Alla inlägg under juni 2014

Av manhofs - 22 juni 2014 22:47

Är lite missnöjd på hur det tar sig i trädgården iår   . Men allt är ju iför sig omplanterat. Jag tror inte jorden jag köpte är så bra, så i höst ska jag gräva ner ett par kg koskit och mull för att få in lite syre.


   


Lite oväntat så satte min lilla klena trumpetblomma fart som jag fick från Lied. Nu skulle ju den varit röd men jag förlät den då blomman var 34 cm lång   


       



Även pelargonierna kommer fint. Alla utom min gamla rosa är inköpta för billig penning på Lidl och piggar upp med sina vackra färger   


   


Entrén har jag inte haft råd att göra iordning än.  Petuniorna kommer fint men nästa år ska jag bara ha dom storblommiga   


   


Packat med smultron fast dom godate är dom som växer vilt uppe i skogen. Dessa är sådda jätte smultorn från USA och ger lång skörd ända in i November.


     


Djuren gillar när matte pular i trädgården och smyger hela tiden runt mig och mina spadar. Dessa giftiga   blommor som jag inte kommer på namnet på nu, tycker vissa jag ska riva bort. Skulle aldrig falla mig in. Tycker dom är enormt vackra och ståtliga med sina blandade färger. Dom trivs jätte bra och sprider sig överallt.


   


Jätte glad   att båda mina kaprifoler överlevde både husbygge och husriving och åter börjar klättra upp mot skyn.


       



Både vindruvorna, fikonen och persikoträdet har satt frukt. Helt otroligt då vinterns kallaste dagar kom   då persikoträdet stod i blom. Den började ju tidigare eftersom jag grävde upp den inne från växthuset.


     



Dammen borde jag städa men det är så mkt djur däri nu så jag väntar ett tag. Zorro tittar på medans jag vattnar på tryggt avstånd. Upptäckte att en potatis börjat växa i mitt sten landskap  


     



Översta bilden är vildhallon och de trivs så det inte är klokt efter att jag strödde ut mera jord med dumpern. Har aldrig sätt så mkt hallon ngn gång   .

Ingen trädgård utan en jasminbuske   Det doftar ju gudomligt och förföriskt nu och blåser det sveper ljuva dofter in i huset   


   


Kompisar   


 

Körsbären kan jag börja äta. Trotts att den stod i full blom och många bin var på besök får jag knappt ngn skörd att prata om  . Bryr mig inte om att dra nät över trädet iår. Den har nog ngn sjukdom med dom bruna prickarna på bladen   .Gäsp nu blev jag trött zzzzzzzz




                                                  
    Sov gott / Susan   


Av manhofs - 20 juni 2014 00:12




             Glad Midsommar önskar jag alla mina läsare    



             



                              Kram Susan   


Av manhofs - 17 juni 2014 23:59


Hej blogg lovers   

Idag ska jag ta med er på en liten annorlunda historia, historian om min hammock. Trogna läsare har vid det här laget lärt sig att jag gillar att vårda och sköta om mina gamla saker, jag även andras gamla saker som jag får överta då ägarna tycker de passar bäst på skroten   

Visst blir jag imponerad och tycker det är jätte tjusigt med nya möbler mm    men jag trivs så bra med mina gamla trotjänare, historien de bär med sig och timmar av slit jag lagt ner på underhåll  



1985, ett år efter att jag köpte mitt hus investerade jag i en sprillans ny hammock. Den införskaffades en lördagmorgon på OBS i Haninge med Pappa som bärhjälp    Senare samma kväll droppade vänner in för en improviserad grillfest med efterföljande krocket turnering. Självklart satte jag killarna på att montera ihop min hammock    Problemet var att jag aldrig var nöjd med vart den skulle placeras och ju fler grogga och shots som vi hällde i oss, ju mera fick killarna böra runt på hammocken emedan vi tjejer skulle provsitta och gunga    Faktum var att jag hade så svårt att bestämma mig så under hela sommaren 85 fick killarna kånka runt på min hammock under många glada och härliga skratt. Det blev som ett skämt och ngr gånger skojade de med mig, så när jag kom hem på natten efter jobbet så hade dom varit där och burit bort min hammock till alla möjliga roliga hörn i trädgården   


 

Tillslut, efter många rundflyttningar fann jag en idealplats och där blev den sedan stående i 26 år. Varje år oljade jag in min hammock och som tack gungade den mig till söms under oräkneliga tillfällen    Mitt guldkorn i trädgården   .



2011 och det var så åter igen att börja flytta runt på hammocken    Mitt nya hus skulle byggas och hammocken var i vägen. He he fler än en bygg kille fick konka runt på min hammock innan jag fann en nya plats att gunga på   


 Men säg den lyckan som varar?


Nya huset var klart och hammocken skulle flytts upp till nya höjder. Denna gång skulle gamla huset rivas och även då var min hammock ivägen    Tommy hjälpte till och upp för berget bar det. Provade lite olika platser….ganska många platser    innan jag till slut placerade min hammock bakom huset vid skogen. Tyvärr började min granne att börja bygga sitt nya hus där så varje gång det var dags för siesta borrade och grävde han så hammocken glömdes bort och föll i glömska   



Juni 2014 och äntligen har jag lyckats fått bärhjälp med att konka ner min hammock från berget    Inte klokt vad mina vänner är fulla av krämpor och undanflykterna har haglat så fort lite bärhjälp har kommit på tal    Ont i axeln, sticka i fingret, ont i rygg, knä, dåliga skor. Jag tror ta mig fan att mina vänner skulle kunna fylla upp en årskalender hos en ortoped så ont som dom verkar ha   


     


Taket kastades.


 


Fötteran fick stå och dra i olja.


     


Slipmaskinen för endast 149kr på Jula som så många skrattade åt, höll även för att slipa ner min hammock   


 


Åkte till Holmgrens i Trollbäcken och köpte nytt fint tak   


   


Så satte jag igång och olja in min kära ägodel och glädjes över att se forntida prakt åter träda fram   


 



Så var ytterligare ett sommarprojekt klart och jag kan åter igen njuta av mina siesta stunder, gungandes till ro   

Puh vad jobbigt det var  , men värt varenda minut.



Va? Om jag kommer att flytta på min hammock igen?


Vad tror du?






                               Snip snapp snut så var sagan om min hammock slut / Susan   



Av manhofs - 15 juni 2014 22:38

  Guccis sista tävling slutade med att vi inte kom ur rutan i början av september 2012. Eftersom vi redan hade problem inne på plan då det kändes som en säkring släcktes ner och hon gled mig ur handen bestämde jag mig att nu fick det vara slut med tävling för våran del. Det var längre inte roligt utan mer ångestladdat och en besvikelse att kliva in på planen. Besvikelse därför hon har alltid gått så enormt bra på träning, så orkar inte hennes nerver med publik och tävling som jag älskar.


Vi har ju aldrig slutat att tränat utan hon hänger med på allt vad de andra gör. En del tror att jag kasserar mina äldre hundar när jag köper en ny    Det har aldrig hänt och kommer aldrig att ske. Så länge dom vill träna och jobba kommer dom får hänga med och få sin dagliga dos av hjärngympa och motion. Faktum är att jag är väldigt stolt över mina äldre hundar    Dixie tävlades upp till 11 år och Gucci är nu 10år och jag är stolt när jag ser hur pigg och fin hon är både i kropp och knopp.


 


Jag tycker hon har landat lite i nerverna när jag tränar med gruppen, så jag bestämde mig för att prova en tävling på ngn trevlig klubb. Hade sådan tur så jag kom med på förta försöket som 4:e reserv på Tierp Bk idag   


     


 Det var en varm morgon med långt program och många tävlande. Jag hade sådan tur så vi lottade nr 5 och började med plattsliggning.


 


Kände mig lite orolig över att behöva gå in på planen direkt innan spåret för att göra plattsliggning. Hennes första på över 2 år för jag tränar aldrig skott med henne. Hon har ju ofta problem med sina små öron så då vill jag inte nöta med skott. Men det var som en ny Gucci. Hon var så avslappnad och lugn    Låste sig inte på TL och brydde sig inte om andra hundar. Jag gjorde lite fot förflyttningar och då följde hon mig så mjukt och fint inne på plan    Betyg 10/10


   


Så åkte vi ut till skogen som var full av broms och mygg. Jag var så glad över mitt nya myggnät för bagageluckan så dom fick sitta ifred. Spårade ut lugn och fint med nosen på med 10/10 i upptag så tuffade vi iväg. Inte ett tapp utan noggrant och analyserande tog hon oss runt. Först pinnen blev kvar sedan var det bara att plocka in. Det var hennes förstas tävlingsspår med skogspinnar med det spelade ingen roll. Vad som hände sedan vet jag inte men hon spårade ut till en väg utan ngt slut. Jag visste att vi hade tid kvar så jag provade att ta tillbaka henne men det gick inte. Hon hittade inget slut. Det gör så ont i mattes hjärta   för mina hundar jobbar så för att få sitt slut. Så fick hon aldrig det trotts ett så fint jobb. Jag försökte hitta det ändå för att hon skulle bli glad men varken hon, jag eller Lizzie kunde finna ngt slut  


 


Hittar men inte slutet får man inte fortsätta så jag åkte och kollade på uppletandet.


       


Sedan tog vi en promeanad och kollade på en mkt nöjd bonde som kommer ha ladan full av hö i vinter.


   


Blev så kär i Thomas och Ias nya bc hane Glock, ja han påminner om Lizzie   


   


Kollade på ngr lydnadshundar och åt frukost.


                   


Vände kosan hemåt mkt nöjd med dagen trotts att vi inte kom vidare. Tuffade på längst gamla E4:an eftersom Porsche var hon Perre och vi inte hade bråttom hem. Fick stanna för Länna katten som km tuffande. En mysig sommarutflykt kan jag rekommendera   


 



Nu fick jag blodad tand och Gucci med. Hon hoppade upp på podiet för att bli fotad med sina priser mitt hjäta    Visst ska jag fota dig min trogan vän      Vinst eller förslust på en tävling spelar mindre roll, hon är min troganste vän och det kan inga pokaler ersätta   




                             



                                                  
                 Staye safe / Susan

Av manhofs - 12 juni 2014 22:20

Så var det äntligen dags att lägga i båten   

Lite försent om ni frågar mig men eftersom den väger som Viking Line är det bara att vänta tills hjälpen infinner sig. Det slog ju inte heller fel att det var första gången på länge som det regnade   


   




Ni kancer tycker som jag, att båten är skitig   men det får den vara. Det är alldeles för långt för mig att släpa tunga hinkar för att göra rent den. Jag väntar hellre tills den ligger i sjön så åker jag ner till bryggan och putsar. När det väl är bad väder brukar jag snorkla runt och putsa av under  . Bättre för min rygg som börjar bli lite sliten av alla tunga lyft och kånkande hit och dit   



     


Perre kör tunga båte på sin Volvo N86. Föddes 1968 och har bara gått 15 tusen mil. Tja det går inte att lägga ngt i handskfacket   men med sina 175 hästar uträttar den fortfarande jobb runt om i stan och samtliga grus/jordhögar som finns på min tomt har färdas på sjönhetens flak   .....…skönhet och skönhet   


     


Man blir nog aldrig så uttittad som när man åker runt i Perres lastbil    Finns nog inte en manlig person mellan 3-88 år som inte stannar upp och glor/ler. Råkar man parkera ska dom fram och pilla och fråga om både det ena och andra. Själv förstår jag ju inte på mig charmen och kan tycka det är dags för skroten     men det fyller sitt syfte för ägaren och är dessutom undantagen miljöreglerna så han får köra i stan med den  


     



Så ligger den äntligen för kaj   och friden vore total…. MEN, tror ni motorn startade?

Suck   som vanligt är det strul med motorn efter vintern. Fatar inte vad jag gör för fel men Perre ska kolla på den ngn annan dag. Visserligen är det mysigt att ro men motorn vill jag skall fungera så man kan ta långa utflykter mot nya stränder   




                                                  
               Hej då / Susan   

Av manhofs - 10 juni 2014 22:40

Satte  igång lite sent med mitt årliga projekt att olja in alla trämöbler. Vet inte varför det är så svårt att sätta fart   för när jag väl är igång tycker jag det är riktigt mysigt.


       


Djuren stryker runt och vill leka eller hångla   ,  jag tar en fika paus och har jag riktigt stor tur kommer föräldrarna förbi med nykokt rabarbersoppa   


     


Provade oljan vänner rekommenderade från Jula, var riktigt skräp    Körde som alla andra år med Rustas olja istället. Inget slår deras olja och mina möbler har alla ca 25 år på nacken    Kommer aldrig mera prova ngt ny sort   


 


Rustas olja, 4 liter 129 kr   


     


Fram med slipmaskinen och så snyggades min allra första möbelgrupp till som jag och Pappa monterade 1985    Den rosa stolen (tidigare vit) ingick i husköpet så den får stå kvar av nostalgisk själ.

Det var så hett så jag fick vila i skuggan emedans Porsche inspekterade mitt jobb   


       



Pappa och Mammas första hammock som dom tänkte slänga kring 1986. Vi körde över den till mig och  måga år stog den uppe på ön som lusthuset nu står på.Nu ska bara nytt tak upp, men det klarade jag inte av själv    Man måste borra på ngt vis och ha tunn plank att trä igenom?


     


Sedan var det dags för min väderkvarn. Många säger att jag inte får olja in målat trä   men det är snick snack. Jag oljar in alla mina möbler varje år och behöver inte måla om dom så ofta. Senast var 2011 när Lizzie var nykommen hem. Å så söööt hon var min lilla sockerbit    


 




Ja även Mommos rumpa fick sig en insmörjning. Den köpte jag och syster påväg till Östhammars Bk:s årliga sommarutställning. Kommer ngn ihåg den? jag tyckte det var en sådan trevlig sommarutställning så la dom ner den   

 




Nu är det bara min hästkärra kvar för iår. Sedan får penseln vila ett tag innan nästa projekt tar vid. Men det jag är är gladast över har jag inte visat, men det kommer nästa gång   



                                                  



                                                  
    Stay safe / Susan   


Av manhofs - 8 juni 2014 21:28

Missade att anmäla mig till 2 spårtävlingar slarvig som jag är    med för mkt att tänka på just nu.

Mailade båda och frågade om jag kunde få komma in som sista reserv, ena svarade inte men Maria på Botkyrka svarade trevligt att det kunde jag visst få vara så följde 2 veckar av trevliga mail med info om att 1 tävlade hade hoppat av och så vidare. Hon gick verkligen en extra mil för att vara hjälpsam och trevlig så en stor eloge till Maria    


Tränade inte Lizzie med gruppen i onsdags utan Gucci fick köra ett pass. När vi grillade efter träningen frågade jag om Bosse kunde lägga ett spår åt mig. Jag var då 2: ra reserv och ville inte åka och ta upp plats om inte ens ett spår på träning fungerade    Åkte hem till Bosse i torsdag och var jätte nöjd. Mkt av min gamla Lizzie var tillbaka efter hennes noskvalster kur. Tack snälla Bosse för goda råd och pepping   


Så kom Maries sista mail i lördags morse och vi var med….nervöööst.

 

Bra info och så bjöd dom alla tävlande på kaffe och macka på morgonen    . Övertygad om att det skulle bli ytterligare en kort dag gjorde jag varken picknic eller laddade kameran.

 


10 st kom till start och jag lottade nr 6. Färden gick ut till vackra Fintuna.


    
 

Hamnade helt för mig själv i en vacker glänta med fågelkvitter   . Bästa Mamma och Pappa   passade Porsche så Gucci och Lizzie fick bättre plats  i bilen denna heta dag.


 


Gucci och jag läste DN och njöt av morgonen innan det var dags för spåret. Bra iväg med 10/10 på upptaget sedan tuffade det iväg som på räls. Det var mkt vildsvinsbök och stigar/grusvägar men hon borrade bara ner nosen mera och analyserade sedan fortsatte det iväg. Efter 5 pinnen började jag grubbla på om det skulle gå som tidigare med att hon fick punka och la av   Bosse tyckte jag borde ligga närmare en mina 4 meter i linan så jag provade att korta av men då blir hon sur och känner konkurans om spåret och vill gasa iväg, så jag backa ner och lät henne jobba.

   

Vid pinne nr 7 började hjärtat dunka   tränk om vi skulle ta oss i mål för första gången på 2 månader   


 


  

Jaaa, där satt jag i lingonriset och snurvalde medans Lizzie mumsade i sig sin kattmat. Tårar av lycka efter allt slit    


Mottagaren frågade oroligt om det hade gått dåligt? Nä snurvlade jag, vi hade fullt   

 Så jag frågade aldrig om jag fick snyta mig i hans skjorta, han kanske aldrig mer skulle vara spårläggare då   


Uppletande betyg 7/7 med 2 föremål. Ena tappade hon andra spottade hon ut, ett markerade hon men ville inte ta   . Kände inte igen hennes jobb men hon höll bra tempo och löd dirigeringarna men nja....

     


Under lunchen gick jag och badade hundarna en och en. Lizzie står normalt bara och blöder magen i vassen men idag fick hon ett ryck och tänkte simma över till Amerika   så jag fick ropa in henne   


Så var det dags för lydnaden   .  Jätte varmt på plan men jag kände faktiskt inte att hon blev så berörd av det, kanske tvärt om. Hon gjorde sitt bästa lydnadsprov iår och inte minsta tendens att sticka från plan


Fritt följ                 8,5 / 8,5   pendlar i pos, luftig sväng

Ink med ställande    0  /0        det får jag ta på mig som tränar för korta sträckor

Framåtsändande      5 / 5        dk långt avstånd ( sist för kort ;))

Kryp                       10 / 10

Skall                        9,5 /8,5  trampar ngt med tassarna

Tung apport            8 / 8,5     Den är för tung för henne, taskigt att hon ska behöva bära 4 kg =1/3 av sin vikt

Hopp                      10 / 10

Platsliggning            10 / 10


Totalt 207.75 poäng i lyd

Special 302

Totalt 509,75


      


Dagens domare var Anne Larsson och Robets Lundin.


 

Trodde aldrig det skulle räcka men var så nöjd över spåret så det gjorde inget. Även hennes attityd inne på plan var härlig och det kändes jätte bra oavsett. När hon ropade upp mina poäng och sedan la till ”UPPFLYTTAD” blev jag såå glad och nya tårar kom    Satan alla pratar om vallningar när de kommer i klimakteriet, ingen pratar om att man måste gå runt med klinex i fickan   


Tack alla klubbkompisar & träningskompisar för en trevlig dag med pepping och uppmuntrande ord    Hämtade hem våra Porsche sedan slockande vi alla i och runt hammocken   


 


 



                                               Lizzie, min elit hund   / Susan



Av manhofs - 1 juni 2014 23:15

Efter en jobbig vecka med mkt folk och surr i baren längtade jag ut till en tyst dag i naturen.

Lastade flocken efter en lååång skön sovmorgon och begav oss ut till Berga. La spår åt flocken och såg 3 älgar, 4 rådjur en räv och hittade ett ny fällt horn av älg    Har aldrig varit med om maken att stöta på skogens vilda djur på en och samma dag

.Horn består av kalk så dom äter gnagare upp så fort som möjligt, därför hittar man sällan horn i skogen. Hundarna gick igång ordentligt på mitt horn och ville alla noga dofta på vad matte släpade hem. Blir väl en fin klädhängare   


 


 


En schäfer han man alltid vid sin sida, en bc långt bort.


 




Äldst var bäst idag och Gucci glänste i skogen    Dock så blev både hon och jag rädda över en skock skogsduvor som lyfte mitt i ett mörkt parti    Dom ser man inte så ofta längre i skogen, dessutom är dom skygga. Nu tippade jag att det var 50 st minst. När vi kom hem från fisket åkte vi förbi skogen längst Nynäsvägen och då gick det nog 100 st och pickade i åkern så inte konstigt att vi tyckte det var lite läskigt. Slutet var frukosten, ris kokt med kalvkött   


     


Det var en kvav luft och dogsen kändes lite tagna av luften, men dom jobbade på bra   


     


Lämnade flocken hemma, böt utrustning så åkte jag och Perre ner till Lantfjärden för en fisketur på böljan den blå   


   


 


Lustigt att man kan sitta i samma båt och så nappar det mest på ett av spöna   , extra lustigt att det råkade vara mitt spö med   

Jag blev så lycklig då jag drog upp en abborre på pimpelspöet, den fick simma vidare för hon var alldeles full av rom… eller strömming i magen.


   


Ngn hade inte en lika bra dag som jag   men som tur var bogserade Sjöräddningen hem dem   


   


Denna skuta har legat i över 30 år och så nu helt plötsligt har dom kört ut virke och lagt där. Går väl aldrig att laga denna rosthög   så undra vad dom ska med så fint virke till   ?


 


Åkte hem med ca 2,5 kg rensad fin strömming. Hoppas Mammsen vill bjuda på lunch imorgon med potatismos   


 


Flocken var trött och matte pigg så jag fick jobba ensam i trädgården. Glömde att stänga dörren, när jag gick och letade efter mina hårbollar låg dom och tryna zzzzzzzzzz   


 



                                                  

             Ha en fin vecka / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards