Direktlänk till inlägg 16 september 2021

100 mil.

Av manhofs - 16 september 2021 20:03

Anmälde mig för länge sedan till den tidigare stortävlingen Grande Prix och blev så glad när jag kom med men ganska snabbt började jag ana ugglor i mossen. Det var så få anmälda mot andra elit spårtävlingar runt om i Sverige, vad hade jag missat?   


Någon dag innan avfärd tränade jag spår med en kompis och för första gången i Bellas liv byter hon då spår och i det nya spåret hittar hon en pinne, max otur. Så samma dag vi skulle åka ner var jag uppe i ottan och la ett litet spår åt dom båda men då kändes det som Cert och Göteborg fick passa sig   


         

GP är en tävling jag har många fina minnen ifrån men tyvärr är nu även den stortävlingen nerlagd men jag är glad att jag gått uppleva den som Påsk smällen, Eldprovet, Lucia Cup och Halloween cup. Pris rummet var nu ersatt av pinn rum och priserna obetydliga och pallen smutsig. Trodde det var vädret som gjorde att så många strök sig men det visade sig att det ligger en militär skjutbana vägg i vägg med klubben och det sköts hela lördagen ngt förskräckligt. Har precis fått Bella att ligga på platsliggning med skott så det kändes inte så roligt att utsätta henne en hel dag för detta men hon gjorde inga flyktförsök eller visade rädslor men den så vanligt höga vajande svanen låg stilla i nedfällt läge  

Då..

och nu.  

 

Då..



och nu.

   


Jag är så glad att jag bokade hotell rum och inte drog ner husvagnen för vädret var så trist. Tittade på sök, spår och skyddshundarnas lydnad och uppletande. Det är alltid intressant och lärorikt att bara kunna sitta avslappnad och titta på.


                           

Tränade ett par varv med ludden som gick väldigt bra trotts eldgivningen. Kan bara konstatera att jag aldrig skulle vilja bo nära en skjutbana, fy vad jobbigt att lyssna till detta  en hel dag även för mig.


   

Mötte ute i skogen på söndagenkl.08.00 och drog nr 4, min klubbkompis Ann-Marie drog nr 3 så vi hamnade tillsammans ute i skogen. När A-M gick i väg fick jag ta ut Bella och sela på sedan gick vi upp halvvägs i skogen för att möta upp domarna och det tände i gång B så hon darrade av förväntan. Jag har aldrig tidigare tagit ut henne och stått och väntat så här länge vilket jag insåg inte var så bra för en het hund. Bestämde mig för att säga ”sakta” när jag släppte på henne i rutan annars skulle hon ha farit i väg som en gasell. När väl domarna kommer ner går min spårläggare i väg och möter dom för att gå igenom rutan och då taggar B till ännu mer som bara vill i väg. Jag missförstod rutan då jag alltid vill gå in rak i rutan men då visade det sig att vi skulle släppa på åt höger. Försöker vända B men hon har redan i sitt uppeldade tillstånd bestämd sig för att hon ska ut åt vänster. Här borde jag ha tagit henne ett varv och rätat upp henne så hon fattade vart hon skulle ut för tiden tas inte innan jag skickat ut hunden men fast jag misstänkte att hon skulle dra vänster skickar jag ut…och B drar ner till vänster och ut. Blev lite strul men sedan gick hon rakt ut och valde klockrent sitt spår och i väg for vi. Pinne efter pinne levereras och jag var så glad. Efter pinne nr 4 börjar jag tänka på skumpan som låg i rummet, men det var ju onödigt. Ganska snart efter pinne nr 5 sorterar hon noga och jag ser spår åt båda håll, hon väljer fel spår och går till vänster och så är vi borta. Tog ett tag innan jag insåg det sedan gick jag fel så jag fick en lång morgonpromenad till bilen. Fy så ledsamt och tungt. AVSKYR att bryta i spåret. Regnade och dom sköt på klubben igen så jag begav mig direkt hemåt på tunga hjul.

Nu får jag leva på gamla meriter och glädjas över årets merit och så tränar vi vidare. 100 mil t/r så man hinner tänka mycket   

         


I trädgården växer det på in i det sista men snart kommer nog farbror frost. Nästa vecka ska jag ta tag i trädgårdsarbete, tömma dammarna på fontäner och plocka in känsliga blommor men än jag plocka blåbär och jordgubbar som nu ger en andra skörd. Tvättade ur lilla dammen en sista gång.


                      

Fick tag i en så duktigt snickare som kom i tid och jobbare som en raket utan att det blev fusk. Hade en lång lista med saker han fick fixa och laga. Tiger börjar bli till åren så jag vill inte att han ska hoppa så högt över grinden längre så den fick han senior anpassa, ja kul tycket Axa med. Brunnslocket hade gjort sitt och hundkojan hade Axa flisat sönder så han fick byta ut alla vita detaljer på taket som jag nu målat i veckan. Dom gick igenom mitt hustak och böt ut 7 takpannor och gjorde rent stuprören och då såg dom att en panna flyttat sig så det regnade in, tur att dom kom innan ruskväder drar in   


                

Annars roar vi med allt möjligt roligt och får aldrig tråkigt. Vi går stavgång, tränar spår, vallar och har varit på många olika klubbar och tränat. Så roligt att umgås med lite hundkompisar och träna på störning, precis vad vi behöver. Läxorna är många och proven täta men jag kan ju plugga på distans, perfekt när spåren ska ligga till sig   

                     


Fick ett fint kort på lilla Fox och häliga filmer från deras träning   , så roligt att se och jag är så glad att alla vill hålla kontakt och skickar lite bilder/filmer då och då   


 


När matte pluggar har flocken lata dagar med lite gott att gnaga på   


         


    Mina par i hjärter   / Susan 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards