Direktlänk till inlägg 18 januari 2018

+ & -

Av manhofs - 18 januari 2018 20:21

Dagarna på nya året rullar på i högt tempo med mkt att stå i. Pengar rullar in och rullar ut lika fort i livets hjul som aldrig står still. Tycker ofta livets vågskål tippar åt ena hållet. Allt för mkt roligt och skoj följs av sorg och bedrövelse, stora utgifter som får en att knäa till vinster och utbetalningar som får en att slösa, långa tider då ingen hör av sig för att få inbjudningar som krockar på samma helg   


Måste bero på mig själv som aldrig lyckas får mina vågskålar att vara så här jämna  


 


Som ensamstående gäller det att ha koll på sin ekonomi och noga se upp så att + & - stämmer. Avundsjukt noterar jag hur mina väninnor har makar som sköter deras ekonomi på föredömligt vis och när man frågar om vad dom har för försäkringar, för abonnemang eller betalar för vissa tjänster blir blicken tom och vi byter ämne eller så svarar dom ” fråga …”

Vilken lyx att hitta en man som kan hjälpa till och både bidra och sköta ekonomin så man alltid behöver hålla koll själv  

Kan inte klaga på en endaste käraste som passerat i livet men bidragit till ekonomin har dom verkligen inte gjort, brukar tvärt om få det bättre när jag är singel  



Den som spar hon, har men inte roligt brukar folk säga. Här följer januaris utgifter där jag lyckat spara till mig en bra summa pengar endast genom att Googla runt och jämföra priser. Vill extra påpeka att allt är med vitt med kvitto då det är viktiga jobb där försäkring krävs ifall ngt händer.


1.

Har haft problem med att starta min bil när den är kall till och från. Har såklart blivit sämre med tiden så nu spelade jag in en film och försökte få tips från väninnors bilduktiga män    Misstänkte själv inte startmotorn då det bara hände när den var kall i början. Utan att bli klokare åkte jag till Volvo som inte ville titta på min film utan ville ta in den på felsökning. Kostar 2000 kr    Hade det varit startmotorn hamnar vi på minst 7000 kr så jag beslöt mig för att börja med att byta batteri i nyckeln för endast 27 kr   



 

Nytt batteri hjälpte inte   så efter ytterligare konsultation kom vi fram till att det kunde vara startmotorn eller batteriet. Orkar inte hålla på och åka runt i en opålitlig bil så idag lämnade jag in den för att byta startmotor i en bilverkstad i Länna. Zoran tar 3600 kr med en ny Volvo originalmotor och nu hoppas jag den går som vanligt. Nästa steg blir att byta batteri men den var rostig med vatten i och ärgad på kopparskruven. Sparade 3400kr


 


2. Sa upp fast telefoni från Teli då dom höjt igen. Spar inte så mkt på det, men inget jag längre utnytjar så + 720 kr / år. Många bäckar små blir en stor flod   


 


3.Mitt hus är ju bara 5 år gammalt men när sotare kom godkände har inte stegen mellan trappan och skrotstenen. Mailade två takfirmor som inte hörde av sig ang offert men så kom jag ihåg Thomas som var här i somras och fixade mina balkongräcken och kontaktade honom. Inget han håller på med själv men redan dagen efter knackade det på dörren. Hade precis öppnat upp en offert som gick på 7000kr för 1 meter stege   så hans besked om att det skulle gå på 3000 kr godtogs på stört     Sparade 4000 kr


 


4. Åter dags att fälla skog så jag mailade runt för offerter. Ska bara fällas och kapas upp så att jag själv klarar av att hantera dom. Blir 9 stycken aspar som ska ner som står för nära grannens hus och tar min kvälls sol. Ena ville ha 11200kr och han som jag brukar anlita 9000 kr. Sparade igen 2200 kr  


   


5.Skulle hämta ut mer Rimadyl till Gucci samt en sak till mig på apoteket. Hade missat sista utkörningstiden med Apotea där dom kostar 750 kr med hemkörning så jag åkte ner till Maxi. Dom ville ha 833 kr bara för Guccies medicin   så jag klev ut från apoteket och knappade in min order på mobilen. Kl. 19 levererades dom idag och jag sparade 108 kr   


 


Saker går sönder och ngr evighetsmaskiner finns inte, det kostar helt enkelt att leva. Den som spar hon har och jag sparade på januaris första 18 dagar 10 428 kr på att krångla och Googla   


Nu svara Ni ” Den som spar hon har, men inte roligt ”

FEL   

För att inte gå allt för mkt i + bokade jag en resa till Paris i vår och en skidstuga i Dalarna i mars för totalt 4395 kr   

Är trött på att torrdra med hundarna så vi ska åka till Dalarna och åka flera mil långfärdsskidor varje dag, inge slalom   


 

 


Imorgon den 19/1 fyller min fantastiska mamma 80 år    Otroligt svårt att tro då hon är så käck och pigg  


 


                                                   Grattis älskade mamma   




                                                  


       

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Av manhofs - Tisdag 16 jan 20:30

Bella är nu parad med Check    så förhoppningsvis födds en liten fin B-kull ve 10/11 med leverans ve 18/19.     Jag förväntar mig sunda och friska valpar som är sociala och öppna med stor arbetskapacitet i vilken gren man än vill hålla på med. ...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards