Direktlänk till inlägg 28 april 2017

Spretar..

Av manhofs - 28 april 2017 07:00

Jag skulle helt klart behöva en handler som hjälper mig att hålla lite ordning på alla program, tävlingar, träningar och jobb. Just nu spretar det åt alla håll och jag tränar in 5 olika lydnadsprogram, kör två olika spår samt vallar. Inbillar mig att hundarna får variation och hinner inte tröttna utan ständigt undrar vart vi är på väg idag och vad som kommer att hända   


Eftersom jag är beroende av lathundar och fusklappar för att komma ihåg rätt program och dom alltid ligger i fel jacka hinner dom aldrig ära sig momenten i rätt ordning heller  


 

Två vall pass har det blivit i veckan och jag känner mig väldigt nöjd med Bellas utveckling. Lite mindre intresse av att vilja ligga denna vecka utan tjat   men hon har väldigt fina sidor som jag gillar. Hon har bra djurkänsla och flankar väldigt fint ut i stora hagar. Det tog lång tid innan Lizzie vågade hämta fåren på långt håll men B sticker iväg som en pil och driver dom väldigt lugnt tillbaka. Men hon läser mig väldigt fort så nu har vi börjat med att jag vänder mig bort när jag ger kommandon.


När hon ska driva djuren går det oootroligt långsamt. Man ska inte ha bråttom hem till stallet för hon går där bak med guppande stjärt och låter fåren flytta på sig i maklig takt    Otåliga matte vill ha lite mera tempo för hon ska hinna med 14 saker till innan solen går ner   

Fullt med lamm hos Kåre som är så bedårande söta   


         

Har fått till 3 ängs spår i veckan och även där utvecklas hon fint men det där med pinnar är ingen hitt. Bella vill spåra, gärna fort och lite fel. Nu har jag börjat lägga en gotta under pinnarna och då har det börjat hända saker. Ikväll gömde jag pinnarna under torrt gräs så hon kunde inte se en pinna men upp kom dom. Nästan så hon tyckte det blev mer intressant när dom var gömda än med godis under   


 

Vi är nu uppe i 5 meters återgångar och det är svårt att lura henne men har det gått vilt över sph vill hon gärna byta men hon är väldigt lätt att läsa så säger jag bara till tar hon åter upp spåret.


I onsdag kväll möte jag upp bästa Bosse som hade lagt ett appellsph åt oss i VH. Jag fick lite tävlingsnerver.  Bosse gör det ordentligt så startpunkten var utmärkt med skylt   

Nu gjorde hon ngt nytt som hon även gör i vallningen när hon är tänd, nämligen att när det tar stopp i linan kutar hon runt mig för att prova från andra hållet. Mkt irriterande att ha en hund som far runt en som ngn jäkla cirkus ponny   På lägret sa Gunnel till direkt att så där får hon inte hålla på    SKÖNT att höra, nu är  stopp och endast rakt fram som gäller.


Lättare att spåra i skog som Fintuna än på äng.


     

Första gången hon for runt mig blev jag så paff så jag sa inte till men sedan tänkte jag på vallningen och stoppade henne när hon var påväg runt mig igen   Hon såg lite snopen ut men slutade sedan med det.  Spåret var jag super nöjd med. Första pinnen tog hon kanon samt vinkel. Sedan stötte hon på vilt så jag fick säga till henne med resultat att hon bara duttade till pinne två och så suveränt avslut   


 

Intressant att en kompis stod och tittade på   som delade med sig av sina åsikter, som att mitt påsläpp var lite slarvigt   

Vi körde även en budföring. Ingen tjuvstart idag men att sitta still hos mottagaren går absolut INTE matte för det kryper i hela mig och benen går som trumvirvlar   Känner ingen press över budföringen. Har nog bara fått betyg på det en gång i mitt liv, alla andra hundar vill inte springa ifrån mig så åter en nolla vore bara som vanligt  



 

Var kallt och kyligt i tisdags kväll   men jag ville träna på budföring och begav mig ner till klubben. Som om inte kylan var nog började det regna. Fick åter igen en tjuvstart men kunde fånga in henne. Kopplade då upp henne igen till hennes förvåning och fortsatte att gå bort och denna gång satt hon. Kuta är inget problem men att STITTA STILL när man har myror i brallorna  


Blev kommenderar fot då det helt plötsligt kommer ngt svart farande och flaxande och nödlandar med näbben före i diket framför mig   En stilig andpojke hade fått soppa torsk och såg helt förvirrar ut. Vet inte hur B reagerade för jag hade full fokus på ankan men hon gick fot. Fasiken vad jag skrattade, det kallar jag störning  


   


Skulle verkligen vilja sätta igång att så det sista och plantera om alla sticklingar i större krukor men jag har ingen plats. Växter i växthuset måste först ut men här är det minus varje natt och snöar var och varannan dag. Idag gick det att stå ute utan att frysa fingrarna av mig   så lite blev omplanterat, resten tar jag tag i nästa vecka.

Kul att flocken har ett sådant trädgårdsintresse  


         


                                                  

Ingen ordning och reda utan det spretar åt alla håll och aktiviteterna avlöser varandra. Men vi har roligt och det är viktigast.


   

                                                  
     Trevlig Valborg /Susan   

                                                

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards