Alla inlägg den 26 mars 2024

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon och dom börjar höra mer och mer. Nu använder dom även sina röster till att skälla och morra på varandra och en ny rolig tid inleds    Från att bara ha sovit och äta till att uppleva världen. Alla valpar är tingade men skulle någon hoppa av så kommer det läggas upp på min fb sida och kennel sida. Tack alla fina valpspekulanter som hört av er. Många skriver så fint så det är riktigt tråkigt att man inte har flera valpar att sälja och vissa skriver så kort så det är lätt att säga nej    Hoppas ni alla finner en ny fyrfotad vän som skänker er lika mycket glädje och kärlek som Bella & Axa gör för mig   

         

 

Avel är inte bara lycka och glädje utan det vänder snabbt till djup sorg. Den lilla hanen Bob som skulle till ett så fint hem blev hastigt sjuk förra veckan på kvällen efter att ha satt mjölk i halsen. Han var väldigt glupsk och stark när det var dags för di så jag skrattade gott när han hostade och torkade rent honom runt nosen. Tyvärr hämtade han sig aldrig från det och under kvällen blev han sämre och sämre och slutade äta. Frågade runt och alla pratade om gomspalt vilket inte gick att se. Jag har hållit på med avel sedan jag var liten flicka och hur många kanin, diverse fågel och kattkullar som jag har fött upp går inte att räkna. Som liten flicka försökte jag rädda dom små liven till varje pris men Pappa sa alltid att naturen har sin gång och vill inte modern kännas vid dom är det ngt fel. Visst lyckades jag rädda ngr få men utav dom få dog dom ofta unga eller blev klena och sjukliga så sedan dess har jag låtit dom somna in som inte är livskraftiga. En gång hade jag en kattunge som vid ca två ve ålder blev sjuk som Bob. Gick väldigt fort då med, samma dag som han blev sjuk kom veterinären hem till mig för att vaccinera andra djur. Hon trodde det var kört men gav honom lite vätska och antibiotika i nacken och dagen efter var han som ny och 15 år senar fick jag ett kort på honom från en lycklig familj som berättade att han var pigg och kry och hade berikat deras liv så enormt.

Eftersom Bob hade varit en av dom starkaste någon timme innan detta hände åkte jag in till Awake med honom där det åter igen konstaterades att det inte var gomspalt utan troligen lunginflammation. Vi kom överens om ett pris på 12 000 kr och så skulle dom ringa över natten om ngt inträffade. Jag satte mitt hopp till dropp och antibiotika och skulle inte ha betalat för mera undersökningar. Dom hörde inte av sig förens kl. 12.30 och då var Bob bättre så fylld av berusande lycka åkte jag in för att hämta hem lilla Bob. Nu började dom prata om att den första veterinären hade räknat fel utan dom ville ha 18000Kr för nya behandlingar som jag aldrig hade eller skulle ha godkänt men till slut fick jag betala 14000kr. Fick en chock när jag såg honom. Han var betydligt sämre och mindre än när jag lämnade in honom och innan ens veterinären sa ngt ville jag låta honom somna in. Nu hade dom ångrat sig och ansåg själva att det humanaste var att låta honom somna in och för det tog dom ytterligare 1000kr. Vilket smärtsamt och sorgligt dygn. Skuld och ånger över att jag förlängde hans lidande blandades men att jag ändå gav honom en chans vilket jag hade ångrat resten av mitt liv om jag inte gjort. Men med den erfarenheten kommer jag aldrig mer försöka rädda en så liten valp utan den kommer få vara vid sin moders varma sida för att få somna in hemma utan att förlänga plågan. Nu pågår ett forskningsprojekt på SLU så dom frågade om Bob fick gå till forskning vilket kändes självklart. Bella har inte fått vare sig avmasknings eller Bravecto medel under sin graviditet och hon är herpessprutad två gånger. Inte heller har någon utomstående hund eller Axa fått hälsa på valparna eller vistats i deras närhet vilket är vanliga orsaker enligt veterinärer till plötslig valp död.

  RIP lilla Bob som fick leva så kort tid men den veckan fick han enormt många pussar, di och värme av både mig och Bella 12/3-19/3  


     


Det har blivit galet dyrt att gå till veterinären   och jag är så glad över att jag gick med i fb gruppen veterinärpriser och lärt mig en hel del, som att man i stället för att betala 126 000 kr för en korsbandsoperation på sin hund kan resa till Norge och betala 24 000kr. På den här sidan kan ni själva kolla upp vad det kostar att behandla ert djur för diverse problem, skador, undersökningar, akutavgifter mm

https://vetpris.se/hitta-klinik

Ni väljer vilket djurslag det gäller, väljer i menyraden vad ni vill söka för sedan vilken ort. Kolla skillnaden på ett akut kejsarsnitt på tik i Stockholm.

 

Stora skillnader i det mesta som att ett ögonintyg kostar 800 kr i Upplands Väsby men 1150 kr på Bagis. I fortsättningen kommer jag även kräva ett skriftligt kostnadsförslag när jag lämnar in min hund och inte få det muntligt som på Awake. Annars tycker jag personalen var väldigt trevliga. Har haft med Bagis att göra och jag kommer nog vända mig till Awake i framtiden om jag inte hinner lämna Stockholm och ta mig längre bort i landet. Sedan min första hund Dizzie som köptes 1980 har jag haft dom försäkrade i Folksam som jag är så nöjda med    Jag tillhör dom som försäkrar upp min hundar efter meriter så Bella är försäkrad för 32 000Kr, 120 000 kr i veterinärvård kr 1800kr i självrisk och 25%  vilket kostar mig 6389kr/år. Axa som jag har haft valpkullsförsäkring på kostar 3209 kr / år men hon har 30 000kr i värde. Kommer nog bli en statuspryl att ha hund med dessa ökade kostnader vid vård och vågar man ta flera kullar utan att ha ett stort kapital på kontot innan?

Fattas ju bara en livmoderinflammation på detta som numera ligger på 45-60 tusen kronor akut natt i Stockholm


   


Funderar ni på att köpa en tomt och ser stora vackra aspar så lägg inget bud    Ni tänker kaske att Ni ska såga ner ett eller två träd för att få det lite soligare sedan har ni ett livstidsjobb att såga sly för det går på tre år till denna djungel av sly   

Började att såga själv för att köra bort med släpet men ångrade mig ganska fort och ringde in Dan som jag alltid anlitar vid skogsarbeten hemma. Han är pålitlig, snabb och kunnig så från att behöva arbeta i 1 vecka tog det oss en dag och dagen efter kom lastbilen och hämtade allt    Nu behöver jag bara gallra ut längst staketet mot vägen men det blir en släpkärra. Lilla Axa stökade mest till det men hon hade kul    


             

Så himla kall mars i år    Min odling trängs i fönstret och växer så det knakar men jag vill inte skola om inomhus innan dom kan stå i växthuset. Rabarber och blåsippor trotsar kylan.

   

  Fryser jag kan jag värma mig hos valparna som gillar när jag pussar och smeker dom   Bella gillar när jag kryper ner och lägger sig till ro mot mitt ben för att med få lite klappar   

                       

 

Axa och jag var och tävlade i Fortsättning rally lydnad i Upplands Väsby. Första gången vi tävlade i inomhus hall och jag var tveksam till hur Axa skulle ta det men som vanligt var det jag som ställde till det och backade tre steg i stället för två steg som blir noll poäng…samma fel två gånger   I sista ringen var vi båda lite trötta och jag längtade hem men vi klarade av 3 uppflyttningspoäng och tog titeln RLD F   

Vilken fin anläggning det var men för långt bort för mig att åka.


Annars har jag tappat sugen att tävla och sitter och käkar popcorn och läser alla arga inlägg om SBK:s nya tävlings sida. Så dåligt upphandlat och skött. Vi var 48 i varje klass x 3 i Upplands Väsby och då fick hjältarna sitta och räkna med papper och penna bara för att SBK tävling inte fungerar. Sedan ska vi som betalar för skiten inte få klaga utan dom ska ha arbetsro, vilket skämt    Hur kan man lansera en ny websida som inte fungerar? borde ha gjorts under tävlingsuppehållet och inte nu när alla tävlingar drar i gång. Tanken var att tävla lite elit spår med Axa nu i vår men nu vill jag inte lämna mina valpar mer än nödvändigt som för jobb. Tänk att redan om 6 veckor ska dom lämna oss    Kommer bli både skönt och tomt/tråkigt men nya fina familjer väntar på sina blivnade vänner.


             

I dag snöade det till och från hela dagen    Hade tänkt att tömma växthuset och tvätta ur det för att kunna börja fylla upp med alla blommor i boden men det var så kallt så jag tvättade bara utomhus   

 

Redan från dag 4:ra ville Bella följa med på promenad och ända ner till grinden hörde jag henne yla när vi gick    Hon fick nöja sig med att springa i skogen hemma men från ve 1 har hon fått hänga med runt kvarteret och då blir hon så nöjd. Denna vecka har vi utökat slingan lite annars fysar jag och Axa på själva. Tänk att snart kommer vi vara 3 som går igen, treklöver av lycka   


 

 

Varje morgon tar jag ut hundarna sedan städar jag åt valparna, rent kallt vatten, dammsuger för så fort valparna föddes började hon att fälla och så sätter jag på en maskin om det behövs men denna gång har Bella pysslat om sina valpar med större erfarenhet än sist. Det är så rent och fint och bestämt vänder hon på dom när hon känner att det är dags för deras toalett. Sedan får dom mat ute och jag myser lite i lugn och ro med puppisarna tills Bella kikar in genom fönstret och vill dia   Folk tjatar så mycket om att det är jobbigt med valpar, jag bara njuter och tycker det är en gåva att få uppleva dessa veckor med så mycket oro, lycka och tyvärr sorg.

 

Nu är det Påsk igen och gården är pimpad trotts kylan. En fin högtid enligt mig   

     


                                                      Glad Påsk/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards