Alla inlägg den 18 oktober 2016

Av manhofs - 18 oktober 2016 08:00

Aldrig hade jag väl i min vildaste fantasi trott att det skulle vara så svårt att träna upp en bc så den med lätthet klarade att ta ett första pris i eliten. Efter att ha jobbat med schäfer sedan 1981 var det väl bar att byta till bc så var man SM klar efter 6 tävlingar och vid 1,5 års ålder   ....eller ?


Lizzie är utan tvekan den trögaste och svårast hund jag tränat men besitter även den högsta kapasiteten när hon väl har tagit sig igenom alla sina faser. I inledningen låser hon sig vid inlärning av nytt moment och utstrålar bara rädsla/osäkerhet med svansen mellan benen och huvudet sänkt. Ju mer vi tränar ju mer självförtroende får hon tills vi når en nivå då hon kan själv och jag ska inte lägga mig i. Jag har t.ex försökt att träna in ligg till stå i 3 år utan att få till flera lyckanden skiften än vad jag har fingrar på händerna, men sista tiden har det faktiskt lossnat och hon har ställt sig upp flera gånger än 3, så då kan jag räkan bort tur och misstag   


Jag visste att det skulle bli svårt i eliten men inte så här svårt och flera gånger har jag ångrat att jag inte höll mig till min plan att aldrig gå upp i elit med henne utan stanna i 3:an   


Efter förra helgens lyckad tävling i Nynäs var jag riktigt glad och lycklig över hennes attityd och tänkte att nu har det lossnat. I måndags tränade jag på Haninge Bk, i tisdag på Tyresö och i onsdags på Nynäs och då la hon sig inte ner på sittande i grupp så jag kunde berömma ordentligt. Jag tycker det gjorde skillnad och sedan har hon suttit lite bättre än tidigare.

Såg fram emot tävlingen på Haninge i lördags, tills jag såg banan    Jag förstod direkt att vi skulle få problem men tänkte att vi tar det som träning så stöttar jag och korrigerar. Det var nämligen två ringar och istället får att man gick in i ring 1 och ut från ring 2 gick man in via kanten på ring 2 och där stod alla publik och tävlande.


Lottade nr 3 av 19 st.


 


Fick 8 på foten vilket innebär att vi höjt oss två poäng sista tiden vilket känns jätte roligt. Det beror lite på hur rörigt det är inne på plan och hur domaren rör sig runt oss. Springer domaren runt henne tycker hon det blir jobbigare men vi tränar mkt så och jag upplever skillnad   


I Z:a sa jag fel kommando på sittande och väste fram en blandning mellan sitt/stå så hon blev förvirrad och så det avdraget tar jag helt på mig annars hade vi haft 9,5   


Ja det var en riktigt fin runda inne i första ring och domarens komplimang till ett fint program värmde när vi gick in i ring två  


 


Lottade vänster och misstänkte att hon inte ville gå dit då publiken stod där och mycket riktigt. Hon springer fint ut till kon, satsar mot vänster men drar av på farten och tänker ta mitten. Får till ett bra stopp och omkorrigering men på ngt vis klämmer hon tungan så hon släpper ner den med en smärtsam blick, greppar om och sätter sig.


I vittringen tänker hon först ta ett löv, sedan går hon med rätt pinne mot TL så jag får ta ett dk.


Åter igen kastar jag dåligt så apporten far iväg så nu ska jag träna metallen utan hund. Måste byta kastteknik mot i brukset då den ska långt, nu ska den kort och ner med en duns så den inte rullar.


Hon är rädd för folk som står bakom henne och tyvärr valde domaren att ställa sig bakom henne och då vågar hon inte flytta sig. Jag är faktiskt glad att hon inte låste sig totalt utan nu fick jag till ngr skiften men det var bara att bryta.


Gruppmomenten låg som på många tävlingar sist och jag kommer aldrig deltaga i dom om vi inte har chans till ett första pris. Har fått höra att det är dåligt men jag utsätter inte min hund för ngt hon tycker är jobbigt till ingen nytta, men med risk att hon lägger sig och förstör för andra hundar, sedan får andra göra som dom vill. Av resultaten av att döma tänker många som mig här i Sverige.

Tyckte trotts allt att hon klarade två ringar bättre än vad jag trott och mot i Göteborg och jag såg fram emot söndagens tävling i Upplands Väsby.


 


Mitt första besök på Väsby bk och jag lottade nr 11 av 11. Blev kallt och segt, börjar hellre men det fanns fina områden att rasta och äng att kuta lös på   


   


Såg inga toppen program förutom en stor hund på ca 80 kg som gjorde ett riktigt fint program av en så stor hund och det blev ett första pris   


 Jag hade varit på plast tidigt på morgonen och värmt upp även under dagen så L kändes jätte fin. Fick min första 8,5 i foten och var jätte glad. Inkallningen var bättre än på lördagen   


Jag ställde upp inför rutan (Z: ta la dom senare)då plockar TL upp trä appoterna för att spara tid. Trodde L skulle låsa sig på dom men hon kutar ut jätte fint mot konen och stannar toppen, för att sedan absolut INTE vilja kuta till rutan, hon väljer vänster apport   


 IDIOT i lördags ville hon inte gå till vänster då behöver hon väl inte springa dit igår då det inte ens var det jag sa, fick kalla om flera gånger men hon letande apporter och valde helt bort rutan. Jag blev så jävla sur på Lizzie så jag valde att bryta    Hon ska fan inte fatta egna beslut och springa runt med hög svans och lycklig blick letandes efter apporter när jag säger rutan även om TL tagit upp dom. Första gången jag bryter en tävling inne på plan och det var helt rätt beslut. Hon var riktigt låg och frågandes när vi gick av planen. Vadå? Får jag inte fortsätta gör som jag vill där inne?


Satte mig i bilen för att åka hem men orkade inte ens starta. Kände mig så deppig och tårarna klibbade på fransarna   Tänkte ALDRIG mer tävla i lydnad med henne. Satans jäkla sopa till hårboll.

Men efter ett tag var jag  tvungen att le för mig själv. Kom nämligen att tänka på att i brukset hade hon aldrig så roligt utan såg låg och tråkig ut medans jag hade jätte roligt och skrattade. I lydnaden ser hon nu glad och laddad ut emedan jag ser sur och låg ut     


   


Nu kör vi året ut tills hon börja löpa. Jag har tränat för länge och för hårt för att ge upp    Till nästa år blir det nog inte lydnad om jag inte får starta i klass 2, utan Bella får bli min lydnads hund    Hon känns väldigt rolig i lydnaden och jag ser fram emot att komma ut på tävlingar med henne   


Men faktum är att vi inte hade legat där vi ligger i brukset om jag inte hade tävlat i lydnad. Det är mentalt svårt för henne med mkt koner, små planer och domare/Tl som rör sig mer och närmare oss än i brukset. Så för henne är det sedan lätt att köra bruks.

Jo jo, allt är så enkelt med bc……eller  





                                                  

                     Hej då / Susan

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards