Direktlänk till inlägg 15 november 2021

Slutspurt.

Av manhofs - 15 november 2021 19:42

Nu är jag inne på sista vecka av min APL placering och det har varit så lärorikt och intressant. Fått varit med på alla möjliga prover deltagit i allt som jag får göra som student som att ta EKG, urinskanna, ta bort kateter, ta vitalparametrar varje dag och få själv sköta om ett rum med allt från att läsa på vad som ska göras med patienterna, utföra proverna och föra in resultat. Hela tiden är mina handledare i närheten för rådfrågning och koll så jag sköter mig vilket är tryggt. Känns viktigt och ansvarsfullt det jag gör. Som student får man tyvärr inte sticka så blodprov eller glukos prov får jag inte göra men det har vi tränat på i skolan[sm1] . Har gått med sjuksystrarna när dom sätter infarter eller utfört annat spännande som vi uskor inte får utföra, pratat med logopeder, sjukgymnaster och fysioterapeuter som alla arbetar ihop på en Geriatriks avdelning. Det kallas multiprofessionella team och är så lärorikt att få se hur dom verkligen arbetar ihop på nära håll. Kört ner patient till MR röntgen och sett hur det går till där och varit med när både ambulans lämnar och hämtar patienter. Lärorikt att höra deras avrapporteringar till varandra. Otroligt många klasskompisar som valt att inte vaccinera sig och därför inte fått gått ut på sin praktik vilket inte ger ett slutbetyg. Tråkigt men jag hoppas att dom får en ny chans i vår dom som väljer att vaccinera sig. För mig har det aldrig varit någon tvekan. Vill man arbeta med äldre människor som är sköra borde man vaccinera sig men valet är ju fritt   Utsikten över Nacka är en löneföremån.


 



 


Ett så fint minne när Lizzie var valp bland Tyskarna, nu är alla borta   


 


Från uppletande tävlingen på Haninge Bk förra året. Tänker mycket på den sista tävlingen, det var då jag förstod att ngt inte var normalt. Tänk att vi kom två ihop med Magda trotts tumör i nosen, min tappra krigare   


   

När jag slutar kl.14 hinner jag med en långis på hemma plan innan solen går ner vilket är så skönt. Lämnar hundarna hos föräldrarna varje morgon kl.06 och då är dom trötta   Likt sin matte är dom nattugglor   


     


Tog mig ut i spår skogen på Gålö i lördags. Hade för mkt att göra hemma innan som inte hinns med när man arbetar så jag kom ut lite sent så innan vi var klara började det skymma men av 16 pinnar var 16 med hem. Vilken glädje boose och jag log halva kvällen    Bella går så fint nu med ett noggrant och analyserande påsläpp men hennes dotter är för ivrig så det kan bli slarv i vinklar men väldigt noga med sina pinnar och slutet vill hon bära hem. Hellre en hund som vill för mycket än en seg propp, har ju provat på båda varianterna genom åren  


               


Snygg Alan gör sin matte Marie stolt i hagen och mig med när jag läser deras mms   


 

Axa har haft  problem med Tiger vilket är hennes egna fel. Dom kom så bra överens fram tills hon var ca 12 ve och i lek anföll en sovande Tiger och bet i hans svans som hon trodde var en rolig kamptrasa. Det gör man inte ostraffat med en katt så med gråt rusande hon upp i skogen med blod rinnande från nosen från Tigers klor    Denna fadäs kunde inte Tiger glömma, bita honom i svansen   så när han såg Axa själv utan L och B i närheten försökte han gå till attack. Fick börja uppfostra honom och vapenvilan rådde ända tills i somras då vi hälsade på Sanna och Janne och deras katt anföll Axa. Nu blev hon rädd igen för katter igen. Tiger har sedan länge glömt det hela och vill kela men A är lång som en limpa i kroppen, osäker på om hon ska få sig en vinge rätt var det är men dom gör framsteg och lite försiktiga pussar har jag sätt  


   

Vårvärme ute och så skönt att pula i trädgården. Pysalisen gror än i växthuset   


     

Var hos fotläkaren och blev så glad så jag kunde ha öppnat lite bubbel    Kraftig inflammation i många olika senor så nu ska jag äta en kur inflammationsdämpande i 4 veckor sedan blir det cortison om det inte har blivit bättre. Gå och stå mindre var rådet, svårt att lyda det rådet men så skönt att slippa op , har oroat mig så för skidsäsongen som nu är räddad 


 

Men vi njuter av november ett tag till   


 

.

                                                Stay safe/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards