Alla inlägg den 30 oktober 2016

Av manhofs - 30 oktober 2016 23:57

Mina ädla Julbockar gick sin sista jul tillmötes förra Julen och endast en hög med bråte var kvar av min så tidigare ståtliga Bockar    Problemet är att mitt X som byggde så mycket aldrig ville bygga i impregnerat trä utan i obenadlat virke. Jätte synd för han var verkligen duktig med sågen men livstiden har alltid varit kort med det han gjort   


 

   

Försökte få lite hjälp med tillverkningen men ingen hade lust att lägga tid på ngt så löjligt som en julbock    Kolla redan runt förra julen efter en ny att köpa men dom är ju svindyra och då är dom mindre än Lizzie i manken   


 


Nej en kvinna vill ju ha en bock på gården som gör en stolt    Han ska utstråla styrka och kraft så man bara rodnar när man tänker på vad den orkar med   och inte en klen lite killing som fumlar med bh:n  


Tiden för att binda min bock började närma sig så jag bestämde mig för att själv försöka tillverka en och begav mig till bredgården.


     


Helt tokigt billigt och så ville han aldrig att jag skulle köpa impregnerat, fattar inte varför   men min bock han ska leva länge och tillverkas i kvalitetsvirke    Började med att skruva in en platta så att han blev bredbent och inte står som en pissnödig älg men bena ihop.


       


Hårbollar i vägen hela tiden som viftar med svansar i nyllet och nyfiket kollar på   


   


Inte så illa pinkat    Stabilt på breda ben stod han så färdig men stjärten bar utan sin kostym i gran    Men veckan rann ut på tid så först idag han jag ge mig ut med sågen för att fälla en gran. Måste vara ung gran med täta, mjuka och saftiga kvistar som är lätta att binda. Lätt och lätt är det ju inte hur som   men det underlättar  


       


Har i alla år försökt att jobba med handskar men det går helt enkelt inte. Detta leder till att händerna blir helt röda av alla stick men det läker fort med bra salva    Eftersom det är första året med gran kommer han bli lite mager om bena. När han väl har barrat kommer jag i vår att surra in ståltråd i kvistarna som blir kvar. Det gör det lättare att fästa kvistarna till nästa års bock. Nu är det jätte svårt att både surra och hålla i grenarna och allt glider när jag inte har ngn som kan hjälpa till och hålla.


  


 


Blev så lycklig över min Bock och grannen ropade glada hejarrop under projektets gång    Satte in en ljusslinga och betraktade stolt min Bock, Inte den tjusigaste Bocken i socken men hemagjord till en billig peng    Nu kan jag njuta av min Bruse som möter mig vid dörren varje dag och grannarna som oroligt frågat om jag inte skulle ha ngn mer Bock kan slappna av. Jag får se hur vädret blir. Ev. gör jag en brorsa till honom i veckan men först ska växthuset tömmas.


 



                                                  

        Hej då/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards