Alla inlägg den 25 oktober 2016

Av manhofs - 25 oktober 2016 07:00

Förra veckan var det dags för sista rycket i trädgården. Jag brukar gödsla och bädda in mina plantor en sista gång så får dom stå och dra till sig inför vårens start. Då har dom även bra motståndskraft mot skadedjur och bevisligen har skördarna varit både stora och goda dom sista åren   


Nu skulle dom 400 liter jord jag köpte ut runt buskar och land, blandat med askan och näring     Askan är full av näring och mineraler så släng inte den. Köp en hink med lock som ni spar alla aska ifrån vinterns brasor i, så strör ni ut det på våren i rabatten. En liten påse som på bilden kostar kring 300 kr, askan är gratis  


 

 


Började med att plocka en näve smultron innan det var dags att säga by by till landet. Först näring, sedan aska och sist jord. Sedan är det bara vänta på regn så sköter naturen sig själv  

Efter smultronlandet var det dags för jordgubbslandet och alla fruktträd och buskar   


       


Lekt en del med min nya leksak    Lövblåsare är grejer det och rent blir det i ett nafs. Min rygg lägger av när jag krattar för mkt så detta var ett riktigt bra inköp, om man har mkt träd som man vägrar såga ner  


     

Nöjd och lycklig med årets stora pumpaskörd kastade jag så alla växter och tömde påsen. Tänk att dom växt upp ur dessa säckar som nu var fulla med rötter utan ngn jord kvar. Ska göra likadant nästa år  


   

   


Hade inte tänkt att använda min rengjorda och ny servade gräsklippare mer i år, men det började bli lite för lång med tanke på vittringsappotering så det blev en sista rakning.


     


Egentligen skulle jag och Pentti fortsatt att såga träd uppe i skogen bakom huset men tyvärr så överansträngde jag min vänstra hand i måndags så att et blodkärl sprack och handen svullnade upp    Har fortfarande svårt att öppna vinflaskor men till nästa vecka är den nog åt redo för skogsbruk. Blev lite mer hundträning i stället   


Träffade gruppen i onsdags och körde sittande i grupp. Blev ju jäkligt avis när alla deras otränade hundar satt som ljus    Nu satt ju Lizzie med, men vi har tränat på det i 3 år…  Nu är det dags att ta fila på poäng som ska höjas till nästa år som framåtsändandet.


 

Frida och jag körde på torsdagen. Alla missar som hon gjort sista tiden utom att stå bakom henne i fjärren tränade vi på. Som att Frida hämtade träapporterna när jag skulle skicka till rutan och prata när hon ska hämta vittringen. När vi körde fjärren ställde sig L upp direkt från ligg till stå Vi blev så glada så vi kramade om varandra    trodde aldrig jag skulle få till det men vi gör små framsteg   


 

Vallade i söndags i uruselt väder men det struntar hundarna i. Tiden går så fort och det är så roligt att se alla framgångar som ekipagen gör. Det är så svårt att själv veta vart man ska placera sig för att inte stänga hundarnas väg och inte få dom att hela tiden välja sin lätta väg. B vill ju helst gå till höger men se det hindrar Monica    Skulle vilja valla oftare än 1 gång var annan vecka men så är det när man är får lös. Bella är ju som i allt annat ganska flamsig men ngr korta stunder visade hon upp riktigt fina sidor och ställde sig nära en utmanande bock utan att vika med blicken    Bella är så lugna och enkel mot Lizzie och passar mig mkt bättre i hagen. Fortfarande lydig men det kommer garanterat att försvinna ju mer tänd hon blir. Hon får väldigt lätt kräkreflexer av halsband så hon fick kuta med lös lina. Undrar om hon har ngt fel på strupen så känslig som hon är och självklart är det inte stryp   


Annars har Bella kommit in i en period där både löv kan vara hemska anfallande odjur &  pinnar huggande ormar      Besökare ska skällas ut   och att gå över broar vid Slussen går absolut inte längre. Lägger sig ner så klorna blir filade när jag drar fram henne. Haha inte lätt att bli stor    Hemma snor hon Lizzies leksaker och äter upp hennes mat men Gucci klarar hon inte av   så henne avgudar hon   


Tack Ia för fotot  


 


Äntligen kom regnet och förhoppningsvis faller det mängder i ett par dagar. Det är så torrt och vattenbristen stor så det behövs en hel del från ovan   


 


Blir en hel del kvällsträning i veckan som Tyresö tisdag, Nynäs onsdag och ridhuset torsdag. Ska bli skönt att komma in i ridhus igen. Tränar bara ute på kvällarna föra att kunna träna sittande i grupp men det börjar kännas stabilt…på träning  


                                                  

   Ha en fin vecka / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards