Direktlänk till inlägg 21 januari 2018

Underbara vinterdagar.

Av manhofs - 21 januari 2018 20:15

Så anlände äntligen dom vackra vinterdagarna som får mig att må så himla bra  

Avskyr dessa regniga och blåsiga vintrarna och skulle det bara vara väder som denna helg bjöd på kunde det vara vinter 3 månader/ år. Lagom kallt och lagom med snö nu  


Packade ina skidorna som jag ivrigt gått och pillat på i 4 veckor och gav mig ut för att spåra en 3 km slinga. Lätt snö men när det inte finns ngt   spår drar hundarna åt 3 olika håll  


     


Gucci är jättepigg och orkar utan problem 6 km, då tar jag lite vila efter 3 km men hon undrar bara om matte har blivit gammal och trött, står och tittar på skidorna och vill iväg igen   


   


 Svårt att dra en gräns för hur långt hon får följa med men 6 km känns lagom även om hon protesterar. När vi kommer hem leker hon med bollen och är utvilad igen så det är nog en bra sträcka för en dam i hennes ålder. Trodde förra året var sista gången hon skulle kunna följa med oss på tur så i år kommer jag inte säga att det är sista året  



 

För mig är skidåkning med hund inget som handlar om tävling eller snabba tider och jag har i alla år lagt ner mkt träning på att mina hundar INTE ska rusa och galoppera iväg. Visserligen blir det rusning i starten. Nästan varje gång jag lägger upp en filmsnutt går det lite fort men det beror på att jag måste stanna dom och pilla med kameran mm. Det är inte uppskattat och när vi startar igen vill dom fort iväg men efter ett tag lufsar vi på i målmedveten trav. Nu har ju jag aldrig åkt på preparerade spår heller utan lägger alltid mina egna spår i skogen mm och då går det inte heller att rusa fram utan olyckor. Bella drar sin andra säsong i år och förra året blev det inte många pass men hon är otroligt duktig   FOrtfarande lite valpig och nyfiken på allt runt om men det är min Bella i ett nötskal  



 

Tog en härlig långpromenad idag och såg tyvärr att dom sågar ner spår skogen vi har tävlingar i på klubben. Eftersom det är så mjukt i marken förstör maskinerna jättemkt  


       


Magiskt vackert ute idag men lite kallt så det blev kort vila.


    

         


Igår önskade jag att fikakorgen hade följt med   


           


Tränade tempoväxlingar idag och lilla B fattade vad sakta ner var när jag använde samma ord som jag använder i vallningen. Pst pst för öka och stann för sakta ner som ni kan höra   



 

Kollade på Vinterstudion och försöke fånga lite tipps på hur proffsen åker då jag så gärna vill förbättra min skidåkning. Att åka med hundar som drar förändrar balanspunkten och det blir lätt lite ryckligt men jag tänkte att när jag stakar ska jag likt eliten mer gå upp på tå för att få till mer tryck. Höll på att sluta uppe i en gran då dom i samma veva ryckte till   

Får nog fortsätta min fulstil, börjar bli för gammal för att laga ben.


 



                            Tänk att få uppleva dessa dagar när vintern är som bäst/ kram Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Av manhofs - Tisdag 16 jan 20:30

Bella är nu parad med Check    så förhoppningsvis födds en liten fin B-kull ve 10/11 med leverans ve 18/19.     Jag förväntar mig sunda och friska valpar som är sociala och öppna med stor arbetskapacitet i vilken gren man än vill hålla på med. ...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards