Direktlänk till inlägg 26 mars 2017

Bella 1 år.

Av manhofs - 26 mars 2017 23:21

                  

 


Tänk vad tiden flyger fram och redan är det dags att fira lilla Bella alias ostbågen som fyller ett år    Ett år av lycka och glädje med en väldigt glad och vänlig hud utan ett ont ben i kroppen som bara skrattar hela dagarna  


Tyvärr blir inte hennes födelsedag som jag planerat med dubbelpass i vallning utan Lizzie får ta hennes plats då hon inte är i skicka att springa än.

Sakta går det framåt men det är inte gamla glada, olydiga och busiga Bella för tillfället och vad det beror på är ju svårt att säga. Sjukdomen, löpet och värmen spelar nog alla in  


I fredags eftermiddag ringde veterinären upp vilket jag uppskattade. Hon ville höra hur det med var med sjuklingen? Vädrade min oro med bristande aptit och mkt sömn och fick till svar att Bella inte hade varit sjuk, hon hade varit väldigt väldigt sjuk och det var jätte goda nyheter att hon inte hade feber och svarade på penicillinet  

Kändes jätte skönt för mig att höra då jag oroat mig så    Visst hon äter en bit eller leker en stund men sedan går hon och gömmer sig i timmar som en liten rävhona ihoprullad som en boll.


       


Veterinären uteslöt helt att det var livmoderna utan troligen äggledaren men symtomen stämde in på lever eller njurinflammation men det syns inte på blodproven i ett så tidigt stadium.

Hungern fick jag igång genom att pyssla med matskålarna och dra ut på fodringen så alla sprang runt mina fötter och tiggde efter wienerschnitzlar. Tillslut fick hon bara sin mat och då ville alla sno ur hennes skål vilket inte uppskatades  


     


Ca 2 timmar efter maten blev hon märkbart mkt piggare och lekte även en liten stund. Där ser man vikten av att få i sig föda även om man inte mår bra och har hunger.


Förra veckan måndag var vi och vallade. Hon gick grymt bra och både starterna och liggen börjar sitta fint   



 

Efter en härlig skogspromenad och fika fortsatte vi till Botkyrka bk för ett pass lydnad med alla 3   


         


Kunde konstatera att Gucci hör väldigt illa, ja faktiskt sämre när man kör lite lydnad och jag måste skrika väldigt högt   Låter ju inte så kul för hur man än skriker låter det illa och folk undrar nog varför jag gapar    Nu älskar hon att få komma ut ensam med mig och göra ngr enkla övningar så jag struntar i om folk tycker jag skriker och låter old lady få känna sig viktig och omtyckt   sedan får folk prata hur dom vill.



 

Har funderat lite på tempo på en hund och mina två bc:n. Lizzie rör sig energiskt och trippigt hela tiden på väg med hög fart. Bella mer klumpigt och lite tungt utan fart och så det där med ” fart under tassarna” stämmer absolut inte in på Bella  

Men så tänkte jag på hästhoppning där man verkligen kan se att det ögat visar inte stämmer med klockan. I tidshoppningen kan många gånger se en häst med stor galopp, långa språng få bättre tid än den hetsiga som ser ut att flyga över banan. Har roat mig med att klocka mina två och inte en gång har L varit snabbare än B, tvärt om så kastade jag nu längre åt B men båda hundarna har en tid på 13 sek. Spelar ingen roll för i hundsport kommer L få en 10 och Bella en 9 på tempo då ögat bli lurat men jag tyckte det va lite roligt  



 


 

Syster kom idag och hämtade sina golfbollar Gucci hde plockat åt henne och som tack fick hon två goda tuggisar  


     


Bealla min lilla pryo bakom baren ser till att dricksen blir hög. Tänk förr behövde jag bara knäppa upp ngr knappar i blusen för att få dricks, nu behöver jag ta till hundtricket   


     


Har faktiskt inte tränat ett dugg i veckan som gick förutom i måndags. Har ingen inspiration   och varje gång jag bokar upp lektioner eller trevlig träning med vänner blir ngn sjuk, opererad, snöstorm eller regn   


Däremot har det hänt mkt hemma och projekt efter projekt har betats av på ” måste listan”  


   


                                                  
             Ciao / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards