Direktlänk till inlägg 11 april 2017

Kennelläger

Av manhofs - 11 april 2017 07:00

Kennel Revalill`s med Olle och Inga-Lill hade bjudit in till ett vall läger hemma på sin gård i Lindesberg och för en gång skulle passade det så jag kunde vara med    Bästa föräldrarna passade Gucci så kunde jag koncentrera mig på fåren som G tycker smakar gott   Med facit på handen var vi många som tyckte dom där fåren hade passat bättre på mackan än att valla på men det är en annan historia  


 


Samling var på fredag kväll men jag åkte vid lunch hemifrån för att sakta färdas genom Sverige med små stopp. Besökte Lindesberg bk för en längre promenad och uppletande i deras fina skogsruta för att sedan köra ett lydndspass. Tyckte deras stege såg så hög och brant ut men den tyckte konstigt nog Bella var rolig  


         

Kom fram till gården tidigare än alla andra så jag packade upp och la ett appellspår åt Bella som hon tog med 10 poäng innan en efter en droppade in och det blev samling i köket med kaffe och mackor med mkt hundsnack.


 


Kl.8 var det frukost varje dag för att starta igång vallningen kl.9  Unghundarna i B kullen startade upp och alla reagerade olika. När det var min tur gick jag in med B och starta som jag alltid gjort och Bella gick otroligt bra    Han väl bara tänka att nu skulle Monica och Kåre se oss innan Gunnel avbröt och frågade vad det var för lydndsvallning jag höll på med   För mig följde en omtumlande och jobbig kvart som egentligen kan förklaras som panik. Bella skulle valla lös vilket hon aldrig gjort så hon fattade inte heller ngt och tog till både jakt, kamp och stress.


   


Fåren var det träligaste jag stött på som inte ville flytta på sig, stångades mot hundarna och knuffades och trampade på en så jag tror varenda en rammlade omkull under helgen. Jag lyckades ramla på rygg över fårets rygg och fick tag i hornet. Envist knallade hon iväg och dom andra tryckte ihop oss så jag var rädd att falla av och bli trampad på så jag höll i mig för glatta livet medans fåren knata iväg med sin last och oskadd och glad kunde jag tillslut skutta upp    men inte fick man en Gin och Tonic för det inte     


    

Lämnade B och hämtade L men kände mig totalt förvirrad och lite knäckt   Hade allt jag lärt mig varit fel? Alla timmars träning i vallhagen hade det varit helt fel och vem skulle jag lyssna på? Vad var mina mål med vallningen och vad är realistiskt att uppnå utan egna får och en begränsad ekonomi som singel. Vi hade all ett bra samtal kring träning, mål och hur Gunnel tänker på att utveckla hundar men hon fick även höra mina förutsättningar att träna hund med mål och efter det kändes det bättre och jag landade lite.


 

Vartefter passen fortskred och jag såg hur hon utvecklade hundarna förstod jag mer och mer hennes tänk och kommer ta med mig mycket i min fortsatta träning. På söndag eftermiddag kunde vi skicka B på hennes livs första hämt utan lina från en 60 meter. Riktigt fint flankade hon ut och tog sig runt med ett ligg åt både höger/vänster och matte fick lite en lyckotår i ögat  


   


Bellas systrar Pixie och Blossa  samt hela B kullen med modern Gippa på bänken  


   

 

Lizzies flanker har jag inte fått ordning på och inte heller fått bra råd på hur jag ska komma åt dom men det löste Gunnel   Jag fick jätte bra råd och tips med praktisk övning och även dolda hämt och efter lite springturer från matte   fick jag till riktigt grymma flanker. Nu ska hon inte få hämta och vi ska börja träna ur balans men jag har fått många verktyg att jobba vidare med och Lizzie fick en stor applåd av publiken över sitt jobb   Fasiken vad jag är sugen på att starta en IK1:a med henne.

Som vanligt är ofta jag gladare och nöjdare över mina hundar än mina instruktörer och fler än en gång när jag applåderade min hund sa Gunnel” nej hon kan bättre, en gång till ”  


     


Tycker Revalill har riktigt trevliga hundar med bra av och på knapp    Lizzie har svårt att sitta uppbunden och vänta, så helst har jag henne i bilen för hon bränner energi och kan inte koppla av. Det är inte hennes fel utan ngt jag drog upp för att öka hennes motivation när hon var så ointresserad och loj i unga år. Via konkurrens från Porsche har jag fått henne till att vilja äga alla planer och har nu fått en laddad hund som älskar att jobba i vad jag än hittar på men avskyr att sitta still och uppbunden. För att hon ska koppla av får jag tjatat ligg i ett men huvudsaken hon är bra på plan. Ngr ur G kullen med Bellas mor Gippa bredvid sig till höger och deras mor Gränsvallaren`s  Reva.


     


Bodde lite andra djur på gården   


         


Den där tuppen bodde under vårat sovrum och började gala tidigt på morgonen.03.30 så vi var många som började fundera på olika kyckligs recept   


På lördagen la Inga-Lill ett spår till B som hon tog med en 10:a men på söndagen ville hon inte spåra Olles spår och tog inte en vinkel eller pinne. Tänkte att hon kanske var trött och får prova med ngn annan spårläggare framöver.


     

Tack alla trevlig Revalillare och Inga-Lill och Olle för allt jobb som Ni har lagt ner. Tack Gunnel för alla goda råd och tips. Tog ett tag att ta in men nu känns det jätte bra och du skulle ha sätta vad fint hon gick idag lös i Monicas hage. Både drev,föste,hämtade och gick ur balans  

När sista bilen rullat ut ur gården satte Inga-Lill på en kaffekanna medans Olle körde ut hö och jag tog en promenad med hårbollarna innan färden hem startade.


     


Stannade och rastade lite på vägen och för att få lite frisk luft. Kände mig sliten och trött.

Hoppas det blir en kennel MH så vi i B kulle kan ses annars blir det nästa år på kennellägret.

Vi är kanske ngr som har tagit VP:t till dess och ngr som har startat IK 1  



                                                  

     Kram Susan med flock   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards