Direktlänk till inlägg 26 februari 2015

Plantering.

Av manhofs - 26 februari 2015 23:40

Eftersom jag är lik min far kan jag inte låta bli att plocka små frön från div buskar när jag är på semester   

 I Thailand har dom krukor utställda på varenda bar så det är bara att med en vig rörelse kränga sig över barstolen och dra av lite frön och smyga ner i väskan    Ja denna manöver förutsätter ju att intaget av groggar inte varit för hög   


Dessa små kaktusliknanden frön drog jag av en kväll och planterade i en soppskål på balkongen under vår semester. Senare flög dom med upp till BKK och blickade ut från 32 vångingen utan att ta skada, men vi drack ju grogg där med så dom kände väl igen sig   En vecka skiljer bilderna åt. Dom växer ju superfort så det ska blir mkt spänande att se hur det slutar. Det var en stor kaktusväxt som jag tror härstammar från Brailien.


   


Utanför vår balkong växer långa rader av dom ljuvligaste liljorna som blommar i vitt. Själva blomman är magnifik och påminner om en fantastisk fyrverkeripjäs.


   

Dessa lökar pallade jag helt enkelt med hjälp av en sked från frukosten och satte även dom i en sopp skål   


 


 Tog även med lökar förra året som tog sig riktigt bra och höll på att blomma men så kom hösten. Visste inte hur jag skulle förvara dom och först höll dom på att dö när jag ställde dom svalt och mörkt    Med bultande hjärta klippte jag ner dom och gjorde hjärt/lung räddning    och nu kommer dom upp igen med flera skott än förra året   


 


Likt en äggsjuk höna vankar jag runt mina utländska blommor och duschar och duttar med dom för att med största förhoppning kunna få njuta av en blomma som tack   Få se vad årets lökar ger ?


 


Men jag behöver faktiskt varken dricka grogg eller fara utomlands för att sno en blomma   

 I slutet av november tränade gänget på Haninge Bk. Marken var frostvit och utanför dörren hade ngn kastat en murgröna som tjänat sitt syfte under sommaren    Mer död än levande plockade jag in blomman i bilen och väl hemma klippte jag ner den i växthuset och planterade i en ny kruka. Nu växer den sig jätte fin i hundrummet men det roligaste är att den överlevt vintern i växthuset och nu sprider sig men med röda kvistar, inne är den grön    


 


Är så nyfiken på vad min nyanlagda trädgård ska bjuda på i vår och ivrigt spanar jag varje dag efter lite tecken på liv. Alla mina magnolior verkar ha tagit sig och kommer med kraft genom säcken. Även lökarna jag grävde ner börjar kika upp och rabarbern   


     


Lite mera vårtecken   


   


Graderade mig och köpte med orkidéer från en Japanska som har egen odling i BKK.  Dom brukar stå sig till i Maj och påminna om semestern som var   


 





                                                  
    Hej då / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards