Direktlänk till inlägg 28 april 2018

Vallkurs.

Av manhofs - 28 april 2018 21:06

 Nu har vi varit på vallkurs i 3 dagar hos Monika på Lära Hund. Verkligen givande dagar och vädret var på vår sida med endast en rejäl hagelskur dag 2.

Bellas bror Bo med förare Linnea va med och det är roligt att se hur lika dom är i sitt sätt att jobba trotts att vi har tränat helt olika.


     


Vi var 4 stycken som verkligen fick jobba med våra hundar så vi var alla helt slut på kvällarna. Monika ändrade om i grupperna, ändrade på draget och flyttade om alla dagar så det blev verkligen variernade flockar och klurigheter att jobba med  


     


Dag 2 filmade Linnea mig 2 gånger och på kvällen tittade jag igenom dom och blev verkligen besviken över hur mkt jag gapade på B   Första passet stängde hon verkligen av öronen och istället för att reda ut den diskussionen på en gång   fortsatte jag att gå vår vp bana med dåligt resultat. Redan när jag gick av banan var jag besviken över hur det gått. Även om jag aldrig kommer komma upp i höga poäng och blir ngn tävlingsförare så vill jag ha min hund på fötter som vallar fåren och inte ett lydnadsprogram där jag dirigerar runt min hund och skriker ligg hundra gånger  

Därför ändrade jag helt mina kommandon till sista dagen och jäklars vad fint det kändes och vilken skillnad på Bellas jobb  


     


Det var även väldigt givande att kunna vara med på nära håll och se hur dom löste olika problem på olika hundar. Nu har jag bestämt mig för att försöka anmäla till ngr VP prov i sommar. Lika bra att skriva ner det i text annars kommer jag fega ur  

Behöver komma ut och får erfarenhet och jag brukar lära mig bra av egna misstag och fel bättre än att lyssna på andra eller läsa mig till kunskap.


     


Idag var vi ute i skogen och tränade Lizzie i spår. Imorgon bitti är det årspremier på Danderyd Täby och elit spår. Kommer bli spännande och roligt... hoppas jag   Hon har ju aldrig klarat sig igenom årets första spårtävling men det är blött i markerna i år så jag hoppas det ska underlätta. Nästa helg är det distriktsmästerskap på Värmdö i spår och då vill jag vara i god form. Mycket har hänt under vintern med Lizzie som tagit på sig en kaxigare kostym och är lite uppstudsig. Kommer vi med på lydnaden kommer jag inte släppa igenom olydnad utan tar dk för att kunna höja mig under säsongen och vara på topp till SM.


 


Efter träning tog vi en härlig promenad och kom fram till en kohage. Kopplade G som kan bli sugen på biff till middag   Lizzie fick jag säga till som ville springa in och fösa upp dom men B såg lite orolig ut och undrade vad det var för stinkande jätte får som närmade sig i trupp  

       


Det var ett gäng ungdjur som nyfiket ville undersöka oss och slog följe längst promenaden. B pendlade mellan flykt och nyfikenhet   



 

Tyskan är lycklig över enkla saker i livet, som en redig pinne som hon på stolta ben bär till bilen   


 

Min fina vårflock     


 



                                                  
               Ciao/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards