Direktlänk till inlägg 31 januari 2018

Skogsbruk.

Av manhofs - 31 januari 2018 20:51

Att fälla träd är en enkel sak för den kunnig och ganska roligt, det tunga börjar när man ska få bort allt  

Dom 5 största var fällda så det skulle rensas rent inför dom andra 6 träden som fälldes i måndags.

Normalt brukar jag göra allt själv men min fot har bråkat så mycket med mig så jag klarar inte av det tunga jobbet just nu  


Läkaren ringde i måndags och meddelade MR resultatet och som tur var slipper jag operation. Jag har en väldigt kraftig inflammation under hälen i vad som förr kallades hälsporre, men eftersom jag inte har fått ngn behandling eller hjälp sedan jag började mina rundor hos olika läkare i mars, har det spridit sig upp i hälen. Dessutom har jag av belastat hälen vilket har gjort att senan i ytterfoten är inflammerad.


 


Imorgon ska jag få en kortisonspruta i foten som jag hoppas tar bort smärtan samt antiinflammatorisk. Nu vaknar jag vid 3 tiden varje natt av smärta, masar mig upp och petar i mig Ipren/Alvedon Forte och somnar om fram emot 5–6 tiden sedan är man seg hela dagen  


       


I lördags sken solen och fåglarna kvittrade så det blev en riktigt härlig vårdag i skogen    Fick glädjande nog underbar hjälp båda dagarna    Lekte arbetsledare från min stubbe och haltade runt lite extra med fika i handen   Hundarna far hit och dit med allt från en larvig pinne till kottar. Bella kom på att det var väldigt roligt att dra emot när dom släpade ris.


 


Bella boade in sig i denna vrå hela tiden och somnade när hon tyckte vi var tråkiga  

     


Sakta men säkert fylldes högen på som så småningom kommer att köras bort via lastbil med kran.


 

    


Samlar på gamla flaskor som jag hittar. Lyfte på en gammal rot och såg ngt blått glimma som visade sig vara en flaska från 1936. Väldigt roligt och vackert tillskott i min samling. Undra vad man hade det till  


 

Ett träd var på väg att ruttna inifrån men dom andra var ok. Samlade småkvistar mm på min eldningsplats. Vill ju vara säker på att vårens grillning är räddad och det är den nu   


       

Söndagen bjöd på muligare väder som slutade i regn men vi hann med lite fram till lunch. Ja jag tittade på och föräldrarna och syster bar   


     

På måndag fällde dom 6 träd till och det blev så ljust och fint. Sedan lagade dom staketet efter sig som dom råkat göra hål i innan dom åkte. Kommer nog bli stor skillnad på kvällssol nu   


   

Hittade en stubbe från förra året som svamp hade börjat växa på. Ganksa vacker tycker jag  


 

Somnade i måndags till regn och vaknade till snö och vackert vinterlandskap   Tyar inte spåra upp ett spår på skidor utan spar min fot och det var ju lika bra det för idag vaknade jag upp till + grader och små regn som under dagen blev kraftig vind och spöregn  


     

 

Kunde inte låta bli att prova mitt nya inköp, en röd fin pulka att dra ved i. Fungerade prima   


 


Det här kommer bli en underbar plats för ett hus i framtiden. Sydväst läge med utsikt  och bygger dom två våningar blir det sjöutsikt. Då kommer hela min skog vara fälld och uppeldad. Det som göms i snö kommer upp i tö och så får det bli. Nu ska jag bota min fot och ta en lång vila. Det man kan göra idag fungerar även att göra om ngn vecka   

Nu älskar jag ju skogsarbete men nog för denna gång och så har jag ngt att se fram emot.


   



                                                  


          Ciao/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Av manhofs - Tisdag 16 jan 20:30

Bella är nu parad med Check    så förhoppningsvis födds en liten fin B-kull ve 10/11 med leverans ve 18/19.     Jag förväntar mig sunda och friska valpar som är sociala och öppna med stor arbetskapacitet i vilken gren man än vill hålla på med. ...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards