Direktlänk till inlägg 29 mars 2017

Växthuset.

Av manhofs - 29 mars 2017 07:00

Eftersom alla träning blev inställd och jag inte ville lämna Bella ensam hemma förra veckan satte jag igång med flera vårsysslor. Inget är speciellt kul men det måst bli gjort   så trotts kylan började jag med växthuset. Ett tungt och blött arbete som tar flera timmar men det blir så fint så det inte är klokt när man är klar.


         


Allt ska tömmas där inne sedan skuras det in och utvändigt så det glänser. Gaspatronerna till takluckorna monteras in så öppnas dom automatiskt när det blir för varmt  


           


 

Ensam är man inte utan hela flocken stryker runt och glor, kommer med en boll eller som Tiger gapar efter uppmärksamhet    Han har ett väldigt roligt minspel och jag kan inte låta bli att skratta åt hans läten bara för att få lite klappar  

Jordgubbarna har börjat sätta blom och likaså persikoträdet. När jag är klar vattnar jag jorden väldigt tungt och sedan får det vila i två dagar. Vattnet i kombination med att det blev så varmt gjorde att det bara exploderade där inne och vitlöken spretade upp och alla blommor slog ut   


             

Finns ju inga bin så jag får varje dag pollinera mitt persikoträd för att få frukt. Väldigt roligt att skapa små persikobarn, hoppas jag får en stor familj i år  Bananplantan har fått flytta ut igen.


           


 

Efter två dagar fylls det upp med alla blommor som stått i boden på vinterkollo. Dessutom alla frön som är sådda. Timer ställs in för nattfrosten. Ner till minus 3 grader går det bra i växthuset men när fröna är där inne vill jag inte att det blir för kyligt på nätterna  Flocken gillar inte när jag är där inne men dom får inte komma in.


       

Kissen Zorro är nyrakad och ser ut som 17 men hon får eksem och narig hårbotten av sin tocka päls som tovar sig. När allt är borta blir hon så glad och far som en kalv på grönbete. Är väl både varmt och tungt. Hon påminner om dom nyrakade fåren men Lizzie tycker hon är söt och dom leker gärna ihop   Första fikat i lusthuset   och jag kan bara konstarera att jag har ett dagsjobb framför mig med att tvätta alla fönster ut och invändigt  


       



När växthuset var klart ska friggeboden städas ut där blommorna har stått. Ser ut som Beirut där inne och jag funderade på Rut ett tag. Bara att bära ut allt, skura, tvätta fönster och så sortera upp alla hundsaker. Skönt att lätta kunna komma åt alla olika tränings och fiskesaker igen   

Hörde mina kompisar koltrastar från förra året hålla på och böka på baksidan. Så gulligt att se dom kämpa med alla kvistar så jag bestämde mig för att dom får bo där i år med.


 


Hängde upp hammocken som får bli en gunga i år igen. Kom väl till användning denna varma helg  


       


Värmen har gjort sitt även ute i trädgården och krokus, tussilago, blåsippor och julros  har slagit ut. Deppigt att ställta undan skidorna men skönt att se våren gro.


                                                  
             Ciao Susan   





 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards