Alla inlägg under november 2017

Av manhofs - 27 november 2017 19:39

Vaknade till en vit morgon och hoppet om ett tjockare lager snö steg   

Skuttade ut ur sängen och satte igång och planera för säsongens förta dragpass. Vilket otroligt lyckorus i hela huset       Hann inte mer än att ta ut skidorna innan alla tre gnydde och for, redo att hoppa in i bilen för att åka iväg till våra skidområden  


     


Men säg den lyckan som varar   

 Snöfallet slog över i regn så det fick bli ett dragpass med gåstavar istället.


   


Packade in hela flocken i bilen så gav vi oss ut i spår skogen i lördags. Jag ville ha lite störning av lördagsflanörer och så fick Gucci hänga med båda spåren som störning. Hon blir så lycklig när det bara är hon och jag och for hit och dit utan att krokna. Svårt att tro att hon ska fylla 13 ½ om en vecka, min stål gumma  


   


Lizzie var alldeles för övertaggad och for hit och dit i stress    Inte många gånger i sitt liv hon varit för ivrig i spåret men nu gick det inget bra. Först ville hon spåra både mig och Gucci, sedan när hon väl låste sig på mig plockade hon inga pinnar. Men dom sista 3 hundra metrarna var bra och hon tog slutet, ja man får vara glad för lite   

Även solen har fläckar sa en kompis   och skickade en bild från kvallistan till SM 2018. Tänk att vi två ligger på 3:e plats, min lilla sockerbit så full av sisu och vinnarskalle    Envis och tjurig men först ska hon alltid vara   


     


 


Nyfiket släppte jag på Bella. Hon gick så grymt bra när Bosse la spåret sist så nu gick jag ett 1200m sph för att se hur hon håller ihop ett längre spår. När i spåret jobbar hon som bäst?

Helt klart så är Bella den bästa spårhunden jag haft i råmaterial. Nu är det upp till mig att forma och ta tillvara på hennes talang. Ett problem är att hon går i för högt tempo. Jag vet att många gillar det men för mig är en spårtävling inget som har med tiden att göra. Vi har 35 minuter på oss och på den tiden ska dom hitta 8 pinnar. Rusar dom fram i blåbärsskogen är risken att dom går över pinnar och får slarviga vinklar. Dessutom är det svårt att hänga med hon rusar fram när det går brant ner   Nej, här ska det inte var nerlägg i kurvorna och mossa som sprutar utan jag kommer jobba på att få ner tempot genom mat i spåret och tätare apporter. Ska pröva med att lägga linan under buken nästa gång.

Hon markerade alla pinnarna men dom sista 4 pinnarna apporterade hon in och trots att hon var otroligt trött. Det tar på krafterna att rusa runt. Det var första gången hon gick ett spår när Gucci hade gått med men det löste hon utan minsta problem. Tvärt om så blev hon mer fokuserad på mitt sph och där jag mött svampplockare analyserade hon och valde ut vårt spår. Matte är grymt imponerad av sin ostbåge  

Lite lustigt att hon i vallningen är så cool men så djävulskt het i spåret  


 

 

 


 Syster och jag åkte ut till Taxinge Julmarknad. Verkligen en trevlig dag   Regnet smattrade på taket så det var skönt att julmarknaden är inomhus.


 


Vallar på så mkt jag kan och kommer med men ca 3 pass/ vecka och jag tycker min Bella har gjort stora framsteg efter min semester. Vallade ju mkt innan jag reste sedan blev det en 6–7 ve uppehåll för semester och min sjukdom. Nu tycker jag hon är helt otroligt duktig och vi har verkligen roligt i hagen. En sådan känsla att kunna stå still och styra henne så hon flyttar flocken som jag vill utan allt för mkt gap och skrik   Nu väntar ytterligare 2 pass i veckan och jag är så spänd. Ska ut på en liten utflykt och möta nya får. Tydligen ryor som är väldigt springiga och svåra att hålla ihop. Vad gör min Bella då, förmodligen ryker ligget  


   

     

Odlarlyckan håller i sig och min vackra kaktus har hamnat i hysterisk blom igen för 3 gången i år. Först i Påskas, sedan i juli och nu i november   


Kan inte vara lyckligare   över att mitt skott av nattens drottning från Costa Rica tagit sig så bra. Med mkt kärlek och vård kanske det blir en rosa trumpet i slutet av sommaren  


       


En liten film på Gucci   



 


                                             Over and out/ Susan   

Av manhofs - 17 november 2017 22:00

Dagarna blir kortare och kortare så förra veckan klättrade jag upp på vinden och bar ner alla ljuskedjor. Man får kompensera för mörkret och montera upp så många så det blir ljust och mysigt hemma på gården   


Dammade av min julbock som såg bedrövlig ut. Konstaterade att jag behövde granris så fram med stegen så kapade jag av två grantoppar på en 15 meter var. Går åt en hel del ris för att binda en bock i min storlek, jag gör ju inget halvdant   


       


Smärtsamt arbete då jag inte kan ha handskar när jag binder riset   men det är det värt. Lilla rödtotten ska vara med och kolla på allt jag gör   


   


 


 


Har lite beslutsångest om var det ska stå   så bocken byter plats lite då och då men grann blev han allt  


   


Topparna som blev över gjorde jag julgran av och så fick grannen en i julklapp    Smart för han var snabbare än mig med att få i sin ljuskedja och nu kan jag njuta av både min och hans i mörkret  


     


Tja när gumman väl var i farten gick det inte att hejda henne så allt åkte upp och fram som ska stå ute    Kom ihåg förra årets tidiga snöfall så det känns skönt att vara i fas och bara kunna njuta av ljuset, snö eller regn kan kvitta nu  


         


Tvättade fönsterna så i veckan kommer julgardinerna upp och adventsstakarna. Tiger och Gucci är alltid i närheten  

     


Efter en 6 veckors uppehåll från all träning körde jag igång med vallningen igen. Tycker hon gick bättre än innan och båda passen blev magiska och under resan hem satt jag med ett brett flin på läpparna   Ena flocken bestod av baggar som ville stångas men B sänker huvudet, kryper ihop som en pumpa och spänner en bestämd blick i killarna så dom snällt flyttande sig. Blir så paff över att min lilla mesiga ostbåge kan bli så bestämd  


         


Spårade i höstsolen gjorde vi med. Mötte upp Bosse och Gittan ute i Fintuna. Bella, Lizzie och Jenka fick ett spår och under tiden det la till sig åkte vi ner till Rosenhill och värmen i stugan för en go fika. Alla 3 hundanra fick fullt och vi var så glada. Det där med att vila sig i form stämmer nog   


     

 


Älskar mitt uterum och trotts att det är kalla dagar så går det att sitta ute och äta lunch i november    

Tiger sover inne nu på nätterna men Zorro med sin tjocka päls vill inte komma in. Gucci fyller 16,6 år och är jätte pigg   


           

 


 

                                          

                                                  

          Trevlig helg/ Susan   

Av manhofs - 13 november 2017 19:35

Farbror frost knackar på dörren   och det har blivit dags att flytta in alla blommor från växthuset på vinterkollo i boden. En frodig och generös odlar säsong har gått mot sitt slut   men ngr tappra växter kämpar på ute i trädgården.


               


Smultronen smakar faktiskt gott men dom får inte den vackra röda färgen som solen ger. Druvorna lämnar jag kvar till koltrasten som glatt kalasar på den och alla rönnbär som nu hänger ensammna kvar på grenarna.


     

 


Tyvärr drabbades jag av ngn baskilusk för två veckor sedan och hamnade i sängen    Feber, kroppssmärtor och kraftigt huvudverk som efter läkarbesök visade sig vara bihåleinflammation. Svullnade upp under ögonen med röda påsar men med näsdroppar gick det över…för att sedan få halsont och kraftig förkylning. Ja ja nu ligger det bakom mig men jag har nog inte sovit mer under dessa två veckor än vad jag har gjort sista månaden    Därför tog det även tid att tömma växthuset. Orkade bara bära ngn kruka/dag men nu är det gjort.


       


Roligt att se hur Ölandstoken i mitten fått skydd från frosten av sina yttre polare  


 


Då är odlarsäsongen över för 2017 och en lugnare period väntar   


Tävlingssäsongen skulle avslutas med Nacka Cup men jag var in i det längsta osäker på start då jag inte mått så bra. Lucia cup på Österåker är ju en årlig favorit men tyvärr blev det ingen lucia cup i år  


Är noga med förberedelser inför tävling och med en känslig hund som Lizzie är det extra viktigt. Nu blev det bara två fjuttiga lydndspass innan tävlingen men jag bestämde mig på fredagen för att starta. Vill inte ha ett allt för långt tävlingsuppehåll med henne då hennes franska nerver kanske börjar spöka igen.


   


Vi var lottade som nr 4 och sist då många strukit sig. Regnade ju dagen innan och det var lovat regn men för en gång skull hade dom fel. Visserligen kom det ngn skur men sedan visade sig solen men planen var plask blöt med små sjöar.

Tog på mig gummistövlar vilket inte är roligt att tävla lydnad i men jag ville inte få blöta fötter och bli kall igen nu när jag äntligen började känna mig bättre. Måste säga att jag var OTROLIGT nöjd med Lizzie   Hon hittade på lite bus som att nosa varje gång jag vände ryggen till men tränar man inte får man ta det som det blir   

När jag skulle vända mig om på vittringsappotering trampade jag henne på ena tassen med mina klumpiga stövlar så hon blev osäker och ställde sig upp. Den osäkerheten satt i resten av momentet. Jag drog även upp henne lite för mkt men bestämde mig för att hellre få lite lägre betyg men att stötta henne och ha roligt. Drar jag upp henne blir det lite snett sittande vid ingångarna men sådant får jag jobba på i träning, nu ville jag få till en positiv attityd för henne som vi tar med oss in till 2018   


       


Blev jätteglad över våran säger och så stolt över min sockerbit   

 Eftersom det var en cup blev jag tillfrågad om jag ville gå till final, vilket jag var lite tveksam till. Man får vänt ngn timme till på att övriga klasser ska vara klara   Men solen sken och det finns fina promenadområden för flocken och trevligt sällskap i stugan. Extra roligt var att startklassen vanns av klubbkompisen Anne och tvåan Kicki samt 3:an var träningskompisen i bruks, Benny  


         


4 stycken kom till cupfinal, vinnarna i varje klass. Cupfinaler är inte min pryl och aldrig har jag stått som segrare    Tycker både jag och mina hundar har svårt att ladda om men jag bestämde mig för att försöka bli 3: a. Det försöket räckte till en 2: ra plats    Drog upp henne lite för mkt i finalen med men vi hade kul och det kändes jättebra.


 


Lycklig och glad vände vi hemåt för att mötas av regnbågen. Beslutade mig för att inte leta efter guldet vid slutet. Hade redan bilen full av guld och körde vidare hemåt   


 


Att sluta året på topp är en skön känsla   

 Både odlar och tävlingssäsongen är nu över och när orken faller på kliver vi in i ridhuset för att lägga grunden till näst års starter. 2018 kommer bli Bellas år då hon ska ut och klättra i klasserna.


 



                                                  
           Over nad out/ Susan   


Av manhofs - 10 november 2017 22:15

Vilken underbar känsla att kliva ur bilen och känna Stilla havets sälta slå emot en och höra vågorna slå. Resan hade bjudit på så många äventyr och upplevelser så nu skulle vi verkligen njuta av sol och bad, drömma tillbaka om allt vi varit med om och äta lite annat än ris med bönor   



 

För många år sedan var Playa Samara ett surfingsparadis men för en 6 år sedan skedde en landhöjning. Nu var det bara stora vågor på eftermiddagarna men då kröp surfarna även fram likt krabbor ur sina hålor. Trötta och bleka med surfingbrädan under armen flockades dom likt sälar på jakt efter den perfekta vågen.

Rödvin och pizza har sällan smakat så gott  


     


En sak som stod på min lisat att göra i CR var att rida men dom stallen vi hunnit med att besöka hade magra krakar till hästar och det vill jag inte gynna    Annars måst jag säg att vi inte såg en endaste sjuk och miss skött katt eller hund. Men både boskapen och hästarna var ofta för magra, funderade på när vi bilade runt var om dom inte avmaskade sina djur lika ofta som vi gör? För gräset var tjockt och alla stod i gröna hagar och betade.

Nu fick vi erbjudande om att hänga med på en 3 timmars tur upp i bergen och längst stranden vilket vi genast hängde med på  



 


Helt magiskt att rida fram längst en öde strand   Under hela våran resa hade det inte regnat ett dugg under våra äventyr, men precis innan eller efter. Så självklart lämnade vi nu för första gången våra regn ponchor hemma. Och vad händer?



 

 Himmelen öppnade sig efter 1 timme när vi var på väg upp i bergen och det började åska och blixtra    Vi tog oss ner till en uttorkad flodfåra men när vi började närma oss slutet forsade vattnet över hästarnas hovar. Riktigt läskigt och hästarna blev lite rädda av åskan som smällde i närheten. I träden satt rädda vrålapor och skrek i högan skyn så även denna tur blev en upplevelse jag aldrig kommer att glömma, den mest dramatiska till häst.


       


Nästa sak på bucket listan var att dyka, men stormen Nate hade rört runt i Stilla havet som nu var grumligt så varken snorkling eller dykning var ngt att lägga pengar på    Hyrde istället en båt och begav oss ut på delfinsafari.



 

När vi lämnat fastlandet bakom oss blev havet klarare och helt plötsligt dök det upp två friande havs sköldpaddor under båten när vi låg och drev    Helt magiskt att se deras parningslek   

 Även ute på havet var dom väldigt noga med att inte jaga ikapp djur eller störa dom i deras intima stunder utan vi lät dom glida iväg och ägna sig åt varandra emedans vi tuffade vidare. Det var som att plocka svamp, när man väl hittar en hittar man flera och totalt såg vi nog en 30 havs sköldpaddor under denna tur  


   

 

Vi satt och spana efter delfiner   och så helt plötsligt flyger dom upp och skär vattenytan med ett glatt flin och pigga nyfikna ögon  



 

Så mäktigt att sitta där med fötterna nerstänkta av havet och beundra dessa levnadsglada och busiga djur. Dom leker med båten och hoppar upp i luften, jagar ikapp varandra och ser ut att tävla om att vara först  


     


Efter en timme började både vi och delfinerna bli nöjda och vi funderade på att vända in mot land igen. Då tyckte vår kapten att ngt var på gång och ville vänta lite?



 

Det ser ut som om delfinerna börjar leka med ngn ny båt och så hör man plötsligt ett sprutande ljud och ser vatten fara upp i skyn. En knölval……NEJ 2 KNÖLVALAR       

 

     


Det var ett par och hanen uppvaktade sin hona med höga skutt rakt upp i luften. Tyvärr fick jag problem med min mobil. Våran kapten har aldrig sätt en hane hoppat på detta sätt tidigare och blev lite rädd då våran båt var liten. Delfinerna lekte med valen och valen kan få för sig att leka med vår båt. En hane ligger på ca 35 ton så vi höll avstånd. Prylen var att valen simmade efter oss och en till båt som dök upp. Dom dyker ju och är under ytan en bra stund så det är omöjligt att vet vart den ska dyka upp, det fick dom i denna båt erfara   

Syster tog dom här fina bilderna med sin mobil   


         


Det verkade som han gillade att slå fenan hårt i vattenytan så det dånade och sprutade. Svårt att fatta hur kraftfulla dom är på TV. Nu var vi så nära som 20 meter och kändes deras dåliga andedräkt när dom kom upp för att andas  

               


Man ser inte var valarna är när dom dyker men däremot delfinerna som lekfullt följer efter dom och hoppar högt upp i luften.



 

Lika plötsligt som dök upp bestämde dom sig för att dyka ner i det blå och borta var dom. Förstummade och tagna lämna dom oss alla kvar över den otroliga uppvisningen vi bjudits på   

Vi hade hoppats på ngn ynka sköldpadda så fylldes dagen av 3 helt magnifika marina skådespel man sällan får uppleva.


 


Dagen efter hyrde vi samma båt för att ge oss ut på djuphavs fiske. Samma problem igen med dåligt vatten som fiskarna inte gillar. Dom ger sig då ut på djupet. Men jag har aldrig provat på djuphavsfiske så vi delade på båten med två amerikanare vi lärde känna  


 

 

 


Rent krasst så blev den en av dom tråkigaste fiskedagarna i mitt liv med 3 napp på 8 timmar    Men dom 3 nappen var rejäla och aldrig har jag fått hålla så hårt i spöet. Solens sken, sällskapet var i världsklass och ölen kall så vad kan man klaga på?   


 

 

 

Visst hade det varit roligt att få dra upp ngn bjässe större än vad som finns i Drevviken   men det går fler tåg.

Vår fiskeguide var så besviken över att inte ha lyckats få upp en endaste fisk så när vi kom i hamn tog han oss till en flod där söt och saltvattens krokodiler bodde. Han köpte med en fryst kyckling och så började han mata den via ett snöre.


 

Floden steg och helt plötsligt hade jag vatten över skorna och syrran öppnade uppe från bron att jag borde gå upp Såg bjässarna dyka upp och kutade upp på bron  


 


Resten av dagarna förflöt på stranden och sköna bad med body surfing.


     

 Har ni inte satt upp Costa Rica på er bucket list tycker jag ni borde göra det. Men färdas med en god vän för den är krävande och het. Tyvärr stötte vi på allt för många par som bråkade och skrek på varandra då hettan och olika intressen tog ut sitt   Man ska nog känna varandra väldigt väl för en resa som denna.


Vi vände hemåt med otroliga minnen som kommer vara för evigt, vilken resan, vilka äventyr  



                                                  


                  Pura Vida/ Susan   


.

Av manhofs - 7 november 2017 22:30

Redan påväg upp till Monteverde var det uppenbart att stormen Nate drabbat området otroligt hårt och hade vi rest en vecka tidigare hade det varit omöjligt att besöka regionen. Nu hade dom precis börjat öppnat upp men avrådde alla från att åka dit så det var väldigt lite turister.



M ligger på 1400 meters höjd över havet och temperaturen var betydligt svalare här, dessutom blåste det friskt varje dag. På eftermiddagen blev vi hämtade till ett besök på ett kaffeplantage där dom även odlade sockerrör och kakao, vilket inte är samma sak som choklad. Choklad blir det när man blandar i mjölk med kakaon. En jättetrevlig plantage med papegojor och Tukaner som flög över huvudet, apor hoppade i träden och längst marken kutade flockar med ngn sorts grävling med lång svans.

 


Kaffe  buskar.

Mogen kakao.


 

      

Blev en otroligt intressant dag med en toppenguide. Vi fick plantera kaffe och kakao frön. Lära oss allt om hur dom växer, skördas, rostas. Sedan fick vi göra egen choklad efter att vi malt kakaobönor. Prova olika kaffesorter efter olika lång rostning   och pressa sockerrörs juice och göra en drink på det.

Köpte med oss kaffe hem som jag nu njuter av  


Parken vi skulle ha besökt var för förstörd av stormen så vi fick istället besöka en annan. Även här såg man hur enorma träd låg knäckta som tandpetare och ngt vidare djurliv var det inte tal om. Men att promenera på hängbroar 60 meter upp i luften är både vackert och lite läskigt då dom gungar och knakar en hel del. Häftigt att få uppleva en skog uppe från kronorna och titta ner på marken.


         


Totalt var det 7 broar på denna tur då dom andra var stängda av säkerhets skäl.


 

   


På kvällen gav vi oss ut på ytterligare en kvällsvandring i djungeln och såg ett bältdjur, flera grodor och spindlar samt många vackra fåglar   

Dags att packa väskan och lämna detta blåshål. Nu skulle vi ner för bergen till Rincon del la Vieja.


Men först fick jag plocka med mig skott från hotellets vackra blomma. I Sverige kallar vi den för Trumpetblomma, här heter den Nattens drottning då den doftat så gott endast på nätterna. Fick lära mig att den här används för att framställa hallucination droger på här nere, så hon var lite skeptisk till vad jag skulle göra med mitt skott    Fick visa henne bilder på min vackra buske hemma och då fick jag klippa av en bit  


 

 

   


Vårt hotell låg igen otroligt vackert med eget SPA och äventyrs bana. Hettan och fukten slog åter igen emot oss när vi klev ur bilen   så vi började med en halvdag i poolen och spat nere vid floden  


         


Jag begav mig ut på en zipline tur via 9 banor över floden och genom djungeln. Lite läskigt i början då anläggningen såg sliten ut    men man vill ju dö lycklig så jag kastade mig ut likt Jane genom djungeln   


   


Nattens drottning fick hänga utanför rummet så hängde jag och syrran i baren   


       

   

   


Upp i arla morgonstund för att bege oss till nationalparken La Vieja    Här tog vi en privat guide som lotsade oss genom parken. Marken mullrar från underjorden och överallt kokar vattnet från vulkaner så det är savannklimat i området.

 



 


 

Svavel doftar ju inte mumma som ni kanske vet   och hettan var enorm från hålen. Tydligen kring 90 grader i vattnet. När man kom ut från djungeln och gick längst savannen såg man vart hålen låg via ångan.

     

 

En väldigt spännande dag med många djur och fåglar. Trädskärar myrorna har enorma samhällen som dom släpade hem blad till   


  

   


Hela marken ovan är myrbo och det ser man väldigt tydligt när man står där för alla träd runt om är kala på sina blad.



 

Spindelnäten var lätt upp till två meter breda och spindlarna stora som min handflata, många giftiga så det gällde att se upp.

   

         


Ni förstår vad man får spana om man ska hitta fåglar väl dolda som denna   


     


När vi kom ut ur parken slog vi oss ner och åt vår picknic. Kolibrier surrande i busken bakom syrran och drack nektar och två gånger kom ngn minihjort ut ur skogen och betade    Riktig mysig avslutning på en underbar dag. Skönt att krypa ner i varma källor på hotellet efter den vandringen.


       



Ja mina läsare, åter igen dags att packa väskan. Resan närmar sig sitt slut med en vecka kvar   Denna gång väntar Stilla havet på oss men det tar vi nästa gång   



                                                  

        Pura Vida / Susan   


Av manhofs - 2 november 2017 19:02

Dags att åter igen packa väskorna och bege sig mot nya mål och äventyr. Att befinna sig på en äventyrsresa innebär att man aldrig packar upp väskan och det gäller att packa lätt och rätt. Man fick själv konka på sin packning mellan båtar, bussar, bilar och hotell och ofta var vägarna man skulle bära på i dåligt skick. Värmen var inte det värsta utan den otroliga luftfuktigheten och det tog inte många minuter ifrån att man klivit ut ur duschen innan svetten lackade   Skönt att ha lätta, tunna, ngt förstora kläder som inte sitter åt och skaver.

Hur fult det än är midjebälte det absolut skönaste att bära här. Lätta och snabbt får man fram pengar, pass eller mobilen utan att i ett ta av sig en ryggsäck som många hade.

     

 

Nu lämnade vi vår lodge och färdades tillbaka längst floden med båt. Såg kajmaner i olika storlekar ligga och sola men dom flyr så fort båten närmar sig förutom en ung gynnare.

Sedan buss i 4 timmar med lunchstopp innan det var dags att kliva av i La Fortuna. Vulkanen Arenal lär har varit en av världens aktivaste ända fram till 2010 då den helt plötsligt slocknade.

Från vårt hotell blickade vi upp över vulkanen som 60 % är täckt av dimma.

   


Här var det betydligt mindre fukt än i Tortuguero och ngt svalare, riktigt skönt    Det var även väldigt stor skillnad på människorna som var både ljusare, kortare och smalare med gröna ögon. Det såg ut som dom levde väl i staden med flotta hus och fina bilar. Själv var jag inte så impad och är glad att vi inte stannade så länge här. Lite av en turistfälla som lever på att vulkanen än gång i tiden var aktiv.


Vi begav oss ut på grodjakt i djungeln själva vilket var väldigt spännande och lite lagom läskigt    Det är olika sorter av giftgrodor som Indianerna doppar sin pilar i vid jakt. Kunde inte låta bli att ta ett dopp i denna vackra flod men flög upp    då ngt slemmigt strök sig mot mina ben. Visade sig vara nyfikna fiskar    



 


Grodägg.


           


Nästa dag skulle vi vandra en bit upp längst Arenal vulkanen. 1968 hade den ett stort utbrott som ödelade flera små byar. Efter det byggde man en damm och anlade sjön Arenal. Trotts dom branta sluttningarna betar boskap överallt. Normalt var det vita boskap från Afrika som trivs bra i detta klimat men vi stötte på denna sura kossa vid klättringen.

När vi kom ner väntade busschauffören med frukt och vatten, riktigt gott   


       

   


En bra kikare är viktigt att ha med sig som är lätt att komma åt. Helst 10x42 och tänk på att linsskydden ska hänga kvar när man tar av dom. Såg hundratals tappade linsskydd på vår semester. Man lär sig att uppfatta ett prassel från ett träd och då är det bara fort upp med kikaren    Här uppe såg vi väldigt många vackra papegojor och äntligen, den vackra Tukanen  Filmad via kikare med min Iphone 7.



 

       


 


Överallt längst vulkanens fot ligger olika hotell som har bad i varma källor. På vägen ner från vulkanen blev vi avsläppta och fick i två timmar ägna oss till SPA och mys i det heta och mineralrika vattnet som lär vara nyttigt. Mellan 36–42 grader varmt vatten från underjorden   


   

   


Dags att stänga väskan och börja resan mot Monteverde och molnskogarna. Började med buss för att sedan åka båt över sjön Arial. Byte till ny buss och så upp och ner längst bergen på smala dåliga vägar. Överlag var vägarna dåliga då dom drabbats hårt av stormen Nate men nu var det riktigt läskigt med hela sidor där jorden släppt    Ofta fick man stanna och vänta på att traktorer plogade upp vägarna. Ibland föste dom kor på vägen som chauffören vant passerade. När vi väl kom fram var vi lite skakade så vi stärkte oss med ett par öl   


   

               


                                     

                                                  

         Pura Vida/  Susan   


Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards