålla på och slaskvalla som inte ger ngt. Har anmält Axa till en kurs vilket kommer att bli väldigt spännande och givande hoppas jag. På bilden är det Bella från förra året   

 

Monterade upp Bellas valplåda direkt efter parningen. För tidigt tycker vissa men Bella är nöjd och det är det viktiga. Nu har hon börjat bädda och söker sig dit mer och mer. Hon gillar inte golvvärmen jag har i huset men inte i valp och hundrummet så hon söker sig gärna dit ner och sträcker ut sig på kalla golvet. Upptäckte av en slump att Axa börjat söka sig dit när jag kollade på min kamera. Inte enligt planerna eller ok då hon jagar bort B   så från igår har jag dom skilda åt så att Bella får lugn och ro och inte känner stress över sitt bo   Så roligt med kameran för jag kan hålla koll när jag arbetar   

     


Jag befann mig på en liten resa när jag fick det trevliga meddelandet från vår ordförande att Bella och jag blev Haninge BK:s bästa bruksekipage    Blev så glad och stolt men förra året var hon riktigt grym och presterade som bäst på svåra tävlingar med väldigt varmt väder. Ska bli spännande att se hur formen efter en sista kull i sommar           

Fick en så fin film av Bella son Brillo (döpt Pirat) men den går inte att lägga upp här men ligger ute på Tik Tok. Dottern Fox blev Sollefteås BK:s bästa rallylydnadsekipage 2023

Grattis Ni är så duktiga som tränar och tävlar med era hundar   

 

I måndags hyrde jag AW hallen för sista gången denna säsong tror jag. Bella kommer inte att få åka bil ngt mer och en timme blir för långt själv med Axa. Bella gick för full gas och halkade på mattan så jag blev orolig    Satte upp ett litet lågt hinder men hon tog i som om det var 120 cm hoppning min tokfia. Är så nöjd med alla mil vi fysat oss i form. Bella är krallig och välmusklad, bästa förutsättningarna för att föda en kull.

 

Gick på Hockey med en gamla skolkompis från gymnasiet. Vi har inte setts på många år men samtalet flöt på och det var en riktigt rolig kväll    Tyvärr lite för hög volym för allt vi ville prata om men så roligt att ses efter så många år. Själv är jag Modoit så resultatet spelade mindre roll men kul för kompisen   

   

I morse röntgade jag Bella och det finns en fin liten kull där inne    Blev så rörd av bilderna och har tittat på dom om och om igen. Check fick kuta sig varm för att hänga med i Bellas parningsdans    Jag sa till Erica att Bella var högtempererad och gillar att kuta, hon fick det bekräftat   

Nu är det bara 1,5-2 ve kvar sedan är dom här, små ostbågar från Bella/Check   

Resten av bilderna är privata men det är fler än 3   

   

Hade packat träningsväskan och fikakorgen så efteråt åkte vi ut till havet och gick. Väldigt kall vind men vackert. Satt rosor mellan två grenar, lite vemodigt men vackert   

Ludden hade kul och for hit och dit, ensamma på stranden så dom kunde busa ordentligt   


           

Bella fick ett kort spår på 1 km och Axa ett på 1600 meter. Båda älskar att spåra och hade så roligt med viftande svansar. Axa är snäppet bättre än Bella. Väldigt noga med sina pinnar och missar inte en vinkel vilket Bella kan göra i sina iver, men hon vänder alltid och vinklar rätt men onödig tid som går. Körde uppletande under tiden som spåren låg till sig. Undvek det tidigare då Bella är lite för het och bara rusade men efter SM bestämde jag mig för att börja träna upplet innan spår. Hon får ta och lära sig att fokusera och inte bara rusa och jag tror/hoppas att vi kommit en bit på vägen eller så är det magen som sänker farten   


           

Nästa gång vi hörs är valparna här, ni får fundera på hur många ostbågar det blir   

    

                                     

                                                              Ciao / Susan   


Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards