Alla inlägg under januari 2018

Av manhofs - 8 januari 2018 07:00

April månad inledes med en vallhundskurs för Bella. Hon går från klarhet till klarhet när det gäller mentala bitar. Älskar när hundar kan koppla av och vänta på sin tur och inte skäller och gnäller helt galna. Älskar även kurser när man inte bli överansträngd på träningen   

Alla tre jobbade fint när det kom till skogsarbete och Old Lady fortsatte att jobba sina pass även om skicken blir färre och spåren kortare  


            
 

Den 7:e april var det kennelträff och vallning. På väg ner lyssnade jag på det hemska terrordådet som ägt rum på Drottninggatan i Stockholm och milen kändes långa och tunga att köra   

Skingrade tankarna på Lindesbergs Bk och båda ludden kändes stabila i formen inför vårens tävlingar och helgen blev riktigt trevlig trotts allt.


         


Bellas syskon. 


 

Lizzies syskon.

 


Så var det äntligen dags för premiär för lilla Bella. Valde ju en av dom svårare klubbar Haninge bk då planen för startklass ligger vid parkeringen med mycket störning runt om. Men som hon höll ihop och hamnade på sin debut på pallen som två med flott poäng    Mer nöjd än vad jag vågat hoppats på då jag jobbat hårt med att få henne att fokusera och hålla ihop.

Lizzie som inte klarade eliten förra året gick ner till nya klass 2 och nu var det en helt annan hund inne på plan. Hon vann även hon med flotta poäng   och mattes hjärta bultade så hårt och lyckligt  


         


Maj och efterlängtad resa till Åland och deras tidigare cup. Nu var det en väldigt nerbantad tävling både när det gällde café, publik, tävlande och priser men alltid lika roligt att åka över och träffa dom få man fortfarande känner. Lizzie vann på lördagen och Bella kom 3: a och på söndagen kom Bella 2: a och Lizzie med. Nöjda och glada åkte vi hemåt. Inte illa att hamna på pallen med båda hundarna båda dagarna  


           

Maj maj månad, du kan lura mig till månen.

Ja det stämde bra för den 14:e var det dags för Bellas debut i appell spår på Haninge Bk. Hon hade spårat så fint hela våren så det oroade jag mig inte ens för, men se spår visste inte Bella var det va?   

 Hon slog och for och hittade mer av en slump en pinne men vad hon än höll på med så spårade hon inte. Förvånad och så klart besviken var det bara att bryta  

Blev inringd som reserv till Heby bk två dagar senar men tvekade att åka. Ville först analysera varför det gått så bra på träning till totalt noll på tävling    Men träningskompisen Annika som sett Bella övertalade mig att åka och det var jag tacksam över med facit på vägen hem   

Bella jobbade på och vann   med fina poäng igen. Det var en kvällstävling då prisutdelningen startade kl.23 så det var mörkt på plan vilket vissa hundar fick lite problem med men B höll ihop så fint och spåret var kanon  


         


Lizzies elitspår gick som vanligt åt pipan när det är årsdebut    Vacker torr och blåsig morgon i Eskilstuna men efter en 10: a i upptag tog det stopp efter 3 pinnar.

Åkte hem och pulade i trädgården istället där det växte och grodde så det knakade   


           


Efter ett och ett halvt år till försäljning skrev vi äntligen under ett kontrakt som inte hyresvärden nekade. Vi hade under denna tid haft 3 intressanta och solida köpare som dom av ngn okänd nekat köp. Smärtsamt men även skönt att gå ut med nyheten av Zum Franziskaner efter 45 år med samma krögare skulle säljas.


     


Desto roligare att få Bellas höftledsstatus som var A   


     


Träning med bästa gruppen för att försöka förbättra resten av årets resultat   


       


Avslutade maj med att lägga i båten   


     



                                                  

       So long / Susan   

Av manhofs - 5 januari 2018 07:00

Så har ytterligare ett kapitel i livets bok passerat och 2017 kan arkiveras. Ett mycket bra och roligt år som jag länge kommer se tillbaka på med glädje och lite sorg. För även om det går som man vill kan det kännas tungt att skiljas åt.


Nu ska jag blicka tillbaka på 2017 och sammanfatta händelser som skett för att sedan blicka framåt mot 2018 års äventyr och planer.


Januari inleds med vallning och när jag tänker tillbaka på vilken utveckling vi gjort kan jag bara säga att träning leder till utveckling. Nu är sedan länge linan borta och målet att börja tävla och göra VP:t ter sig inte längre som ett ouppnåeligt mål.

     

Snön föll och bäddade in naturen i ett vitt lager av bomull. Underbara mil på skidorna la vi bakom oss. Hade aldrig trott att Gucci som då närmade sig 13 år skulle orka hänga på men det gjorde hon. Älskar när vintern är vit och kall istället för som i år, regnig och blåsig.

Det var första gången för Bella att åka skidor och det lärde hon sig fort min lilla buse.


     


         



 

Februari månad förblev kall men mina nyinköpta parningsskor fick stå. Inte mkt nöje men mkt pjäxor och gummistövlar prydde fötterna. Satte igång med inomhusträning med flocken och Bella tog även ridhus utan problem.


 


 

         


Ovanligt tidigt satte jag även mina frön. Trodde februari skulle vara lite för tidigt men oj vilket odlar år jag fick.


       


Tog tag i en aktivitet jag ”tänkt”    börja med i ca 5 års tid, träna på gym. När jag väl bestämt mig provade jag lite olika ställen innan jag fastnade på Friskis. Har faktiskt nött på kortet mer än vad jag trodde under året som gått  Snön regnade bort så då böts draglinan mot spårlina. Även här visade Bella framfötterna.

         


Lizzie blev Årets brukshund på Tyresö bk och jag kände mig så lycklig   


 

Till min oerhörda lycka föll snön på nytt och så mkt vi bara orkade tillbringade vi ute i spåren.


               


Mars månad och det var dags att pimpa Bella inför årets uppgifter ute på tävlings och träningsbanorna. Nya regler och nya vikter köptes in.


           

  


Lämnade in Lizzie på planerad kastrering så resten av mars fick lilla sockerbiten vila.

Bella började på en lydnadskurs nere på klubben som vi fick mkt nytta av resten av året. Främst var det nyttigt att kunna fokusera och jobba med matte när det händer mkt runt omkring. Hon är duktig på att koppla av min Bella. Jobbar som en tok när det är jobb sedan vilar hon så fint vart vi än är.

Gucci var glad att ha Bella att busa med på promenaderna men längtade hem till Lizzie när vi gick själva.

           




 


   



 

Fy leda för alla eländen kring Slussen bygget och så kommer man till jobbet en dag och kommer inte in genom dörren. Fasaden ska renoveras och stjärnorna som byggde ställningar byggde in vår dörr med. Kraftigt trött på vår hyresvärd och allt dom ställt till med. Men min lilla jobbarkompis går med hög svans genom livet.


             


Klackarna i taket när Tuomo fyllde år. En jätte lyckad fest. Men säg den lyckan som varar. Bella fick ett ben och blev dagen efter svårt sjuk och fick läggas in på Bagis. Orsaken uppdagades aldrig men jag misstänker att benet var dåligt, kanske sjukt slaktdjur. Så numera köper jag bara ben som säljs i livsmedelsaffären och är Svenskt.

    

           


Våren kom tidigt och redan i slutet av mars grodde och blommade det i växthuset, samt i lada och på äng  


          


             


Snart skulle det bli april och åter igen var flocken samlade och friska. Redo att möta årets första tävlingar. Men mer om det i nästa blogg.


     



                                                  
   Ciao / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards